Objavljeno u Nacionalu br. 579, 2006-12-19

Autor: Sina Karli

LAVICE HRVATSKOG BIZNISA: BISERKA FIŽULIĆ

Avantura na Atlantiku

BISERKA FIŽULIUĆ, vlasnica Magme koja ima 1100 zaposlenih, govori o svojoj karijeri i o tome kako je na jedrilici upravo preplovila preko Atlantika

NA GUARDIJI USRED OCEANA U svojem brodskom dnevniku Biserka Fižulić brižljivo bilježi kako svakog dana odrađuje svoje dežurstvo, 'guardiju', kao i ostali članovi posade, makar i usred noćiNA GUARDIJI USRED OCEANA U svojem brodskom dnevniku Biserka Fižulić brižljivo bilježi kako svakog dana odrađuje svoje dežurstvo, 'guardiju', kao i ostali članovi posade, makar i usred noćiŽena se u poslu treba uvijek više dokazivati od muškarca i raditi barem za dvojicu. Živimo u dvoličnoj kulturi. Školujemo se da bismo bile uspješne i produktivne, odlične smo učenice, studentice, a kad dođe vrijeme da upravljamo, tada nas diskvalificiraju povijesnim naslijeđem - da žena ne može što može muškarac. Muški lobi vlada svijetom. Žena se prvo treba izboriti za ekonomsku neovisnost da bi njena riječ imala snagu. Promjene dolaze, ali sporo”, tako govori Biserka Fižulić, vlasnica Magme u kojoj je najpoznatiji lanac igračaka Turbo limač samo mali dio poslovnog carstva. To je kompanija koja ima više od 1100 zaposlenika. Ukupan prihod tvrtke za ovu godinu iznosi 694,088 milijuna kuna, što je u odnosu na prošlu godinu povećanje od 28 posto. Profitabilnost joj je narasla čak tri puta ove godine. Kraljica igračaka, kako vole nazivati Biserku Fižulić, vrlo je angažirana i predsjednica je udruge Krug koja okuplja poslovne žene Hrvatske. Zna što govori kad kaže da žena mora dvostruko “potegnuti” jer već je gotovo dvadeset godina u biznisu zajedno sa suprugom, bivšim ministrom gospodarstva u Račanovoj vladi Gorankom Fižulićem. Naglasila je da takav stav ne znači da je zagrižljiva feministica iako se često bavi ženskim pitanjima.

“Moja uloga predsjednice Kruga na neki je način zadovoljavanje potrebe za stalnom borbom s tradicionalnim načinom razmišljanja koji je u svojoj biti potpuno nepravedan prema ženama”, ustvrdila je u razgovoru koji smo vodile na daljinu bežičnim elektroničkim putovima jer Biserka Fižulić upravo plovi jedrilicom Karuba IV preko Atlantika. Poznata je po tome da skija, igra tenis, vozi bicikl i - jedri. Jedrenje je obiteljska strast - i njenog supruga i njene djece - kćeri Tihane i sina Domagoja, ali na ovo putovanje, koje je velikim dijelom marketinški i promotivni potez Magme, ona je krenula s posadom stranih iskusnih skipera i jedriličara. Magma se posljednjih godina intenzivno bavi i modnim biznisom.
Tim modne kuće Magma boravio je u studenome na kanarskom otoku Lanzarote gdje je snimljena nova modna kampanja i katalozi za modne marke Urban Republic, Coconut i North Spirit. Jedrilica Karuba IV, dugačka gotovo 19 metara, u tri iduće godine oplovit će svijet i zaustaviti se na ukupno 12 lokacija, gdje će se održavati modne revije i snimati kampanje. S otoka Lanzarote koji je bio prva postaja Biserke i Goranka Fižulića, ona je nastavila plovidbu do sljedećeg odredišta - do Kariba. S otvorenog mora primila sam stoga ne samo njezine fotografije i stavove o ženama u poslovnom svijetu, nego i uzbudljiv dnevnik s plovidbe.

“Jako volimo jedriti pa nije čudno što smo ljubav prema moru uklopili u posao”, ispričala je Biserka Fižulić. “Odluku o odlasku jedrilice na to veliko putovanje donio je Goranko. Ja sam htjela biti dijelom te velike avanture koja mi je uvijek bila privlačna. Goranko je prije dvadeset godina prešao isti put na jedrilici Hir III s poznatim moreplovcem Vjekoslavom Šutejem.”
Biserka Fižulić s mužem je osnovala tvrtku Magma u studenome 1989. čim je privatnicima bilo omogućeno da se bave uvozom. Osim igračaka uvozili su sportsku opremu i rekvizite, hranu i kozmetiku. Prvi Turbo limač otvorili su u Gajevoj ulici u Zagrebu. U početku su u tvrtki radili samo ona i suprug, ali posao se brzo razvijao. Ime Turbo limač koristilo se i u popularnoj dječjoj emisiji, ali Fižulići su ga izmislili i zaštitili.

“U nekadašnjem televizijskom programu Z3 gostovala je četverogodišnja djevojčica Azra. Bila je to jako bistra i otvorena djevojčica koja je pred kamerama opušteno brbljala s voditeljima pa su je prozvali ‘turbolimačica’. Kad smo je vidjeli, Goranko i ja smo rekli da mi trebamo takve male kupce koji znaju što hoće. Po ‘turbolimačici’ smo nazvali svoj dućan”, ispričala je.
Biserka Fižulić danas je predsjednica Nadzornog odbora Magme, ali unatoč odgovornosti i velikom broju zaposlenika,BISERKA FIŽULIĆ sa suradnicama u Magmi Ivom Johan, Mirjanom Glavak iz PR-a i Marijanom Uradin iz marketingaBISERKA FIŽULIĆ sa suradnicama u Magmi Ivom Johan, Mirjanom Glavak iz PR-a i Marijanom Uradin iz marketinga zadržala je otvorenost, komunikativnost i neposrednost - karakteristike po kojima je cijeli život poznata i koje će potvrditi većina ljudi u Magmi. “Biba sada plovi, Biba nam piše s jedrilice svaki dan”, kazali su mi u Magmi kad sam je potražila za razgovor.

Današnja velika šefica, cura s Trešnjevke rođena 1956. kao Biserka Preininger, koja je završila IV. gimnaziju i diplomirala njemački i engleski na Filozofskom fakultetu, ima prvih sedam godina staža kao profesorica u školi. Predavala je u nekoliko škola, ali i u istoj u kojoj je maturirala i u kojoj je upoznala budućeg supruga. Bili su u istom razredu. Goranko Fižulić je za razliku od nje Dalmatinac s Dugog Otoka, iz mjesta Božave, pa odatle vjerojatno potječe njegova privrženost moru. Dok je ona studirala jezike, on je bio student Građevinskog fakulteta. Za njega Biserka Fižulić kaže kako je jedini u razredu redovito čitao novine i točno znao što se događa u politici. Kad se osnivala hrvatska država, bio je politički angažiran i oboje su osnivači HSLS-a.

“U to doba vladala je euforija u odnosu na stari komunistički režim, a mi smo s mnogo zanosa vjerovali u stvaranje nove liberalne ideje i promicanje važnosti pojedinca u društvu. Kad su se ustrojila stranačka tijela, imala sam malo dijete i jednostavno sam se povukla. Svoj društveni angažman ostvarila sam u tvrtki a poslije u hrvatskoj podružnici humanitarne volonterske organizacije International Inner Wheel, u kojoj su supruge članova Rotary kluba, čija sam bila predsjednica. Ta se udruga zalaže za prijateljstvo, mir i pomoć onima kojima je najpotrebnija”, rekla je Biserka Fižulić.
Oboje supružnika Fižulić od najranije mladosti su ambiciozni i poduzetni. Ona je u privatne vode krenula dvije godine prije nego što je osnovana Magma. Otvorila je obrt za proizvodnju banana sklopivih čamaca za jedrilice.

O svom poduzetničkom duhu kaže: “Oduvijek sam znala da želim raditi s ljudima iz raznih zemalja širom svijeta. Nisam ni slutila da ću to ostvariti upravo u vlastitoj obiteljskoj tvrtki. Kad smo počinjali, tko je znao kamo će nas Magma zapravo odvesti. Pratili smo kako se razvija hrvatsko tržište i sredinom devedesetih poslovanje smo širili u dva nova smjera: maloprodaju sporta - Turbo sport trgovine, i modu. U svijet mode krenuli smo s franšiznim biznisom, zastupstvom svjetskih marki poput Esprita, Mexxa, Miss Selfridgea, Topmana, Topshopa, Dorothy Perkins, Toma Tailora i drugih. Učili smo, obilazili svjetske sajmove i skupljali znanje i iskustvo za pokretanje vlastitih robnih marki. Počeli smo s kolekcijama za djecu - Coconut Girl i Bearfoot, a potom i Coconut Baby i Urban Republic Junior. Bili smo dosta uspješni i to nas je ohrabrilo da počnemo proizvoditi odjeću i za odrasle. Urban Republic, Coconut i North Spirit izraz su vlastitih modnih i dizajnerskih snaga. Pomalo smo profilirali svaki pojedini brand i pozicionirali ga među regionalne proizvođače, no logično je bilo da idemo i u daljnje širenje. Tako je, eto, nastala i ideja o plovidbi preko Atlantika. Jedrenje nije samo sport, to je stil života. Osim toga, naučiš promatrati prirodu i njezine mijene, te odmjeravati vlastite snage u opasnim situacijama u kojima te pogreška ili kriva procjena može stajati života. To iskustvo itekako pomaže u poslovnom svijetu. Ovo putovanje je punjenje vlastitih baterija, okušavanje mojih granica, i fizičkih i psihičkih. To je čak potvrda mojih uvjerenja da sam na dobrom putu i da mogu dalje. Jačaju me i nova prijateljstva na brodu, pogledi na život do jučer potpuno stranih ljudi.
Zajednički nam je cilj da preplovimo ocean, što god to sa sobom nosilo. Trevor je iskusan moreplovac koji je prešao Atlantik već osam puta. Mat je mlađi, vrlo sposoban skiper, ima dugogodišnje iskustvo na raznim jahtama - praktičar, tehničar i dobar kuhar. Proslavio je 38. rođendan s nama na brodu. I Trevor je slavio rođendan prošle subote. Rachel, kojoj je 29 godina, tri godine je vodila englesku charter ispostavu u Grčkoj. Sada skuplja milje za skiperski ispit. Darren je nešto mlađi od Mata, instruktor je ronjenja a skiperskim se poslom bavi posljednje dvije godine. Nitko osim Trevora još nije bio preko Atlantika. Svi su Englezi, osim što je Darren odrastao u Južnoafričkoj Republici.

Karuba IV je danska jedrilica koja ima kabinu s bračnim krevetom i kožnatim trosjedom, ispred koje je kupaonica s WC-om i tušem. Ispred kupaonice nalazi se kabina za skipera s dva viseća ležaja, WC-om i strojem za pranje rublja. U glavnom salonu je stol za 6-8 ljudi s kožnatom garniturom, dvije fotelje i televizorom koji se uvlači u komodu. Kuhinja ima plinski šetdnjak, dva hladnjaka i stroj za pranje suđa. Jedrilica ima Janmar diesel motor, generator i desalinizator, navigacijski stol sa satelitskom navigacijom, radiostanicom i satelitskim telefonom. U krmenom su dijelu dvije kabine, svaka za troje ljudi. Uz svaku je kabinu kupaonica s WC-om. Opremljena je glavnim jedrom, rol genovom, flokom za drugi štraj, genakerom i olujnim jedrom. Ima četiri električna vinča i četiri obična, dva kormila, te aluminijski jarbol od 22 metra. Gumenjak je uvučen u krmu s malom pentom od 3,5 hp koju mogu sama montirati. Ima izvrsne performanse za jedrenje. Smatra se rasnom jedrilicom, što je pokazala i na ovom putu”, opisala je Biserka Fižulić svoju privremenu “kuću”.
Odluku da se otisne na more donijela je u dogovoru s cijelom obitelji. Pitala je supruga slaže li se da ide na brod i djecu Tihanu (23) i Domagoja (16) hoće li u kući, školi i na faksu sve biti u redu.

BISERKA I GORANKO FIŽULIĆ tijekom team buildinga sa suradnicima iz Magme na kanarskom otoku LanzaroteBISERKA I GORANKO FIŽULIĆ tijekom team buildinga sa suradnicima iz Magme na kanarskom otoku Lanzarote“U principu su se svi odmah složili po varijanti ‘ako tebe veseli, i mi smo sretni, ništa se ne brini, sve će biti OK’. U listopadu sam ipak često provjeravala stanje u školi i na faksu i bila spremna u svakom trenutku odustati od puta ili zbog djece ili vlastitog zdravlja. Možda sam tražila izliku, jer timing mi nije ni po čemu odgovarao. Kad smo ljetos odlučili da jedrilica otplovi, bila sam u posljednjoj fazi spremanja magisterija. Uz podršku moje mentorice Niđare Osmanagić Bedenik, dekana Tipurića i profesora Sikavice uspjeli smo dogovoriti termin obrane radnje prije odlaska na put. I obranila sam radnju 14. studenog, deset dana prije polaska na brod. Bilo je to veliko olakšanje što sam dvogodišnji studij na MBA-u Ekonomskog fakulteta u Zagrebu uspješno završila.”

Od 2005. je i predsjednica Kruga, udruge poslovnih žena u kojoj je stotinjak hrvatskih poduzetnica, vlasnica poduzeća, menadžerica, dekanica, odvjetnica i drugih poslovnih žena koje svojim aktivnostima nastoje stvoriti bolje uvjete za razvoj ženskog poduzetništva. Krug surađuje s Vladom, nevladinim udrugama i međunarodnim organizacijama. Ove je godine Krug postao članicom FCEM-a, najveće svjetske udruge žena poslodavki ili poduzetnica koja je osnovana poslije Drugoga svjetskog rata u Belgiji. Službeni jezici udruge su francuski i engleski. Trenutačna predsjednica je iz Kameruna, a Slovenka Marta Turk jedna je od sedam potpredsjednica.

Kad iziđe ovaj broj Nacionala, Biserka Fižulić već će stići na Karibe. Put dug 2800 nautičkih milja prešli su brže nego što su planirali. Stigli su dva dana prije a dnevno su prolazili od 180 do 200 nautičkih milja. S Kariba će jedrilica nastaviti putovanje tek u veljači. Glavna jedriličarka pak neće se odmah vratiti u Zagreb. Čeka je poslovno putovanje u Sjedinjene Države a potom i putovanje s obitelji, ali bez jedrilice, iako i njezina djeca znaju odlično jedriti. “Moji su klinci odrasli na brodu. Tihana je imala tri godine kad smo kupili jedrilicu Elan 31. Odrasli su u sportskoj i radnoj atmosferi. Imaju radne navike, možda su i preskromni, često puta neshvaćeni. Odgajali smo ih da svoj položaj stvaraju svojim zaslugama u učenju i u prijateljskom odnosu prema drugima. Vjerujem da su ponosni na mamu koja plovi preko Atlantika. Već su naučeni na sve nepodopštine svojih roditelja - da često putuju i puno rade. Od njih očekujemo da odrade sve obaveze bez pogovora a možda im katkad i nedostaje malo više poticaja, pažnje i pohvale.”

Biserka Fižulić pripada osobama koje nikada ne miruju. Intenzivno se bavi sportom, a vježbanjem, kaže, “tjera” umor. Odlazi na međunarodne kongrese i skupove a u svojoj je tvrtki možda i glavni pokretač. Kad je upitate je li to točno, ona energično tvrdi: “Magma je obiteljska tvrtka, osnovali smo je suprug i ja. On je jači u ekonomskim aspektima a ja u komunikaciji jer sam neposredna u kontaktima. U naše zajedničke nastupe i pregovore unijela sam žensku crtu neposrednosti, iskrenosti i topline pa se možda zato govori o meni kao glavnom pokretaču. Nova vrijednost ne može se stvoriti tako da se kaže: danas ću raditi osam sati a sutra ću se odmoriti. Nama danas tržište zadaje ciljeve i okvire i ne možemo stati kad mislimo da smo umorni. To je u poduzetništvu zakon, što prije nisam znala i dugo sam se borila s radnim vremenom i podijeljenošću između posla i obitelji, ali nema drugog izlaza.”

º 25' 28" N i 36º 29' 70" W
Jučer me zalio val tek što sam legla u 6 h ujutro, a cijeli je dan bio nekako radni. Skupljala sam madrac po kokpitu i sušila vreću za spavanje i hlače... Jučer sam legla u 5 poslije podne i prespavala večeru. Guardija je bila od 8 do 10 navečer uz jedan jogurt i jabuku. I toga će uskoro nestati. Naime zalihe su bile tempirane i ne stane puno u frižider. Danas sam ujutro svečano drugi put oprala kosu jer ćemo za 118 milja biti točno na pola puta. Jurimo i dalje fantastično, 8-9 čvorova. Karuba je prekrasna jedrilica. Kurs nam je 275 magnetski, što je oko 13 stupnjeva manje za realni. Dakle 262. Noćas sam se malo više naspavala pa ću slati mailove prije guardije koja počinje u 9 h.

Nedjelja 10. prosinca
18' 48,3" N i 46' 25,1" W
To je bio prvi pravi vrući dan. Mat I Rachel su se polijevali i prali cockpit. Ujutro u 9 h na smjeni guardija smo radili prelet i prebacili tangun i rol genovu na portside, jer je vjetar promijenio smjer s istočnjaka više na sjeveroistočnjak. Kurs 275. Navečer u 16 sati došlo je vrijeme za pomicanje sata, za jedan unatrag. Tako da me zahvatila guardija od tri sata umjesto od dva, od 18 do 20. Te sam se večeri počastila i oprala kosu. Voda je pravo blago na jedrilici i svi smo vrlo racionalni u trošenju.

'Karuba je prekrasna'

Ponedjeljak, 11. prosinca, 19.30 h 18' 22,2" N i 50' 11,3" W
Danas je moja guardija bila od 6 do 9 sati ujutro. Trevor je opet napravio poridge za dobro jutro. Svitalo je i bila je to vedra i topla zora. Vjetar je manja hladan, pa sam uživala u slikanju izlaska sunca. Čuli smo se danas telefonom s Berislavom i Mirom, vezano za sky file. Složili smo connections za obične smrtnike i uputili neke fotografije u marketing. Bilo bi odlično da je ta vesela ekipa s nama na brodu. S Gorankom se čujemo svaki dan. Pomno nas prati i brine se, te nam predviđa smjerove vjetra. Čujem se redovito i s djecom. Doma je sve OK. Tata je bio na visini zadatka i sve posložio. Dobro dođe da se mama koji put makne s puta, kako bi ostali došli do izražaja.
Zasad smo imali sreće s vjetrom. Ne izlazimo iz kursa prema Antigui. Palili smo motor da napunimo akumulatore. Pekla sam svinjske krmenadle u komadu, k tome krumpir, sve zapečeno u rolu i ledene mahune na salatu s češnjakom, vinskim octom i maslinovim uljem.