Objavljeno u Nacionalu br. 548, 2006-05-15

Autor: Ivo Pukanić

EKSKLUZIVNO IZ STUTTGARTA

Mercedesov muzej za budućnost

U petak 19. svibnja njemačka kancelarka Angela Merkel otvorit će novi 'Mercedes Benz Muzej', najmodernije zdanje te vrste na svijetu, arhitektonsko čudo vrijedno 120 milijuna eura. Tjedan prije otvaranja, uprava koncerna je ekskluzivno otvorila vrata za novinare iz cijelog svijeta

Novi 'Mercedes Benz Muzej',Novi 'Mercedes Benz Muzej', Po mnogočemu Stuttgart je najbogatiji grad u Njemačkoj. Iako, kao i cijela Njemačka, pogođen ekonomskom krizom zbog golemih ulaganja u kudikamo nerazvijeniji istočni dio zemlje (do 1990. komunistički DDR), glavni grad pokrajine Baden-Württemberg čine velikim tri industrijska diva: Mercedes Benz, Porsche i Bosch. Da ipak ondje još ima novca, posvjedočit će se cijeli svijet kad 19. svibnja njemačka kancelarka Angela Merkel otvori novi Mercedesov muzej, nekoliko stotina metara od stadiona Gotlieb Daimler, gdje će Hrvatska igrati svoju posljednju utakmicu u kvalifikacijskoj skupini na Svjetskom nogometnom prvenstvu protiv Australije. Mnogobrojni navijači koji će krenuti put Njemačke jako će pogriješiti ako tada ne posjete i taj muzej, kojeg su domaćini iz Mercedesa ekskluzivno pokazali novinarima tjedan dana prije otvaranja, u petak 12. svibnja. Nedaleko od novoga muzeja Mercedes je imao svoj stari muzej, koji je godišnje posjećivalo 460.000 ljudi. Po broju posjetitelja bio je na samom njemačkome vrhu.

Projekcije za novi muzej pokazuju da bi on mogao privući godišnje dvostruko više posjetitelja, koji će po cijeni od 8 eura moći razgledati najljepši i najsuvremeniji muzej te vrste u svijetu. U toj cijeni bit će i karta za parkiralište, kao i razgledanje centra Mercedes Benz, koji je podzemnim hodnicima spojen s muzejom i u kojem se može naći apsolutno svaki automobil ili stvar koju proizvodi ta tvrtka iz Stuttgarta. Da je gradnja muzeja počela prije četiri godine, on ne bi bio nikada izgrađen. Razvoj novih tehnologija i materijala u zadnje dvije godine omogućio je tako zahtjevan arhitektonski projekt koji su osmislili arhitekti iz nizozemskog UN Studija na čelu s glavnim arhitektom Benom van Berkelom. Projektiranje muzeja na 16.500 četvornih metara, s 210.000 kubičnih metara zapremine, na zemljištu od 4800 kvadarata, visokog 47,5 metara, UN Studio dobio je na međunarodnom natječaju. Cjelokupni projekt na kraju je koštao više od 120 milijuna eura i najskuplji je projekt te vrste u svijetu. Koncepciju je osmislio profesor H. G. Merz, koji se predstavio novinarima na tiskovnoj konferenciji.

S neizbježnom lulom u ustima, pomalo rastresena izgleda, taj je čovjek koncipirao i prijašnji Mercedesov muzej, stotinjak metara od novog futurističkog zdanja od armiranoga betona i stakla. Iako je na dan našeg posjeta bilo jako toplo i vedro, zbog posebnih stakala, perforiranih folijom s malim točkicama rasutim po cijeloj površini, muzej nije postao lonac sa staklenim poklopcem. Do osmoga kata, otkud počinje razgledavanje muzeja sa stručnim vodičima, putuje se posebno projektiranim liftovima u obliku kapsula. U toj zgradi ne samo da su liftovi posebno dizajnirani, svaka pojedinost kao da potječe iz nekog budućeg svijeta, koji nema veze sa svakodnevicom. Moto muzeja "A heritage for the future" ("Naslijeđe za budućnost") točno izražava njegov duh, jer u njemu nije samo povijest te najpoznatije marke automobila na svijetu, u njemu je sadržana povijest autoindustrije, koja je upravo i počela na tom istom mejstu, kad je Gottlieb Daimler napravio prvi automobil i vozio se prašnjavom cestom uz rijeku Neckar, na kojoj je iskušao i prvi čamac s izvanbrodskim motorom "Maria".

Od prvih modela motora i automobila na tri kotača pa do najsuvremenijih Mercedesovih trkaćih automobila i luksuznih modela, u sklopu muzeja naći ćete i 33 predmeta koji su približili automobil čovjeku: od prvog brzinomjera, koji je također bio djelo Mercedesovih inženjera, pa do čuvenog mirisnog drva koje ima skoro svaki automobil na svijetu. Posebnu vrijednost muzeju daju, naravno, najstariji, rijetki primjerci automobila, koji su posebno pripremljeni za muzej. Važno je da svaki taj model i danas funkcionira, jer to je najvažniji uvjet za svaki automobil za koji ponosni vlasnik može reći da spada u oldtimersku kolekciju. Posebno povodom otvaranja muzeja, uprava DaimlerChryslera omogućila je nekolicini novinara da zaviri u najčuvaniju tajnu Mercedes Benza. U neuglednom hangaru, na periferiji Stuttgarta, na kojem je ime neke građevinske tvrtke, nalazi se Mercedesovo najveće blago.

U tom golemom hangaru nalaze se svi oldtimeri Mercedes Benza, koji vrijede neprocjenjivu svotu novca. Neuglednost te zgrade i potpuna šutnja koja vlada oko nje imaju samo jedan razlog - strah od lopova koji bi mogli ukrasti te automobile za kojima luduju kolekcionari iz cijeloga svijeta. U tom hangaru bili su i svi automobili koji su nakon završetka izgradnje premješteni u novi muzej. Zanimljivo je da se svi automobili, kad se idu trajnije zaštititi, stavljaju u posebno izgrađene drvene kutije. Pomalo je čudno u eri suvremenih materijala da se automobili stavljaju u takve drvene sanduke. Objašnjeno nam je kako je drvo materijal koji najbolje čuva od prašine i omogućava automobilu da "diše". Svaki drugi materijal pokazao se pogrešnim. Samo stotinjak metara dalje od dobro skrivanoga i dobro čuvanoga hangara nalazi se Mercedesov centar za repariranje starih automobila. Osim za potrebe samoga muzeja, centar je i komercijalnoga tipa i u njemu iz cijeloga svijeta zaljubljenici u Mercedese svoje stare automobile dovoze na popravak i doradu. Centar ima i savjetodavnu ulogu - svi koji sami žele reparirati svoje automobile mogu u njega doći i posavjetovati se s majstorima, koji dijelove koje ne mogu popraviti rade sami prema originalnim nacrtima.

Baš u vijeme našeg dolaska na popravku je bio golemi blindirani Pullmann što ga je potkraj 30-ih Hitler darovao španjolskom diktatoru Francu, a od njega ga je naslijedio sadašnji kralj Juan Carlos. Popravak jednog 40-50 godina starog automobila stoji od 100.000 do 200.000 eura, ovisno o stanju u kojem se automobil nalazi. Od jednog do drugog hangara možete se provesti replikom prvog automobila na svijetu, s jednom konjskom snagom, jednim cilindrom i tri kotača.

Na veliku žalost Mercedesovih stručnjaka, jedini originalni primjerak toga automobila završio je u njemačkom nacionalnom muzeju koji je tvornica poklonila još 1906. godine. Sam novi muzej zapravo je reminiscencija trokrakog avionskog propelera, koji je zajedno s motorom Mercedes radio za najbolje njemačke lovce. Sam muzej sastoji se od sedam cjelina koje zahvaćaju određena razdoblja: "Pioniri - Autoinovacije od 1886. do 1900.", "Mercedes - Rođenje branda od 1900. do 1914.", "Novi iskoraci - Dizel i superpunjači od 1914. do 1945.", "Čudesne godine - Forma i varijacije od 1945. do 1960.", "Pionirske ideje - sigurnost i zaštita okoline od 1960. do 1982.", "Sveopća mobilnost - globalno i individualno od 1980. do današnjih dana". Zadnje poglavlje koje muzej prezentira je "Srebrna strijela - trke i rekordi". U samom podnožju muzeja nalazi se stilizirana pista na koju su poredani svi Mercedesovi trkaći automobili. Sekcija je nazvana "Srebrna strijela" jer je zaštitni znak Mercedesa srebrna boja. Zašto baš srebrna? Razlog je vrlo prozaičan: početkom 50-ih, kad je pistama svojim Mercedesom vladao Juan Manuel Fangio, jedan automobil je na vaganju bio pretežak dva kilograma i nije mogao nastupiti. Jedan od mehaničara dosjetio se jadu i u posljednji su trenutak sastrugali boju s automobila i ispod nje se pokazala srebrna metalna podloga. Gledatelji su mislili da je to novi Mercedesov dizajnerski iskorak i pozdravili novi izgled trkaćega automobila. Tako je nastala legenda koja je dobila novi život na obali Neckara, u ultramodernom novom muzeju na koji je ponosna cijela Njemačka.

Novi Mercedes E klase Dva dana prije nego što je ponosno pokazalo svoj novi muzej, vodstvo Mercedesa je odlučilo prezentirati i novu generaciju svog nekoć najprodavanijeg automobila E klase. Pojavom A i B klase, E je pala na treće mjesto po prodaji. Krenuvši na test vožnju iz Münchena pa do njemačkih Alpa i natrag, skupina novinara iz cijeloga svijeta mogla je iskušati auto koji je doživo malo jači face-lifting. Naime, ova serija E klase na tržištu se nalazi četiri godine, a politika je kuće da svakih sedam godina temeljito mijenja model. Ovaj put su ipak najveće promjene nastale na motoru, koji je postao jači a ujedno manje "žedan" benzina, odnosno dizela. Prednja maska mu je dobila malo agresivniji izgled, kojim se jako približio novom Mercedesovu trendu. Za nešto više od 65.000 eura dobivate iznimno kompaktan automobil, kojem ipak najbolje pristaje dizelski motor 320 CDI, koji je trošio točno 7,2 litre nafte na 100 km. Tim motorom Mercedes je srušio svjetski rekord: s jednim rezervoarom od 80 litara prevaljeno je 1650 km u komadu. Također je provezeno 100.000 km u komadu te je dokazano da je to najizdržljiviji i najštedljiviji automobil svoje klase na svijetu.>email to:Ivo Pukanic

Vezane vijesti

Schumacher: Razočaran sam ovom sezonom

Schumacher: Razočaran sam ovom sezonom

Uoči desete ovosezonske utrke Svjetskog prvenstva Formule 1, Velike nagrade Njemačke na stazi u Nürburgringu, sedmerostruki svjetski prvak Michael… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika