Objavljeno u Nacionalu br. 551, 2006-06-05

Autor: Marko Ćustić

VELIKI JUBILEJ AUTOMOBILIZMA

Prvo stoljeće HAK-a

Predsjednik Hrvatskog autokluba Ivo Bikić i predsjednik Stjepan MesićPredsjednik Hrvatskog autokluba Ivo Bikić i predsjednik Stjepan Mesić Parada povijesnih automobila, posjet najviših dužnosnika Međunarodne automobilističke federacije FIA-e i međunarodna konferencija FIA-e u zagrebačkom Sheratonu samo su dio spektakularnih događanja kojima je prošlog tjedna obilježena stogodišnjica Hrvatskog autokluba, osnovanog 1. lipnja 1906. u Zagrebu. Predsjednik Hrvatskog autokluba Ivo Bikić kaže: “Osnivačka skupština Prvog hrvatskog automobilnog kluba održana je u hotelu Royal u Zagrebu, u Ilici 44. Okupilo se 14 osnivača i članova tadašnjeg autokluba. To su redom bili imućni ljudi koji su si u to vrijeme mogli priuštiti automobil, izum star samo tridesetak godina. Prvi predsjednik bio je grof Rudolf Erdödy, a prvi tajnik kluba zagrebački trgovac zaljubljenik u automobile, motocikle i sport Ferdinand Budicki. HAK je od tada do danas djelovao bez prekida. Imao je oscilacija, kao u Drugom svjetskom ratu, a od 1991. vraćeno mu je povijesno ime - u Jugoslaviji se zvao Auto moto savez Hrvatske.” Bikić je na čelo HAK-a došao 2004., a karijeru je započeo u vinkovačkom autoklubu. I njegov matični autoklub ove godine slavi, i to 80 godina od osnutka - 1926. osnovan je vinkovački autoklub pod imenom Sremac, kao i osječki autoklub Slavonac. Od lokalnih udruženja vozača stariji je splitski motociklistički klub, osnovan 1907.

Tijekom desetljeća HAK je imao istu ulogu kao i ostali svjetski automobilistički klubovi, članovi FIA-e, Fédération Internationale de l’Automobile: pomoć na cesti, tehnička ispravnost vozila, informacije o stanju na cestama, lobiranje u pitanjima vezanim uz promet i organiziranje automobilističkih natjecanja. Danas se većina zapadnoeuropskih nacionalnih autoklubova restrukturira tako da se ekonomski isplative djelatnosti izdvajaju u posebna poduzeća, a profit se slijeva natrag u autoklub. U sličnom procesu se trenutačno nalazi HAK.

Uvode se i brojne nove usluge kakve Budicki i Erdödy nisu mogli niti zamisliti da će jednog dana postojati: članovi, ali i svi ostali građani mogu na HAK-ovim web stranicama www.hak.hr pogledati snimke s web kamera i vidjeti jesu li na graničnim prijelazima, autocestama, na mostovima, u tunelima ili na glavnim zagrebačkim prometnicama gužve. Uskoro će se broj kamera povećati, a VIPnet će početi pružati uslugu kojom će se stanje u prometu moći vidjeti i putem mobitela. Po ocjeni Wernera Krausa, predsjednika Regije 1 FIA-e, područja koje obuhvaća 97 autoklubova i 45 milijuna članova u Europi, Africi i na Bliskom istoku, Hrvatski autoklub nalazi se negdje u sredini po razvijenosti: “Zapadnoeuropski klubovi su također stari stotinu i više godina. Ja sam šef austrijskog autokluba i mi smo osnovani 1896., dakle naš klub je star 110 godina. Tijekom tih 110 godina imali smo konstantni razvoj. Trenutačno imamo 1,6 milijuna članova na 8 milijuna stanovnika, znači oko 20 posto. HAK je sada star sto godina, ali razvoj nije bio stabilan.

Bilo je više problema nego na zapadu. HAK ima nešto više od 130 tisuća članova na 4,5 milijuna stanovnika, a da bi bio u skladu s austrijskim prosjekom, morao bi imati 900 tisuća članova. Ali HAK se tijekom posljednjih godina lijepo razvio. Čuo sam da je cilj godišnje povećanje članstva za dvadeset ili trideset posto. Mislim da je to dobro. Istočne zemlje imale su problem od 1945. do kraja 80-ih. U bivšoj Jugoslaviji bilo je problema i u devedesetima. U zapadnim zemljama smo od 1945. do danas imali jako dobar razvoj. To ovdje nedostaje. U zapadnoj Europi smo na vrhuncu, istočne zemlje se razvijaju i doseći će iste ciljeve za nekoliko godina, Afrika je daleko. Na Bliskom istoku klubovi su veoma mali. U Jemenu ima 90 članova.” Kraus kaže da je posebno važna uloga FIA-e lobiranje u političkim krugovima, posebno pred Europskom komisijom. Tako se FIA zalaže za jedinstvena prometna pravila i signalizaciju u cijeloj Europi, primjerice za obavezno uključivanje svjetala danju. O političkoj odluci da se u Hrvatskoj zabrani konzumiranje alkohola za sve vozače Kraus kaže: “Nemamo zajednički stav o tome, ali mislim da 0,0 nije najbolje rješenje.

U mnogim zemljama dopušteno je 0,5 promila alkohola u krvi i mislim da je to dobro ograničenje.” Kraus je inače i pasionirani vozač - svojim Audijem A6 3.0 diesel godišnje prijeđe od 35 do 40 tisuća kilometara, a kako je u Austriji ograničenje brzine na autocestama 130 km/h, odlazi u Njemačku da bi malo uživao u brzini. Glavna tema u europskoj sigurnosti za FIA-u je u posljednje vrijeme plan kojim se želi smanjiti smrtnost na cestama za 50 posto do 2010. Zamjenik predsjednika FIA-e, Španjolac Sebastià Salvadó, objašnjava: “Mnogi ne znaju da je FIA oganizacija koja se ne bavi samo sportom nego i prijevozom. FIA je poznat i prestižan brand. Pod tim kišobranom pokušavamo promovirati sigurnost i mobilnost diljem svijeta. Ono što je Crveni križ za medicinsku pomoć, mi smo za automobile. Svi koje zanima sigurnost na cesti, ekologija i mobilnost znaju da mi postavljamo referenciju, benchmark. U tom kontekstu, tri su stupa na kojima počiva sigurnost na cesti. Prvi stup su automobili, koji su danas neusporedivo bolji nego prije deset ili dvadeset godina. Kad smo uvodili Euro NCAP crash testove, mnogi su proizvođači bili nezadovoljni. Danas, pogledajte oglase Nissana, Renaulta i drugih - svi se hvale brojem zvjezdica testa.

Drugi stup sigurnosti su ceste - slične standarde i testove moramo uvesti za njih, testirati ih i evaluirati. Treći stup su vozači, i to će biti najteže promijeniti - trebat će ući u njihov um. Zato mi kažemo - brzina više nije u modi, moderno je biti siguran.”

Vjerojatno najpoznatija aktivnost FIA-e je postavljanje sportskih pravila i regulacija za sportska automobilistička natjecanja, u prvom redu za najpoznatiju i najgledaniju Formulu 1. O budućnosti tog sporta Nacional je u Zagrebu razgovarao sa zamjenikom predsjednika FIA-e Sebastiàom Salvadóom.

NACIONAL: Sigurno najvažnije pitanje u Formuli 1 u ovom trenutku je najavljeni odlazak proizvođača guma Michelina i ostanak Bridgestonea kao jedinog dobavljača guma za bolide. Mnogi kažu da će Ferrari biti u nepravednoj prednosti iduće sezone, jer će se drugi vodeći timovi morati tek navikavati na Bridgestoneove gume, koje talijanski tim već dobro poznaje. Što mislite o tome i podržavate li mogućnost da Pirelli uđe u Formulu1 kao novi proizvođač guma?

- Bilo bi jako dobro imati dva ili tri takva igrača u Formuli 1. Ako uložite jako mnogo novca u motor, možete ostvariti prednost od nekoliko stotinki ili desetinki sekunde po krugu. S boljim gumama možete ostvariti i više od sekunde prednosti po krugu. Volio bih da sudjeluju i Pirelli i Bridgestone i Michelin. Bio bih jako razočaran kad bi krenuli u smjeru u kojem su američka natjecanja već otišla, a to je da imaju samo jednu ili dvije različite šasije i motore na raspolaganju, pa se svi utrkuju u gotovo istim autima. To je dosadno. Formula 1 je mnogo više od toga, spektakl.

NACIONAL: Najavljivalo se da će ovogodišnja sezona biti bitka dvojice velikih vozača, Kimija Raikkonena i Fernanda Alonsa. Ispalo je da je ipak riječ o bici Alonsa protiv Michaela Schumachera, a Raikkonen nema dovoljno dobar automobil. U čemu je onda problem s Alonsovim momčadskim kolegom iz Renaulta Fisichellom, koji ima loše rezultate?

- Za mnoge dobre vozače je šteta što nemaju dovoljno dobar bolid, ali kod Fisichelle je problem drugi. Biti u momčadi s Alonsom je ogroman pritisak. On zna da usporedbe postoje i to je veoma teško. Takva je Formula 1 - najveći je neprijatelj timski kolega, jer to je prva usporedba koja se radi.

NACIONAL: Devedesete je obilježio trend da se sva automobilistička natjecanja zaguše u korist Formule 1, mnogi tvrde da je iza njega stajao Bernie Ecclestone. Kako tumačite današnji procvat svih mogućih disciplina od kamionskih utrka FIA Trucks, preko FIA GT-a do veoma popularnog WRC-a svjetskog prvenstva u rallyju?

- Mnogi su shvatili da je automobilistički sport vrsta platforme s koje se mogu lansirati fantastične stvari. Druge kategorije natjecanja počele su oponašati uspjeh Formule 1. Spomenuli ste WRC. Nemojmo zaboraviti da je Formula 1 natjecanje koje se odvija na zatvorenoj stazi. Rally se odvija na otvorenoj cesti - na televiziji se vidi krajolik, zemlja, ljudi. To je izvrstan način da se ljude upozna s nekom zemljom. Osim Monaca, naravno - to je potpuno drukčije, tu se vidi cijela zemlja i na utrci Formule 1. Svim zemljama bih preporučio da pokažu svoju zemlju putem rallyja za promociju turizma. Mi smo imali spektakularne rezultate u Kataloniji.

NACIONAL: Proteklih je dana dovršeno prikupljanje potpisa timova Formule 1 na novom sporazumu Concorde, kojim je osigurana budućnost natjecanja pod FIA-inim okriljem do 2012. Kako vidite budućnost Formule 1?

- Budućnost Formule 1 ovisi isključivo o tome kako Bernie Ecclestone ocijeni da može poboljšati show. Formula 1 je njegova kreacija, on zna toliko mnogo o sportu i ako misli da se utjecaj tehnologije na natjecanje mora smanjiti, smanjit će se. Mislim da Formula 1 neće imati problema dokle god imamo Ecclestonea sa sobom. Problem će nastati nakon njegova odlaska.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika