Objavljeno u Nacionalu br. 573, 2006-11-07

Autor: Dean Sinovčić

PETOLJETKA PROMOCIJE RH NA CCN-u

Bulić na CNN-u potrošio 2,6 milijuna $

HRVATSKA TURISTIČKA ZAJEDNICA godišnje je za spotove američkoj TV-kući CNN plaćala 500 tisuća dolara a ove godine iznos je povećan na 574 tisuće

Predsjednik HTZ -a Niko BulićPredsjednik HTZ -a Niko BulićPet godina Hrvatska turistička zajednica investira u reklamiranje najljepših dijelova Hrvatske na televizijskoj stanici CNN. U petoj godini došlo je do promjena, pa se, osim klasičnih reklamnih spotova te jednominutnih vinjeta “Sights & Sounds”, prikazuju i tri različita jednominutna spota na temu umjetnosti, gastronomije i enologije u Hrvatskoj pod nazivom “Journey to the Heart of Croatia”. Osim što se Rene Bakalović, koji se pojavljuje u gastro i enološkim spotovima, potrudio prezentirati te reklame, gotovo da nije objašnjeno na koji je način došlo do toga da se CNN zainteresirao za snimanje spotova o Hrvatskoj. Niko Bulić, predsjednik HTZ-a, rekao je kako je CNN došao u Hrvatsku nakon višegodišnje suradnje. Suradnja traje pet godina i, prema Bulićevim objašnjenjima, nije uopće minorna. “Ljudi iz CNN-a su nam rekli da je Hrvatska jedina zemlja koja se, pored Malezije, sustavno tijekom pet godina oglašavala na toj TV-stanici, te su iznenađeni pozitivnim učinkom tog oglašavanja jer se sada i naše susjedne zemlje žele oglašavati na CNN-u. Prvo je to napravila Slovenija, pa Crna Gora, a sada Bosna i Hercegovina te Srbija. Da ne govorim o Cipru, Grčkoj, Tunisu, Maroku, pa čak i Portugalu i Španjolskoj”, kaže Bulić. Hrvatska turistička zajednica započela je reklamiranje 2002. godine, za što je godišnje utrošeno pola milijuna dolara a ove godine je iznos povećan na 574 tisuća dolara. “Radi se o oglašavanju koje traje od 1. ožujka do 15. srpnja te od 15. rujna do 10. studenoga. Izvorna je postavka bila da mi napravimo svoj komercijalni spot od 30 sekundi, a unutar intervala od pola sata nakon prikazivanja tog spota dobijemo jednu minutu u sklopu emisije ‘Sights & Sounds’”, govori Bulić i pokazuje ugovor sa CNN-om po kojem je ukupna vrijednost prikazanih reklama 1,3 milijuna dolara, od čega Hrvatska plaća 574 tisuće dolara dok je ostatak od 676 tisuća dolara zapravo popust CNN-a.

“U sklopu toga dogovorili smo 26 tjedana kampanje ‘Sights & Sounds’ od 6. ožujka do 9. srpnja i od 11. rujna do 5. studenoga te kampanju ‘Journey to the Heart of Croatia’. To je nova kampanja koju je snimala ekipa CNN-a. Dogovorili smo se da će 30-sekundni spotovi biti prikazani 450 puta, vinjeta ‘Sights & Sounds’ od 60 sekundi 315 puta a jednominutna vinjeta ‘Journey to the Heart of Croatia’ 135 puta. Od CNN-a dobit ćemo 250 emitiranja vinjete ‘Sights & Sounds’ tako da će Hrvatska na CNN-u biti reklamirana 1400 puta. Osim toga, na internetskoj stranici www.cnn.com za simboličnih 25.500 tisuća dolara postavljena je reklama za Hrvatsku s linkom na stranicu www.croatia.hr”, tvrdi Bulić. S obzirom da Hrvatska na CNN-u dobiva popust u obliku dodatnih besplatnih prikazivanja vinjeta “Sights & Sounds”, CNN odlučuje koje će vinjete o Hrvatskoj prikazati, a te vinjete oni izrađuju na temelju kratkog filma o Hrvatskoj koji su dobili od HTZ-a. “Uvijek im napomenemo da predstave čitavu Hrvatsku, ali na kraju oni ipak prikažu ono što je njima draže, bliže ili prepoznatljivije no što bi možda nama bilo. No, i uz to mi na CNN-u dajemo poprilično vjerodostojnu sliku o Hrvatskoj”, objasnio je Bulić. Nakon nekoliko godina suradnje a u sklopu određenog redizajna CNN-a, Bulić je dobio ponudu od CNN-a da njihova ekipa, u njihovoj produkciji, dođe u Hrvatsku i snimi nove vinjete o Hrvatskoj. Ideja je odmah prihvaćena jer, kako kaže Bulić, “postojala su mišljenja da smo mi u reklamama vlastite produkcije dali sliku zemlje kojoj nedostaje životnost. Mi smo toga bili svjesni jer su naš najveći adut prirodne ljepote. Zato se naša reklama zvala ‘Mediterian as it once was’ te je bila popraćena lijepom, mediteranskom glazbom na mandolini koja je odlično prihvaćena”. Dogovoreno je da novi serijal jednominutnih vinjeta nazovu “Putovanje u srce Hrvatske”. “Istaknuli su da kroz to putovanje oni shvaćaju kulturu življenja, tradiciju, običaje i realan život u Hrvatskoj, kao i da su spremni doći ovamo na sedam dana i snimati u vlastitoj produkciji, a mi im samo trebamo dati nit vodilju”, dodaje Bulić. “Konzultirao sam se sa suradnicima i složili smo se da Rene Bakalović dobro poznaje i vina i gastronomiju te da ih on može predstaviti u tim vinjetama. On je to prihvatio i priča je krenula od zagrebačke tržnice Dolac, preko Istre pa do Dalmacije. Na snimanju je sudjelovalo 5 osoba sa CNN-a a angažirali su i lokalne tehničare. Tada su ljudi iz drugih dijelova Hrvatske počeli pitati gdje su oni u cijeloj toj priči, zbog čega smo odlučili da ekipa CNN-a ode i tri dana u Slavoniju pa smo u vinjetu dodali slavonska vina, lipicanere, Osijek kako bismo prikazali cjelokupnu kontinentalnu Hrvatsku. Ta tri dodatna dana smo im mi platili, sve ostalo platili su oni. Ljudi sa CNN-a inzistirali su da u spotovima sudjeluju Hrvati koji govore engleski kako bi sve bilo uvjerljivo predočeno. Sugerirali smo turističkim zajednicama na terenu da pronađu odgovarajuće ljude i one su to napravile. Mi smo pazili da se uz svako ime mjesta pojavi i ime regije u kojoj se ono nalazi. Primjerice, kada se pojavljuje Split uz njega piše i Dalmacija”, govori Bulić. Sve je bilo idilično dok nije trebalo odabrati glazbu.

Naime, u jednoj od vinjeta korištena je simfonija “Vltava” najvećeg češkog kompozitora Bedricha Smetane, što je izazvalo veliko iznenađenje u Češkoj. Bulić nam je objasnio kako je i to bio odabir CNN-a, iako se on s time nije složio. “Jedino oko čega se nismo usuglasili, a na čemu su ljudi sa CNN-a inzistirali tvrdeći da to Hrvatskoj daje srednjoeuropsku dimenziju, jest glazba. Na jednom se spotu u podlozi čuje ‘Vltava’ Bedricha Smetane. Mi smo im umjesto toga ponudili glazbu dubrovačkog kompozitora Antuna Sorkočevića ali su nam rekli kako će koristiti Smetanu zbog autorskih prava koje je CNN već prije riješio, te je odlučeno da se do daljnjega koristi Smetanina glazba. Uskoro je stigla reakcija iz Češke, tamo se čak prikazala emisija u kojoj se raspravljalo o tome kako Hrvatska može koristiti Smetaninu glazbu u spotu za CNN. Mi smo im objasnili da se radi o CNN-ovoj produkciji i da je to njihova odluka, ali da razmišljamo o tome da se glazba promijeni. Međutim, sada se oni suprotstavljaju promjenama. Uglavnom, pregovaramo sa CNN-om da u tim spotovima ipak koristimo melodiju iz reklame ‘Mediteran kakav je nekad bio’”, ističe Bulić.

Kada se 2002. Hrvatska počela reklamirati na CNN-u, autor reklame bio je Baldo Čupić, nakon toga je slijedila reklama koju je napravio autorski tim jedne španjolske tvrtke, da bi se posljednje dvije godine prikazivala reklama redatelja Zrinka Ogreste. “Prvi spot iz 2002. godine radio je pokojni Baldo Čupić. Slijedila je druga verzija tog spota s dinamičnom glazbom, koju je također radio Baldo Čupić. Zatim su stigli prijedlozi da taj spot radi netko iz inozemstva pa smo 2003. objavili javni natječaj, na koji se javilo 5 svjetskih tvrtki koje su nam objašnjavale što sve trebamo napraviti iako smo mi tražili samo spot od 30 sekundi. Mislili su da mi imamo mnogo više novaca, pa su nakon naših zahtjeva odustali. Na tom natječaju pobijedila je jedna španjolska tvrtka uz uvjet da smanji cijene. Napravili su film s razglednicama, ‘Hrvatska kakva je nekada bila’, gdje su se izmjenjivale slike primjerice Rovinja sa stare razglednice sa slikama današnjeg Rovinja. To je bila ideja Španjolaca, iako su mnogi u Hrvatskoj izjavili da je to bila njihova ideja”, kaže Bulić. Španjolci su tada došli i s idejom o novom sloganu, koji je nakon dugih pregovora glasio “Mediteran kakav je nekad bio”. “Izvorno su Španjolci došli s prijedlogom o novom brandu za cijelu zemlju koji bi se zvao Mediterra. Rekao sam im da od sedmog stoljeća sanjamo o Hrvatskoj kakvu danas imamo te da nemam hrabrosti doći u Hrvatsku i reći da ćemo je promovirati pod brandom Mediterra. Zatim su oni ponudili slogan ‘Mediterian as it was’. Smatrao sam kako nedostaje malo poetike i predložio da dodaju riječ once (nekad). Tako je nastao slogan ‘Mediterian as it once was’, odnosno ‘Mediteran kakav je nekad bio’”, prisjeća se Bulić. Slogan postoji i danas, ali ne i reklama. Naime, Bulić kaže kako je dobio prigovore da se u tom reklamnom spotu vidi smo priroda. “Zato smo prije dvije godine zamolili Zrinka Ogrestu da napravi film o Hrvatskoj i 30-sekundni spot. Napravio je film nešto dulji od 15 minuta te spot uz koji ide glazba Đele Jusića. Tako je nastao spot koji se sada prikazuje, a CNN iz filmskog materijala slaže vinjete za ‘Sights & Sounds’", kaže Bulić. CNN na kraju godine daje podatke o rejtingu gledanosti tih reklama i to su iznimno pozitivne brojke, ali Bulić sumnja da su ti podaci o gledanosti u funkciji njihova marketinga, već smatra da služe kako bi primamili Hrvatsku da nastavi s ulaganjem u reklamiranje na CNN-u. Stoga Bulić na drugi način vidi pozitivne efekte tih reklama koji se preko CNN-a prikazuju u Europi, Africi, Aziji i Australiji. “Ove godine je broj gostiju iz Njemačke isti kao i lani, ali je broj gostiju iz Italije manji nego prošle godine kao i broj gostiju iz Češke, Madžarske i Francuske. Tih pet primarnih tržišta kompenzirani su gostima iz dalekih država poput Japana, Kine, Australije i drugih”, kaže Bulić. “Termini prikazivanja na CNN-u variraju tijekom dana, ali kako se CNN International prikazuje diljem svijeta teško je reći što je ‘prime time’ u njihovu programu. Naše reklame vezane su za glavne i poslovne vijesti. Oni su korektni i dogovorene termine mijenjaju samo ako se pojave ‘breaking news’”, zaključuje Bulić. OKVIRI 'Ljudi sa CNN-a bili su fascinirani našom pučkom kuhinjom' Rene Bakalović, novinar i vrlo dobar poznavatelj gastro i enološke scene u Hrvatskoj, bio je vodič ekipi CNN-a na snimanju spotova o hrvatskoj gastronomiji i enologiji te se ujedno i pojavljuje u njima. Bakalović je podjednako oduševljen idejom da se na taj način prezentira Hrvatska kao i ekipom CNN-a koja je došla snimati spotove. “ Od ekipe CNN-a očekivao sam mnogo ali su me ipak uspjeli pozitivno iznenaditi. Bili su izvrsni, radili smo 20 sati na dan, ali oni su vrhunski profesionalci koji su došli potpuno pripremljeni. Ujedno su vrlo ugodni intelektualci i ‘šmekeri’ koji su odmah prepoznali vrhunska istarska maslinova ulja." Itinerer CNN-a u Hrvatskoj zajednički su usuglasili ljudi sa CNN-a i Hrvatska turistička zajednica s dodatnim Bakalovićevim prijedlozima. “Volim kontrastirati pučku priču, primjerice, jednostavne birtije s elitnom kuhinjom, kako bi se pokazala njena širina. Kada se kvalitetno pripreme takvi obilasci, čak i oni koji puno očekuju bit će ushićeni.” Ekipa CNN-a je bila oduševljena svime što se radilo tih desetak dana, koliko su krajem lipnja i početkom srpnja proveli u Hrvatskoj. “Ljudi sa CNN-a bili su fascinirani našom pučkom kuhinjom, iako su bili oduševljeni i onom visokom, pretencioznom. Uspio sam im objasniti da je raznovrsnost naš najveći potencijal na svim razinama. Rekao sam im i da mi možemo imati iste vrste vina kao i Francuzi”, govori Bakalović. Prve reakcije na spotove Bakalović je već dobio od svojih prijatelja sa svih krajeva svijeta. “Što se tiče moje osobne promocije bio sam oduševljen jer su me zvali ljudi i iz Moskve i iz Amerike. Siguran sam da je ovo pravi put prema još većem reklamiranju Hrvatske kroz ovakve fingirane reportaže. CNN sada tretira HTZ kao partnera, naravno zbog novca, i to treba stalno produbljivati.” U tako kratkim spotovima nije bilo moguće obuhvatiti sve vinare i kvalitetne restorane ali Bakalović već ima pripremljenu obranu: “Imam jednostavnu ispriku, a to je da ja nisam sudjelovao u konačnoj montaži. Samo sam želio da nam CNN dodatno izmontira neke veće priloge kojima se HTZ može poslužiti na turističkim sajmovima, ili se mogu prikazati na HTV-u. Rekli su mi da je to moguće napraviti, pod jasno utvrđenim pravilima”. Milijun kuna za spot Zrinko Ogresta, tvrdi Bulić, napravio je bolji posao od Španjolaca, ali je bio i skuplji jer je radio i film i spot, dok su Španjolci radili samo spot. "Koliko se sjećam, Ogresti je za sav posao, cijelu produkciju, plaćeno nešto više od milijun kuna, a Španjolci su samo za spot tražili milijun kuna ali su ipak smanjili iznos na 400-500 tisuća kuna”, objašnjava Bulić.email to:Dean Sinovcic

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika