Objavljeno u Nacionalu br. 563, 2006-08-28

Autor: Nina Ožegović

KRAĐA U ATELJEU

'Ukrali su slike koje ne bih nikom dala'

Provalnici u atelje Dragice Cvek Jordan ukrali su 50.000 eura vrijedne slike nje i njezina muža Vasilija Jordana

Slikarica Dragica Cvek JordanSlikarica Dragica Cvek Jordan "Kad sam ušla u atelje i vidjela da nema mojih najdražih slika, koje su moje najveće emocionalno i duhovno bogatstvo, osušio mi se jezik i nisam mogla govoriti. Bila sam u potpunom šoku i samo sam gledala razvaljenu bravu i otvoren prozor. Glava mi je od jučer kao bubanj i tek mi je danas popustila glavobolja, no još ne mogu doći k sebi. To stvarno nisam očekivala i zato naše umjetnine ni atelje nismo posebno osiguravali. No sada me hvata paranoja i strašan osjećaj nesigurnosti jer ispada da čovjek ništa ne može nigdje ostaviti iz straha da ne bude pokraden.”

Tako govori poznata zagrebačka slikarica Dragica Cvek Jordan (66) kojoj su prošlog tjedna, između srijede i nedjelje, iz ateljea u prizemlju kuće u sjevernoj zoni Zagreba ukrali pet vrijednih radova procijenjenih na oko 40 tisuća eura. Riječ je o njoj posebno dragim uljima, zapravo, obiteljskom naslijeđu, koje nije često izlagala i koje nije htjela prodavati zbog emotivne vezanosti. Priznaje da nije iznimno produktivna autorica i da nikada nije slikala samo da proda radove, a kamoli zbog zarade pa krađu osjeća kao još veći gubitak. To su “Unučica Sonja” (2003.), “Djevojčica” (1981.), “Svetkovina” (1983.) i “Djevojčica s maćuhicama” (1995.), te jedna nedovršena slika. Uz njezine slike lopovi su odnijeli i pet djela njezina supruga Vasilija Jordana, uglednog slikara i bivšeg profesora na ALU u Zagrebu, a sadašnjeg dekana na akademiji u Širokom Brijegu, koja su napravljena tijekom zadnjih nekoliko godina kombiniranom tehnikom - crtežom, u gvašu i slično, a vrijede više od deset tisuća eura. Radovi bračnog i umjetničkog para Jordan bili su većih formata i uokvireni u debele, teške okvire, što je otežavalo manipulaciju slikama, pa je očito da su bila barem dvojica lopova, koji su ih mogli iznijeti kroz prozor. Slikarica sumnja da su joj pokrali i nekoliko grafičkih listova, koje na žalost još nije stigla potpisati pa zbog toga ne zna njihov točan broj. U svakom slučaju, sluti da su lopovi već bili u njezinu ateljeu ili barem znaju što je u njemu bilo najvrednije jer su odnijeli upravo “slike koje su djelić njezina života, dok su ostavili sliku velikog formata”. Krađa se dogodila uoči prve velike zajedničke izložbe bračnog i umjetničkog para Jordan, koja će se po riječima Zlatka Henca, vlasnika galerije “Mona Lisa” u Tkalčićevoj ulici u Zagrebu, ipak otvoriti početkom listopada. Naime, slikarski par je prvi put zajedno izlagao još prije 30 godina u Vinkovcima, a zatim prošle godine u Širokom Brijegu, ali nikada u Zagrebu.

Tom zajedničkom izložbom obilježit će i svoju osobnu obljetnicu - 45. godišnjicu braka, u kojem je rođeno dvoje djece, oboje muzičari - kći Jelena, koja svira violu u Simfonijskom orkestru HRT-a, i sin Martin, čelist u Zagrebačkom kvartetu. “Srećom su ostale slike pohranjene u sefu u banci”, rekao je Henc dodavši da su koncipirajući izložbu “htjeli ‘sudariti’ ta dva umjetnička svijeta i pokazati ih na jednom mjestu”. Na izložbi će biti izloženo stotinjak njihovih radova, a izbor su napravili sami umjetnici. Bit će tiskana posebna dva kataloga, koji će zatim biti ukoričeni u posebno dizajnirani, zajednički etui, a izložba će biti otvorena mjesec dana. Za Dragicu Cvek Jordan popratni tekst je napisao poznati talijanski likovni kritičar i pjesnik Giorgio Segato, a za Vasilija Jordana pjesnikinja Andriana Škunca. Ljudi iz Ministarstva unutrašnjih poslova, kaže Dragica Cvek Jordan, rekli su joj da možda nije pametno da diže veliku buku oko te pljačke jer bi kradljivac mogao uništiti slike, no ona nije poslušala taj savjet smatravši da je puno bolje da u javnosti objavi krađu i na taj način možda kod potencijalnih kupaca izazove “moralno djelovanje”. Slikarica je rekla kako su se i ranije u toj bivšoj likovnoj koloniji na Voćarskoj cesti, jednoj od prvih na ovom dijelu Balkana, a po nekima čak i Europe, događale krađe slika. Naime, još je početkom prošlog stoljeća zagrebački biskup Antun Bauer darovao umjetnicima zemljište na kojem su se počeli graditi ateljei. Prvo je izgrađen atelje Mirku Račkom, najstarijem hrvatskom slikaru, koji je doživio 103 godine, a tijekom 90-ak godina tu su u različitim razdobljima svoje ateljee imali najbolji hrvatski slikari i kipari, od Vilka Gecana, Kamila Ružičke, Jerolima Mišea, Otona Postružnika, Ivana Lovrenčića, Valerija Michiellija i Branka Ružića do mlađih kao što su Miro Vuco i Ivan Lesiak. Dakle, tih desetak ateljea bilo je od osnutka na meti kradljivaca umjetnina. Dragica Cvek Jordan diplomirala je 1964. godine na zagrebačkoj Akademiji likovnih umjetnosti u klasi Miljenka Stančića, a čije se slike nalaze u mnogim privatnim zbirkama. Ubrzo poslije prve izložbe 1967. godine kritičari su njezin profinjeni likovni svijet prozvali poetskim realizmom, a i najširoj publici poznata je po karakterističnoj bijeloj boji, koja je postala ne samo njezin zaštitni znak nego i simbol njezina slikarstva, odnosno, njezinih likovnih poruka - nevinosti, čistoće i svetosti života.

Na njezinim radovima, pa tako i na ovim ukradenim, prevladavaju njezini karakteristični likovi - djevojčice i nevjeste izduženih, gotovo voštanih lica, koje su smještene u irealnom bijelom prostoru, a jednostavne kompozicije krase pomno odabrani detalji poput krletki, lutki, maćuhica, mačaka, crkvica i slično. Samostalno je izlagala u svim važnim centrima Hrvatske i bivše Jugoslavije, te u Bruxellesu, Kölnu i Saint Gallenu, a skupno u mnogim europskim zemljama i SAD-a. “Moja vječna inspiracija je moja rodna Moslavina, nepregledni, široki prostori i daleki horizonti, a ne Pučišća na Braču gdje smo suprug i ja izgradili svoju mirnu oazu”, objasnila je slikarica. “A zašto najviše koristim bjelinu u svom radu? To se može tumačiti na razne načine, o bjelini su pisali mnogi i nalazili različita objašnjenja, no za mene je bjelina svetkovina, praznik svjetlosti, a svjetlost me oduvijek fascinirala. Svjetlost je uvijek pozitivna u odnosu na tamu, a na bjelini sve dolazi više do izražaja, kao što se i u tišini jače i bolje čuje svaki zvuk. Zato i koristim često motiv nevjesti, koje su uvijek u bijelom, njihov bijeli veo, bijelu haljinu, bijele rukavice, a u pozadini motiv crkvice.” “Stvarno ne razumijem zašto je netko ukrao moje slike, jer je Hrvatska malo tržište i ovdje ih ne može lako prodati”, kaže Dragica Cvek Jordan. “Lopov doduše može pričekati i zatim ih pokušati prodati na crnom tržištu u Bosni i Hercegovini, ali ne i službenim putem. Čak ako ih je ukrao za poznatog kupca, opet mora pričekati neko vrijeme i tek onda prodavati. Da meni netko ponudi na prodaju sliku za koju znam da je ukradena, ja bih ga odmah prijavila, no pitanje je kako će reagirati potencijalni kupci, ali ja se nadam da će se pronaći.” Njezin suprug Vasilije Jordan, kaže, jako se uzrujao kad je čuo za krađu i zbog toga će se ranije vratiti iz Pučišća u Zagreb. U telefonskom razgovoru je rekao da je siguran da je riječ o naručenoj i ciljanoj krađi slika jer je lopov ukrao samo umjetnine, ali i ne ostale, “doduše, ne baš vrijedne stvari iz ateljea”. Inače, Jordan je rođen na zagrebačkoj Trešnjevci, u kući u kojoj je kasnije neko vrijeme živio poznati pjesnik Tin Ujević. Učio je kod vrhunskih umjetnika kao što su Ljubo Babić, Krsto Hegedušić i Vjeko Parać, i ubrzo je izgradio, kako kažu likovni kritičari, “osebujan, dojmljiv i lako prepoznatljiv stil”. Izlagao je na više od 300 skupnih izložbi i stotinjak samostalnih u svim važnijim europskim gradovima, a njegove slike vise u mnogim galerijama i privatnim zbirkama Europe. “Znači, to je bio netko od dilera, koji je tražio originale, a serigrafije su ostale na zidu”, rekao je Jordan. “No ne znam što je kradljivac vidio u tim našim slikama - niti su one hipermoderne niti trendovske. Nastajale su od 2003. godine, a dosad sam ih izlagao, osim u Zagrebu, i u Krapini te u Mostaru. Neki prijatelji su me pokušali utješiti rekavši mi da je zapravo dobro što su ukradene jer je to znak da cijena umjetninama raste, što bi meni trebalo biti značajno. Međutim, nisam siguran da me to može utješiti”, zaključio je Jordan. OKVIRI Uporni lopovi Dragica Cvek Jordan otkrila je da se početkom prošlog tjedna dogodio prvi pokušaj pljačke, no tada nisu reagirali - nisu pozvali policiju, jedino bravara da popravi bravu na ulaznim vratima u atelje. Nekoliko dana poslije provala je uspjela: kradljivci su potrgali novu bravu, no u atelje nisu uspjeli ući kroz vrata nego kroz mali prozor u hodniku, a slike su iznijeli kroz veliki prozor u ateljeu, koji nema rešetke i gleda na dvorišnu stranu. Policija je odmah izišla na teren, sastavila zapisnik i poduzela odgovarajuće korake, a ona je obavijestila medije.>email to:Nina Ozegovic

Vezane vijesti

Teške borbe na jugu Sirije

Teške borbe na jugu Sirije

Tijekom noći vođene su teške borbe između snaga lojalnih sirijskom predsjedniku Bašaru al-Asadu i pobunjenika koji su krenuli u koordinirane napade… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika