02.11.2006. / 00:00

Autor: Boris Beck

KNJIŽEVNE BRIGADE

Kritika knjige koju nisam pročitao

Dobio sam bordo pozivnicu na kojoj stoji da me izdavač poziva na promociju NOVE KNJIGE LANE BIONDIĆ Budući da sam čitao njezinu prvu knjigu "Život na visokoj peti", nisam poželio otići i bacio bih pozivnicu u smeće da nisam skužio jedno: nema imena knjige. Piše samo da me pozivaju na predstavljanje "nove knjige". Da mi netko kaže da je predstavljanje nove knjige Miljenka Jergovića ili Julijane Matanović, to bih shvatio: on bi imao debelu knjigu punu mudrih misli, likovi bi bili Židovi i Bosanci, a sve bi se to odvijalo u doba nekog rata; ona bi pisala o ženi koja je imala poteškoća u djetinjstvu, majčinstvu i braku, bila bi intelektualka, a sve bi imalo nenametljivi metatekstualni okvir - to su iskusni, izgrađeni autori koji godinama iz knjige u knjigu razvijaju svoju poetiku i svaku novu knjigu uklapaju u taj niz. Ali Lana Biondić napisala je jednu jedinu knjižicu i već pretendira na to da je prepoznatljiva. A možda me zaveo verzal pa je zapravo "Nova knjiga Lane Biondić" upravo ime knjige? To bi bilo više od marketinškog trika kojim se jedna polupismena individua gura u društvo ozbiljnih igrača. Naslov "Nova knjiga Lane Biondić" govori sve što trebate znati, to je prva i zadnja rečenica koju treba pročitati. Ime autorice vrijedi koliko i sav sadržaj (to jest ništa ako je "Nova knjiga" poput stare) i dostojno ga zamjenjuje. Ovo je veliki dan ne samo za hrvatsku književnost nego i za matematiku: u matematici je Lana Biondić otkrila niz od jednog člana, a u književnosti sadržaj koji stane u naslov. Sad tek uviđam da sam njezinu knjigu zapravo pročitao - sva je na pozivnici. Pet zvjezdica!