Objavljeno u Nacionalu br. 554, 2006-06-26

Autor: Dean Šoša

VIDEO

Humano i klimavo

'DRAMA U KAMBODŽI' Bertranda Taverniera djelo je u kojem ima mnogo života ali premalo filma

Dean ŠošaDean Šoša Zahvaljujući pojavi DVD-a u našim je videotekama danas moguće pronaći filmove o kojima donedavno nismo mogli ni sanjati, no situacija je još uvijek daleko od idealne. Tako je, primjerice, “Drama u Kambodži” / “Holy Lola” tek prvi film glasovitog francuskog redatelja Bertranda Taverniera objavljen na hrvatskom DVD tržištu, iako je riječ o najboljem francuskom postnovovalnom filmašu i jednom od vodećih svjetskih autora posljednjih 30-ak godina. Tavernier je jedna upravo predivna osoba, umjetnik koji niti u jednom trenutku ne mistificira umjetnost, enciklopedijski načitan intelektualac i zadrti filmofil koji se ne pravi važan; čovjek kojeg, prema vlastitim riječima, gledanje tuđih filmova onemogućava da postane egoističan. U postmoderno doba prevlasti ironije i cinizma, Tavernier se ne srami svoga humanizma i iskrenog interesa za čovječanstvo i njegove probleme. Za razliku od većine vodećih filmskih umjetnika koji se često drže sličnih tematskih i stilskih preokupacija, Tavernieru svaki novi film označava novu pustolovinu, istraživanje potpuno novoga teritorija.

Njegova su ostvarenja stoga tematski i stilski prilično različita, zajednička im je ponajprije izuzetno visoka kvaliteta. “Drama u Kambodži”, odmah treba reći, ne spada među Tavernierova najuspjelija djelca, no ono što je za njegove standarde slabije, još uvijek “šije” većinu konkurencije. “Drama u Kambodži” osnovnom situacijom podsjeća na film “Novi život” / “Casa de los babys” američkog nezavisnog i lijevo orijentiranog redatelja Johna Saylesa, u kojem imućne Amerikanke odlaze u Meksiko kako bi ondje usvajale djecu. U Tavernierovom filmu glavni junaci nisu žene već parovi, koji u potrazi za potomstvom odlaze u daleku Kambodžu, zemlju kojoj su njihovi preci u nasljeđe ostavili bijedu, ratove i neviđenu korupciju. U centru priče su francuski liječnik i njegova mladolika supruga koji se nakon 11 godina neuspješnog pokušavanja začeća, odlučuju usvojiti dijete, očekujući kako će u Kambodži stvari brže ići negoli Francuskoj. Situacija baš i nije obećavajuća: postupak usvajanja brojnih siročića usporen je birokratskim sumanutostima i željom lokalnih činovnika da izmuzu što više novca, kao i činjenicom da Amerikanci uvijek mogu ponuditi više novca negoli Francuzi.

Socijalno angažiran filmaš Tavernier srećom nikada nije propovijednik. Bilježeći gotovo dokumentaristički probleme usvojitelja koji se nastavljaju nakon što pronađu dijete, Tavernier ne proziva nikoga, no iz čitavog su konteksta vidljivi i uzroci i posljedice kambodžanske bijede, kao i način na koji funkcionira društvo. “Drama u Kambodži” povremeno uistinu više nalikuje nekom dokumentarcu negoli igranom filmu. Osim Tavernierova stila, za to su zaslužni briljantni i nevjerojatno prirodni glavni glumci Jacques Gamblin i Isabelle Carré. Nisu oni slučajno takvi: Tavernier je scene snimao fabularnim redoslijedom, polako privikavajući svoje glumce na Aziju, pa se navikavanje glumaca na Kambodžu odlično podudara sa sve boljim snalaženjem njihovih likova u priči. Ogledni primjer Tavernierova redateljskog majstorstva su scene u kojima se Isabelle Carré pojavljuje naga. Za razliku od ogromne većine redatelja u čijim je filmovima golotinja ili nepotrebna demonstracija senzacionalizma ili slab nadomjestak za izostanak prave erotike, Tavernier razgolićuje svoju junakinju naprosto kako bi prikazao koliko joj je toplije i neugodnije u Kambodži negoli Francuskoj, tjerajući nas da se zbog atmosfere u prizoru i sami oznojimo. Tavernierov je redateljski “sitni vez” odličan - u “Drami u Kambodži” nemoguće je pronaći neki rutinski režiran prizor, klimav dijalog ili tanku glumačku ulogu. Ipak, film u cjelini prilično zaostaje za većinom njegovih ostvarenja.

Čini se da je, Tavernier, bilježeći dokumentaristički jednu priču bez početka i kraja u kojoj nema ni krivaca ni junaka, ipak malo pretjerano ostao po strani zbivanja, ne uspijevajući uvijek zainteresirati gledatelja za sudbinu likova koje prikazuje, što mu se u prethodnim filmovima nikada nije događalo. Tavernier odlično “skida” stvarnost, no malo ipak previše dozvoljava da logika stvarnosti odnese pobjedu nad logikom filma. Odgovarajući na pitanja zbog čega je relativno kasno počeo režirati dugometražne igrane filmove, Tavernier često zna reći kako je ranije više znao o filmovima nego životu, te je morao pričekati da bi o svijetu nešto naučio iz prve ruke. “Drama u Kambodži” krcata je životom, no čini se kako joj ipak nekako nedostaje malo filma.

JA-MCDULL DISCOVERY DVD+VHS Nakon silnih akcijskih, borilačkih i gangsterskih filmova, arta i svega ostalog, iz Hong Konga nam stiže i jedan crtić - "Ja-McDull", nagrađen brojnim tamošnjim filmskim priznanjima. Poput svih ostalih dobrih hongkonških filmova, ni ovaj nije običan. Priča o malenom praščiću koji odrasta u Hong Kongu, pod paskom stroge, samohrane majke, neobična je kombinacija crtića namijenjenog najmlađim uzrastima i vrlo ozbiljne egzistencijalne drame. Labava naracija, neviđeno melankoličan ugođaj, dojmljiva kombinacija različitih tipova animacije i duboko poniranje u glavni lik malenog praščića, udarne su odlike ovog iznimno simpatičnog filma, podjednako udaljenog i od Disneyeve i od Miyazakijeve estetike. Mak dau goo si; hongkon. anim. film; 2001. R: Toe Yuen GL: (glasovi): Amar Bukvić, Franjo Dijak, Daria Lorenci

FILM: 4 DVD: 2 DOBRO UŠTIMANI MRTVACI DISCOVERY DVD+VHS "Dobro uštimani mrtvaci" su film bez kojeg je susjedna bosanska kinematografija itekako mogla preživjeti. Djelce sarajevskog redatelja Benjamina Filipovića da se pogledati no odiše nevjerojatnom anemičnošću, lošim forama i banalnim citiranjem općih mjesta bivše jugoslavenske kinematografije, od Šijanova remek-djela "Ko to tamo peva" do precijenjenih filmova Emira Kusturice. Filipovićev osjećaj za crnu komediju usporediv je otprilike sa Ogrestinim razumijevanjem problema sirotinje, što će reći da su "Dobro uštimani mrtvaci" uštimani dobro jedino na papiru, dok redatelj ne počne svirati. Teatralna gluma i papirnati dijalozi predstavljaju znak za opasnost: susjedi, pazite da vaša kinematografija, nakon nekoliko uspjeha, ne padne na onu razinu na kojoj je donedavno bila naša! Dobro uštimani mrtvaci; bosan.-franc.-talijan.-slov. crna komedija; 2005. R: Benjamin Filipović GL: Lazar Ristovski, Tarik Filipović, Irena Micijević

FILM: 1 DVD: 2 SJEĆANJA JEDNE GEJŠE BLITZ DVD+VHS Brojni zanimljivi filmaši najavljivani su kao potencijalni redatelji filmske adaptacije bestselera "Sjećanja jedne gejše" Arthura Goldena, da bi na koncu bio odabran najslabiji među njima - Rob Marshall. Marshallova "Sjećanja" nisu loš film i predstavljaju svakako praznik za oči u odnosu na njegov Oscarima nezasluženo nagrađeni "Chicago" no riječ je, u najbolju ruku, tek o pristojnoj, vizualno sjajnoj slikovnici ispod čije površine zjape ogromne dramaturške i estetske praznine. "Sjećanja jedne gejše" krcata su odličnim sastojcima - izuzetnom scenografijom, kostimografijom, glazbom i glumom azijskih diva Gong Li, Zhang Ziyi i Michelle Yeoh, no nažalost nije bilo nekoga tko će sve to skupa povezati u emotivnu i uzbudljivu filmsku cjelinu. Memoirs of a Geisha; am. melodrama; 2005. R: Rob Marshall GL: Zhang Ziyi, Ken Watanabe, Gong Li, Michele Yeoh

FILM: 3 DVD: 3 PREOSTALI NOVITETI: NOEL-VTI ZAKLETVA-BLITZ PUCANJ U SRCE-BLITZ PRATITELJ-DISCOVERY DR.DOLITTLE 3-CONTINENTAL HOD PO RUBU-CONTINENTAL

>email to:Dean Sosa

Vezane vijesti

SP u vodenim sportovima: Mađari ispustili Srbe i finale

SP u vodenim sportovima: Mađari ispustili Srbe i finale

Srpski vaterpolisti prvi su finalisti Svjetskog prvenstva u Šangaju. Branitelji naslova su u polufinalu nakon produžetaka svladali Mađarsku s 15-14.… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika