Objavljeno u Nacionalu br. 550, 2006-05-29

Autor: Dean Šoša

VIDEO

Povratak Blacka

'CMOK CMOK BANG BANG' redateljski je debi Shanea Blacka, nekad najskupljeg scenarista

Dean ŠošaDean Šoša Posljednjih godina toliko se piše o glumcima koji su se bacili u redateljske vode da se pomalo zaboravlja kako se novi redatelji još uvijek češće regrutiraju među scenaristima. Humorni krimić “Cmok cmok bang bang” režirao je jedan scenarist, danas pomalo zaboravljeni Shane Black, koji je prije desetak godina bio jedan od rijetkih poznatih pisača predložaka za hollywoodske hitove. Poduzetni Black imao je samo 22 godine kada je za scenarij prvog “Smrtonosnog oružja” honoriran sa 250.000 dolara. Black nije radoholičar, do kraja 80-ih napisao je još priču drugog “Smrtonosnog oružja” i scenarij manje zapaženog filma “The Monster Squad” da bi zatim prodao scenarij filma “Prljavi igraju prljavo” (“The Last Boy Scout”) za tada nezamislivih 1.750.000 dolara. Black je pisao malo, no njegove su usluge bile skupe, pa je tako za sudjelovanje u pisanju “Posljednjeg akcijskog junaka” nagrađen s čak milijun dolara. Za predložak “Paklenog poljupca” prema kojem je Renny Harlin snimio film s Geenom Davis u glavnoj ulozi, dobio je pak 4 milijuna dolara, a onda nestao, kako sam kaže, u egzistencijalnoj krizi. Scenarista čija su dva najskuplja predloška (“Prljavi igraju prljavo” i “Pakleni poljubac”) na kinoblagajnama krahirala, okolina je doživljavala kao štetočinu, poput njegova kolege Joea Eszterhasa (“Sirove strasti”), i Black se potišten povukao sa scene. U proteklih 10-ak godina napisao je tek jedan scenarij, malo zapaženog filma “A.W.O.L.”. Povratak u Hollywood baš i nije bio jednostavan.

Nakon što su ga svi drugi odbili, Black je “Cmok cmok bang bang” izgurao uz pomoć moćnog producenta i suradnika na “Smrtonosnom oružju” Joela Silvera, koji je osim tri “Smrtonosna oružja” producirao sva tri “Matrixa”, prva dva dijela “Umri muški” te desetke hitova, uključujući i svježi “O za osvetu”. Relativno skroman proračun filma od 15 milijuna dolara, inače jedva namiren u svjetskoj kinodistribuciji, osigurao je Blacku autorsku slobodu kakvu u prestižnijim produkcijama ne bi mogao sanjati, pa se nakon “CCBB” barem ne može žaliti kako su njegove ideje eksploatirane pogrešno, što je znao prigovarati Donneru (“Smrtonosno oružje”), Harlinu (“Pakleni poljubac”) i Tonyju Scottu (“Prljavi igraju prljavo”), redatelju njegovih najzanimljivijih predložaka. “Cmok cmok bang bang” je, prije svega, jedan baš onako “scenaristički film”, posve Blackov, iako mutno zasnovan na romanu Bretta Hallidaya. Teško se sjetiti nekog filma kojim toliko dominira pripovjedački off, u kojem glavni glumac Robert Downey Jr. naširoko lamentira o pričama i pripovijedanju. “CCBB” je, osim toga, sav u posvetama piscima i žanru. Naslov filma preuzet je iz naslova knjige čuvene filmske kritičarke Pauline Kaelm, a poglavlja imenovana prema pričama i romanima legendarnog pisca krimića Raymonda Chandlera. Kako i sam priznaje, Black je opsjednut noirom i tvrdi kako su svi scenariji koje je napisao mnogo više naginjali noiru nego što se to može zaključiti ne gledajući prema njima snimljene filmove. Radnja Blackova krimića vrti se oko sitnog lopova - glumi ga Robert Downey Jr. - koji igrom slučaja postane glumac. Kako bi se što bolje pripremio za detektivsku ulogu, Downeyja šefovi spoje s privatnim detektivom Valom Kilmerom, od kojeg treba naučiti detektivske finte.

Oko njih dvojice ubrzo se počnu gomilati ženski leševi, a kao i u svakom noir krimiću, tu je i jedna fatalna žena, Downeyjeva stara ljubav koja je došla u Los Angeles kako bi postala glumica. Priča filma prilično je zapetljana, no zato su likovi jednostavni, solidno profilirani i simpatični te prilično odudaraju od noir šablona, pogotovo ljepotica koju igra Michelle Monaghan, a zatim i glavni protagonist kojega glumi raspoloženi Robert Downey Jr., zbog čijeg je skidanja s alkohola i droga navodno i Val Kilmer tijekom snimanja filma iz solidarnosti prestao cugati. Činjenica da se priča ne odvija toliko u stvarnom, koliko u filmskom univerzumu, kao i autoreferencijalnost filma, primjetna na svim razinama, potaknula je mnoge da Blackovo djelce okarakteriziraju kao postmoderno, no takve su konstatacije ipak malčice pretjerane. Riječ je jednostavno o parodiji krimića, ne baš uvijek uspjeloj, no ukupno gledajući sasvim zadovoljavajućoj. Za neki veći domet bilo je nužno angažirati boljeg redatelja od Blacka, osobu koja će iz njegova simpatičnog, no “preigranog” predloška izbaciti suvišno, znati razlučiti bitno od nebitnoga i pronaći kut iz kojega će biti smisleno parodirati nešto što je već toliko puta parodirano. I

SSA DVD+VHS Kiss Kiss Bang Bang, am. humorni krimić, 2005. R: Shane Black GL: Robert Downey Jr., Val Kilmer, Michelle Monaghan, Corbin Bernsen

FILM: 3 DVD: 3 OSTALI NOVITETI: THUMBSUCKER - CONTINENTAL FILM POVIJEST NASILJA - ISSA ULICE ZLA - ISSA MR. HULAHOOP - CONTINENTAL

FILM ZASTRAŠIVAČI - CONTINENTAL FILM TKO ĆE ME VOLJETI? - BLITZ TRANSPORTER 2 CONTINENTAL FILM DVD+VHS "Transporter 2" spada među pristojnije pokušaje Luca Bessona da konkurira hollywoodskim akcićima, ponajprije zbog karizmatičnog Jasona Stathama koji igra glavnu ulogu, a zatim i činjenice da režiju potpisuje najsuvisliji Bessonov plaćenik Louis Leterrier ("Vjerni Danny"). Radnja Bessonova i Leterrierova filma proširuje granice fizike i traži gledatelja spremnog privremeno zaboraviti na logiku, no ne shvatite li sve skupa ozbiljno, kao što nisu ni Besson i Leterrier, drugi će vam "Transporter" biti zabavan. Kritičarka Varietyja Lisa Nesselson duhovito je branila Bessona od optužbi za neoriginalnost zaključkom kako je "Transporter", inače sniman na Floridi, zasigurno jedini francuski film čiji autori u odjavnoj špici zahvaljuju tamošnjem guverneru Jebu Bushu. Transporter 2, franc.-am. akc. film, 2005. R: Louis Leterrier GL: Jason Statham, Alessandro Gassman, Amber Valletta, Matthew Modine

FILM: 3 DVD: 3 OSTATI MRTAV CONTINENTAL FILM DVD+VHS Ambicioznost bez pokrića koju je redatelj Marc Foster u prethodnim filmovima uspješno ("San za životom J. M. Barrieja") ili manje uspješno ("Monster's Ball") uspijevao prikriti, napokon mu se razbila o glavu u filmu "Ostati mrtav". Snimljen prema scenariju uglednog Davida Benioffa ("25. sat"), "Ostati mrtav" je jedan od onih filmova s "preokretom" koji pričaju mutnu priču za koju od početka znate kako će se pretvoriti u nešto sasvim petnaesto. Nažalost, kada se to dogodi, ostaje veliko razočaranje, iako treba biti pošten pa reći kako Foster ni u jednom trenutku ne vara gledatelje, kao recimo James Mangold u puno boljem "Identitetu". Ukratko, "Ostati mrtav" je gledljiv film olako upropaštene dobre ideje, u kojem bog zna kakav posao nisu napravili ni inače odlični Ewan McGregor i Naomi Watts. Stay, am. drama, 2005. R: Marc Foster GL: Ewan McGregor, Naomi Watts, Ryan Gosling, Bob Hoskins

FILM: 2 DVD: 2 POKRETNI DVORAC DISCOVERY DVD+VHS Predivni Miyazakijev crtić "Pokretni dvorac" ima samo jednu manu - traje gotovo dva sata, no unatoč tomu završava pomalo ishitreno. Sve ostalo je savršeno, od animacije koja pokazuje da nije sve u kompjutorima do uobičajeno bogate priče, u kojoj se sastaju istočnjačke i europske tradicije (film je snimljen prema romanu engleske spisateljice Diane Wynne Jones), i nevjerojatno slojevitih likova. Osim što je briljantan animator, Miyazaki je i vrhunski pripovjedač. Njegov uzbudljiv i emocijama nabijen crtić o curi zarobljenoj u tijelu starice i njezinim prijateljima i neprijateljima, pogođenim sličnim kletvama, bit će bez sumnje simpatičan djeci, no bogati značenjski podtekst jednostavno traži odraslijega gledatelja. Hauru no ugoku shiro, jap. anim. film, 2004. R: Hayao Miyazaki FILM: 5 DVD: 3

>email to:Dean Sosa

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika