Objavljeno u Nacionalu br. 566, 2006-09-18

Autor: Dean Šoša

VIDEO

Igra filmom i Europom

'SKRIVENO' je tjeskobna drama-triler gdje se redatelj poigrava s medijem i zadire pod uglađenu sliku Europe

Dean ŠošaDean Šoša O filmu “Skriveno” mnogo je pisano i nema toga kuta iz kojega ga se nije pokušalo razotkriti. Tjeskobna drama s elementima trilera glasovitog austrijsko-njemačkog, a posljednjih godina i francuskog filmaša Michaela Hanekea, tematski je toliko slojevita da je teško ući u trag svim motivima i problemima koje otvara, a ni njezina estetska razina nije ništa manje fascinantna. “Skriveno” je istodobno triler o obitelji koju uznemiruje nepoznati voajer, bračna drama, politički traktat o krivnji francuskoga građanskog sloja zbog odnosa prema kolonijama i manjinama, esej o karakteristici filmske snimke, i još mnogo toga.

Hanekeov film, laureat Europskih filmskih nagrada i osvajač nagrade za režiju u Cannesu, podsjeća na radove velikih autora poput Michelangela Antonionija ili Claudea Chabrola i slavne dane europske kinematografije u kojima su filmovi i čitava umjetnost imali kudikamo veći društveni značaj nego danas. Nakon što je “Skriveno” objavljeno na DVD-u, svim razmišljanjima koja film potiče može se dodati jedno pitanje na koje upućuje njegovo DVD izdanje: zbog čega se DVD izdavaštvo gotovo u pravilu ne koristi bezbrojnim mogućnostima koje taj medij nudi filmskoj umjetnosti? Naime, poput brojnih drugih izdanja kvalitetnih i značajnih filmova, ni DVD izdanje “Skrivenog” ne sadržava niti jedan dodatni prilog.

Strana izdanja malčice su bogatija, no još uvijek daleko od onoga što bi DVD kao medij mogao i trebao nuditi. “Skriveno” nije prosječni videonaslov namijenjen jednokratnoj konzumaciji i može se pretpostaviti da će film kupovati i posuđivati zahtjevniji filmofili čiji interesi sežu dalje od dobre slike. Takva publika vječito ostaje prikraćena za sve mogućnosti koje DVD kao medij nudi, koje nisu u potpunosti realizirane čak niti u slučajevima sjajnih izdanja, poput Chaplinove kolekcije. Za početak, DVD izdanje filma poput ovoga moralo bi nuditi ozbiljni razgovor s autorom filma. Taj uvjet, doduše, zadovoljava strano izdanje - s Hanekeom je razgovarao ugledni filmolog Serge Toubiana iz Cahiérs du Cinema, no domaćem distributeru vjerojatno nije bilo ni na kraj pameti uvrstiti takvo što na hrvatsko izdanje. Ono što ne nudi ni ovo niti bilo koje drugo DVD izdanje jesu, primjerice, važne recenzije filma i eseji koji su o njemu u međuvremenu napisani. Zar bi producentima izdanja bio problem popratiti film panoramom recenzija iz najuglednijih svjetskih časopisa i filmskih magazina, pogotovo kada je većina njih bila izrazito pohvalna? Bezbrojne su mogućnosti jednog takvog izdanja.

Ono bi moralo biti nezamislivo bez nekog filma o masakru koji su nad alžirskim demonstrantima počinili pariški policajci 1961., događaju koji je u korijenu priče “Skrivenog”. Zašto ne i filma o ne tako davnim pariškim nemirima koje je Haneke na svojevrsni način anticipirao? Zamislite, recimo, da nakon gledanja “Skrivenog”, filma koji završava pitanjem, možete pogledati snimku okruglog stola na kojem intelektualci, ne nužno filmskog backgrounda, raspravljaju o odgovoru na to pitanje. “Skriveno” nije film bez mana. Veteran ozbiljne američke filmske kritike Andrew Sarris zamjerio je Hanekeu zbog načina na koji u priču podmeće svoje političke poruke i metafore. Potonje uistinu povremeno djeluju nezgrapno, a meni se problematičnim čini i otvoreni kraj. Haneke voli isticati kako ne daje jednostavne odgovore nego postavlja pitanja, no prigovor završetku, na tragu kraja Antonionijeva “Uvećanja”, ne tiče se njegove zagonetnosti nego činjenice da je mogao biti maštovitije postavljen. Ipak, “Skriveno” je toliko snažan film da spomenuti prigovori gotovo i nisu vrijedni spomena. Hanekeovo poigravanje prirodom medija i zadiranje po uglađenoj površini današnje liberalne Europe udara gledatelje maljem i dugo se pamti, makar stiže u vremenima kada je kultura, uglavnom, još jedan proizvod namijenjen brzoj konzumaciji i zaboravu. Da je Haneke “Skriveno” snimio 60-ih ili ranih 70-ih godina prošloga stoljeća, u doba na koje film uvelike asocira, i da je onda postojao DVD, njegovo bi izdanje možda izgledalo onako kako sam izmaštao u gornjim recima. Ovako, moramo biti zadovoljni što uopće možemo vidjeti i film.

GRBAVICA BLITZ DVD+VHS
Što nakon svega reći o "Grbavici"? Mlada Sarajka Jasmila Žbanić na početku je karijere i ne zaslužuje strašne kritike, no njezin je film prilično tanak. "Grbavica" je film jednoga pravog lika (klinka koju tumači briljantna Luna Mijović) i gomile karikatura, TV-drama krcata scenarističkim banalnostima i općim mjestima novije post yu-kinematografije, u kojoj dobri glumci poput Leona Lučeva, Bogdana Diklića i Dejana Aćimovića nemaju priliku pokazati zbog čega su dobri, a ni Mirjana Karanović zbog čega je baš ona dobila glavnu ulogu. Nažalost, Zlatni medvjed kojim je "Grbavica" nagrađena na Berlinskom filmskom festivalu nije više od isprike zbog činjenice da su četnici bombardirani mnogo godina prekasno. Grbavica, bos.-aust.-njem.-hrv. drama, 2006. R: Jasmila Žbanić GL: Mirjana Karanović, Luna Mijović, Leon Lučev FILM: 3 DVD: 1

ZAMISLI NAS ZAJEDNO DISCOVERY DVD+VHS
Britanska romantična komedija "Zamisli nas zajedno" baštini atmosferu scenarističkih i redateljskih projekata uglednog Richarda Curtisa, no ne može se mjeriti s boljim filmovima koje je dotični napisao ("Četiri vjenčanja i sprovod") i režirao ("Zapravo ljubav"). Scenarist i redatelj Ol Parker, inače suprug prelijepe Thandie Newton, nema nimalo osjećaja za priču i likove, pa ono što je kod Curtisa šarmantno i emotivno u njegovu slučaju ostaje banalno i sladunjavo. Žensko-ženska ljubav koja pokrene film i koja bi trebala donijeti nekakav odmak od mora sličnih ostvarenja, Parkera zanima na razini pikanterije pa film spašavaju jedino simpatični glumci i redateljevo uho za replike, poput onih koje izgovara otac glavne junakinje. Imagine Me & You, am.-brit.-njem. romant. komedija, 2005. R: Ol Parker GL: Piper Perabo, Lena Headey, Matthew Goode FILM: 2 DVD: 2

STAZA SLONOVA VTI DVD
Reputacija "Staze slonova" među kritičarima nije bog zna kakva, ne bez vraga. Starohollywoodski klasik William Dieterle ("Portret Jennie") prvi je dio filma režirao odlično, no kako radnja odmiče, scenarij postaje toliko bezvezan da ga ni jedan režiser ne bi spasio. Ljubavni trokut krajnje je neuvjerljiv, ponašanje glavnih likova nemotivirano a završnica u kojoj slonovi napokon podivljaju sumanuta. S obzirom na okolnosti u kojima je film nastajao (Elizabeth Taylor zamijenila je usred produkcije poludjelu Vivian Leigh, čija se leđa naziru u nekim totalima), šteta je što DVD izdanje filma ne sadržava niti jedan jedini dodatni prilog: dokumentarac o snimanju "Staze slonova" možda bi bio zanimljiviji od samoga filma. Elephant Walk, am. melodrama, 1954. R: William Dieterle GL: Elizabeth Taylor, Dana Andrews, Peter Finch FILM: 3 DVD: 1>email to:Dean Sosa

Vezane vijesti

Vijeće časti HND-a potvrdilo da je Mirjana Hrga bila u vezi s francuskim...

Vijeće časti HND-a potvrdilo da je Mirjana Hrga bila u vezi s francuskim špijunom

Novinarsko vijeće časti Hrvatskog novinarskog društva poslalo je Berislavu Jeliniću i Srećku Jurdani, novinaru i kolumnisti Nacionala, zaključak… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika