Objavljeno u Nacionalu br. 569, 2006-10-09

Autor: Dean Šoša

VIDEO

Dizajnirana utopija

'O ZA OSVETU' Jamesa McTeiguea po stripu Alana Moora sjajna je kombinacija trivijalnosti, filmofilije i politike

Prema očekivanjima, DVD izdanje filma ”O za osvetu” potvrđuje dvije stvari: scenaristi i producenti ”Osvete”, Andy i Larry Wachowski, još uvijek se odbijaju pojavljivati u javnosti, a ni kultni Alan Moore, prema čijem je stripu film snimljen, očito nije promijenio stav koji je zauzeo nakon čitanja jedne od verzija scenarija, kako je riječ o smeću s kojim ne želi imati veze. Sve u svemu, u dokumentarcima o snimanju ”O za osvetu” ne pojavljuju se ni braća Wachowski ni Moore, no umjesto njega, oduševljenje filmom iskazuje koautor stripa, crtač David Lloyd. Mooreov prezir naspram Hollywooda, razumljiv je imamo li u vidu filmski zločin počinjen nad njegovim stripom ”The League of Extraordinary Gentleman”, no sudeći prema Mooreovim medijskim istupima, čovjek je na tolikom ego tripu da ekranizaciju svojih stripova vjerojatno ne bi odobrio niti pokojnom Orsonu Wellesu, a kamoli braći Watchowski.

Na sreću, unatoč gunđanjima njegova praoca, ”O za osvetu” je odličan film. Za to je, barem jednako koliko i braća Wachowski, zaslužan Australac James McTeigue, kojem su braća Wachowski prepustila režiju. Neki su špekulirali da McTeigue uopće ne postoji i da je riječ o pseudonimu braće Wachowski, no čovjek koji je ispekao zanat asistirajući njima na ”Matrixu” i Georgeu Lucasu na novim nastavcima ”Ratova zvijezda”, pojavljuje se u popratnom dokumentarcima glavom i bradom, osim ako nije riječ o prijevari na tragu filma ”S1mOne”, u kojem Al Pacino kreira posve virtualnu filmsku divu.

Bilo kako bilo, Australac je režirao ”Osvetu” dojmljivije negoli braća Watchowski ”Matrix”. McTeigue je klasični pripovjedač snažnog osjećaja za mjeru. U ”O za osvetu” nema beskonačnih naganjanja nalik onima iz ”Matrixa’ i nepotrebnih repeticija sličnih prizora i dramskih situacija. Svaki prizor atraktivno je režiran i krajnje funkcionalan, pa zahvaljujući tome možemo razgovarati o intrigantnoj idejnoj nadgradnji filma čija bi tema, u rukama nekog slabijeg redatelja, vjerojatno pojela priču i likove, te bi umjesto filma dobili politički plakat. Ovako, ”O za osvetu” donosi neviđeno uspjelu kombinaciju trivijalnosti, stripa, filmofilije, spektakla, politike i filozofije. Riječ je o najsubverzivnijem visokobudžetnom filmu snimljenom od vremena Fincherova ”Kluba boraca”.

Za one koji nisu gledali film (grešku bi trebali ispraviti čim prije), recimo da se radnja odvija u budućnosti, u Velikoj Britaniji, no jasno je kao dan da se filmaši bave sadašnjošću, i da bi mjesto radnje mogla biti bilo koja zapadna kapitalistička država. Nepoznati čovjek, skriven iza maske čuvenog britanskog katolika Guya Fawkesa, koji je 5. studenoga 1605. godine pokušao dići u zrak zgradu engleskog parlamenta i ubiti kralja i brojne druge glavonje (cinici često kažu da je Fawkes bio ”jedini čovjek koji je ušao sa časnim namjerama u parlament”), priređuje na godišnjicu njegova čina vatromet, najavljujući nova revolucionarna djelovanja uperena protiv diktature fašističkog kancelara. Osvetnik ”V” posjeduje moći koje asociraju da je riječ o superjunaku, no za razliku od ostalih superjunaka koji otklanjaju posljedice nepravdi, ”V” nastoji uništiti njihove uzroke, što ga čini jednim od najzanimljivijih književno-filmskih revolucionara i anarhista. Bunt koji se u Mooreovu stripu reflektirao na vladavinu Margaret Thatcher, mnogi su u filmu interpretirali kao aluziju na Busha, no ”O za osvetu” nadilazi razinu dnevno-političkog komentara i udara na temelje na kojima je izgrađeno zapadno kapitalističko društvo.

"V" je neviđeno kompleksan lik koji prezire svaku vlast, smatrajući kako se vlade moraju bojati ljudi, a ne obrnuto. Braća Watchowski i McTeigue ne ustručavaju se unutar sveopće antiterorističke histerije ”V”-u staviti u usta monolog o simbolima i potrebi za njihovim uništavanjem, koji zvuči kako bi možda zvučala obrana Osame bin Ladena na nekom američkom sudu.

Ukratko, ”O za osvetu” je sjajno dizajnirana i režirana utopija sazdana na elementima ranoga kršćanstva, komunizma i anarhije kojom su braća Wachowski uspjela vratiti kredibilitet potrošen bezveznim nastavcima ”Matrixa”, a McTeigue najavio veliki talent. Jedini prigovor uputio bih onome tko za završnu špicu odabrao pjesmu nekoć zanimljive grupe R. S, koja je, nedavno u Milanu, pozivanjem na pozornicu odvratnog Marca Materazzija, pokazala da se njome davno trebao pozabaviti neki ”V”.

TRANSAMERIKA (DISCOVERY DVD+VHS)

Najveća vrijednost 'Transamerike' leži u nevjerojatnom načinu na koji scenarist i redatelj filma Duncan Tucker uspijeva gledatelje uvjeriti kako gledaju jednu posve normalnu i običnu priču. Na koncu, njegov film i jest prava pravcata obiteljska drama, iako je glavni junak transvestit koji putuje Amerikom, neposredno uoči promjene spola, u društvu sina, maloljetne muške prostitutke! Tamo gdje bi recimo Larry Clark potonuo u senzacionalizam, Tucker pronalazi razumijevanje za svoje likove i iskrene emocije. 'Transamerika' bi bila još i bolja, da je partner fenomenalnoj 'kućanici' Felicity Huffman netko daroviti od Kevina Zigersa, no film je i ovako vrlo dobar, osobito imamo li na umu da je njegov proračun iznosio, čak i za hrvatske filmske standarde, smiješnih milijun dolara.

'Transamerica'; am.film ceste; 2005.
Redatelj: Duncan Tucker
Glumci: Felicity Huffman, Kevin Zegers, Graham Greene
FILM: 4 DVD: 3

TATINE DUGE NOGE (CONTINENTAL FILM)

'Tatine duge noge' ne spadaju u prvu ligu holivudskog mjuzikla no svaki film Freda Astairea vrijedan je DVD izdanja, pa tako i ova widescreen bajka redatelja Jeana Negulescoa, čije remek-djelo 'Johnny Belinda' možete pronaći u našim videotekama, Priča o bogatunu koji financira školovanje nesretne Francuskinje koja bi mu mogla biti unuka, napisana je i režirana rutinski, a ni Astaire nije bio posebno raspoložen, vjerojatno i zato jer mu je tijekom snimanja umrla supruga, no svaki njegov ples svejedno potvrđuje tezu Davida Thomsona prema kojoj bi izvanzemaljicama najbolje objasnili golemi potencijal filmskog medija, prikazujući im Astaireove korake. Audio-komentar Astaireove kćerke Ave Astaire McKenzie i povjesničara Kena Barnesa, zanimljiv je barem koliko i sam film.

'Daddy Long Legs'; am.glazb.drama; 1955.
Redatelj: Jean Negulesco
Glumci: Fred Astaire, Leslie Caron
FILM: 3 DVD: 4

POMRČINA (DISCOVERY DVD+VHS)

Nakon propasti braka sa Bruceom Willisom, karijeri Demi Moore ne piše se dobro, o čemu svjedoči drama s elementima natprirodnog trilera 'Pomrčina'. Je li Hollywood seksistički ili Moore zasluženo tone u zaborav? Bit će ipak da je ovo drugo: osim što nema nos za odabir dobrih uloga, Demi se ne može pohvaliti niti talentom niti iole karizmatičnijom pojavom. Njezin drveni nastup kamen je oko nogu ionako tanke 'Pomrčine', djelca namijenjenom izravnoj distribuciji u videotekama, besramno koncipiranom na ruševinama brojnih velikih naslova, poput Hitchcockove 'Vrtoglavice', čije spominjanje u istoj rečenici sa ovim filmićem graniči sa blasfemijom. Činjenica da su ostali glumci još neuvjerljivi od Moore, spada pak u kategoriju 'vjerovali ili ne'.

'Half Light'; njem.-brit.triler-drama; 2006.
Redatelj: Craig Rosenberg
Glumci: Demi Moore, Hans Matheson, Henry Ian Cusick
FILM: 2 DVD: 1

OSTALI NOVITETI

  • GUINEVERE - BLITZ
  • HULIGANI - BLITZ
  • DOLLY SISTERS - CONTINENTAL
  • MALA SIRENA - CONTINENTAL
  • FRANKENSTEIN - DISCOVERY
  • SOPHIE SCHOLL: POSLJEDNJI DANI - DISCOVERY

email to:Dean Sosa

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika