23.05.2006. / 15:33

Autor: Ante Pavić

BRAND

Pojam branda uveli proizvođači sapuna

Pojam branda u području marketinga pojavljuje se u 19. stoljeću početkom pakiranja proizvoda. Industrijalizacija je od proizvodnje robe iz kućne radinosti, poput sapuna, proizvodnju odvela do centraliziranih tvornica. Pojam brand dolazi iz običaja proizvođača sapuna da prilikom prijevoza svojih proizvoda brodovima doslovno žigosaju (brandiraju) svoj logo na bačvama u kojima se prevozio proizvod. S rastom masovne proizvodnje i potrebe širenja tržišta, proizvođači su morali nekako uvjeriti kupce da je njihova roba bolja od robe lokalnih proizvođača, a to su mogli postići samo lijepim pakiranjima. Oko 1900. godine James Walter Thompson objavio je djelo kojim objašnjava oglašavanje putem branda. Mnogi proizvodi toga vremena, poput Uncle Bensa ili Kelloga, najbolje ilustriraju problem razbijanja predrasuda kupaca. Jedina briga proizvođača bila je bila da kupci prema njihovim proizvodima osjete bliskost kakvu imaju prema proizvodima lokalnih farmera. Od tada, uz malu pomoć oglašavanja, proizvođači su brzo naučili kako da potrošačima pokažu da njihovi proizvodi pružaju i druge vrijednosti - poput zabave ili luksuza. Takav način odnosa prema proizvodu započeo je praksu koju danas zovemo brandiranje.
Danas je uobičajeno da na tržištu postoje brandovi gotovo identičnog imena koji praktički žive u suživotu dokle god sve strane znaju točno svoje granice i poštuju ih. Posljedice nepoštivanja tih granica, najbolje je osjetila glazbena kompanija Apple Corps, u vlasništvu bivših Beatlesa, koja je na britanskom visokom sudu izgubila parnicu i pravo korištenja logotipa Apple od strane kompjutorskog diva Apple Computersa.
Časopis Business Week objavio je 2005. listu 100 najboljih brandova u svijetu. Na listi se nalaze 53 američka, 37 europska, 7 japanskih i 3 južnokorejska branda. Prvih pet mjesta zauzimaju američke kompanije. Na prvom mjestu je, kao i prijašnjih godina, proizvođač bezalkoholnih pića Coca-Cola. Proizvođač softvera Microsoft zauzima drugo mjesto, a slijede IBM, GE i Intel, dok šesto mjesto zauzima finski proizvođač telekomunikacijske opreme Nokia.
S razvojem tehnologija i interneta raste i važnost brandova internetskih kompanija. Tvrtka eBay, koja se bavi prodajom preko interneta, najpoznatiji je brand u svijetu interneta. Kako sam internet svojim korisnicima pruža praktički neograničenu mogućnost slobode izražavanja, tako i top-lista najpopularnijh brandova korisnika interneta izgleda malo drukčije. Oni su kao najpopularnije brandove izabrali eBay, HP, Dell, Mini i UPS, dok su McDonalds i Coca-Cola najnepopularniji. Koliko je proizvođačima važna popularnost njihova branda, najbolje govori činjenica da je McDonalds odmah odlučio u svoju ponudu uvrstiti neka zdravija jela, poput salata.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika