Objavljeno u Nacionalu br. 554, 2006-06-26

Autor: Eduard Šoštarić

JADNO STANJE OPREME HRVATA U AFGANISTANU

Vozilom JNA na talibane i uzgajivače opijuma

Hrvatski vojnici u Afganistanu izloženi su smrtnoj opasnosti zbog neadekvatne opreme: glavni krivac je Vlada koja neozbiljno pristupa financiranju HV-a

Hrvatski vod Vojne policije uz zastarjele i nezaštićene Land rovere, za razliku od vojnika drugih zemalja ( u pozadini ) koji već neko vrijeme imaju DINGO vozilaHrvatski vod Vojne policije uz zastarjele i nezaštićene Land rovere, za razliku od vojnika drugih zemalja ( u pozadini ) koji već neko vrijeme imaju DINGO vozila Nedavni oružani napad na pripadnike hrvatskog kontingenta u Afganistanu ponovno je aktualizirao problem opremanja hrvatskih vojnika u trenutku kad se dio njih zajedno s američkim snagama obučava za vođenje borbi s talibanskim snagama u Afganistanu. Hrvatska vlada već neko vrijeme neozbiljno pristupa problemu financiranja i opremanja Hrvatske vojske, kao i potrebama hrvatskih vojnika u mirovnim misijama. Hrvatski vojnici su već u ratu, ne na hrvatskoj granici, već daleko od nje - s krijumčarima opijuma i terorističkim skupinama. Pukom srećom su preživjeli posljednji oružani napad u Afganistanu, jer je napad bio izveden samo s pješačkim naoružanjem na blindirano terensko vozilo. Da su bili napadnuti raketnim protuoklopnim projektilom ili naletjeli na postavljenu minu, tragedija bi bila neizbježna, poginuli bi svi članovi patrole a vozilo bi potpuno izgorilo. Ministarstvo obrane Republike Hrvatske nije dobilo dovoljno sredstava u svom proračunu za 2006. kako bi ispunilo planove koji se nameću približavanjem NATO savezu.

Kvalitetno opremanje hrvatskih vojnika, radi potpunog smanjenja rizika njihova stradavanja, još uvijek nije moguće, a jedini je razlog nedostatak financija, za što je odgovorna Hrvatska vlada. Zastarjelo oklopno vozilo riječkog Torpeda BOV-3 iz vremena JNA ili rabljeni i istrošeni Land Rover hrvatske vojne policije ne mogu pružiti nikakvu sigurnost od minsko-eksplozivnih sredstava ili raketnih projektila. Vlada već godinu dana odgađa nabavu najmodernijih oklopnih borbenih vozila, a sve do sada nije osigurala sredstva da se hrvatski vojnici u međuvremenu barem voze u lakim oklopnim vozilima koja bi ih štitila od minsko-eksplozivnih sredstava. Već je davno prije bilo vidljivo da će kontingent hrvatskih vojnika u Afganistanu porasti, kao i da će ojačati vojne i gerilske aktivnosti talibana, a time i opasnost po život hrvatskih vojnika. Vlada je upozorena na takvu mogućnost, međutim, nije reagirala pravodobno, niti dovoljno, jer oružanim snagama nisu dodijeljena dovoljna sredstva za uspješnu realizaciju ciljeva.

S jedne strane želi aktivno sudjelovati i biti partner NATO savezu u što većem broju misija, što je svakako dobro za međunarodni ugled, ali s druge strane još uvijek nije svjesna kako takav angažman zahtjeva dodatna izdvajanja za zaštitu ljudi koji je uspješno predstavljaju u misijama i na taj način štite nacionalne interese. Umjesto da je MORH već početkom godine nabavio dovoljno otporna, čvrsta i kvalitetna laka oklopna vozila zbog širenja hrvatskog kontingenta na čitav Afganistan i povećane opasnosti, to se dogodilo tek nakon što su pripadnici HV-a u Afganistanu napadnuti. Nacional je od visoko pozicioniranog izvora bliskog oružanim snagama doznao kako će upravo zbog posljednjeg napada za mjesec dana biti nabavljena dva laka, oklopna vozila i poslana u područje Chagcharana. Radi se o vozilima tipa LMW Iveco, lakim višenamjenskim vozilima otpornim na streljiva 5,56 mm, 7,62, 12,7 do 14,7 mm, za koje će se ukupno izdvojiti 500 tisuća eura. Kad ova vozila naiđu na minu postavljenu na cesti, nakon njezine detonacije posada unutar vozila ima puno veće šanse za preživljavanje nego u ostalim terencima, i to zahvaljujući "sendvič" oklopu podvozja koje vrlo efikasno apsorbira udarni val eksplozije, odnosno razbija energiju udarnog vala i smanjuje njezino djelovanje prema posadi, koja će jednim dijelom biti zaštićena i specijalno izrađenim sjedalima koja umanjuju efekt eksplozije. Doznali smo kako će za nekoliko mjeseci vrlo vjerojatno hrvatski vojnici u Afganistanu na raspolaganje dobiti i dva vozila njemačkog proizvođača KMW tipa Dingo, koji mogu prevoziti petoricu vojnika, te na isti način kao i LMW Iveco pružaju zaštitu od napada streljiva različitih kalibara i djelovanja minskih sredstava. Vozilo Dingo imalo je već jedno vatreno krštenje u Afganistanu kad je naišlo na protutenkovsku minu, pri čemu su svi članovi posade ostali živi.

Dakle, u MORH-u će morati preraspodijeliti gotovo milijun eura kako bi odgovorili na zahtjeve s terena, što se može donekle nazvati i improvizacijom i kašnjenjem za događajima. Spomenuta oklopna laka vozila još su uvijek prihvatljivija kad je riječ o misijama patroliranja u naseljenim mjestima, kad se prevozi samo nekoliko vojnika, a ceste su pregledne i vremenski uvjeti povoljni za kretanje na području Afganistana. To je za sada kvalitetno rješenje i za hrvatske vojnike u mirovnoj misiji, barem u situacijama dok se ne dogodi napad samoubojice s autobombom, jer od toga nema zaštite za terenska vozila, laka oklopna ili autobuse. Unatoč svim prijevoznim sredstvima vojnika koja im daju određenu zaštitu, još uvijek nema rješenja kako se zaštititi od napada samoubojica s automobilom punim eksploziva.

Njemački kontingent stradao je prigodom jednog takvog napada kad se vozilo samoubojice zaletjelo u njihov autobus, poginulo je i ranjeno dvadesetak njemačkih vojnika. Stručnjaci su zaključili da bi prijevoz tih vojnika u oklopnom transporteru uvelike smanjio broj žrtava i ranjenih, što govori o pomno odabranom i planiranom terorističkom napadu upravo u trenutku kad je njemački vojni kontingent bio najranjiviji - u autobusu, idealnom i najslabije zaštićenom sredstvu pogodnom za takav oblik napada koji može rezultirati velikim žrtvama. Dosad nisu zabilježeni slični napadi terorista na oklopne transportere, što govori o tome koliko pozornosti čelni ljudi države i oružanih snaga moraju posvetiti odabiru tog sredstva, odnosno kupnji 126 borbenih oklopnih transportera u sljedećem razdoblju. Neshvatljivo je da Hrvatska vlada tako dugo odgađa konačni odabir vozila za potrebe Hrvatske vojske. Kroz nekoliko mjeseci zavladat će i sasvim drugi uvjeti u Afganistanu, kako vremenski tako i borbeni. Ako se pripadnici HV-a upute na zadaće 4. faze širenja misije ISAF-a, odnosno pod američkim okriljem krenu u obračun s preostalim Talibanima uz afganistansko-pakistansku granicu, za što se nedvojbeno obučavaju ovih dana u Albaniji i na poligonu Gašinci, morat će biti iznimo mobilni i dobro zaštićeni do dolaska u zonu sukoba, jer u Afganistanu nema linije fronte niti se bilo tko od vojnika može pouzdati da prolazi kroz sigurno područje na putu do zone u kojoj se nalaze talibanske snage.

Pored toga, na takva područja neće se dolaziti u skupinama od nekoliko vojnika, već od desetak naviše, i zasigurno ne u autobusima i lakim oklopnim vozilima koja se ne mogu kretati dovoljno brzo po tako teškom terenu. Jedino što može sačuvati glavu hrvatskim vojnicima je dobro oklopljeno, naoružano, pouzdano i robusno vozilo koje može prevesti dovoljan broj vojnika u što manje puta, kako bi se smanjila mogućnost iznenadnog napada. Oklopno vozilo u afganistanskim uvjetima snježnih nanosa, između ostalog, mora imati mogućnost stavljanja lanaca na sve kotače, jer u suprotnom može doći do zastoja iz kojeg se vozilo ne može izvući samo, a vojnici se mogu naći u vrlo teškoj situaciji kao slobodne mete na brisanom prostoru. Dogodi li se nalet na minu postavljenu na cesti, vozilo mora biti modularno, odnosno dio koji se uništi prilikom eksplozije jednostavno se zamijeni istim takvim sklopom i nastavi dalje.

Zanimljivo, hrvatsko povjerenstvo za kupnju oklopnih borbenih vozila nije uopće testiralo vozila koja se natječu, američki Steyr i finsku Patriu, na otpornost protiv mina. Isto tako, povjerenstvo nije tražilo od proizvođača da stavi lance na svih osam kotača prilikom testiranja u Hrvatskoj, jer bi se vrlo lako moglo utvrditi kako jedan od ponuđača to nije u stanju zbog tehnološkog zaostajanja. Kad je riječ o osobnoj opremi hrvatskih vojnika koja ih može zaštiti od napada streljivom različitih kalibara, ponajviše pažnje treba obratiti na borbenu kacigu i zaštitni prsluk. Hrvatski vojnici u Afganistanu nose borbene kacige tvrtke Šestan-Busch iz Preloga, koje spadaju u sam svjetski vrh po kvaliteti, a to su dokazala međunarodna testiranja kao i brojni inozemni kupci. Borbene kacige ovog proizvođača ostat će na glavama hrvatskih vojnika dugi niz godina. Hrvatski vojnici u Afganistanu opremljeni su u većini prslucima prve i druge kategorije koji se sastoje od 10 i 25 slojeva kevlara, nose se ovisno o zadaćama, te pružaju zaštitu od dijelova ručne bombe i pištoljskih zrna. Ovi prvi su omiljeni kod visokih državnih dužnosnika i njihovih tjelohranitelja jer su lagani i neupadljivi. Druga kategorija štiti leđa, grudi i trbuh, a ponekad i vrat, teški su 3 kilograma i više, ovisno o tome imaju li dodatne pancirne uloške. Zaštitni prsluci koji se koriste u oružanim snagama NATO saveza štite od modernog streljačkog naoružanja. Teže do 10 kilograma i štite od zrna kalibara 5,56 mm i 7,62 mm. To su prsluci treće kategorije, a četvrta kategorija teška 10 kilograma podrazumijeva mogućnost dodatne ugradnje pancirnih ploča. Upravo ova posljednja kategorija zaštitnih prsluka bit će uskoro u većem broju dana hrvatskim vojnicima u najrizičnijim misijama na području Afganistana. Cijela priča sa zaštitnim prslukom mora se balansirati između što većeg stupnja zaštite i zadržavanja što većeg stupnja borbene spremnosti vojnika. Prsluci koji pružaju zaštitu od jačih kalibara, npr. 7,62x51 mm, moraju imati dodatne oklopne ploče od keramike, kompozita ili čelika, što dodatno podiže njihovu težinu i čini ih neprikladnima za opremanje pješačkih snaga kod kojih je mobilnost vrlo važna. S obzirom da će se hrvatske snage u Afganistanu sve više kretati u lakim borbenim vozilima, najveći stupanj zaštite koji im može omogućiti hrvatska država kupnjom zaštitne opreme jest sustav CPE, Cupola Protective Ensemble, namijenjen isključivo strijelcima na oklopnim vozilima i članovima posade.

Takav sustav u potpunosti štiti vojnika od napada eksplozivom i raketnih protuoklopnih projektila koji pogode vozilo, i to raketnih projektila 90 mm, ili udara minske eksplozije od 10 kg. Sustav izgleda vrlo futuristički, vojnici su u njemu prilično nepokretni, ali izvrsno zaštićeni, te prikopčani na klimatizacijski uređaj. Takva se zaštitna oprema ne može koristi izvan vozila jer usporava i otežava kretanje vojnika. Hrvatski vojnici ne mogu prigovoriti naoružanju kojim raspolažu. Svaki od njih zadužio je osobni pištolj HS 2000, hrvatski proizvod vrlo cijenjen u svijetu, a imaju i automatsku pušku belgijske proizvodnje FN FAL 7,62 mm, omiljenu u oružanim snagama NATO saveza. Sljedeći kontingent namjenskih pješačkih snaga, sastavljen od vojnika gardijskih brigada, dobit će i poznate jurišne puške Heckler Koch HK G36 kalibra 5,56 mm, koje su u količini od 100 komada već stigle u Hrvatsku i čekaju odlazak hrvatskih vojnika koncem ljeta. Uz pušku dolazi bacač granata AG 36 kalibra 40X46 koji će biti integriran na pušci. Pored toga, hrvatski kontingent opremljen je i hrvatskim strojnicama tipa mini ERO. Premijer Ivo Sanader bi s ministrom financija Davorom Šukerom trebao učiniti dodatne napore kako bi se pronašla sredstva da se budući hrvatski vojni kontingenti maksimalno zaštite najmodernijom opremom na svjetskom tržištu. Odijelo s klimom CPE (Cupola Protective Ensemble) danas se smatra najkvalitetnijim i najsigurnijim zaštitnim sklopom opreme, a namijenjena je zaštiti strijelca na lakom oklopnom vozilu, kao i članovima njegove posade pri kretanju u urbanim i naseljenim sredinama, gdje je napad nepredvidiv i iznenadan.

Svi članovi posade povezani su s klimatizacijskim uređajem koji hladi posadu. Oprema je neprikladna za kretanje izvan vozila i isključivo služi za zaštitu u vozilima. Zaštitna oprema je uspješno testirana pri napadu eksplozivom od 10 kg i gađanju protuoklopnim projektilom 90 mm. Stiže njemački Dingo Njemačko vozilo Dingo, proizvođača KMW, očekuje se u postrojbama hrvatske vojske u Afganistanu za nekoliko mjeseci uz vozilo LMV Iveco, koje će već za mjesec dana biti na području Chagcharana. Radi se o lakim oklopnim vozilima koja mogu efikasno štititi vojnike unutar vozila od različitih kalibara streljiva. Jedna od vrlo važnih karakteristika oba vozila jest zaštita posade od eksplozije mine na koju vozilo može naletjeti. Podvozje vozila ojačano je "sendvič" oklopom, kao i dodatnim pločama ispod sjedala. Energija udara mine se raspršuje zbog karakteristika podvozja i ne rastura vozilo na dijelove koji su do sada bili zapravo ubojiti projektili za posadu.

>email to:Eduard Sostaric

Vezane vijesti

Afganistan očekuje 4 milijarde dolara od donatora

Afganistan očekuje 4 milijarde dolara od donatora

Zemlje donatori vjerojatno će obećati 4 milijarde američkih dolara civilne pomoći za Afganistan nakon 2014. na donatorskoj konferenciji u Japanu… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika