Objavljeno u Nacionalu br. 549, 2006-05-22

Autor: Eduard Šoštarić

NAJVEĆI EUROPSKI SAJAM ZRAKOPLOVSTVA

Ruska invazija na berlinski aerodrom

U berlinskoj zračnoj luci Schonfeld održan je najveći europski sajam zrakoplovstva: od 340 izloženih zrakoplova najviše su pozornosti izazvali njemačka premijera Airbusa A380 i ruski izlošci

ILA 2006. u Berlinu privukla je rekordan broj izlagača i zrakoplova na površini od 250 tisuća četvornih metaraILA 2006. u Berlinu privukla je rekordan broj izlagača i zrakoplova na površini od 250 tisuća četvornih metara U berlinskoj zračnoj luci Schonefeld od 16. do 21. svibnja, na prostoru veličine 250.000 četvornih metara, održavao se najveći ovogodišnji europski sajam zrakoplovstva i prateće industrije uz učešće 340 zrakoplova, tisuću izlagača iz 40 zemalja i 210 tisuća posjetitelja. Nakon svega što se događalo tijekom sajma moglo bi se reći da se ruska zrakoplovna industrija vratila na velika vrata i to s razlogom. Premijerno prikazivanje ruskog MIG-29 OVT u letačkom je programu potpuno zasjenilo veliki europski projekt zrakoplov Eurofigter Typhoon koji je dosad preskupo stajao europske porezne obveznike. MIG-29 OVT prvi je zrakoplov u svijetu s 3-D vektorskim potiskom koji mu omogućuje dosad neviđene manevarske sposobnosti u što su se uvjerili i posjetitelji sajma prigodom njegova letačkog programa. Rusi su premijerno pokazali i najnoviji transportni zrakoplov Ilyushin IL-76TD-90VD nosivosti čak 76 tona koji je za potrebe berlinskog sajma prevozio helikoptere što je dokaz kako Rusi i dalje puno brže usvajaju nova rješenja za transport vojnika i teške opreme za razliku od zapadnoeuropskih proizvođača, pa ih s razlogom koriste i postrojbe NATO-a za prijevoz tenkova, oklopnih transportera, terenskih vozila, medicinske i druge opreme. Sajam će ostati zapamćen i po premijernom njemačkom nastupu najvećeg komercijalnog zrakoplova u svijetu Airbusa 380 i snažno iskazanom njemačko-ruskom partnerstvu.

Uz sve to, sajam je obilježilo nekoliko svjetskih i europskih premijera kao što je bio nastup mlažnjaka SPn njemačke tvrtke Grob, inače prvog poslovnog jeta napravljenog u Njemačkog kojeg odlikuje vrlo tihi rad motora kao i materijali načinjeni od sintetike. U Berlinu je prvi put prošlog tjedna prikazan američki B-1B Lancer, a za ljubitelje avijacije kroz povijest na berlinskom letačkom programu i uopće bilo kojem dosad održanom sajmu u svijetu prvi je put nastupio kao replika i Me-262 prethodnica svih borbenih jet zrakoplova, prvi mlazni zrakoplov u serijskoj proizvodnji još za vrijeme Drugog svjetskog rata. Na sajmu su bili zastupljene i izložene sve kategorije i veličine zrakoplova i helikoptera kako one generalne i ultra light avijacije, tako i borbeno zrakoplovstvo, transportno i, naravno, civilno komercijalno zrakoplovstvo. Nesumnjivo da je najveća zvijezda međunarodne priredbe u Berlinu bio dolazak najvećeg putničkog zrakoplova na svijetu Airbusa 380 prvi put na njemačko tlo od trenutka kad je izišao iz tvornice u francuskom gradu Toulouseu. Upravo je Airbus 380 u pauzi programa iz Berlina odletio 18. svibnja prema Londonu.

AIRBUS 380 s dosad nezamislivo velikim motorima Rolls-Roycea nesumnjivo je bio glavna atrakcija za posjetiteljeAIRBUS 380 s dosad nezamislivo velikim motorima Rolls-Roycea nesumnjivo je bio glavna atrakcija za posjetitelje Prvo službeno predstavljanje Airbusa 380 u Njemačkoj dočekano je s velikim nestrpljenjem. Zrakoplov može prevoziti od 555 do 853 putnika što ga čini ne samo najvećim već i najmodernijim ikad napravljenim komercijalnim zrakoplovom današnjice u kojem će putnici imati na raspolaganju knjižnice i čitaonice, bazene, pubove, restorane i male dvorane za poslovne sastanke. Airbus 380 postavit će zasigurno nove standarde u avijaciji, a pored toga dati će zamah zapošljavanju ljudi u mnogim sektorima, posebno u Njemačkoj. Brojne nove tehnologije i materijali razvijene su za potrebe ovog zrakoplova. Uz Airbus 380 koji je svakog dana kroz letački program izazivao oduševljenje i neku vrst nevjerice da tako nešto veliko uopće može letjeti radeći zaokrete kao svaki drugi ultra light zrakoplov, obitelj Airbus ponudila je istodobno u letačkom programu zrakoplove tipa Airbus 318 kao najmanjeg s 117 raspoloživih sjedala i dosad najduži komercijalni zrakoplov od 75 metara Airbus 340-600 sa 350 sjedala koji je namijenjen letovima do 15 tisuća kilometara.

Za razliku od Airbusa koji je na sajam u Berlinu došao u najjačem sastavu, na sajmu nije bilo njegova glavna konkurenta, američkog Boeinga koji je očito s razlogom odustao od svog prisustva u Berlinu, jer je zaista cijeli sajam bio posvećen prije svega njemačko-ruskom partnerstvu, a upravo je Rusija bila zemlja partner ovogodišnjeg sajma u Berlinu. S obzirom na to da je nedavno Rusija odbila ponudu Boeinga za kupnju američkih putničkih zrakoplova i prihvatila Airbusovu bilo je jasno kako je Boeing u Europi potpuno izgubio utjecaj pa nije niti čudo da su odustali od bilo kakvog pojavljivanja u Berlinu barem kad je riječ o civilnom komercijalnom zrakoplovstvu. Amerikanci su u Berlinu sudjelovali prvenstveno s vojnim zrakoplovstvom i to u stacionarnom dijelu, dakle, bez sudjelovanja u letačkom programu u prva tri dana sajma posvećenih prije svega poslovnim ljudima.

RQ-4A Global hawk, letjelica budućnosti bez posade, predstavljenja je u Berlinu kao zajednički američko-njemački projektRQ-4A Global hawk, letjelica budućnosti bez posade, predstavljenja je u Berlinu kao zajednički američko-njemački projektSAD je bio zastupljen tvrtkama Bell Helicopter, Lockheed Martin, Northrop Grumman, Raytheon, dakle tvrtkama s vojnim programima. Prije svega, posjetitelji su mogli vidjeti američke zrakoplove koji su već stacionirani u američkim bazama diljem Njemačke i to borbene zrakoplove tipa F-16, F-15, potom B-1 Lancer prvi put na berlinskom sajmu, nadzvučni interkontinentalni bombarder, te C-17A Globemaster III "Spirit of Berlin" koji je ime dobio još 1998. u prigodi sastanka tadašnjeg njemačkog kancelara Kohla i američkog predsjednika Clintona. Ovaj američki zrakoplov je do danas najveći četveromotorni mlazni transportni interkontinentalni vojni zrakoplov koji se koristi u SAD-u. Rusija je došla u vrlo jakom sastavu sa svjetski priznatim tvrtkama i svima onima koji nešto znače prvenstveno u vojnoj avijaciji. Ruski izložbeni paviljon 10 bio je i najveći na cijelom sajmu što je svakako bilo privlačno i mnogim zapadnim tvrtkama koje su na jednom mjestu mogle uspostaviti kontakt s ruskom zrakoplovnom industrijom zastupljenom kroz Assad, Beriev, Irkut, MIG, Roskosmos, Rosoboronexport, Sukhoi, te proizvođače helikoptera Kamov, Kazan, Mil, Rostvertol i Udan Ude. Berlinski sajam posjetiteljima je ponudio osim statičnog dijela programa, vrlo zanimljiv i spektakularan letački program za čijeg je trajanja prostor uz poletno sletnu stazu bio premalen da primi sve koji su htjeli biti što bliže spektaklu. Pored obitelji Airbdus koja je sudjelovala u letačkom programu svakog dana, društvo su im pravili Švicarci sa svjetski poznatom akro grupom Patrouille Suisse s osam zrakoplova tipa F-5, potom MIG-29 OVT, Eurofighter Typhoon, skupina njemačkog ratnog zrakoplovstva sa zrakoplovima Tornado. Letački program posvećen povijesti zrakoplovstva obilježili su nastupi zrakoplova DC-3, Ju 52, Me-109 i 262. Organizacija berlinskog sajma bila je besprijekorna, letački programi i konferencije održavali su se bez minute kašnjenja, posjetitelje bi svakog dana na ulazu dočekivali službenici sajma koji bi dijelili detaljni program predviđen toga dana, bilo da se radi o letačkom dijelu, dolasku novih zrakoplova, predstavljanju određenih tvrtki i tome slično. Jedina zamjerka sajmu odnosi se na nedostatan broj ugostiteljskih objekata i štandova za osvježenje kao i natkrivenih prostora u slučaju oborina koje su prijetile svaki dan. Premda je ovogodišnji Berlin Air Show privukao rekordan broj izlagača i zrakoplova, onaj idući za dvije godine nesumnjivo će zasjeniti ovaj, jer će se obilježiti jubilarna 80 - godišnjica postojanja ove međunarodne priredbe.

>email to:Eduard Sostaric

Vezane vijesti

'Njemačka ucjena'

'Njemačka ucjena'

Vrhovna koordinatorica borbe protiv europske financijske krize, njemačka kancelarka Angela Merkel, pravi razlog trenutnom jadnom stanju "Starog… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika