Objavljeno u Nacionalu br. 560, 2006-08-07

Autor: Eduard Šoštarić

PREBIJANJE KLIRINŠKOG DUGA

Novi ruski helikopteri za eskadrilu HV-a

POTPISIVANJEM UGOVORA o reguliranju duga bivšeg SSSR-a, Hrvatska je dobila 10 novih višenamjenskih helikoptera Mi-171 vrijednih 65 milijuna dolara, čime je kompletirala helikopterske snage za idućih 15 godina

Cijena osnovne verzije novog Mi-171 je oko četiri milijuna dolara, ali se zbog dodatne količine specijalizirane opreme i tehničkih rješenja na njima cijena podigla na ukupnih 65 milijuna dolaraCijena osnovne verzije novog Mi-171 je oko četiri milijuna dolara, ali se zbog dodatne količine specijalizirane opreme i tehničkih rješenja na njima cijena podigla na ukupnih 65 milijuna dolara Ministar financija Ivan Šuker u Moskvi je nedavno potpisao Sporazum između Vlada Republike Hrvatske i Ruske Federacije o reguliranju financijskih obveza bivšeg SSSR-a prema Republici Hrvatskoj. Hrvatska je tako uredila važno pitanje podmirivanja duga bivšeg SSSR-a u iznosu od 185,7 milijuna USD isporukom roba i usluga i to u ugovorenom godišnjem iznosu od 37,1 milijuna USD tijekom idućih pet godina. Riječ je o opremi za TE Sisak, višenamjenskim helikopterima i sredstvima za pripremu projekta plinovoda iz Mađarske do Donjeg Miholjca. Deset potpuno novih helikoptera Mi-171 ruskog proizvođača iz mjesta Ulan Ude vrijednih 65 milijuna američkih dolara bit će u sastavu transportne helikopterske eskadrile Hrvatske vojske najkasnije do 2009. Prvi bi helikopteri u Hrvatsku mogli doći do kraja godine, a ostatak u roku dvije godine. Cijena osnovne verzije novog Mi-171 je oko četiri milijuna dolara, ali se zbog dodatne količine specijalizirane opreme i tehničkih rješenja na njima cijena podigla na ukupnih 65 milijuna dolara. Nabavu helikoptera predsjednik RH Stjepan Mesić dogovorio je s ruskim predsjednikom Vladimirom Putinom za vrijeme prošlogodišnjeg posjeta Rusiji.

Tom nabavom udvostručit će se flota transportnih vojnih helikoptera kojih nakon prošlogodišnjeg remonta u uporabi ima 11. S obzirom na to da je Mi-171 zapravo modernija inačica helikoptera Mi-8, koji su u sastavu HRZ-a od njegova osnivanja, ne očekuju se veće poteškoće u privikavanju pilota i tehničara na upravljanje i održavanje novih letjelica. Helikopter Mi-171 zapravo je izvozna civilna varijanta ruskog helikoptera Mi-8ATM. Radi se o višenamjenskom helikopteru koji je namijenjen za transport do 30 osoba uključujući tri člana posade, operacije traganja, pronalaženja i spašavanja, evakuacija, borbu protiv požara, te hitnih medicinskih pomoći na cesti i teško prohodnim krajevima. Moglo bi se reći kako su ovom nabavom hrvatske oružane snage zaokružile potrebu za helikopterskim snagama u idućih 15 godina, odnosno da su transportni i višenamjenski helikopteri HV-a najsvježiji dio borbene i vojne tehnike u oružanim snagama uopće, jer je već obavljen remont deset hrvatskih vojnih transportnih helikoptera u suradnji s ukrajinskom državnom tvrtkom Ukrspets-export u vrijednosti 5,4 milijuna USD, a još se očekuje modernizacija dvaju helikoptera Mi-8 MTV1 i to do konca 2008.

Hrvatsko ratno zrakoplovstvo definitivno je otpisalo sedam ruskih borbenih helikoptera Mi-24V iz svog sastava koji su sudjelovali u oslobodilačkim operacijama HV-a sredinom 90-ih. Odlučeno je zadržati samo vojnu transportnu komponentu zbog jačanja mobilnosti hrvatskih vojnih postrojbi, te zbog civilnih potreba umjesto višenamjenske helikopterske službe, inače vrlo skupog projekta od kojeg se trenutačno odustalo zbog sukoba različitih koncepcija i velikih troškova takvih usluga koje bi država morala plaćati ponuđaču. Mnogi se sjećaju da je Mi-8 bio prva letjelica koju je Hrvatska vojska zarobila od JNA, a koja je poslije pod imenom “Stara Frajla” sudjelovala u mnogim vojnim akcijama. Malo koja letjelica može se pohvaliti s tolikim brojem proizvedenih primjeraka i tolikom svjetskom rasprostranjenošću kao ovaj helikopter, koji je već gotovo pola stoljeća simbol ruskih proizvođača transportnih helikoptera. Zanimljivo je da se vizualno gledano vanjski izgled Mi-8 od svog prvog prototipa pa do Mi-171, koji ulazi u hrvatske oružane snage danas, gotovo i nije promijenio, pa se ovih dana mogu čuti neobjektivni i netočni komentari o “tehnološki zastarjelim letjelicama” koje nisu kompatibilne sa standardima NATO saveza.

Međutim, članice NATO-a, ali i zemlje koje žele u NATO postavljaju prioritet kompatibilnosti opreme za zajedničko djelovanje postrojbi unutar NATO-a što je natjeralo ruske proizvođače helikoptera Mi-171 da se povežu sa zapadnim tvrtkama na području vojne industrije. Tako ruski proizvođač helikoptera Mi-171 iz mjesta Ulan Ude, na zahtjev kupca, ugrađuje avioniku zapadnih proizvođača. Najaktualnija verzija ruskog transportnog helikoptera sa zapadnom avionikom posjeduje elektronički sustav prikaznika EDS-756 proizvođača Honeywell iz SAD-a, sustav baze podataka D-60350 proizvođača Penni & Jails iz Velike Britanije, Honeywell sustav za mjerenje visine, sustav prikaza upozorenja i kritičnih situacija GH-3000 proizvođača Goodrich iz SAD-a, Honeywellov integrirani komunikacijski i navigacijski sustav Primus-II, radiovisinomjer za male visine AA-300, Honeywellov meteoradar Primus-700, te satelitski sustav navigacije TNL-2101. Vizualne razlike između Mi-171 i starijih verzija uočavaju se gledajući helikopter s bočne strane. Zanimljivo je da je svaki dodatak uvelike pridonio uljepšavanju ne baš skladnog izgleda Mi-8, inače standardne boljke ruskog dizajna, a svaki takav pomak značio je i poboljšanje funkcionalnosti samog koncepta. Napokon je prednji zatupljeni dio pilotske kabine redizajniran dodavanjem tzv. delfinovog nosa, i to ne iz estetskih razloga, već da bi se omogućio smještaj meteo-radara unutar aerodinamičnog kućišta. Ipak, najvažnije mjesto u novom konceptu zauzima stražnja spuštajuća rampa. Stara izvedba stražnjih vrata zahtijevala je otvaranje i s unutarnje i s vanjske strane.

Nedostatak takvog koncepta prilikom desanta u neprijateljskom okružju kada osoblje helikoptera mora izići iz helikoptera kako bi odbravili vrata, dok se za to vrijeme vojnici nalaze zatvoreni u ranjivom helikopteru, ne treba posebno objašnjavati. Zahvaljujući novom obliku stražnjih vrata omogućeno je i bolje korištenje unutrašnjosti teretnog prostora. Takav način stražnjih vrata omogućava prijevoz i mnogo dužeg tereta nego što je to dosad bilo moguće. Sa spuštajućom rampom dobiva se produljenje noseće površine čime se ravnomjernije raspoređuje težina po jedinici površine. Pogonsku skupinu čini motor Klimov Isotov TV3-117VM, pokretan komprimiranim zrakom dobivenim od AI-9V, a koji pokreće motor na visini i od 4000 m. Standardna maksimalna izlazna snaga svakog od dvaju motora je 2000 KS, iako u slučaju potrebe mogu kratkotrajno razviti snagu od 2200 KS. Time je moguć daljnji let uz standardnu letnu težinu i u slučaju otkaza jednog od motora. U odnosu na starije motore, TV3-117VM ima bolje “hot and high” značajke, bolji rad i veću snagu motora u uvjetima veće vanjske temperature zraka kao i mogućnost leta na većoj visini. Sa standardnim spremnicima goriva dolet je 610 km. Postavljanjem dva dodatna spremnika go­r­iva, dolet se povećava na 1065 km pri maksimalnoj poletnoj težini, ali dakako da pri tome treba uzeti u obzir da se time smanjuje i težina korisnog tereta. U normalnim akcijama transporta moguć je prijevoz 30 vojnika s ukupnim trajanjem leta od 2 sata.

Veliki dolet posebice se iskazuje u akcijama traganja i spašavanja, kada je teoretski moguće tragati za unesrećenima u neprekidnom trajanju leta od 10 do 12 sati. Transportni helikopter HRZ-a najkorisnija je i bez premca daleko najčešće rabljena letjelica koju Hrvatska ima na raspolaganju za tzv. nevojne, odnosno civilne potrebe i medicinske letove. Od 1995. do danas, hrvatski su vojni piloti prevezli više od 7000 ljudi, pri čemu su najviše koristili transportne helikoptere Mi-8 i Mi-8 MTV-1. U posljednjih desetak godina do medicinskih ustanova prebačeno je 2440 pacijenata uz 3000 sati naleta pri tome. Sasvim je opravdano da se zbog takvih pokazatelja Republika Hrvatska odlučila za modernizaciju i proširenje flote transportnih helikoptera novijom verzijom Mi-171. OKVIRI Hrvatski piloti obučeni za letenje najtraženijim transportnim helikopterom Ruska tvornica helikoptera smještena u gradu Ulan Ude uspjela je u samo posljednjih nekoliko godina prodati približno 150 helikoptera Mi-171 u desetak zemalja na svijetu i to od Brazila, Češke, Slovačke, Pakistana, Iraka, Irana, Malezije do Republike Hrvatske. Kupci su uglavnom dobri poznavatelji i dugogodišnji zadovoljni korisnici ruskih helikoptera već tridesetak godina. Hrvatska će vrlo brzo moći prihvatiti u svoj sastav ove helikoptere, jer su hrvatski piloti helikoptera uz kratki trening posve osposobljeni za letenje na takvom tipu helikoptera, a pored toga remontni zavod u Velikoj Gorici ima iskustva u održavanju takvih helikoptera više od trideset godina.

KARAKTERISTIKE HELIKOPTERA IZ RUSKOG GRADA ULAN UDEA Č

lanovi posade 3 člana Broj putnika 27 putnika VIP verzija 9 putnika Težina praznog helikoptera 6.9 tona Težina pri polijetanju, normalna 11.1 tona Težina pri polijetanju, maksimalna 13 tona Unutarnja nosivost, maksimalna 4 tone Vanjska nosivost, maksimalna 5 tona Visina leta pri norm. težini polijetanja 6000 m Visina leta pri max. težini polijetanja 4800 m Dolet s postojećim spremnicima goriva 610 km Dolet sa dodatnim spremnikom goriva 815 km Dolet sa dva dodatna spremnika goriva 1065 km Maksimalna brzina s norm. težinom 250 km/h Maksimalna brzina s max. težinom 230/km/h Krstareća brzina pri normalnoj težini 230 km/h Krstareća brzina pri maks. težini 210/km/h Stopa penjanja 10,4 m/s Dužina uključujući rotor u okretanju 25.35 m Dužina trupa 18,42 m Visina uključujući repni rotor u okretanju 5.52 m Visina bez repnog rotora 4.76 m Dužina poda u transportnom dijelu 5.34 m Širina poda u transportnom dijelu 2.34 m Visina u unutrašnjosti transportnog dijela 1.80 m Volumen transportnog odjeljka 28.00 m3 Otpisani stari helikopteri iz Domovinskog rata Hrvatsko ratno zrakoplovstvo je otpisalo sedam ruskih borbenih helikoptera Mi-24V iz svog sastava. Procijenjeno je kako se ne isplati njihov remont i modernizacija s obzirom na to da ne postoje nikakvi sigurnosni rizici u okruženju za njihovu upotrebu kroz idućih deset godina, s njima HV nema potrebu ići u mirovne operacije, te pored toga, za eventualnu zaštitu transporta hrvatskih postrojbi i vojnih desanata služit će borbeni zrakoplovi 4. generacije koje Republika Hrvatska namjerava kupiti 2011.>email to:Eduard Sostaric

Vezane vijesti

100 sela odsječeno od svijeta

100 sela odsječeno od svijeta

Na području Splitsko-dalmatinske županije zbog snježnih padalina je odsječeno više od 100 sela od glavnih županijskih i državnih prometnica, pa je od… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika