Objavljeno u Nacionalu br. 585, 2007-01-30

Autor: Dean Šoša

VIDEO

Izvrsna Sarah Polley

'TAJNI ŽIVOT RIJEČI' je melodrama o nesretnim likovima koju iznad razine prosjeka izdiže kanadska kontroverzna glumica

SARAH POLLEY kao tajanstvena HannaSARAH POLLEY kao tajanstvena HannaRijetki su suvremeni glumci i glumice autori, ili barem koautori filmova u kojima nastupaju, u onom smislu u kojem su to bili veterani poput Johna Waynea, Alaina Delona ili Katharine Hepburn, čije su filmove režirali genijalci Ford, Melville i Cukor a ne neki manje daroviti i autoritativni filmaši, nesposobni da kontroliraju njihove silovite osobnosti. Jedna takva glumica-autorica je sitna Kanađanka Sarah Polley. Visoka samo 157 centimetara, Polley je živi dokaz teze da je otrov pakiran u malim bočicama. Rođena 1979., već je stigla nastupiti u 50-ak filmova i TV serija i proživjeti nekoliko različitih života. Podrijetlom iz glumačke obitelji, Polley je prvi film snimila sa šest godina, postala zvijezda prije desete, i već u ranom pubertetu izrasla u buntovnicu i lijevo orijentiranu političku aktivisticu koju će jednom prilikom izmlatiti kanadski policajci.

Svjesna da je zbog karijere izgubila normalno djetinjstvo, Polley je angažman u popularnoj seriji “Road to Avonlea”, okončan sukobom s “Disneyjevim” glavonjama, zamijenila nastupom u “Exotici” Atoma Egoyana, profiliravši se krajem 90-ih godina u jednu od najzanimljivijih heroina kanadske i američke nezavisne kinematografije. Surađujući s redateljima poput Egoyana, Davida Cronenberga, Michaela Winterbottoma i Wima Wendersa, Polley je učila režirati, a što je naučila vidjet ćemo kad do naših videoteka stigne njezin recentni dugometražni prvijenac “Away From Her”. U međuvremenu, možemo uživati u još jednoj vrhunskoj ulozi koju je odigrala u “Tajnom životu riječi”, melodrami nagrađenoj ključnim španjolskim Oscarima - Goyama - za najbolji scenarij, režiju i film, te superviziju produkcije. Iako je “Tajni život riječi” napisala i režirala Isabel Coixet, ta se melodrama bez problema može proglasiti autorskim ostvarenjem Sarah Polley. Osim što savršeno glumi, krpajući svojim nastupom u svijesti gledatelja brojne scenarističke rupe i dramaturške nezgrapnosti, Polley igra lik koji se savršeno uklapa u njezinu filmografiju, obilježenu ulogama djevojaka i žena koje su proživjele patnje, stradanja i nasilja, zbog čega bi curi koja je rano ostala bez djetinjstva i majke bez problema mogli dijagnosticirati mazohizam. “Tajni život riječi” je drugi zajednički film Sarah Polley i Isabel Coixet. U prvom, također melodrami, “Moj život bez mene”, Polley je glumila mladu ženu koja šutke podnosi dijagnosticirani neizlječivi rak, dok u “Tajnom životu” igra tajanstvenu djevojku koja šutnjom, samoizolacijom i manijakalnom posvećenošću poslu očito nastoji zaboraviti neku užasnu tragediju. Njezina Hanna je radnica u jednoj irskoj tvornici, koju šef, nakon nekoliko godina fanatičnog rada, prisili na korištenje godišnjeg odmora.

Načuvši, međutim, da se traži medicinska sestra koja će se brinuti o teško opečenom i privremeno slijepom djelatniku obližnje naftne platforme, Hanna (školovana za sestru u Dubrovniku!) smjesta preuzima novi posao. Stradali Josef (Tim Robbins) također je proživio tragediju i njih dvoje se ubrzo počnu simpatizirati, no njezina je prošlost prestrašna da bi se prepustila bilo kome. Neću vam otkriti što joj se dogodilo, no recimo samo da Coixet prilično vješto upravlja tajnama priče, pogriješivši jedino što film nije završila ranije, ne razotkrivajući nam totalno svoje zagonetke i likove. Isabel Coixet nije nedarovita. Osim što film traje dulje nego što bi trebao, a guska (patka?) koja se pojavljuje na platformi neukusno podsjeća na četnika Nemanju K., njezina je redateljska ruka sigurna a vizualni izraz efektan. Također, kao i u turobnom “Mom životu bez mene”, Coixet još jednom polazi za rukom ukusno ispričati priču koja bi 95 posto njezinih kolega odvela u tešku patetiku. Ipak, ono što film izdiže iznad razine pristojne melodrame o nesretnim likovima, čije se vrline sastoje u izbjegavanju potonuća u mane, jest briljantna Sarah Polley. Polley je rijedak primjer inteligentne glumice koja ne voli Hollywood, no glumi kao da se rodila u njemu prije 80 godina, postižući minimumom pokreta i grimasa maksimum emocija i izraza. Polley se nikad ne dere niti histerično mlatara rukama - iskazivanje unutarnjih psiholoških stanja izvanjskim fizičkim vratolomijama, za kojim poseže većina sljedbenika Actors studija, njoj je strano. Ona glumi osobnošću, njezino suzdržano ispijeno lice i ogromne oči ekspresivniji su od čitave vojske drugih glumica. Svojom karizmom, Polley zasigurno potiče najbolje u kolegama, pa tako, primjerice Tim Robbins godinama nije bio tako uvjerljiv.

Sarah Polley užasava se Hollywooda (nastupila je, doduše, u remakeu Romerove “Zore živih mrtvaca”) i njezina nezavisna pozicija zaslužuje divljenje, no radije bih je gledao u nekom “zavisnom” filmu Anga Leeja, Clinta Eastwooda, Martina Scorsesea ili Briana De Palme nego solidnim “nezavisnim” djelcima poput “Tajnog života riječi”. Nema toga Hollywooda koji bi uspio uništiti glumačku osobnost poput njezine. No takvu bi glumicu vrijedilo gledati i u puno slabijim filmovima od ipak sasvim dopadljivog “Tajnog života riječi”.

ŽENA IZ VODE
CONTINENTAL FILM
DVD
Šefovi "Disneyja" odbili su financirati snimanje "Žene iz vode" M. Nighta Shyamalana iako su prethodni filmovi tog darovitog hollywoodskog Indijca studiju donijeli više od milijardu dolara zarade. Producentski mediokriteti ovoga su puta bili u pravu: osim što je "Žena iz vode" krahirala na kinoblagajnama, film se svidio jedino onima koji po svaku cijenu moraju biti drukčiji od drugih. Nakon gledanja blijede i neduhovite Shyamalanove fantazije, čiji je najzanimljiviji lik jedan nadobudni filmski kritičar, stječe se dojam kako je film snimljen samo da bi se Shyamalan mogao narugati kritici. Brojni kolege Shyamalana su, uistinu, često nezasluženo minorizirali, no nakon što je sam sebi dodijelio ulogu neshvaćenog pisca, čije će ideje promijeniti svijet, bojim se da tek sada nema spasa.

Lady in the Water, am. fant. drama, 2006.
R: M. Night Shyamalan
GL: Paul Giamatti, Bryce Dallas Howard, Bob Balaban
FILM: 2 i pol
DVD: 3


SILENT HILL
DISCOVERY
DVD
Nakon vrlo dobrog "Vučjeg bratstva", činilo se kako je Francuz Christophe Gans zanimljiviji žanrovski filmaš od bilo kojeg Bessonova plaćenika, no njegova recentna ekranizacija kompjutorske igrice "Silent Hill" to baš i ne pokazuje. Doduše, Gansovo djelce imponira fascinantnim dizajnom i intrigantnim konceptom ženskog svijeta (šteta što je na pritisak producenata Gans ipak morao dopisati muške likove), no to je ipak premalo za jedan dvosatni film čija priča ulazi u svaku imalo ozbiljniju antologiju nerazumljivosti. Nema sumnje da je film prije svega vizualna umjetnost, no dva su sata preduga da bi si Gans dopustio luksuz da njegove atraktivne slike ne ispričaju barem koliko-toliko suvislu pričicu.

Silent Hill, kanad.-am.-japan.-franc. fant. horor, 2006.
R: Christophe Gans
GL: Radha Mitchell, Sean Bean, Kim Coates, Deborah Kara Unger
FILM: 2
DVD: 2


KLIK ZA SAVRŠEN ŽIVOT
CONTINENTAL
DVD
Jedan moj domaći kolega užasava se kritičara koji žale za starim Hollywoodom, no ne mogu odoljeti i ne zapitati se kakva bi komedija "Klik za savršen život" bila da ju je, umjesto rutinera Franka Coracija ("Put oko svijeta za 80 dana") režirao Billy Wilder, Preston Sturges, Frank Capra ili George Cukor? Priča o prezaposlenom muškarcu kojem anđeo omogući da daljinskim upravljačem regulira život i ljude oko sebe poslužila bi starim majstorima kao sjajan okvir za razigranu i subverzivnu sprdačinu s poslom, društvom i muško-ženskim odnosima. Nažalost, Coraci je treća liga čak i unutar današnjeg visokobudžetnog Hollywooda, pa "Klik za savršen život" nije više od korektne komedije solidnog tempa i pokojeg dobrog štosa.

Click, am. komedija, 2006.
R: Frank Coraci
GL: Adam Sandler, Kate Beckinsale, Christopher Walken, David Hasselhoff
FILM: 2 i pol
DVD: 3

Vezane vijesti

Video: Deset najgledanijih videa na YouTubeu

Video: Deset najgledanijih videa na YouTubeu

YouTube je izdao listu Top 10 najjgledanijih video uradaka na kojoj prvo mjesto drži Rebecca Black i njezin video spot za pjesmu 'Friday'. Razne… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika