Objavljeno u Nacionalu br. 573, 2006-11-07

Autor: Dean Šoša

VIDEO

Najslabiji Day-Lewis

'PRIČA O JACKU I ROSE' loše je režirana drama Rebecce Miller, supruge inače izvrsnog Daniela Day-Lewisa

Dean ŠošaDean Šoša Daniel Day-Lewis sljedeće godine slavi pedeseti rođendan. Zaboravimo li epizodne uloge s početka njegove karijere, poput onih u “Gandhiju” ili “Pobuni na brodu Bounty”, Day-Lewis je od 1985. i spektakularnog proboja sjajnim nastupima u Ivoryjevoj “Sobi s pogledom” i Frearsovoj “Mojoj lijepoj praonici”, do danas, odigrao samo 13 pravih filmskih uloga. Za ilustraciju, Robert De Niro, s kojim ga mnogi vole uspoređivati, u istom je razdoblju nastupio u više od 40 filmova. Poput njega, i Day-Lewis je duhovni sljedbenik Strasbergova Actor’s studija i njegove “metode”, jedan od onih koji pedantno pripremaju svoje uloge, nastojeći se što više uživjeti u likove koje tumače. Day-Lewis je spomenuto znao odvesti u krajnost, trenirajući tako šest mjeseci boks s bivšim prvakom, kako bi što bolje odigrao Sheridanova “Boksača”, ili živeći mjesecima u divljini, uoči “Posljednjeg Mohikanca”. Dug je popis njegovih pretjeranih uživljavanja u likove. Na snimanju “Mojeg lijevog stopala”, filma koji mu je donio Oscara, Day-Lewis je izluđivao ekipu boraveći i kad je trebalo i kada nije u invalidskim kolicima, a radeći na “Bandama New Yorka” zaradio je upalu pluća, zbog tvrdoglavog odbijanja nošenja odjeće drukčije od one u koju su se odijevali newyorški “banditi” 19. stoljeća.

Nisam veliki fan Actor’s studija i glumaca koji ga idealiziraju - čini mi se da takav tip uživljavanja u ulogu gotovo u pravilu rezultira pretjeranim glumatanjem i teatralnošću. Ipak, neki od njih predstavljaju iznimku, a i toliko su snažne pojave (npr. Al Pacino) da je upitno uživljavaju li se oni uopće u uloge drugih ljudi ili, kao i svi drugi najveći glumci, zapravo glume sami sebe. Takav je slučaj s Danielom Day-Lewisom, koji osim golemog talenta i marljivosti ima još jednu prednost u odnosu na svoje kolege: mali broj odigranih uloga. Naime, ako je upitno može li se netko četiri puta godišnje uspjelo uživjeti u ulogu neke sasvim petnaeste osobe, nema nikakvih sumnji da može dvaput u devet godina, kao Day-Lewis, koji je nakon 1997. i “Boksača” snimio samo dva filma. Ako već ne slijedi krilaticu “manje je više” tipom glume za koju se opredijelio, Day-Lewis joj daje obol uistinu rijetkim pojavljivanjem na filmu. Daniela Day-Lewisa mnogi su skloni okarakterizirati kao ekscentrika, iako je vjerojatno riječ o posve normalnom čovjeku koji se grozi buke, gužve i idiota. Umoran od svega što prati njegov posao, Day-Lewis je svojedobno proglasio glumačku mirovinu, radeći neko vrijeme kao postolar! Na prvi ga je povratak nagovorio Martin Scorsese, ponudivši mu ulogu u “Bandama New Yorka”. Day-Lewis je po običaju bio genijalan, ali nažalost, osim njega, u filmu je glumio i Leonardo DiCaprio. Sljedeću ponudu Day-Lewis nikako nije mogao odbiti, jer je stigla od njegove supruge Rebecce Miller, čiji je otac glasoviti američki dramatičar Arthur Miller a majka fotografkinja Inge Morath. Zapravo, Day-Lewis ju je i odbio, desetljeće prije, no tada mu Rebecca još nije bila supruga! U svom trinaestom pravom filmu, Day-Lewis glumi sredovječnog hipija Jacka Slavina, jedinog preostalog osnivača nekadašnje komune, utemeljene na prijelazu iz 60-ih u 70-e godine prošloga stoljeća, na jednom američkom otoku. Srčani bolesnik Jack nasljednik je pristojnog imetka koji mu je omogućio eksperimentiranje s odustajanjem od privatnog vlasništva i životom u izolaciji. Njegov je najveći eksperiment kći Rose, 16-godišnjakinja koja odrasta u potpunoj izolaciji od materijalne civilizacije, nakon što je davno ispisana iz škole.

Sluteći svoj skori kraj, Jack nastoji socijalizirati Rose pozivajući u kuću na trajni boravak svoju ljubavnicu i njezine sinove, no uključenje posve nevine klinke u normalan život pokazuje se nemogućom misijom i rezultira tragičnim posljedicama. Jednostavnu priču o ocu i kćeri, Rebecca Miller je protkala brojnim referencama, u rasponu od onih očitih na Bibliju i Shakespeareovu “Oluju”, pa sve do finog podteksta o slomu hipi pokreta. Njezini glavni likovi nisu nezanimljivi, baš kao ni njihovi međuodnosi, no “Priča o Jacku i Rose” nikako ne uspijeva zaživjeti kao pravi film. Nastup Day-Lewisa izdiže “Priču o Jacku i Rose” iznad razine gledljivogfilma, upropaštenog banalnom metaforikom, lošom režijom i trivijalnim korištenjem pop-pjesama. Da stvari budu gore, žena redateljica mužu glumcu podmeće klipove i bezveznim kadriranjem, puštajući mu da se razmaše tek u rijetkim sekvencama, poput one u kojoj filozofira s građevinskim poduzetnikom - igra ga također odlični Beau Bridges. Daniela Day-Lewisa pravi je gušt gledati, iako je “Priča o Jacku i Rose” možda najslabiji film u kojem je odigrao glavnu ulogu. Možemo se nadati da će sljedeći put preferirati suradnju s nekim pravim redateljem poput Scorseseja, Michaela Manna, Jima Sheridana ili P. T. Andersona.

JEZEBEL CONTINENTAL FILM DVD Južnjačka melodrama
"Jezebel" glasovitog Williama Wylera imala je i još uvijek ima tu nesreću da je svi uspoređuju s jednom i jedinom južnjačkom melodramom, legendarnim filmom "Zameo ih vjetar" producenta i autora Davida Selznicka. Selznickov film i dandanas izgleda mnogo bolje: njegovi su likovi uzbudljiviji, radnja bogatija a glumci razigraniji, čak je i Vivien Leigh bolja od inače mnogo kvalitetnije Bette Davis. Ipak, "Jezebel" ima jedan veliki adut - Williama Wylera, majstora čiji dubinski kadrovi nisu ništa manje efektni od onih kojima se proslavio Orson Welles u "Građaninu Kaneu". Obratite pozornost na dugi kadar zdravice - počinje otprilike u osmoj minuti filma - i manevre koji se događaju pred kamerom prije nego što će se George Brent razotkriti u prvom planu i nazdraviti Bette Davis! Jezebel, am. melodrama, 1938. R: William Wyler GL: Bette Davis, Henry Fonda, George Brent FILM: 4 DVD: 4

VELIKA BIJELA PREVARA DISCOVERY DVD+VHS
Nema toga recenzenta koji crnohumorni krimić "Velika bijela prevara" nije usporedio s "Fargom". Uistinu, djelce Marka Myloda (režirao "Ali G u parlamentu", "Borata" S. B. Cohena) opako podsjeća na čuveni film braće Coen, zapletom, karakterom, mjestom radnje i atmosferom. Svime osim kvalitetom, koja je na strani izvrsnog "Farga", što još uvijek ne znači da korektna "Velika bijela prevara" neće zadovoljiti apetite većeg dijela publike. Od svih glumačkih zvijezda, najbolji je posao obavio antipatični Giovanni Ribisi. Ostali "šmiraju", ne samo oni od kojih drugo i ne očekujemo (Robin Williams), nego i Alison Lohman ("Šibicari", "Bijeli oleander"), jedna od najdarovitijih mlađih američkih glumica. The Big White, am.-njem.-kanad.-novoz. humorni krimić, 2005. R: Mark Mylod GL: Robin Williams, Holly Hunter, Giovanni Ribisi, Alison Lohman FILM: 2 i pol DVD: 2

PRIJATELJICE PUNE LOVE BLITZ DVD+VHS Humorna drama
"Prijateljice pune love", o tri bogate i jednoj siromašnoj prijateljici, koja radi kao kućna pomoćnica, jedan je od boljih filmova koje trenutačno možete pronaći u vašim videotekama. Nicole Holofcener bolja je scenaristica nego redateljica, pa njen film nije bez mana, no ova duhovna sljedbenica Woodyja Allena uspijeva ih iskupiti efektnim dijalozima, intrigantnim problematiziranjem odnosa između sirotinje i bogataša, te ponajviše neobično slojevitim ženskim likovima, kakvih je u suvremenom američkom filmu sve manje. Jennifer Aniston nije ništa slabija od svojih kritičarski kudikamo uvaženijih kolegica (Catherine Keener, Joan Cusack, Frances McDormand), pokazujući još jednom, nakon "Dobre djevojke", da "Prijatelji" nipošto nisu predstavljali njezin krajnji glumački domet. Friends With Money, am. humorna drama, 2006. R: Nicole Holofcener GL: Jennifer Aniston, Catherine Keener, Joan Cusack, Frances McDormand FILM: 3 i pol DVD: 2email to:Dean Sosa

Vezane vijesti

Druga strana: Bivši suradnik tvrdi da je Assange "paranoidan i gladan moći"

Druga strana: Bivši suradnik tvrdi da je Assange "paranoidan i gladan moći"

Od bivšeg suradnika Juliana Assangea stižu tvrdnje da je Assange od kreativnog, energičnog i briljantnog čovjeka posao paranoidni, moći gladan… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika