Objavljeno u Nacionalu br. 571, 2006-10-24

Autor: Ana Kirin

BRAND: OBLIKOVANJE

Brand mora biti obožavan

Po definiciji, brand je skup opipljivih i neopipljivih obilježja nekog proizvoda ili usluge. Dok opipljivi elementi branda uključuju logotip, karakterističnu boju ili oblik pakiranja, neopipljivi elementi podrazumijevaju niz asocijacija, vrijednosti i simbola povezanih uz brand.

Alma Čakmazović , izvršna kreativna direktorica iz agencije Digitel, kaže da i osobe i gradovi mogu biti brandAlma Čakmazović , izvršna kreativna direktorica iz agencije Digitel, kaže da i osobe i gradovi mogu biti brandPo definiciji, brand je skup opipljivih i neopipljivih obilježja nekog proizvoda ili usluge. Dok opipljivi elementi branda uključuju logotip, karakterističnu boju ili oblik pakiranja, neopipljivi elementi podrazumijevaju niz asocijacija, vrijednosti i simbola povezanih uz brand. O oblikovanju branda razgovarali smo s izvršnom kreativnom direktoricom iz agencije Digitel Almom Čakmazović.

NACIONAL: Koje komponente čine brand?
- Mnoštvo komponenata čini brand: njegovo ime, fizičke i emocionalne osobine, jezik kojim govori, stavovi koje zauzima, vrijednosti koje afirmira, ono što drugi imaju reći o njemu, ali bit branda je u osjećaju koji on pobuđuje u nama. Prema brandu možemo biti indiferentni, možemo biti zaljubljeni u njega, možemo mu zavidjeti, možemo ga se gnušati, smijati mu se, diviti, ovisiti o njemu, kopirati ga, poistovjećivati se s njim, dosađivati se uz njega, bojati ga se, izbjegavati, ponositi se njime, obožavati... Za igru, zamislite brand i definirajte osjećaj koji izaziva u vama.

NACIONAL: Što sve može biti brand?
- Čovjek, kava, sapun, cipele, vlada, bend, magazin, plaža...

NACIONAL: Kako se oblikuje brand neke tvrtke?
- Kao i svaki drugi brand, morate definirati strategiju i biti kreativni. Pod kreativnošću podrazumijevam i sposobnost improvizacije, npr. kako razviti brand javnobilježničke tvrtke kad na tržištu postoji već 300 javnih bilježnika?

NACIONAL: Što je najvažnije kod oblikovanja branda?
- Jasno definiran cilj, jer “ako ne znate kamo idete, svaki će vas put tamo odvesti”.

NACIONAL: Možete li nam dati primjer dobro oblikovanog branda?
- New York je odličan brand. Za njegovu ciljnu skupinu to je u svakom pogledu (profesionalnom, turističkom) željeno odredište na planetu Zemlji. Madonna je također sjajan brand, savršen primjer razvoja i pametnog upravljanja brandom. Amazon.com također. Na tom sajtu možete kreirati vlastitu listu najželjenijih naslova i ponuditi je na uvid svim svojim prijateljima koji ne znaju što da vam daruju za rođendan. Brand koji se brine o vama tako što postiže da se vaši prijatelji brinu o vama. Divan avangardni primjer za customer care.

NACIONAL: Kad se može reći da je brand uspješno oblikovan?
- Kad ima integritet. Kad ga znaju i o njemu pričaju i oni koji ga ne vole. Kad ima dug i zdrav život. Kad ima obožavatelje, a ne kupce.

NACIONAL: Može li se dogoditi i da dobro oblikovan brand doživi neuspjeh i zašto?
Ako je strategija branda promašena, ni najkreativniji um ne može ga spasiti od propasti. U suprotnom, jednostavno nema sreće.

NACIONAL: Kako inače dolazi do propasti nekog branda?
- Pretpostavljam, zbog neprilagođenosti. Isti razlog kao i kod dinosaura.

NACIONAL: Kada ili koliko često treba “osvježiti” brand?
- Najekonomičnije je osvježiti brand prije negoli se tržišne okolnosti promijene, čak i po cijenu da se eutanazira i ponovo rodi u drugom životu. Legalno je i uobičajeno mijenjati brand nakon pojave konkurencije, nakon promjene globalnih trendova, nakon pojave nove tehnologije, ali je očuvanje prethodno izgrađene pozicije u takvim slučajevima kudikamo bolnije.

NACIONAL: Kako se neki brand ističe među ostalim brandovima sličnog proizvoda?
- Bezbroj je načina na koji jedan brand može stršati u kategoriji. Može biti ljepši od ostalih, pametniji, skuplji, atraktivniji. Što je manja razlika između onog što brand govori o sebi i našeg iskustva s njim, to je brand uspješniji u odnosu na konkurenciju.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika