Objavljeno u Nacionalu br. 574, 2006-11-14

Autor: Željko Rogošić

DIV S ISTOKA U POHODU NA DALMACIJU

Željezara Split na meti ukrajinskog magnata

Korporacija Smart group, u većinskom vlasništvu ukrajinskog industrijskog magnata Vadima Novinskog, želi kupiti posrnulu splitsku željezaru u partnerstvu s hrvatskom tvrtkom Armko

Vladimir Movchan, direktor Armko Smarta i njegov poslovni partner na projektu Željezare Split Vlado Rubčić, vlasnik tvrtke ArmkoVladimir Movchan, direktor Armko Smarta i njegov poslovni partner na projektu Željezare Split Vlado Rubčić, vlasnik tvrtke ArmkoMješovita hrvatsko-ukrajinska tvrtka Armko Smart želi kupiti, konsolidirati i modernizirati posrnulu Željezaru Split. Nakon višegodišnje agonije nekadašnjeg gospodarskog diva, 500 preostalih radnika Željezare s nadom isčekuje upravo takav ishod natječaja, kojega je HFP raspisao za kupnju dionica koje čine 83,3 posto temeljnog kapitala Društva po početnoj cijeni od 1 kune. S obzirom na situaciju potpune financijske i proizvodne nemoći Željezare Split, koja gubi korak s europskim okruženjem, s obvezama koje prema državnim i drugim vjerovnicima, te podmirenjem državnim garancijama iznose oko 600 milijuna kuna, ponuda Armko Smarta čini im se ozbiljnom i prihvatljivom. Osim što svim zaposlenicima jamči posao u naredne tri godine, Armko Smart, želi provesti potpunu tehnološku obnovu Željezare, uložiti veliki novac u suvremenu liniju proizvodnje metalurških proizvoda, uvesti ekološki program zaštite okoliša, u kojem će taljenje starog željeza u elektropećima zamijeniti željeznim gradicama iz Ukrajine, te otvoriti nova radna mjesta.

“Ako HFP i Vlada RH prihvate ponudu Armko Smarta, u kojoj oba partnera ulaze s jednakim udjelom kapitala, sa Željezare Split bit će skinut golem teret, gotovo 600 milijuna kuna dubioza, među radnike će se unijeti socijalni mir, otvoriti bolja perspektiva kroničnog gubitaša, omogućiti se kvalitetna opskrba sirovinom te osigurati bolji plasman roba kako bi Željezara postala konkurentna na europskom tržištu”, kazao nam je Vladimir Movchan, direktor Armko Smarta, ukrajinski biznismen i narodni zastupnik u ukrajinskom parlamentu, jedan od čelnih ljudi Smart Grupe, koji u ovom projektu izravno zastupa interese Grupe i vlasnika Smart Grupe Vadima Novinskog. “Uspijemo li u ovoj namjeri, bilo bi to prvo ukrajinsko ulaganje u Hrvatsku, i to u proizvodnju. Strane investicije u južnom dijelu Hrvatske bila su redom ulaganja u trgovačke centre. Želim jasno izraziti naš interes i za hrvatsku brodogradnju. Budući da imamo najveće brodogradilište u Ukrajini, zainteresirani smo za privatizaciju hrvatskih brodogradilišta. U Splitu smo već imali prve razgovore oko budućnosti Brodotrogira, uvjerava nas Vladimir Movchan.

Hrvatsku stranu grupacije čini tvrtka Armko iz Konjščine, jedan od najvećih proizvođača armaturnih mreža za građevinarstvo, vučene žice i proizvoda od žice u Hrvatskoj, s godišnjom proizvodnjom od 50 tisuća tona. Ukrajinsku stranu u projektu kupnje Željezare iz Kaštel Sućurca, čini Smart Grupa, sa sjedištem u Kijevu, u čijem je vlasništvu željezara Makeyevka, koja godišnje proizvodi 3,5 milijuna tona lijevanog željeza i čelika i u čiju je modernizaciju Smart Group uložila više od 100 milijuna eura, potom najveći ukrajinski rudnik Ingulecki, brodogradilište Herson, te Moldavske željezare i željezare Kremikovci u Bugarskoj. Smart group zapošljava više od 60 tisuća radnika. “Nakon uspješne poslovne suradnje sa Smart Grupom, jer Armko je bio primoran uvoziti repromaterijal, došli smo na ideju osnovati zajedničku tvrtku koja će sudjelovati na natječaju za kupnju splitske željezare. S tim ciljem je i Armko Smart osnovan”, istaknuo je Vlado Rubčić, većinski vlasnik Armka, koji je vlastitim ulaganjima u modernizaciju prije dvanaest godina dokapitalizirao i preporodio tvornicu iz Konjščine, koja je sljednik Elektrode Zagreb. Armko, čiji su proizvodi ugrađeni u sve tunele i sva gradilišta hrvatskih autocesta, primjer je kvalitetne hrvatske privatizacije, koja je donijela dobro i tvrtki, i 130-orici zaposlenika i Krapinsko-zagorskoj županiji.

“Cilj nam je Željezaru Split podići na višu razinu kako bi novom tehnologijom, znanjem i iskustvom ukrajinskih partnera postala konkuretna na zahtjevnom europskom tržištu. Željezari nudimo nesmetanu opskrbu sirovinom iz Ukrajine, a Armko Smart joj osigurava novo tržište kroz zajamčenu kupnju 70 tisuća tona toplo valjane žice, koju će Armko preraditi u armaturne mreže i plasirati na hrvatsko i strano tržište. Smart Grupa plasira u Hrvatsku vlastite sirovine”, naglašava Vlado Rubčić. “Kroz tehnološku obnovu i modernizaciju Željezare imamo u planu zaposliti desetke novih radnika. Na novoj tehnološkoj liniji trebat će nam približno 100 radnika. Sada je u Željezari zaposleno 480 radnika koji rade samo u noćnoj smjeni”, kazao nam je Vladimir Movchan, nekadašnji direktor Centralnog rudnika u Krivom Rogu u Ukrajini. Najveću željezaru na svijetu u Krivom Rogu, koju je željela kupiti Smart Grupa i nudila 3,4 milijardi dolara, kupio je Mital za 4,7 milijardi dolara. “Nova proizvodna linija osim novih radnih mjesta plasirat će i nove proizvode u vrijednosti oko 50 milijuna eura. Kada bi splitska željezara radila sve tri smjene, mogla bi proizvoditi i do 200.000 tona, a sada proizvede jedva 50.000 tona godišnje”, dopunjuje Vlado Rubčić. Naime, Željezara radi u iznimno teškim uvjetima, samo noću kada je struja jeftinija, jer Željezara ne može plaćati skuplju, dnevnu struju, a niti sirovinu. Željezara i radnici su već dugo u teškom položaju, pa se Željezara Split umjetno održava subvencijama. Već nekoliko godina Vlada, kao u rupu bez dna, Željezari svaka tri mjeseca daje subvenciju od 10 milijuna kuna. Zato se može očekivati da će Vlada pozdraviti svaki projekt koji vodi kvalitetnoj privatizaciji koja otvara perspektivu za opstanak proizvodnje i radnih mjesta, ali i potiče razvoj. Tim više, jer Europska unija priprema novi zakon, po kojem neće biti dopuštene subvencije u crnoj metalurgiji.

“Uz novu tehnologiju i veću produktivnost, u jednom paketu nudimo i rješenje ekoloških problema. Armko Smart bi u narednih nekoliko godina cijelu proizvodnju temeljio na novim strojevima tzv. elektro pećima, a ugasio bi stari sistem radaŽELJEZARA MAKEYEVKA Smart grupe zapošljava 10 tisuća ljudi i proizvodi 3 milijuna tona lijevanog željeza godišnjeŽELJEZARA MAKEYEVKA Smart grupe zapošljava 10 tisuća ljudi i proizvodi 3 milijuna tona lijevanog željeza godišnje tzv. visokih peći, jer su se one energetski vezivale za staro željezo, koje je Željezara uvozila”, napominje Movchan. “Umjesto starog željeza, proizvodnja u elektropećima bi se odvijala na željeznim gredicama iz Ukrajine, što znači da bi se razina onečišćenja kroz dimnjake visokih peći svela na minimum, a proizvodnja bi se istodobno održavala dovozom repromaterijala iz Ukrajine za izradu betonskog željeza i valjane žive. U prvoj fazi instalirali bismo ekološki sustav oko visokih peći kojim će se postići čistoća izlaznih plinova, što u Željezari nažalost ne postoji”, kazao je Vlado Rubčić.

Pokaže li hrvatska vlada dobru volju za ulazak ukrajinskog kapitala u Hrvatsku, to je dobar znak i za druge gospodarske zahvate. Točno je da je Smart Grupa zainteresirana za privatizaciju u hrvatskoj brodogradnji u Splitu, u Trogiru, u Istri i Kvarneru”, potvrdio je ruski biznismen Vadim Novinsky, vlasnik Smart Grupe, koji svoje poslove vodi u Ukrajini, Moldaviji i u Bugarskoj. “Mi smo vlasnici najvećeg ukrajinskog brodogradilišta u Hersoni, koje proizvodi brodove za strane partnere do 150 tisuća tona, i voljni smo znanje i sirovinsku osnovu staviti na raspolaganje hrvatskim brodogradilištima. Armko Smart ima ideju oživjeti hrvatska brodogradilišta na sirovinskoj osnovi koju ima Ukrajina. Danas se kvalitetni lomovi dobivaju iz valjaonica u Češkoj i Makedoniji, ali sirovine za proizvodnju limova stižu iz Ukrajine i Rusije.”

Zbog inicijative i prijedloga Vlade Rubčića, koje je dao Smart Grupi, a koji je shvatio da je osnovni problem svake hrvatske privatizacije gubitak radnih mjesta, poslova i tržišta, nije se ponovila dosadašnja pogreška. “Armko Smart je samoinicijativno potpisao Sporazum s predstavnicima HUS-a, Sindikata metalaca i Radničkog vijeća u Željezari, kojim su se obvezali da će, preuzmu li splitsku željezaru, zadržati sve radnike na poslu iduće tri godine. Obvezali su se da će podmiriti sve obveze i dugovanja prema radnicima koji više ne rade u Željezari. “HUS je ohrabren tim potezom koji jamči očuvanje radnih mjesta, pozvao i ostale zainteresirane za kupnju Željezare da slijede ovaj pravi korak Armko Smarta”, kazao je predsjednik HUS-a Ozren Matijašević, uvjeren da HFP i Vlada neće imati težak posao jer ponudu Armko Smarta drži daleko najboljom.

OKVIRI

Gigant teške industrije

Smart Group je u vlasništvu Vadima Novinskog, sa sjedištem u Kijevu. Okuplja tvrtke triju djelatnosti: proizvodnja i prodaja ruda, čelika i opreme. Grupacija je 75-postotni vlasnik željezare Makeyevke i rudnika Ingulecki, te suvalsnik ukrajinskog rudnika Južni, brodogradilišta u Hersoni, Moldavske željezare i željezare Kremikovci u Bugarskoj. Posljednjih godina u modernizaciju Makayevske željezare, osnovane 1899. godine, koja danas upošljava oko 10 tisuća radnika, uloženo je više od 100 milijuna eura, čime je godišnja proizvodnja sa 600.000 tona povećana na tri milijuna tona lijevanog željeza, čelika i raznih vrsta čeličnih proizvoda. U pripremi je novi investicijski projekt vrijedan 50 milijuna eura. Rudnik Ingulecki osnovan je 1965. godine i zapošljava 12.000 radnika, najveća je ukrajinska tvrtka za proizvodnju koncentrata željeza.

Ukrajinski partner iz Konjščine

Tvrtka Armko iz Konjščine ima 45-godišnju tradiciju u proizvodnji armaturne mreže za građevinarstvo, vučene žice i proizvode od žice. Vlado Rubčić je modernizirao proizvodnju, te je Armko u bivšem pogonu TPK-a sagradio još jednu tvornicu armaturne mreže. Armko je dosegnuo razinu proizvodnje kakavu imaju željezare Jesenice i Zenica koji su im najveći konkuretni. U Armku je proizvodnja na visokoj tehnološkoj razini, kompjutorski vođenim strojevima, a u modernizaciju tvrtke do sada utrošeno više od 10 milijuna eura.

email to: Željko Rogošić

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika