Objavljeno u Nacionalu br. 562, 2006-08-21

Autor: Mario Duspara

BOOM INCIDENATA NA HRVATSKOM NEBU

5 katastrofa izbjegnuto pukom slučajnošću

Incidenti u zračnom prostoru hrvatske tijekom turističke sezone postali su česta pojava: uslijed porasta broja letova u srpnju i kolovozu zabilježeni su kvarovi na zrakoplovima koji su umalo 5 KATASTROFA izbjegnuto rezultirali tragedijom a sve češći akteri ovih događaja su i avioni najmlađe hrvatske čarter kompanije iz Dubrovnika

Kad je riječ o nacionalnom prijevozniku Croatia Airlines, izvanredni događaji se vežu uz nekoliko datumaKad je riječ o nacionalnom prijevozniku Croatia Airlines, izvanredni događaji se vežu uz nekoliko datuma Za vrijeme trajanja turističke sezone u Hrvatskoj tijekom posljednja dva mjeseca znatno se povećao i broj letova u hrvatskom zračnom prostoru što je za posljedicu imalo veći broj incidenata u zračnom prometu. Premda ove godine nije bilo većih nesreća, poput one prošlogodišnje kada su smrtno stradala dvojica mađarskih pilota udarivši avionom u brdo pokraj Plitvica, pamtit će se niz incidenata koji su se dogodili u vrlo kratkom vremenskom periodu.

Zrakoplovu Airbus 321 češke kompanije ČSA 18. srpnja 2006. pri polijetanju s Krka u pravcu Praga eksplodirao je motor, svih 159 putnika i sedam članova posade su ostali neozlijeđeni, jer je zrakoplov s jednim motorom prinudno sletio u Pulu. Privatnom austrijskom zrakoplovu tipa M20T registracijskih oznaka OEDYK oko 11 sati 22. srpnja prilikom slijetanja u Zračnu luku Pula zbog naglog kočenja pukao je prednji kotač.

Koncem srpnja zrakoplov British Airwaysa Airbus 320 sa 148 putnika i osam članova posade iznenada je sletio u dubrovačku Zračnu luku Čilipe zbog napuknutoga vjetrobranskog stakla. Britanski zrakoplov poletio je iz Zračne luke Heraklion na Kreti, a odredište mu je trebala biti londonska Zračna luka Gatwick. T

ransportni zrakoplov Ilushin srbijanske tvrtke Air Tomisko, 26. srpnja 2006. prisilno je sletio na pistu Zračne luke Osijek nakon što je utvrđeno curenje goriva na desnom krilu koje je prouzročilo gusti crni dim nad Osijekom. Ipak, za razliku od incidenata sa stranim kompanijama, hrvatsku javnost puno više zanimaju incidenti s hrvatskim zrakoplovnim kompanijama. Pritom, nikakvu utjehu ne predstavljaju česti komentari kako se takve stvari događaju svugdje u svijetu i ne predstavljaju ništa dramatično. Hrvatska zrakoplovna charter kompanija Dubrovnik Airline u vlasništvu dubrovačke Atlantske plovidbe po broju tehničkih kvarova ili incidentnih situacija u samom je vrhu, ako se uzme u obzir broj zrakoplova u floti i vrlo kratki vremenski period od kada lete, jer je u samo godinu i pol od njezina prvog leta zabilježeno pet takvih slučajeva što je više od bilo koje druge hrvatske zrakoplovne kompanije. Zbog nekih incidenata pokrenuta je istraga od strane hrvatskih inspektora, pa i pojedinih zrakoplovnih vlasti u Francuskoj i Izraelu. Posljednja dva incidenta dogodila su se tijekom ovog ljeta, a Nacional je službene podatke nedavno dobio iz Ministarstva prometa i veza.

Najveći dio flote tvrtke Dubrovnik Airline čine zrakoplovi tipa MD82 i MD83 u prosjeku stari 24 godine. Zrakoplovi kompanije Dubrovnik Airline registracijske oznake 9A-CDC i 9A-CDD proizvedeni su 1982., 9A-CDE proizveden je 1981., 9A-CDA proizveden je 1987., a najmlađi u floti je zrakoplov 9A-CDB proizveden 1991. Prema tvrdnjama Ministarstva prometa i veza posljednji incident se dogodio nedavno, 1. kolovoza 2006. pri čemu je utvrđeno da je tog dana na liniji Tel Aviv - Rijeka oko 7.17 sati po lokalnom vremenu, došlo do otkidanja protektiranog sloja gume na zrakoplovu MD 80, Dubrovnik Airlinea, registarske oznake 9A-CDC. Pri uzlijetanju zrakoplova piloti su čuli udarac i jedna od mogućih pretpostavki bila je da je došlo do udara ptice u zrakoplov. Zapovjednik zrakoplova je, sukladno procedurama, nastavio uzlijetanje i nakon što je dosegnuo sigurnu visinu nastavio je s procedurom za ovakav incident. Posada zrakoplova se nije vratila na aerodrom Tel Aviv iz razloga što je zrakoplov bio pun goriva i morao bi kružiti u zadanom zračnom prostoru oko dva sata i trideset minuta. Iz tog razloga je smanjila snagu na desnom motoru i provjeravajući stanje sustava odlučila se za nastavak leta po zadanoj ruti, no umjesto u Rijeku kapetan zrakoplova se odlučio na slijetanje na aerodrom Dubrovnik, a njegova se odluka pokazala posve ispravnom, jer je bilo očito da je zbog tada još uvijek nepoznatih oštećenja imao problema s upravljanjem. To se pokazalo točnim. Nakon slijetanja zrakoplova, piloti i tehničko osoblje utvrdili su oštećenja na lopaticama kompresora desnog motora, vratima desnog stajnog trapa, zakrilcu desnog krila, te na vanjskoj gumi desnog kotača zrakoplova. Odmah je obaviještena i zračna luka Tel Aviv koja je obavila izuzetno važan pregled uzletno-sletne staze zbog ostataka protektiranog sloja gume. Odmah potom sve gume na zrakoplovima Dubrovnik Airlinea koje potječu iz istog servisa za protektiranje povučene su iz prometa i zamijenjene drugima. Uzorci gume poslani su proizvođaču kako bi se napravila analiza i utvrdio razlog odljepljivanja protektiranog dijela gume. Upozoren je i proizvođač o serijskom broju gume. Ukoliko bi analiza ukazala na propust servisa za protektiranje, navedene gume će se trajno povući iz upotrebe.

U incidentu koji je prethodio spomenutom tvrtka Dubrovnik Airline znatno je kasnila s pisanim izvještajem Ministarstva mora, turizma, prometa i razvitka, a radi se o zrakoplovu 9A-CDD na letu iz Dubrovnika za Dublin 17. lipnja 2006., na kojem je zabilježena indikacija otvaranja sustava kočenja desnog motora, kada je zapovjednik zrakoplova ugasio motor, obavijestio kontrolu leta o događaju i zatražio povratak u zračnu luku Dubrovnik. Glavni inspektor za istraživanje zrakoplovnih nesreća Dinko Vodanović nedavno je povodom tog incidenta izjavio kako je bilo nespretno od kompanije što odmah nisu podnijeli izvještaj o tome što se dogodilo jer ako se to ne učini, stvara se dojam da se nešto skriva. “Kasnije je direktor podnio izvještaj i objasnio da je mikroswitch otkazao i da su ga zamijenili. No ostao je gorak okus jer smo morali doznati što se dogodilo od trećih osoba, a ne od kompanije”, ustvrdio je Vodanović.

U ovoj godini Dubrovnik Airline imao je još jedan incident koji je prijavljen Odjelu za istraživanje nesreća i nezgoda Ministarstva mora, turizma, promet i razvitka, a koji vodi francuski ured za istraživanje jer se dogodio u zračnom prostoru Republike Francuske. Ukratko, radi se o krivo odrađenoj proceduri pri polijetanju, gdje je zapovjednik zrakoplova skrenuo zrakoplov udesno, a dobio je naredbu od kontrole leta da nakon polijetanja skrene ulijevo. Moglo se dogoditi da se upravo na prostoru nakon desnog zaokreta odvija promet drugim zrakoplovima pri slijetanju ili uzlijetanju, pa je time moglo doći i do tragedije. Francuska kontrola leta imala je zasigurno razlog zašto je od kapetana zahtijevala skretanje ulijevo. Odjel za istraživanje nesreća Ministarstva mora, turizma, prometa i razvitka je dobio potvrdu da je Dubrovnik Airline poduzeo korektivne mjere prema posadi koja je donijela krivu odluku u tom slučaju, a na izvještaj francuskih istražitelja još se čeka. Na zahtjev istražitelja za zrakoplovne nesreće i nezgode od Odjela letačkih operacija i sigurnosti zračnog prometa zatražen je uvid u izvještaj o incidentu od 4. svibnja 2005. godine kada je na zrakoplovu 9A-CDA došlo do indikacije „smanjenja pritiska goriva u filteru“ na pripremi za polijetanje, te je zapovjednik odlučio prekinuti polijetanje i vratio se na stajanku da bi se provjerio sustav filtera. Treba reći također kako je već prigodom prvog prezentacijskog leta tvrtke Dubrovnik Airlinea na kojem su bili novinari i politički dužnosnici došlo do tehničkih problema sa zrakoplovom. Kad je riječ o drugoj zrakoplovnoj charter kompaniji u Hrvatskoj Air Adriatic sa sjedištem u Rijeci, Nacional doznaje kako je u posljednje tri godine od početka prvih charter letova 2003. do danas kompanija imala tri slučaja koja bi se mogla podvesti pod incidente ili izvanredne događaje.

Prvi je zabilježen 24. studenog 2004. kad je zrakoplov MD-82 u 10.55 sati na letu iz Zagreba u Lisabon sletio u zračnu luku Pula zbog kvara drugog automatskog pilota. Drugi slučaj dogodio se 14. kolovoza 2005. kad se zrakoplov zbog navodne indikacije otežanog uvlačenja stajnog trapa u trup zrakoplova oko 22 sata odmah nakon polijetanja iz zračne luke Marco Polo u Veneciji prema gradu Olbiji na Sardiniji vratio na isti aerodrom. Međutim, slijetanje u Veneciju je prošlo bez incidenta i sa stajnim trapom koji je dobro funkcionirao. Posljednji zabilježen bio je 19. rujna 2005. prilikom slijetanja na turski aerodrom Atatürk u Ankari kad je zrakoplov kompanije Air Adriatic zbog problema s kočenjem produžio na pisti svoje slijetanje za 300 metara.

Kad je riječ o nacionalnom prijevozniku Croatia Airlines, izvanredni događaji se vežu uz nekoliko datuma i to uz let iz Splita prema Zagrebu u utorak, 10. kolovoza 2004. u 23.55 sati kad je otkazan zbog tehničkog kvara zrakoplova. Nešto prije, tijekom srpnja 2004. pri slijetanju zrakoplova iz Dubrovnika na splitski aerodrom došlo je do puknuća guma na zrakoplovu, ali bez ikakvih posljedica. Također, 19. lipnja 2005. na relaciji Zagreb-Split-Rim zrakoplov Airbus 320 kasnio je zbog tehničkog kvara. Nadalje, 20. lipnja 2005. zbog tehničkog kvara na zrakoplovu let Zagreb-Zürich kasnio je sat i trideset minuta. Zbog tehničkog kvara 3. srpnja 2005. nije na vrijeme poletio zrakoplov iz Dubrovnika za Zagreb. Airbus 319 Croatia Airlinesa, sa 54 putnika i posadom, 2. veljače 2006. odmah nakon polijetanja sa zagrebačke Zračne luke uletio je u jato ptica koje su mu oštetile desno krilo, zbog čega je pilot bio prisiljen vratiti se na aerodrom i iskrcati putnike. Zrakoplov je u 8.35 sati poletio prema Amsterdamu, no odmah nakon što se vinuo u zrak, pri visini od 40-ak metara i brzini od 300 kilometara na sat, uletio je u jato galebova. Jedna od ptica uletjela je u motor, a druga oštetila desni rub tzv. flapsa, odnosno dijela desnog krila. Nastalo je oštećenje površine 30x20 centimetara, zbog čega je pilot hitno zatražio dozvolu za slijetanje, napravio krug i vratio se na pistu. Pored ovih događaja, nedavno je zabilježeno da je na letu München-Zagreb u večernjim satima došlo do pojave dima u putničkoj kabini koji je bio izazvan kvarom klimatizacijskog uređaja. Ipak, treba reći kako se broj izvanrednih događaja nacionalnog avioprijevoznika s charter kompanijama u Hrvatskoj ne može uspoređivati jednostavnim brojem takvih događaja u nekom vremenskom periodu, jer je dvostruko veći broj zrakoplova koji prometuju u floti Croatia Airlinesa od broja zrakoplova s kojima raspolažu kako jedna tako i druga hrvatska charter kompanija. Pored toga, broj letova kojeg godišnje napravi Croatia Airlines neusporedivo je veći od broja letova obaju hrvatskih charter kompanija u Hrvatskoj čak kad se i zbroje svi njihovi letovi, pa je vjerojatnost da se bilo što izvanredno dogodi puno veća kod nacionalnog zračnog prijevoznika.>email to:Mario Duspara

Vezane vijesti

Najomraženija osoba u Pučišćima

Najomraženija osoba u Pučišćima

Protiv stečajnog upravitelja Jadrankamena, Ive Bučana, nema zabilježenih kaznenih prijava ili pokrenutih postupaka, istina je kako je bio stečajni… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika