Objavljeno u Nacionalu br. 573, 2006-11-07

Autor: Marina Biluš

REVOLUCIONARNA ARHITEKTURA

Staklene palače za modernu poslovnu elitu

ARHITEKTI IZ AAG-a 2005. su radikalno redizajnirali Podravkinu upravnu zgradu u Koprivnici, a sada su u Rovinju projektirali zgradu jedinstvenu u svijetu

Vedrana Ergić i Ranko Murtić iz Dizajn Centra AAGVedrana Ergić i Ranko Murtić iz Dizajn Centra AAG Vedrana Ergić i Marko Murtić, arhitekti zagrebačke tvrtke AAG Dizajn Centra, koji su već godinama diljem zemlje znani po prepoznatljivom modernističkom uređenju interijera, u posljednje su vrijeme postali najtraženiji projektanti i dizajneri poslovnih prostora vodećih hrvatskih kompanija. Dugogodišnji poslovni partneri, koji su se prije 12 godina u AAG-u počeli baviti projektiranjem privatnih i uredskih interijera, a potom i njihovom cjelokupnom arhitekturom, danas su zbog svog prepoznatljivog pristupa korporativnoj arhitekturi svoj posao u velikoj mjeri usmjerili upravo na tu granu uređenja prostora. Mnoge hrvatske kompanije ovaj poslovni tandem angažiraju upravo zbog modernističkog pristupa uređenju interijera jer je on trend i u svjetskoj korporativnoj arhitekturi. No ono što je bilo presudno da Vedrana Ergić i Marko Murtić postanu omiljeni arhitekti uspješnih hrvatskih tvrtki činjenica je da nikad ne osmišljavaju dva slična stila uređenja niti kopiraju poslovne interijere koje su prije osmislili za neku od domaćih kompanija.

Njihovi dugogodišnji klijenti su Podravka, za koju su potpuno redizajnirali, opremili i uredili poslovne prostore upravne zgrade u Koprivnici, te Adris grupa, za koju su projektirali interijere Uprave u poslovnim prostorima nebodera u zagrebačkoj Jukićevoj ulici i prije u Gundulićevoj. Projektirali su i interijere brojnih privatnih stanova i kuća, poslovnicu za VIP klijente Zagrebačke banke u Kaptol centru u Zagrebu, te opremili mnoge javne i privatne prostore u cijeloj Hrvatskoj, a za svoje su projekte višestruko nagrađivani. Današnji Dizajn centar AAG nastao je iz tvrtke za projektiranje interijera Art Avangarde koju je još 1987. nakon povratka s poslijediplomskog studija u SAD-u osnovao Marko Murtić, arhitekt i sin poznatog hrvatskog slikara Ede Murtića. Arhitektica Vedrana Ergić, često proglašavana jednom od najbolje odjevenih Hrvatica, pridružila mu se pet godina poslije da bi 1994. zajedno počeli projektirati i proizvoditi namještaj i interijerske elemente i opremati interijere. Osim proizvodnje vlastitog produkt dizajna, koju su zbog nemogućnosti uvoza pokrenuli sredinom 90-ih, AAG zastupa i vrhunske svjetske proizvođače poput B&B Italia, Artemide i Flosa čiji se skupocjeni dizajnerski namještaj i ostala oprema za interijere izlaže u atraktivnom showroomu AAG Dizajn Centra, Ilici 15 i Mesničkoj 7 u samom centru Zagreba. Osim po “nenakićenom“ dizajnerskom rukopisu u kojem na neobičan način spajaju jednostavne materijale, te čestoj upotrebi pomičnih stijena i svjetlećih pregrada koje sami dizajniraju i proizvode, Vedrana Ergić i Marko Murtić postali su znani i po principu “ključ u ruke“ jer svojim klijentima nude potpuno stiliziranje prostora koji uređuju.

Takav pristup, vele, i danas iznenađuje mnoge jer je u Hrvatskoj uobičajeno da se arhitekti za uređenje interijera angažiraju tek nakon završenih građevinskih radova kako bi samo doradili već gotov prostor. No Vedrana Ergić i Marko Murtić vjeruju da se upravo zbog toga što klijentima nude potpunu uslugu, takozvani total design, mnoge tvrtke odlučuju upravo njima povjeriti uređenje svojih interijera. “Naša strategija da klijentima pružamo kompletnu uslugu, od dorade projektnog zadatka radi poboljšanja organizacije prostora i poslovanja, osmišljavanja i izrade arhitektonsko-građevinskog projekta, nabave namještaja i opreme do vlastite proizvodnje i kompletne izvedbe interijera. Riječ je o cijelom paketu u sklopu kojega ljudima i tvrtkama za koje radimo možemo osmisliti projekt, osigurati im zamišljene materijale, opremu i namještaj, a potom sve to smisleno uklopiti u interijer kao potpuno kontroliranu cjelinu.“ Osim toga, objašnjava Vedrana Ergić, domaće kompanije posljednjih godina itekako pažljivo slijede svjetske trendove u korporativnoj arhitekturi pa nipošto ne žele da njihovi uredi izgledaju uniformirano i budu kopija nečega već viđenog, nego inzistiraju na originalnom stilu koji će biti svojstven profilu njihove kompanije, o čemu Marko Murtić kaže: “Hrvatske kompanije žele i od nas kao arhitekata zahtijevaju specifičan izgled svojih prostora i vizualni identitet koji neće biti preslika nekog trenda već dizajn osmišljen upravo za njih. To je i kod nas i u svijetu trend u uređivanju poslovnih prostora koji prati nastojanje da se izbjegne uniformiranost te da se u uređenju ne primjenjuju već viđeni uredski standardi, nego da se individualno pristupi svakoj pojedinoj tvrtki. Kopiranje već viđenih principa uređenja nešto je što se u svakom slučaju nastoji izbjeći“, objašnjava Murtić dodajući da su hrvatski menadžeri postali svjesni da za kvalitetno uređenje nije važno tek dopadljivo posložiti boje i razmjestiti namještaj, nego da je presudno arhitektonski preoblikovati cijeli prostor i isključivo paralelno i u skladu s tim definirati sve ostale detalje. “Pomak u svijesti domaćih tvrtki o važnosti unutarnjeg dizajna u zadnjih deset godina doista je golem. Kriteriji su se pomaknuli prema boljem i bez dvojbe možemo reći da se danas razvijaju usporedo s onima u razvijenom svijetu”, zaključuje Murtić i dodaje da ozbiljne domaće tvrtke počinju slijediti trend koji već dugo vlada u razvijenim zemljama, u kojem je davno napuštena težnju da pri opremanju poslovnih prostora kompanije pošto-poto žele napadno razmetljivim uređenjem pokazati svoju moć i bogatstvo. Takvom, pomalo napadanom stilu unutarnjeg dizajna, uvjerava Vedrana Ergić, već dugo nema mjesta u trendovima svjetske korporativne arhitekture: “Trenutačni svjetski trend u uređenju poslovnih prostora nalaže da ne treba biti lažno skroman, ali da u isto vrijeme valja imati finu mjeru.” Kad govore o profilu svojih klijenata, vodeći arhitekti AAG Dizajn centra kažu da nisu skorojevići ni ljudi koji na prvi pogled žele nekog impresionirati skupocjenošću onoga čime uređuju svoje prostore. Prije svega riječ je, vele, o profilu ljudi i kompanija koji su ljubitelji umjerenog stila, bilo da je riječ o oblikovanju ili materijalima. “Ljudi su to koji cijene originalnost arhitektonskog projekta i dugotrajnost kvalitetnog dizajnerskog pristupa, te vode računa o udobnosti, ekonomičnosti i ne suviše nenametljivoj atmosferi određenog prostora. Što se tiče reakcija naših klijenata, moramo se pohvaliti da je iznimno pozitivan te nas mnogi i dalje angažiraju kako za privatne, tako i za projekte poslovnih prostora. Osim njihova vlastitog iskustva pri funkcioniranja u novim prostorima, jako su nam važni i komentari poslovnih partnera, osobito onih koji i u svjetskom rangu imaju izvjestan ugled i iskustvo u prepoznavanju kvalitetnih arhitektonskih projekata.“ Najnoviji projekt Vedrane Ergić i Marka Murtića vezan je upravo za njihova dugogodišnjeg klijenta Adris grupu koja ih je angažirala da potpuno preprojektiraju rovinjsku trokatnicu građenu u vrijeme Austro-Ugarske kojom se služe članovi uprave i menadžeri te kompanija. Osim arhitektonskog projekta totalnog preuređenja te zgrade dvojac Ergić - Murtić osmislio je i projektirao dodatnu građevinu od dvjestotinjak četvornih metara koja će biti izgrađena uz već postojeću Adrisovu rezidenciju. Suvremeno zdanje trebala bi, nadaju se njegovi autori, pomaknuti granice uređenja poslovnih prostora i biti potpuno drukčija od svega dosad viđenog u Hrvatskoj, ali i svijetu. Riječ je o staklenoj kući čija će 14 metara visoka konstrukcija u potpunosti biti načinjena od samonosivih stakala i za razliku od sličnih građevina neće imati ni čeličnih ni betonskih nosivih elemenata nego će biti sazdana samo od staklenih oplata, po čemu će biti jedinstvena u svijetu.

Zanimljivo je da je jedina funkcija te “staklene kocke“ prijem posjetitelja u već postojeću Adrisovu zgradu, koje će umjesto lifta do željenog kata uzdizati golema platforma “presvučena“ u staklo. Gradnja tog nesvakidašnjeg poslovnog objekta mogla bi početi za manje od dva mjeseca. Ovaj najnoviji projekt tandema Ergić - Murtić dokaz je da donedavno ne samo poslovni par nakon prekida privatne veze ne misli potpuno prekinuti poslovnu suradnju, kako su mnogi mislili nakon njihova prošlogodišnjeg prekida, a o čemu Vedrana Ergić danas kaže: „Raskid veze nipošto ne znači i potpuni raskid poslovne suradnje, a privatne nesuglasice nisu poremetile naš poslovni odnos. Ja sam, doduše, pokrenula vlastitu projektantsku tvrtku, ali ću i dalje kroz nju surađivati s Markom i ostat ćemo poslovni partneri te ćemo i dalje zajednički raditi na nekim projektima.“ Jedan od projekata na koji je ovaj poslovni dvojac najviše ponosan je preuređenje upravne zgrade Podravke u Koprivnici, završeno prošle godine. Vedrana Ergić i Marko Murtić priznaju da su se pribojavali da neće pobijediti na Podravkinu natječaju, jer su, kako vele kao i u slučaju mnogih drugih natječaja, iskočili iz granica koje postavljaju same tvrtke i potpuno promijenili ne samo vizualni identitet nego i strukturu, pa tako i samo funkcioniranje poslovnih prostora. “Zbog tako radikalnih poteza često riskiramo da izgubimo posao. Dogodi se da probijamo budžet i planiramo opseg intervencija veći od predviđenog. No ako nam je očito da takvim intervencijama možemo poboljšati način poslovanja pojedine tvrtke, smatramo da je s naše strane profesionalno i moralno da takav plan iznesemo, makar nas to možda stajalo gubitka angažmana“, priznaje Vedrana Ergić. To se, srećom, kaže, nije dogodilo pri uređenju upravne zgrade Podravke u Koprivnici, za koju su ona i Murtić ponudili kompletnu izmjenu izgleda i funkcioniranja upravne zgrade, iako su u Podravci namjeravali tek urediti već postojeće poslovne prostore. “Iako je vodstvo tvrtke u početku bilo iznenađeno našim projektom koji je uvelike premašivao planirane intervencije i ponudio potpuno novu reorganizaciju upotrebe postojeće zgrade, u njemu su prepoznali isplativost i dugoročnost te su ga na kraju pristali provesti“, veli Murtić. Projekt koji je za Podravku osmislio s Vedranom Ergić budžet je premašio zbog izgradnje pješačkog mosta koji povezuje dva dijela zgrade. Osim toga, potpuno su preprojektirali prizemlje objekta, osmislili predvorje ispred novoosmišljene okrugle konferencijske dvorane, koja pomicanjem pregrada može postati dio okolnog prostora, dok i ostale dvorane zbog mobilnosti posebnih pregrada mogu poprimiti razne funkcije i transformirati se iz manjih u veće. “Još jedan veliki zahvat bilo je postavljanje staklenih difuzora, sličnih velikim lampama, koji umjesto standardnih pregrada ili zidova razdjeljuju prostor i na pojedinim mjestima predstavljaju pregradu između soba za sastanke i predvorja. Osim toga, oko velike, okrugle konferencijske dvorane stavili smo pomične pregrade koje se mogu potpuno pomaknuti i promijeniti i izgled i funkciju cijelog okolnog prostora“, objasnila je Vedrana Ergić i dodala da su ona i Murtić osmislili i niz posebno dizajniranih elemenata, kao klupe i zelenilo, te staklenu sobu sa staklenim osvijetljenim podom. Vrijednost redizajna 2000 četvornih metara Podravkinih poslovnih prostora, uključujući gradnju pješačkog mosta, tri lifta te kompletne građevinske i radove na instalacijama, iznosila je oko 17 milijuna kuna.

Redizajn Podravke Iako su u Podravci namjeravali tek redizajnirati interijere poslovnih prostora u Koprivnici, na natječaju je pobijedio projekt AAG-a koji je ponudio kompletnu promjenu izgleda i funkcioniranja upravne zgrade. Među ostalim, osmišljena je posve nova fasada, modernistički pješački most između ulaznog i glavnog dijela objekta te četiri velike konferencijske dvorane koje pomoću pomičnih pregrada mogu mijenjati oblik i funkciju.email to:Marina Bilus

Vezane vijesti

Nina Badrić nema u Srbiji tajnog ljubavnika Marka

Nina Badrić nema u Srbiji tajnog ljubavnika Marka

Nakon što je javno obznanila da se, nakon 3 godine braka, rastaje od supruga Bernarda Krasnića, pjevačica Nina Badrić postala je tema mnogih… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika