Objavljeno u Nacionalu br. 583, 2007-01-16

Autor: Dean Šoša

VIDEO

Vizualno savršenstvo

'REPLIKATOR' je vrhunska animacija romana 'Čitač tmine' Philipa K. Dicka, ali se redatelj previše držao književnog predloška

ROTOSKOPSKA animacija u filmu je opravdanaROTOSKOPSKA animacija u filmu je opravdanaPoput Stevena Soderbergha ili Michaela Winterbottoma, američki scenarist i redatelj Richard Linklater spada među one autore koji su bolesni ako ne snimaju filmove. Teksaški zanesenjak koji je svoj prvi dugometražni film snimio na superosmici, a kultno nezavisno djelce “Slacker” skrpao za skromnih 23.000 dolara, režirao je tijekom 15-ak godina karijere 13 dugometražnih filmova, od toga čak sedam u novom mileniju. Za razliku od, primjerice, Woodyja Allena, koji u podjednako manijakalnom ritmu snima mahom slične filmove, Linklater piše i režira estetski vrlo različite naslove, kojima je uglavnom zajedničko bavljenje mladim ljudima, radeći malo za sebe a malo za Hollywood.

U njegovoj filmografiji uistinu se može pronaći svega i svačega. Osim spomenutih besplatnih djelaca, Linklater je tako snimio i dva minimalistička, sada već klasična ljubića “Prije sumraka” i “Prije svitanja”, omladinski klasik “Munjeni i zbunjeni”, filozofski crtić “Probuđeni život”, komediju “Škola Rocka” i gangsterski film “Braća Newton”. Samo prošle godine u našim su se videotekama pojavila čak tri njegova filma: šarmantna komedija “Beers: zločesta ekipa”, vrlo dobra niskobudžetna drama “Tape” i, na kraju, dugo očekivani “Replikator”, ekranizacija romana “Scanner Darkly” glasovitog Philipa K. Dicka, u nas prevedenog kao “Čitač tmine”.

Poput “Probuđenog života”, i “Replikator” je realiziran tehnikom rotoskopske animacije, što će reći da je Linklater kompletan film snimio kao igrani, da bi ga potom njegovi majstori na računalu sličicu po sličicu animirali, za što im je po minuti filma navodno trebalo čak 500 sati rada. Iako su dugometražna rotoskopska djelca rijetkost, “Replikator” nije toliko žudno očekivan zbog neobične animacije koliko činjenice da je riječ o ekranizaciji proze legendarnog SF pisca Dicka, prema čijem je romanu “Sanjaju li androidi električne ovce?” Ridley Scott snimio remek-djelo “Blade Runner”. Ne računamo li slabo poznati film “Confessions d’un Barjo”, “Replikator” je tek druga ekranizacija nekog Dickova romana - Verhoeven (“Totalni opoziv”), Spielberg (“Specijalni izvještaj”) i ostali posezali su za njegovim kratkim pričama. Pritom se Linklater nije uhvatio u koštac s bilo kojim Dickovim romanom nego vjerojatno najosobnijim. Pišući, naime, u “Čitaču tmine” o egzistencijalnim mukama tajnog agenta za narkotike, koji u državi podijeljenoj na “normalnjake” i narkomane uhodi samoga sebe i doživljava težak poremećaj ličnosti, Dick je zapravo opisao vlastitu situaciju s početka 70-ih godina kada ga je ostavila žena, a on se okružio sumnjivim tipovima i sav prepustio drogama, doživljavajući tripove nalik onima koje doživljavaju junaci njegova romana.

Linklaterov igrano-crtani film bio mi je na prvo gledanje vizualno savršen, no sadržajno “flah”, pa sam, ne znajući što misliti o robi koja zaslužuje veliku recenziju, posegnuo za Dickovim romanom. Već nakon nekoliko stranica Linklaterovo mi se opredjeljenje za rotoskopsku animaciju učinilo posve opravdanim i nimalo pomodnim. Osim što je animacija pružila priliku za fascinantnu vizualizaciju multilica njegova glavnog junaka, “pomaknuti” izgled filma omogućio je Linklateru vjerno prenošenje na ekran fantazmagorične atmosfere Dickove proze. Nakon apsolviranja romana, pogledao sam film još jednom. Dojam o njemu ostao je isti, no napokon mi se barem čini da vidim što u njemu nije u redu. Možda nisam u pravu, no Linklater je, pridržavajući se kao pijan plota Dickova književnog predloška, napravio ogromnu pogrešku. Osjećajući golemo poštovanje prema velikom i još uvijek nedovoljno cijenjenom piscu, jednom od ključnih američkih umjetnika druge polovice 20. stoljeća, Linklater se zanio i zaboravio da je film ipak drukčiji medij u odnosu na književnost.

Linklater se letargično prepustio Dickovu predlošku, zadržavši gotovo sve njegove osnovne situacije. Pokoju je sitnicu, doduše, promijenio, no čini se da se vodio logikom po kojoj dobar roman jednostavno mora uroditi i dobrim filmom. Njegova jedina redateljska intervencija jest ta da je igrani materijal dao u ruke animatorima, sve ostalo je manje-više doslovna adaptacija protiv kakvih su 50-ih godina prošlog stoljeća ustajali Truffaut i ekipa, inzistirajući na razlikama filma u odnosu na ostale umjetnosti. Njih je Linklater ovoga puta zaboravio, ili je možda kulturnom i pristojnom čovjeku iz Austina nedostajalo malo drskosti i primitivizma kojima su obilovali Ridley Scott i njegovi suradnici, kada su mrcvareći Dickov roman “Sanjaju li androidi električne ovce?” stvorili kongenijalan film “Blade Runner”?

LEGENDA O MOTORU

DISCOVERY
DVD
Nakon brojnih osrednjih hollywoodskih filmova poput "Svježe krvi", "13 dana" ili "Vrste" novozelandski redatelj Roger Donaldson vratio se domaćoj tematici svoga davnog dokumentarca iz 1971., snimivši "Legendu o motoru", dramu o novozelandskom starcu koji je na krami od motora 60-ih godina u Americi obarao svjetske brzinske rekorde. "Legenda o motoru" je najbolji Donaldsonov film još od vremena selidbe s Novog Zelanda u Hollywood, jednostavna, topla ljudska priča koja krajnje nenametljivo slavi čovjekov entuzijazam. Za razliku od Lynchove "Prave priče", čija je običnost i staromodnost rezultat redateljevih postmodernih intencija, "Legenda o motoru" je jednostavno dobro napisana, odigrana i režirana staromodna pričica.
The World's Fastest Indian, novozel.-am. drama, 2005.
R: Roger Donaldson
GL: Anthony Hopkins, Diane Ladd, Aaron Murphy
FILM: 4
DVD: 3

NIAGARA

CONTINENTAL FILM
DVD

Film noir u boji Henryja Hathawaya "Niagara" najzanimljivije je tumačiti u kontekstu pop arta. Lišena te kulturalne popudbine, "Niagara" je pristojno, no ne i odlično djelce kojem mnogo toga nedostaje za status klasika. Marilyn Monroe je, doduše, uvjerljiva i kad se budi svježe našminkana, s cigaretom u ustima, no ritam filma odveć je letargičan, ostali likovi slabo karakterizirani, Joseph Cotten nedovoljno opasan, a ni fatalni šarm nesretne plavuše nije osobito funkcionalno ukomponiran u priču. DVD izdanje "Niagare" gotovo da i ne sadrži dodatne priloge, no zato donosi restauriranu verziju filma, što svakako vrijedi imati na umu, s obzirom na to da je udarni adut Hathawayeva djelca njegova savršena slika.

Niagara, am. krimić, 1953.
R: Henry Hathaway
GL: Marilyn Monroe, Joseph Cotten, Jean Peters
FILM: 4
DVD: 2

Libertine

BLITZ
DVD+VHS
Dodajući originalnom naslovu "Libertine" nastavak "Otrov za žene" domaći distributer je zapravo pogodio karakter ove povijesne drame debitanta Laurencea Dunmorea koja se ne bavi tolikom likom i djelom književnika i razvratnika Johna Wilmota koliko jedinim pravim otrovom za žene iz naslova filma - Johnnyjem Deppom. "Libertine" je zapravo film o Deppu i njegovoj autodestruktivnoj glumačkoj filozofiji, zahvaljujući kojoj je dobar dio karijere profućkao na pretenciozna no kvalitetom klimava djelca poput ovoga. "Libertine" je mršav film u kojem ne saznajemo puno o likovima, mjestu i vremenu radnje ili seksualnosti kojom se Wilmot bavio. Žalosno je da tobože provokativan film o neobuzdanom bludniku ne sadrži gotovo niti jedan slobodniji prizor.

The Libertine, brit. pov. drama, 2004.
R: Laurence Dunmore
GL: Johnny Depp, John Malkovich, Samantha Morton
FILM: 2
DVD: 2

Vezane vijesti

Video: Deset najgledanijih videa na YouTubeu

Video: Deset najgledanijih videa na YouTubeu

YouTube je izdao listu Top 10 najjgledanijih video uradaka na kojoj prvo mjesto drži Rebecca Black i njezin video spot za pjesmu 'Friday'. Razne… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika