Objavljeno u Nacionalu br. 561, 2006-08-14

Autor: Sara Babić

EKSKLUZIVNO: ISPOVIJEST BIVŠEG ISLAMSKOG RADIKALA

'Bosni prijeti opasnost od vehabista'

JASMIN MERDAN na temelju osobnog iskustva za Nacional govori o ekstremnom islamskom pokretu koji su došljaci iz arapskih zemalja proširili u BiH tijekom rata

Pred sarajevskom Begovom džamijom prijetili da će mi ”kičmu slomiti”, kaže MerdanPred sarajevskom Begovom džamijom prijetili da će mi ”kičmu slomiti”, kaže Merdan Početkom rata 1992. godine u BiH su počeli pristizati dobrovoljci iz islamskih zemalja koji su sa sobom, osim neobičnih ratnih vještina, donijeli i drukčije tumačenje islama. Mnogi od islamskih ratnika, u svijetu poznatih kao mudžahedini, sa sobom su donijeli radikalno, nametljivo, isključivo, takozvano vehabijsko tumačenje islama, zbog čega su nazvani vehabijama. Po završetku rata u BiH, mnogi od njih su kao zaslugu za sudioništvo u obrani i jedinici „El Mudžahid“ dobili državljanstvo BiH, oženili su se Bosankama i u toj državi su osnovali obitelj i nastavili živjeti na tim prostorima, ne prihvaćajući „bosanski“ način življenja, niti bosansku islamsku kulturu i tradiciju. Od 1995. godine do danas, zabilježena su mnoga nasilništva koja su činili po ulicama gradova u BiH. U Zenici su tukli djevojke i mladiće koji su se ljubili na ulici, pretukli su nekoliko desetaka djevojaka koje su se sunčale u kupaćim kostimima na obalama rijeke Bosne, ali i napadali djevojčice u Brčkom, Zenici, Sarajevu, jer su „polugole i besramne“ u minisuknjama šetale ulicama. Postoje špekulacije da su vehabije u većim gradovima u BiH osnovale i šerijatsku policiju, koja u noćnim satima obilazi poznata okupljališta mladih i rastjeruje zaljubljene parove. Također, vehabisti su u BiH, na čije se spominjanje građanima u BiH ledi krv u žilama, počinili brojna poslijeratna ubojstva u ime vjere, od kojih je najpoznatije ubojstvo obitelji Anđelić u Konjicu.

Muamer Topalović (25), Bošnjak iz Konjica upao je na Badnju večer 2002. godine u kuću obitelj Anđelić, Hrvata povratnika u selo Kostajnica, i ubio tri člana te obitelji. Topalović je, u istrazi nakon hapšenja, priznao da je ubojstva počinio iz vjerskih pobuda. Ubojstva je počinio u trenutku kada se obitelj spremala na ponoćnu božićnu misu. Bivši pripadnik radikalnog vehabijskog pokreta bio je i Jasmin Merdan koji je također „u ime Boga“, do prije par godina bio spreman da se, kako kaže, ”opaše eksplozivom i zabije u bilo koju neprijateljsku metu”. Sada već profesor Merdan, rođen u Sarajevu 1980., na Filozofskom fakultetu u Jordanu diplomirao je arapski jezik i knijževnost i hafiz je Kur’ana. S Adnanom Mešanovićem nedavno je objavio knjigu pod nazivom „Vehabizam-selefizam-Ideološka pozadina i historijski korijeni“ kojom se autori obračunavaju s vehabijskim pokretom i posljedicama koje je izazvao u BiH. Do prije par godina, tada zadojeni srednjoškolci, Merdan i Mešanović, bili su članovi vehabijskog pokreta u BiH. Tvrde da su obrazovanje i znanost promijenili njihov život, pa su odlučili napustiti radikalno učenje islama. Osnivači su prve nevladine organizacije za preventivu terorizma u BiH „ZAPRET“. O svojim iskustvima i opasnostima od radikalnog tumačenja i prakticiranja vjere, Merdan otvoreno govori za Nacional.

Potcjenjena snaga vehabija

NACIONAL: Kako ste postali član vehabijskog pokreta?

- Ti ljudi iskoristili su entuzijazam omladine i njihovu želju za povratak islamu. Nameću se kao predstavnici tradicionalnog islama i jedini stvarni sljedbenici Prakse Muhammeda a.s. Oni ne dopuštaju da ih se tretira sektom, grupacijom, pokretom, pa čak ni kao legitimni pravni smjer, niti da ih se zove vehabijama. Smatraju da su oni jedini na pravom putu. Ispiranje mozga u tom smjeru je moguće uz dvije bitne pretpostavke: pasivnost onih, kao što je Islamska zajednica, koji bi o islamu trebali govoriti i čuvati ga u izvornom obliku te da veza mladića i djece s islamom bude bazirana na entuzijazmu i želji da se učini nešto veliko. Pritom nije potrebno imati predznanje. Dakle, riječ je o nedostatku edukacije. Nepostojanje ispravne alternative ideološkim demagozima, koji su i sami često neznalice, ali uz jaku financijsku potporu, vehabijama daje odriješene ruke i velike šanse za uspjeh među mladima.

NACIONAL: Kako ste iz toga izišli?

- Za „istupanje“ iz vehabizma bilo nam je prije svega potrebno znanje, islamsko i osobno iskustvo, ali i hrabrost.

NACIONAL: Je li broj vehabija u BiH u porastu?

- Autoritet i vodstvo, nakon rata u BiH, s Arapa su prešli na domaće ljude, broj vehabista lagano ali sigurno raste. Precizniju statistiku kanimo voditi i kroz rad našeg Centra. Nažalost, vehabije su vrlo aktivni, imaju dobru financijsku podršku, ekstremno jako izdavaštvo i jaku prodajnu mrežu u BiH i dijaspori. S druge strane, Islamska zajednica vehabije i njihovu snagu potcjenjuju.

NACIONAL: Jednom ste izjavili da nije svaki vehabija terorist, ali da je svaki terorist vehabija.

- Istina je da svaki vehabija nije terorist, jer i među njima ima ljudi koji su uzorni građani i nisu opasni po društvo.

NACIONAL: Budući da se dosljedno obračunavate s vehabijskim pokretom, imate li zbog toga problema? Bojite li se za svoju sigurnost?

- Imamo problema i to nije ništa neočekivano ali nas se zbog toga neće sputati u ovome što radimo. Ja sam odmah ostao bez posla, primili smo mnoge prijetnje prema kojima nas treba „po kratkom postupku“. Čak su mi pred sarajevskom Begovom džamijom prijetili da će mi ”kičmu slomiti”. No ne mislimo odustati.

NACIONAL: Koliko su eventualni teroristi umreženi i ima li ih u Hrvatskoj ili susjednim državama?

-Ako ih ima u New Yorku, Londonu, Konjicu, Sarajevu, ako su spremni da raznesu čak i muslimane u Mekki i Rijadu, onda više ne vidim mjesto na svijetu koje je imuno na njihovo postojanje. Kod terorista broj ne igra nikakvu ulogu. Tu se radi o pojedincima. Ne trebamo imati prijavljenu četu terorista da bismo shvatili da je situacija alarmantna.

NACIONAL: Tko je vehabijama dao državljanstvo i dopustio boravak u BiH?

- U putovnici ne piše da je netko vehabija. Oni su dolazili uglavnom iz arapskih zemalja, nekad samoinicijativno, a najviše preko raznih „humanitarnih“ organizacija. No, ta nas je pomoć dosta koštala.

NACIONAL: Koje su posljedice radikalnog islamskog pokreta u BiH ?

- Radikalni islam ne bi trebao predstavljati nešto negativno. Ako, recimo, časne sestre po definiciji imaju za cilj radikalno slijeđenje Isusa Krista, zašto onda netko ne bi mogao radikalno slijediti Muhammeda a.s.? Problemom bi se moglo nazvati ekstremni radikalizam i isključivost. Diletantske su izjave nekih naših političara kako terorizam u BiH ne postoji. Vjerojatno treba dočekati da se neki avion zabije u Uniticove nebodere u Sarajevu pa da shvate ozbiljnost situacije i promijene mišljenje. Sjetimo se mladića koji je prije par godina ubio nevine osobe, na Badnju večer, kod Konjica ili nedavno kad je jedan vehabija u Sarajevu zaklao rođenu majku, a i Sud BiH podigao je optužnicu protiv tri osobe zbog sumnje za pripremanje bombaškog napada. Zavaravamo se kada mislimo da terorizma kod nas nema.

NACIONAL: Jesu li strani državljani, koji su u BiH dolazili tijekom rata, zapravo donijeli radikalni islam?

- Da, „pravi islam“ nam je došao tek u ratu. Sve ono što smo do tada imali okarakterizirano je kao naopako i iskrivljeno. Prosvjetitelji i naši spasitelji su evo na djelu. Islamska zajednica zakazala

NACIONAL: Je li vehabizam moguće iskorijeniti iz BiH?

- Teško, ako ne i nemoguće. Mislim da nikom ne treba nametnuti određena razmišljanja ili osporavati njegova uvjerenja, ali samo dok ta uvjerenja ne predstavljaju opasnost po društvo. Ne smije se dopustiti da dođe do eskalacije ekstremnog radikalizma. Vehabizam mora biti pod kontrolom, čime ne mislim na policijski posao.

NACIONAL: Kako spriječiti širenje radikalnih ideja u BiH?

- Edukacijom i sinkroniziranim djelovanjem svih koji s ovom problematikom imaju veze. Nužno je mnogo šire aktiviranje javnosti i lobiranje nadležnih organa i organizacija koji još uvijek u većini slučajeva ne shvaćaju s kakvim se fenomenom susreću. Educiranu omladinu mnogo je teže indoktinirati i manipulirati njom.

NACIONAL: Koliko su mladići iz BiH prihvatili vehabizam?

- Činjenica je da vehabizam gotovo jedini nudi otvorena vrata za sve koji se žele vratiti i potpuno posvetiti islamu i svoj život uskladiti s njegovim propisima. Neki čelnici Islamske zajednice su mi priznali da su duboko svjesni svoje odgovornosti te da svoju zadaću ne obavljaju kako bi trebali.

NACIONAL: Je li vehabizam realna drušvena opasnost?

- Sigurno. Opasan je po uži krug muslimana, budući da prestavlja atak na njihova uvjerenja i tradicionalni islam. Druga opasnost je ona koja se tiče cijelog društva. Terorizam, kojeg su usta puna mnogima u cijelom svijetu, samo je refleksija jednoumlja i nametnute superiornosti. Vehabizam je stalna potencijalna prijetnja za sve. Muslimani bi trebali prednjačiti u preventivi ovog problema. Njihov glas bi morao biti mnogo jači.

NACIONAL: Je li vehabizam podloga za terorizam?

- Terorizam se ne može pripisati nijednoj vjeri, on nema predznaka niti simbola. Možemo ga samo uvjetno nazvati muslimanskim jer iza njega stoje ljudi koji se nazivaju muslimanima. Ima raznih vrsta i oblika terorizma i često ima političke konotacije i motive, ali svima im je zajedničko utjerivanje straha i nevine žrtve. U BiH smo kroz povijest imali najviše problema sa četničkim i ustaškim terorizmom. Zato nipošto ne dopuštam da se koristi naziv „islamski“ terorizam. Mogao bih reći da je vehabizam zapravo ideološka platforma za terorizam jer se ovdje ne radi o ratu između muslimana i nemuslimana ili o sukobu civilizacija. Ovo je sukob koji se dešava između ekstremista s jedne i muslimana i nemuslimana s druge strane.

NACIONAL: Osnovali ste prvu nevladinu organizaciju „Centar za preventivu terorizma“ (ZAPRET). Kako ste došli na tu ideju?

- To je bio logičan slijed okolnosti i najbolji način da svoje znanje i iskustvo damo za nešto što je u interesu cijelog društva.

NACIONAL: Čime se ZAPRET točno bavi i kako ćete financirati njegov rad?

- Centar je registriran u Ministarstvu pravosuđa BiH kao udruženje građana. Nama je najvažnije aktiviranje javnosti, medijsko oglašavanje, edukacija, izdavaštvo, lobiranje nadležnih organa i organizacija. Za sve to su nam potrebna financijska sredstva što nam je još uvijek slaba strana jer smo dosad koristili isključivo osobna sredstva. Cilj nam je upoznati domaće institucije i alarmirati javnost o ovom problemu. Neke strane institucije bi jedva dočekale da pomognu ovakav jedan projekt i inicijativu, ali nama je važno da to domaće institucije prepoznaju. Ciljano kucamo na vrata domaćih institucija jer one moraju shvatiti ozbiljnost situacije. Da ne doživimo, poput našeg glavnog imama u Americi Senada ef. Agića, koji je dugo upozoravao na ove skupine i opasnost koju one nose, a svi su ignorirali njegova upozorenja - sve do 11. rujna!

NACIONAL: Je li vlast u BiH svjesna opasnosti mogućih terorističkih prijetnji?

- Ni blizu. O terorizmu razmišljaju samo onoliko koliko ih pritisak izvana natjera. Ne radi se tu o kradljivcima automobila i preprodavačima marihuane. Ovo je potpuno novi fenomen s kojim se suvremeni svijet nije prije često sretao. Kako postupiti s čovjekom koji se unaprijed odlučio na smrt i od sebe napravio tempiranu bombu? Još nema dosijea, možda je prije bio uzoran građanin. Zato postavljam pitanje - tko ima pravo BiH smatrati ekskluzivno imunom na ovakvu vrstu globalne prijetnje? Ako itko ima preduvjete za ovu vrstu aktivnosti onda je to BiH. 'Šutnja znači pristanak'

NACIONAL: Imaju li građani BiH razloga bojati se za svoju sigurnost?

-Rekao bih prije da je bolje spriječiti nego liječiti. Zato pomozite našu inicijativu jer je naša organizacija jedina nevladina organizacija koja se bavi problematikom terorizma. Građani definitivno imaju razloga učiniti sve da svoju sigurnost očuvaju i zaštite.

NACIONAL: Koliko vehabizam utječe na stvaranje negativnog mišljenja o islamu u svijetu?

- Za čovjeka na zapadu, nema tu puno nijansi, posebno ako se terorizam provodi u naše ime, u ime islama i muslimana, a mi šutimo. No upravo je tu velika odgovornost muslimana. Jer imidž islama i muslimana je u svijetu dosta narušen. Ima tu i zlonamjernih medija, politika je svakako umiješana, no sve to ne može biti opravdanje. Šutnja znači pristanak a muslimani šute. Kao da se to njih ni najmanje ne tiče. Evo ne moramo ići nigdje dalje od BiH da to vidimo. Posljednja slika iz BiH koja je obišla svijet su prosvjedi u vezi karikatura Muhameda a.s. Slike paljenja zastava Hrvatske, Danske, bradonje koji su bili kolovođe obišle su svijet i ljudi su to vidjeli. A je li itko od muslimana ustao nakon toga i napravio nove demonstracije protiv toga, da kažemo - i dokažemo da to nismo mi. Nije. I još se pitamo zašto nam ne daju vize za ulazak u zemlje Europske unije i cijelog svijeta.

Edukacija - jedini način borbe

NACIONAL: S Adnanom Mešanovićem, koji je također istupio iz vehabijskog pokreta napisali ste knjigu „Vehabizam-selefizam“. Što ste željeli poručiti i na kakve je reakcije knjiga naišla?

- To je zapravo jedini ispravan način borbe protiv te ideologije. Muslimanima, naročito potencijalnim vehabijskim simpatizerima, mora se argumentirano pokazati šta je to zapravo vehabizam, što on naučava a što naučava tradicionalni islam. Želimo ukazati i na organizacije i pojedince koji su zaslužni za njegovo cvjetanje. Osama bin Laden je vehabija Vehabizam je vrsta tradicionalnog učenja u islamu koji se utemeljio koncem 17. stoljeća. Njegov duhovni izvornik je Muhammed ‘Abdulwahab, takozvani reformator islama, podrijetlom iz Saudijske Arabije. Pripadnici vehabijskog učenja se nazivaju mudžahedini ili unitaristi. Danas je vehabizam najrašireniji u zaostalim dijelovima Azije i u manjoj mjeri u Europi. Smatra se da su poklonici vehabizma, svojim ideološkim uvjerenjima poduprijeli terorističke napade u SAD-u i Europi. Vođa terorističke mreže Al Qaede Osama bin Laden sljedbenik je vehabijskog učenja islama.>email to:Sara Babic

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika