Objavljeno u Nacionalu br. 575, 2006-11-21

Autor: Dean Sinovčić

INTERVIEW

Vladimir Šelebaj Sellier - francuski pravnik najplodniji tv producent

Nakon studija prava i ekonomije u Francuskoj i bankarsko-ekonomske karijere u Hrvatskoj, Vladimir Šelebaj u medijskom biznisu postigao je veliki uspjeh produciravši emisije kao što su 'Istraga', 'U sridu' i 'Dvoboj'

SVESTRANI MENADŽER Šelebaj je prije osnivanja producentske kuće Core Media bio menadžer u Glumina banci, Privrednoj banci, Elanu i Diokiju SVESTRANI MENADŽER Šelebaj je prije osnivanja producentske kuće Core Media bio menadžer u Glumina banci, Privrednoj banci, Elanu i Diokiju Kada je prije tri godine RTL započeo s emitiranjem svog programa, Nova TV promijenila vlasnika a HTV shvatio da mora krenuti u rat protiv konkurencije, bilo je jasno da će u slučaju sve tri televizije vanjska produkcija dobiti na važnosti. Jedan od onih koji je to ubrzo shvatio je Vladimir Šelebaj-Sellier, ekonomist i pravnik koji je osnovao tvrtku Core Media i čije su emisije “U sridu”, “Istraga” i “Dvoboj” među najgledanijima na Novoj TV. Ujedno, tvrtka Core Media vlasnik je licencije za emisiju “Genijalci” za teritorij bivše Jugoslavije te je producirao prvi talk show za Novu TV, “Jedan na jedan” s Alkom Vuicom.

Kako mu je otac bio poduzetnik u inozemstvu, Šelebaj je osnovnu školu pohađao u Švicarskoj i Njemačkoj, srednju je završio u Francuskoj gdje je i diplomirao pravo te ima i francusko državljanstvo. Iako je nakon toga u Parizu magistrirao pravo te dobio diplomu iz ekonomije, Šelebaj se sredinom devedesetih odlučio vratiti u Hrvatsku. Njegov bankarsko-ekonomski put kretao se od Glumina banke, preko Privredne banke i Elana pa do Diokija, petrokemijske tvrtke gdje je bio predsjednik Uprave. Tada je bio poznat u poslovnim krugovima a mediji, naročito ženski magazini, su se zainteresirali za njega kada se saznalo da se razvodi te da je uvezi s Dijanom Čuljak, voditeljicom i novinarkom HTV-a. Njihova veza završila je brakom i rođenjem djeteta, što je Šelebajevo treće dijete. Šelebaj se tada upustio u medijski biznis te je stvorio tvrtku koja trenutačno ima 15 zaposlenih i 70-ak vanjskih suradnika a za koju je Šelebaj uvjeren da će se i dalje širiti.

NACIONAL: Dolazite s područja ekonomije i prava i pomalo je neobično kako ste se vrlo brzo snašli u području televizijskog medija gdje se traži kreativnost.

- Smatram da svi poslovi podliježu istim pravilima, naime neka pravila menadžmenta su ista. Mediji su doduše dosta specifični, kao što i svaki biznis ima svojih posebnosti. U početku su me upozoravali da neću moći uspostaviti sustav s novinarima, s ljudima s estrade, s komičarima, jer oni funkcioniraju po nekim drugim pravilima. Neke se od tih specifičnosti trebaju uvažiti ali, na kraju krajeva, neki korektni, jasno postavljeni odnosi, sustav odgovornosti i nagrađivanja, dugoročno uvijek dobro funkcioniraju. Puno truda i novca ulažem u ljude, jer su mi oni najvažniji. Mislim da je softver uvijek važniji od hardvera. Prigovaraju mi da sam razmazio ljude, bilo redatelje, voditelje ili goste i da sam promijenio cijene na tržištu. Meni je to drago jer mislim da oni to zaslužuju.

NACIONAL: Kako ste se prebacili iz ekonomsko-pravih poslova u medijske? Je li vam supruga Dijana Čuljak dala poticaj?

- Naravno da su razgovori s Dijanom probudili moje zanimanje za taj dio biznisa. To se poklopilo s otvaranjem televizijskog tržišta. Baš u to vrijeme završio je moj mandat u petrokemijskoj industriji. Ući u nešto novo za mene je bio pravi izazov.

NACIONAL: Ako ste vi poduzetnik, tko je davao ideje za same emisije?

- Znate li vi koliko kreativaca ja „imam“? Za svaku emisiju brine se autorsko-urednički tim. Moram reći da se ja usuđujem neke stvari sugerirati po ugledu na njemačke i francuske televizije koje dobro poznajem. Primjerice, za sjajnu “Istragu” “odgovoran” je Andrej Rora. Svaka emisija prolazi kroz razne faze i njezin uspjeh ovisi o nama, o terminu, odnosu koji imamo s krajnjim kupcem. Dakle, ako vi sada imate ideju za neku emisiju, ja ću vam reći da razradite malo koncept, idemo snimiti pilot emisiju koju ćemo ponuditi, razgovarat ćemo s potencijalnim sponzorima. Tako je bilo s “Istragom” i Rorom, sa “U sridu” urednice Ivane Ivančić i voditelja Saše Ćeramilca, te “Dvobojem” autorsko-voditeljskog para Željka Rogošića i Tihomira Dujmovića.

NACIONAL: Znači li to da nijedna emisija nije bila vaša ideja?

- Postoji nekoliko pilot emisija koje se baziraju na mojoj ideji. Moja je ideja i kupnja strane licencije koju zatim nudimo dalje. Tako je bilo prilikom kupnje licencije za “Genijalce” dok smo sublicenciju za hrvatsko tržište ustupili tvrtki Media Spot Edwina Softića koja je plasirala tu emisiju na HTV. Sada pregovaramo s tvrtkama kako bismo plasirali “Genijalce” u Srbiji i BiH.

NACIONAL: Optuživali su vas da prodajom emisija iz vanjske produkcije HTV-u kršite statut HTV-a jer vi, kao suprug Dijane Čuljak, djelatnice HTV-a, ne bi smjeli sudjelovati u prodaji emisija iz vanjske produkcije.

- Stvari su vrlo jednostavne. Tvrtka Core Media nema nikakav ugovorni odnos s HTV-om tako da ne možemo kršiti nikakve pravilnike niti postoji sukob interesa. Osim toga Dijana nema status urednika programa jer samo u tom slučaju suradnja Core medije i HTV-a kršila bi njihov pravilinik koliko je meni poznato. Dakle, suprotno neprovjerenim napisima sukoba interesa - nema. Tako zasad Dijana ostvaruje poslovne ambicije s jedne strane a ja s druge. Moje nagovaranje da dodje u Core Mediju nije urodilo plodom.

NACIONAL: Javnosti ste postali poznati kao savjetnik u Privrednoj banci Zagreb. Što ste do tada radili?

- Deset godina svog djetinjstva proveo sam u Švicarskoj, pet godina u Njemačkoj. Sa 14 godina preselio sam se u Francusku gdje sam se školovao, diplomirao sam trgovačko pravo i nakon toga i magistrirao. Završio sam i uglednu ekonomsku školu u Parizu koju su završili i Chirac i Mitterand. Smatrao sam da kao čovjek iz Hrvatske moram biti malo bolji od prosječnog Francuza da bih imao neku šansu. Radio sam u odvjetničkim uredima a bavio sam se i konzaltingom. Kada je Société Générale osnivala banku-kćer u Hrvatskoj ja sam im pomogao u osnivanju te filijale u Zagrebu. U to vrijeme, početkom 90-ih, u Parizu je postojao trend odlazaka u istočnu Europu. Moja generacija je tada odlazila u Češku i Poljsku jer su smatrali da su to zemlje koje otvaraju nove mogućnosti a ja sam, pomalo iz obiteljskih razloga a pomalo naivno, smatrao da je Hrvatska novi eldorado. Vratio sam se 1996. godine u Hrvatsku i mislim da sam dobro procijenio. Société Générale mi je ponudila da budem u njihovoj strukturi tako da sam kod njih, nakon osnivanja filijale, ostao raditi sljedeća tri mjeseca. Tada su me zapazili ljudi iz Glumina banke koja je bila, mogu reći, banka dijaspore. Procijenio sam da ću prije shvatiti kako Hrvatska iznutra funkcionira unutar hrvatske banke koja je 1997., u jednom trenutku, bila treća banka Hrvatskoj. Svi koji dolaze izvana trebaju se prilagoditi Hrvatskoj kao što se, uostalom, Hrvati trebaju prilagoditi kada su u Francuskoj. Ja sam se uvijek trebao prilagođavati i to je možda odgovor na pitanje zašto sam uvijek uspijevao u potpuno različitim projektima.

NACIONAL: Jeste li u Privrednu banku prešli nakon što je Glumina banka propala?

- Ja sam u Glumina banci bio zadužen za međunarodna financiranja, za odnose s drugim bankama, s izvoznim agencijama. Tada su me zapazili pa sam u Privrednu banku došao u trenutku kada je sanacija bila gotova i kad je Božo Prka postao predsjednik Uprave. To je bilo u veljači 1998. godine. Tada sam postao savjetnik gospodina Prke.

NACIONAL: Kako to da su u Privrednoj banci upravo vama dali da vodite Elan, tvrtku koja je bila “vrući krumpir” zbog gubitaka i hrvatsko-slovenskih odnosa?

- Volim izazove. Kada sam došao u PBZ, banka je imala u svom vlasničkom portfelju razna poduzeća koji nemaju veze s osnovnom bankarskom djelatnošću. To je bio rezultat nevraćanja kredita koji su se onda pretvarali u dioničke glavnice. Ja sam, prije svega, radio na restrukturiranju tog dijela portfelja. Prvi projekt na kojem sam radio bilo je izdvajanje kartice American Express iz tvrtke Atlas i stvaranje tvrtke PBZ American Express. Nakon uspješnih pregovora o prijenosu licencije koje sam vodio s londonskom centralom Amexa, postao sam pojverenik banke za nadzor poslovanja Elana, koji je u to vrijeme bio dosta zadužen kod banke i počeli su pregovori o njegovoj prodaji. PBZ je u tom trenutku bio 77-postotni vlasnik grupacije. Smatrao sam da se kroz dvije ili tri godine stanje u Elanu može popraviti te da će se tada ozdravljeni Elan ponuditi na tržištu. U godinu dana mog boravka u Elanu zajedno sa svojom ekipom podigli smo rezultat za 20 milijuna maraka.

NACIONAL: Je li prodaja PBZ-a talijanskoj tvrtki Banca Intesa bio razlog vašeg odlaska iz banke? Kako ste ušli u petrokemijsku tvrtku Dioki?

- Ne, htio sam nastaviti s poslom restrukutriranja poduzeća. Jedan “headhunter” me je preporučio u Dioki te sam otišao na razgovor. Postao sam predsjednik Uprave kako bih restrukturirao poduzeće i poboljšao poslovanje poduzeća kroz smanjenje troškova i povećanje prihoda.

NACIONAL: Zanimljivo je da je vlasnik Diokija postao Robert Ježić s čijom je tvrtkom Dioki prije poslovao. Tijekom tog razdoblja poslovanja došlo je do sukoba s Ježićevom tvrtkom zbog čega ste vi izjavili da članovima Uprave Diokija prijete smrću.

- Dioki je nakon četiri godine, pod mojom upravom, restrukturiran i ima bolje rezultate. Ako se pogleda u kakvom je stanju Dioki preuzet od strateškog partnera onda vjerujem da taj partner ima razloga za puno zadovoljstva. Kada smo radili socijalni plan u Diokiju nismo primili niti jednu tužbu a ljudi su na odlasku dobivali dvogodišnju plaću.

NACIONAL: Kako to da niste nastavili surađivati s Darkom Ostojom koji je tada bio predsjednik Nadzornog odbora Diokija ako se kroz aferu Liburnia otkrilo koliko je Ostoja financijski imućan i uspješan poduzetnik?

- Moji odnosi s njim danas su možda čak i bolji no što su bili prije. On je bio predsjednik Nadzornog odbora, bio je vlasnik a ja menadžer. Nismo dalje radili zajedno jer on danas u svom portfelju nema poduzeće koje bi trebalo restrukturirati. Smatram ga vrlo profesionalinim gospodarstvenikom, koji se drži dogovorenih pravila i ugovora.

NACIONAL: Vi ste u Diokiju imali menadžerski ugovor po kojem vam je u prvoj godini isplaćeno oko milijun i pol kuna bonusa, a državna revizija je tvrdila kako su kriteriji za taj bonus vrlo nejasni.

- To je apsolutno netočno. Imao sam menadžerski ugovor u kojem je stajalo da imam pravo na postotak od poboljšanja poslovanja ali nakon što to potvrde revizori. Postotak je bio utvrđen ugovorom ali utvrđivanje osnovice za izračun tog postotka je trebao biti verificiran od strane revizora. Mi smo tada imali vrlo renomirani revizore i oni su utvrđivali osnovicu za isplatu. Da sa imao loš rezultat ne bi dobio nikakav bonus. Moj bonus ide iz dodane vrijednost koju sam kreirao, ne trošim supstancu.

NACIONAL: Je li proizvodnja medijskog programa ugodniji posao od restrukturiranja poduzeća gdje ste morali brinuti za tisuću ljudi?

- Ne bih se složio s vama. Ambicije i interes koji imate u poslu ne ovise nužno o bilančnoj sumi i o tome koliko imate radnika. Svaki posao ima svoje izazove. U medijskom biznisu nalazim se i u puno stresnijim situacijama no u Diokiju gdje se čovjek može osloniti na veliki sustav. Ja sam ovdje u ulozi poduzetnika koji je uložio vlastita sredstva što već samo po sebi uzrokuje stres. Emisija mora izići van, što god se dogodilo. Za nas je svaka emisija novi početak. U ovom biznisu ne možeš sjesti i odmoriti se, i to je stresno. Ali me veseli.

NACIONAL: Koji su planovi vaše tvrtke Core Media? Je li to povećanje broja emisija, početak proizvodnje serija ili nešto treće?

- Emisije se ne mogu prodavati u bilo koje vrijeme, pod pretpostavkom da su sve dobre i interesantne. Može se dogoditi da imate dobru emisiju koja se klijentu sviđa, ali zbog bizarnih razloga, poput manjka sponzora, ne možete je prikazati. Zato ne mogu reći da sada imam pet produkcija a da ću ih sljedeće godine imati deset. Tržište ne može apsorbirati puno emisija. Meni tu profit nije nužno na prvom mjestu, mene ne zanima poslovanje tipa “uzmi novac i bježi”. Želim imati dugoročne partnerske odnose s kupcima što stvarno dobro funkcionira s Novom TV jer tamo imamo tri emisije u udarnom terminu. Zainteresirani smo za postprodukciju, za snimanje reklama i tako dalje. U dogledno vrijeme ući ćemo i u snimanje serijala, no to neće biti konvencionalne sapunice.

NACIONAL: Uspješni poduzetnici poput vas često bježe od medija. Zašto se vi ponašate suprotno, zašto ste zvali novinare na vjenčanje, na proslavu krstitki djeteta i godišnjice braka, na nedavnu proslavu svog 40. rođendana?

- Puno je razloga za to. Otkad sam s Dijanom, mediji pokazuju veliko zanimanje za naš život. Fotografi su dolazili na naše privatne zabave i pisali neistine o nama. Mislio sam da je poštenije onda ih otvoreno pozvati i otvoreno odgovoriti na njihova pitanja. Dijelom se to “isplatilo”, a dijelom nažalost i dalje kruže neistine. Inače ni privatno ni poslovno nemam što skrivati. U poslu sam prošao trnovit put i svaku kunu pošteno sam zaradio. Privatno, ionako vaš život svatko može interpretirati na svoj način.

--


Šelebajev tim

Šelebaj kaže da se za svaku emisiju brine autorsko urednički tim. "Za sjajnu 'Istragu' zaslužan je Andrej Rora a za 'U sridu' urednica Ivana Ivančić i voditelj Saša Ćeramilac. Ja se samo usudim sugerirati neke stvari po ugledu na njemačke i francuske televizije', kaže Šelebaj­.

Biografija

  • Rođen 15. lipnja 1966.
  • u Zagrebu
  • Obrazovanje:
  • 1993. - 1994. poslijediplomski studij javnih financija i
  • poreznog prava, Pariz
  • 1989. - 1991. diploma iz
  • ekonomije i financija, Pariz
  • 1985. - 1989. diplomirani
  • pravnik, Pariz
  • Karijera:
  • 2004. direktor u Core Media
  • 2000. - 2004. predsjednik
  • Uprave Diokija
  • 1999. - 2000. predsjednik
  • Uprave Elana
  • 1998. - 1999. viši savjetnik Uprave PBZ-a
  • 1997. - 1998. izvršni direktor Glumina banke
  • 1996. Société Générale banka d.d., Zagreb
  • 1992. - 1996. pariška odvjetnička tvrtka Cosich & Associés

email to: Dean Sinovčić

Vezane vijesti

Ruska armija vraća se na Pacifik i Sredozemlje

Ruska armija vraća se na Pacifik i Sredozemlje

Šestog kolovoza u zapadnom Pacifiku počeli su godišnji manevri američke ratne mornarice i ratnog zrakoplovstva pod imenom “Valiant Shield”. Prvi… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika