Objavljeno u Nacionalu br. 572, 2006-10-30

Autor: Marina Biluš

KRIVOTVORENI LOUIS VUITTON

Splitska carina uništila tisuće lažnih torbica

U JEDNOJ OD NAJVEĆIH ZAPLJENA falsificirane robe u Splitu je carina ulovila veliku količinu lažnih proizvoda, a najviše je bilo predmeta luksuzne marke Louis Vuitton

Na splitskom odlagalištu otpada u četvrtak je uništena krivotvorena roba iz jedne od većih zapljena falsificiranih proizvoda luksuznih modnih marki u Hrvatskoj. Među uništenim krivotvorinama, koje su na uništenje poslane iz carinarnice u Splitu, najviše je bilo plagijata jednog od najekskluzivnijih i najskupocjenijih brandova te vrste - Luis Vuittona, marke pokrenute još 1854. godine, čiji su najvjerniji kupci pripadnici svjetske aristokracije, milijarderi i zvijezde showbussinesa. Poput većine krivotvorina koje se na crno prodaju na domaćem tržištu, i ove su zaplijenjene u Splitu. U Hrvatske su stigle iz Kine i Tajvana, zemalja koje su uz Tursku, Maroko i Italiju svjetski predvodnici u ilegalnoj proizvodnji krivotvorene robe. Izrada i prodaja krivotvorina diljem svijeta postala je jedna od najunosnijih grana organiziranog kriminala, u kojoj se prema nekim procjenama godišnje zaradi više od 600 milijardi američkih dolara. Krivotvori se sve, od igračaka, automobilskih dijelova, tehničke opreme i softvera do odjeće, kozmetike i lijekova. Podaci Državnog inspektorata potvrđuju da su u Hrvatskoj u prometu krivotvorene robe najveći problem odjeća, obuća i modni dodaci koji neovlašteno nose zaštićeni žig, a gotovo da nema poznatog svjetskog modnog branda čiji se lažirani proizvodi ne pojavljuju na domaćem tržištu.

Dobar dio dosad otkrivenih krivotvorina bili su upravo falsifikati Luis Vuittona, slični onima koji su prošlog tjedna završili na smetlištu u Splitu gdje je, uz robu ostalih luksuznih brandova, uništeno 170 ženskih torbica, pedesetak novčanika, tridesetak etuija za naočale, stotinu remena, osamsto sunčanih naočala, gotovo 600 ručnih satova. Velika količina krivotvorene robe kineskog podrijetla otkrivena je lani, nakon što je uskladištena u hangaru splitske carinarnice. U jednom trenutku carinicima se cijela stvar učinila sumnjivom pa su odlučili dodatno provjeriti uskladištenu robu. Ubrzo su utvrdili da se među odjećom i modnim dodacima čije marke nisu bile precizirane u tovarnim listovima nalazi gomila krivotvorenih proizvoda, među kojima veliki broj onih s potpisom Luisa Vuittona. Krivotvorine te marke jednako su učestale i u ostatku svijeta, zbog čega vodstvo kompanije LVMH Group ulaže velik napor i novac kako bi stalo na kraj protuzakonitom kopiranju i prodaji proizvoda slavnog branda. Tako su prije pet godina angažirali stručnjake za trgovačko pravo odvjetničkog ureda Katavić u zagrebu koji otada kao opunomoćenici kontroliraju prodaju Louis Vuittona u Hrvatskoj. Zlatko Katavić kaže kako je danas, u odnosu na 2001. kad se njegov ured za LVMH počeo baviti kontrolom prometa krivotvorina, situacija s njihovom prodajom znatno bolja:

“Promet krivotvorenom robom, bar kad je u pitanju Luis Vuitton, zadnjih je godina znatno smanjen. Kad to kažem, mislim prvenstveno na to da je našim naporima, kao i pojačanim radom policije i državnog inspektorata, gotovo potpuno iskorijenjena prodaja falsificirane robe u boljim trgovinama i buticima. Danas se takva roba rijetko može naći na policama ozbiljnih dućana i uglavnom se prodaje na štandovima, tržnicama i kojekakvim sajmovima. Takva su mjesta najveći problem kad je riječ o prodaji krivotvorene robe, a njegovo rješavanje teče bitno sporije nego što bi itko od nas želio. No treba reći da su u takvoj ponudi uglavnom izrazito loše kopije, dok su se početkom desetljeća i u boljim dućanima u Hrvatskoj mogle naći jako dobre Vuittonove kopije.

“ Otkrivanje uspjelih krivotvorina Luis Vuittona na domaćem tržištu zapravo i jest počelo u jednom takvom dućanu, nakon što je početkom 2001. otkriveno da se vjerni falsifikati prodaju u dotad cijenjenom butiku smještenom u dubrovačkoj zračnoj luci. Zlatko Katavić objašnjava da su upravo vrhunske krivotvorine ono što najviše muči kompanije koje proizvode njihove originale, jer se najčešće prodaju u dućanima i tako im smanjuju profit, ali i bitno štete ugledu samog branda.

“Kompanijama koje proizvode vrhunske modne marke prodaja loših kopija na tržnicama i sajmovima ne nanosi najveću štetu, jer oni koji ih ondje kupuju itekako dobro znaju da onamo ne dolaze po luksuzni proizvod. No falsifikati koji se nađu na policama boljih dućana bitan su problem, jer do njih dolazi birana klijentela koja možda i ne zna da velikim novcem ne kupuje prestiž nego vrhunsku imitaciju. Vrhunska krivotvorina je ona koja na prvi pogled i vrsnom poznavatelju ne odaje dojam falsificirane robe. U posljednjih pet godina prili kontroli tržišta susretali smo se sa svim vrstama falsifikata. Otkrivene krivotvorine kretale su se od onih najlošijih i potpuno nemarno napravljenih, do onih koje je bilo vrlo teško razlikovati od skupocjenih originala. Kako su se takve kvalitetne kopije kupcima nerijetko nudile u dobrim buticima, njihovi vlasnici uopće nisu bili svjesni da svojim mušterijama za velik novac nude patvoreni komad odjeće, obuće ili modnog dodatka“, ispričao je Katavić.

Katavić kaže kako petogodišnje iskustvo njegova odvjetničkog ureda u borbi protiv plasiranja “lažnjaka“ dosad nije pokazalo da u Hrvatskoj postoje mjesta gdje se oni izrađuju, a isto tvrde i u Državnom inspektoratu u čijim izvješćima stoji da na području Hrvatske ne postoje tvornice koje proizvode robu sa zaštićenim žigom. Kad je pak riječ o prodaji krivotvorina za čiji su nadzor zaduženi MUP i Državni inspektorat, ako njihov nadzor otkrije da su u prometu proizvodi neovlašteno označeni zaštićenim žigom, ti se proizvodi privremeno oduzimaju, a protiv prekršitelja se pokreće prekršajni ili kazneni postupak, da bi se potom donijela i konačna odluku o trajnom oduzimanju i uništenju lažiranih proizvoda, kao što se nedavno dogodilo u Splitu. Što se tiče novčanih kazni, one se kreću od 5 do 100.000 kuna.

Hrvatski zastupnici internacionalnih kompanija, poput onih iz Odvjetničkog ureda Katavić, dužni su nekoliko puta godišnje obilaziti najveća i najrizičnija tržišta u državi ne bi li provjerili podrijetlo proizvoda branda koji zastupaju. Posao im je provjeriti je li riječ o kopijama ili originalima, što uspijevaju utvrditi tek nakon detaljne obuke kroz koju uče trikove kojima je najlakše razlikovati kopiju od originala. Posljednjih godina takvim se pravilima obučavaju granični policajci, djelatnici državnog inspektorata te MUP-a, koji imaju važnu ulogu u sprječavanju i otkrivanju ilegalne prodaje krivotvorene robe. Uz pomoć kompanija koje žele zaštititi svoj brand od plagijatora, djelatnike tih službi posebno uče kako izgledaju zaštićeni žigovi proizvođača na originalnim proizvodima, te kako razlikovati kopiju od originala.

Kada je riječ o Luis Vuittonu, brandu u vlasništvu LVMH Groupa, koji je vlasnik i drugih luksuznih svjetskih marki poput Givenchyja, Kenza, Célinea i Dom Perignona, otkrivanje njegovih kopija u Hrvastkoj nije nimalo lak posao. Zlatko Katavić objašnjava zašto:

“Plagiranje Vuiittona specifičan je slučaj jer takve krivotvorine još uvijek često prolaze neopaženo, budući je riječ o brandu koji je zbog svoje vrhunske ekskluzivnosti i skupocjenosti donedavna bio gotovo sasvim nepoznat širem krugu ljudi. Štoviše, nerijetko ni tobožnji domaći štovatelji te luksuzne marke nisu kadri prepoznati osnovna obilježja tog proizvoda. Takva situacija itekako je pogodovala preprodavačima krivotvorina jer neupućenim kupcima nije bilo teško podvaliti lažnu robu.“

U takvoj situaciji falsifikati se lakše otkriju kad policija, državni inspektori ili carinici, otkrivši sumnjivu robu, odmah obavijeste ovlaštene opunomoćenike ne bi li oni provjerili je li riječ o originalnoj ili patvorenoj robi. Ako carina zaplijeni sumnjivu robu, opunomoćenici proizvođača imaju određeni rok da se očituju hoće li podnijeti tužbu zbog povrede prava intelektualnog vlasništva i zaštićenog žiga.

Takvi se sporovi uglavnom rješavaju tako da se s osobama odgovornima za prekršaj postigne nagodba koja, pojednostavnjeno rečeno, zahtijeva da oni sami snose trošak uništenja robe, te obećanje da više neće ponoviti isto protuzakonito djelo.

Kad je riječ o odnosima cijene kopije i originala, razlike su astronomske. Tako se kopija Vuittonove ženske torbicu, čiji original u ovlaštenom dućanu stoji 2000 eura, u Kini može naći za 20-ak. Upravo je jeftinoća međunarodnu prodaju krivotvorina učinila jednom od najunosnijih vrsta kriminala.


U Hrvatskoj se Louis Vuitton ne prodaje 'U Hrvatskoj Louis Vuitton nema dućana, uvoznika, distributera, uzimatelja licence, niti uzimatelja franšize“, piše u dopisu koji je Louis Vuitton uputio kao upozorenje kupcima u Hrvatskoj. LV prodaje svoju robu samo u vlastitim ekskluzivnim dućanima i nigdje u svijetu nema zastupnike, niti daje svoje proizvode da se prodaju u drugim dućanima. Na temelju dopisa može se zaključiti da je sva LV roba koja se prodaje u Hrvatskoj sumnjiva podrijetla. Najviše lažnih Rolexa Netko tko nije jako stručan u današnje vrijeme teško može raspoznati falsificirani sat od originala. Kvaliteta vanjske izrade i obrada detalja čak i veće stručnjake može prevariti u prvi trenutak.

Najviše se falsificiraju satovi marke Rolex, koja je svagdje “službeni“ sat nove buržuazije. Rolex je ujedno i najprodavaniji luksuzni sat na svijetu s godišnjom produkcijom od nekoliko milijuna komada. Među znalcima on nema poseban status i spada u prvu B ligu satova, kao i Cartier. U prvu C ligu spada Louis Vuitton, koji je tek nedavno ušao u produkciju satova. LV nema vlastitu tvornicu satova i mehanizama, već mu to radi drugi proizvođač iz usluge. Rolex gotovo savršenoga izgleda mogu se naći u Hong Kongu na tržnici za 20-ak dolara. Odlične krivotvorene Rolexe i ostale marke možete kupiti preko interneta. Za nekoliko dana vam kući poštar donese Rolex ili što pogod želite. Cijene tih satova, koji su izvrsne kvalitete, za falsifikat je oko 100 dolara. Svi skupcjeni satovi su mehanički, s vrlo kompliciranim mehanizmima. Najmanje su cijenjeni oni s quartz pogonom, kakav se u većini slučajeva stavlja u krivotvorene satove. Najlakše se može vidjeti radi li se o falsifikatu po kretanju kazalje za sekunde. Pod urarskom lupom vidi se razlika između mehaničkog pomicanja te duge kazaljke i klizećeg kretanja kod kvarcnog mehanizma.email to:marina.bilus

Vezane vijesti

Za njega nema recesije: George Michael kupio kuću za 4 milijuna funti

Za njega nema recesije: George Michael kupio kuću za 4 milijuna funti

Recesija je za pjevača Georga Michaela nepoznati pojam. Za ovaj Božić, glazbenik si je priuštio prilično vrijedan poklon. Kako javljaju strani… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika