Objavljeno u Nacionalu br. 588, 2007-02-20

Autor: Sina Karli

INTERVIEW

Goranko Fižulić - modna pustolovina kralja igračaka

GORANKO FIŽULIĆ (50), vlasnik Magme, poznati poduzetnik i bivši ministar gospodarstva, upravo je boravio na Karibima, jednoj od postaja modne kampanje njegovih modnih marki koja će se odvijati na trogodišnjoj plovidbi njegove jedrilice oko svijeta

ZALJUBLJEN U MORE Vrsni jedriličar Goranko Fižulić za kormilom svoje jedrilice kod otoka Tortola na KaribimaZALJUBLJEN U MORE Vrsni jedriličar Goranko Fižulić za kormilom svoje jedrilice kod otoka Tortola na KaribimaKaruba je uvala na Dugom otoku, a Karuba IV je ime jedrilice Goranka Fižulića, vlasnika Magme, poznatog poduzetnika i bivšeg ministra gospodarstva u Račanovoj vladi. Kao dječak je Fižulić, kojega nazivaju hrvatskim kraljem igračaka zbog Magmina lanca Turbo limač, proveo puno dana na Dugom otoku odakle potječe obitelj s očeve strane, a ondje je i stekao ljubav prema moru i jedrenju. Te činjenice su važne da se objasni zašto je Karuba IV postala simbol najnovije originalne Magmine reklamne kampanje za njezine modne marke koja će trajati tri godine. Riječ je o promociji vlastitih brandova Coconut, North Spirit i Urban Republic, snimanju kataloga i editorijala koji će se odvijati plovidbom svjetskim morima, na najljepšim mjestima i plažama. Prva postaja bila je u studenome 2006. na otoku Lanzarote na Kanarskim otocima. Druga, početkom veljače na Karibima. Zato je tih dana na otoku St. Martin, jednom od prekrasnih otoka u Karipskom moru, boravila šarolika grupa ljudi iz Hrvatske - novinara, fotografa, snimatelja, manekena, modnih gurua, stilista, vizažista i frizera - koja je u organizaciji Magme sudjelovala u stvaranju novog modnog imidža i uživala u ljepotama Kariba.

Razgovor s Gorankom Fižulićem odvijao se upravo na Karubi IV tijekom plovidbe uz otok Tortolu, za vrijeme snimanja materijala za novi katalog North Spirita, modne linije za muškarce koji vole sport i, naravno, jedrenje. Glavni stilist toga dana bio je sam Fižulić koji je vješto upravljao svojom jedrilicom i istodobno određivao kako će stasiti američki model Gary u kreacijama North Spirita pozirati snimateljima na Karubi. Taj spoj sporta i biznisa, koji je toga dana lako prakticirao zagrebački poduzetnik, bio je ideja vodilja cjelokupnog Magmina puta - jedrilicom oploviti zemaljsku kuglu i zaustaviti se na dvanaest jedinstvenih lokacija gdje će se snimati nove kolekcije.

Priča o Magmi započela je 1989. godine, kad su Goranko i Biserka Fižulić pokrenuli privatni biznis. Danas ta tvrtka posjeduje 95 dućana i tri lanca: Turbo limač, Turbo sport i Magma moda, koji zapošljavaju više od 1100 ljudi. Magma danas osim u Zagrebu ima sjedišta u Sarajevu, Beogradu i Ljubljani, a u ožujku 2003. osnovana je i Magma International u Hong Kongu. Kako je danas Kina centar svjetske tekstilne industrije, pa najveće svjetske modne kuće proizvode svoju robu u stotinama tamošnjih tvornica, tako i Magmine kolekcije nastaju u toj zemlji koja je preuzela primat proizvodnje i u drugim industrijskim granama. Glavni pokretač Magme, kao i putovanja oko svijeta, bio je Goranko Fižulić koji jedri dvadesetak godina i kojemu je Karuba IV već četvrta jedrilica.

NACIONAL: Kako je nastala cijela ova priča oko modne kampanje na moru, putu oko svijeta koji će trajati tri godine?
- Još kao dijete bio sam oduševljen knjigom Julesa Vernea “Djeca kapetana Granta” koju sam pročitao više od deset puta, maštao sam o tome da ću i sam jednog dana ploviti oceanima i posjećivati egzotične krajeve. Jedrim već jako dugo i obišao sam mnoga mora. Hrvatska je mala zemlja, malo je tržište. U malim zemljama rijetko stasaju velike tvrtke. Da bismo se borili s velikim tvrtkama na tržištima na kojima poslujemo, moramo pronaći drukčije modele, a ova marketinška kampanja je samo jedna od oruđa. Naše putovanje trajat će dvije i pol godine - do travnja 2009. kad će se cijela priča završiti u Mediteranu odakle smo i krenuli, a editorijali će biti snimljeni na najljepšim mjestima kao što su Fiji, Polinezija, Novi Zeland ili Nova Gvineja.



Goranko Fižulić i Sina Karli na jedrilici Karuba IV za vrijeme jedrenja KaribimaGoranko Fižulić i Sina Karli na jedrilici Karuba IV za vrijeme jedrenja Karibima NACIONAL: Koliko će vas osobno angažirati takva kampanja, koliko ćete vremena provoditi na putovanjima?
- U posljednje tri godine jako sam mnogo putovao, prosječno sam godišnje bio odsutan iz Zagreba i do dvjesto dana. Danas ured nosite sa sobom. On je u avionu, na brodu, u hotelskoj sobi.

NACIONAL: Ima li ljubav prema moru veze s vašim korijenima na Dugom otoku?
- Očeva obitelj je s Dugog otoka i svako ljeto sam kao dječak provodio dva ljetna mjeseca u Dragovama. Naučio sam osnovne vještine - od veslanja, ribarenja, plivanja i ronjenja, te vidio kako se živi uz more. Sve drugo došlo je kasnije. Prije 24 godine prošao sam jedriličarsku školu Mladena Šuteja koja je bila jedna od prvih u Hrvatskoj. S njime sam 1987. godine u jedrilici Hir III preplovio i Atlantik. U istoj prekooceanskoj regati sudjelovala su još dva broda čije su posade bile iz ovih prostora, Goran Bregović i Goran Štrok.

NACIONAL: Što pamtite s jedrenja preko Atlantika?
- Hir III je bio vrlo mala jedrilica, jedva nešto više od deset metara. Za nas četvero na brodu prostor je bio vrlo skučen. Nekoliko dana nakon Kanarskog otočja imali smo vrlo gadno nevrijeme, a nakon ulaska u pasatne vjetrove dani su bili više manje isti.

NACIONAL: Razmišljate li o još jednoj takvoj avanturi?
- Vrlo je vjerojatno da ću takve ili slične stvari pokušati ponoviti, ali mislim da je avantura ipak prejaka riječ za prekooceansko jedrenje.

NACIONAL: Kako ste se nakon studija građevine počeli baviti biznisom i kako je to uopće bilo u komunističkim vremenima?
- Kupnja prve jedrilice ELAN 31, još 1984., natjerala me da svoje i obiteljske prihode pokušam bitno povećati. Tako je moja karijera diplomiranog inženjera građevinarstva završila i priključio sam se privatnom obrtu koji je vodio moj punac. U tih pet-šest godina obrtništva naučio sam osnove privatnog poduzetništva, iako u uvjetima iskrivljenog tržišta i svakojakih ograničenja. Mi smo proizvodili gumena brtvila, zapošljavali smo šesnaest radnika, a tržište nam je bila cijela Jugoslavija. Raspadom Jugoslavije ostali smo bez tržišta i obrt se urušio gotovo preko noći.

NACIONAL: Kad se Magma početkom 90-ih počela nakon igračaka baviti i modom, tada su to bile samo franšizne marke. Kako su nastale vaše vlastite modne marke?
- Magma zastupa u Hrvatskoj i nekim susjednim zemljama cijeli niz velikih svjetskih brandova kao što Esprit, Top shop, Mexx, Dorothy Perkins, Miss Selfridge. No Magma ima i dva originalna koncepta, Turbo limač i Turbo sport, koji su istovremeno i krovni brandovi za naše vlastite modne marke. Najveću vrijednost tvrtke čine vlastite robne marke, kad ni o kome ne ovisite, nego imate svoje ideje, dizajnere i marketing. Magma je sada u fazi pripreme izlaska na nova tržišta - Mađarske, Rumunjske i Bugarske, nakon višegodišnjeg razvoja vlastite prodajne mreže u Bosni i Hercegovini, Srbiji i Sloveniji.

NACIONAL: Kako su nastala imena modnih marki Coconut, North Spirit i Urban Republic?
- Imena su nastala unutar tvrtke, neka na internom natječaju. Svi u Magmi mogli su dati prijedloge, a žiri je odabrao najbolje ime. Mislim da je jedan od autora i moj sin koji je još gimnazijalac.

SNIMANJE u nacionalnom parku The Baths na jednoj od najljepših karipskih plažaSNIMANJE u nacionalnom parku The Baths na jednoj od najljepših karipskih plaža NACIONAL: Magma posljednjih godina ima uzlazni trend. Kako je završena prošla godina?
- U prošloj godini ukupna realizacija bila je 650 milijuna kuna. Za ovu godinu predviđena je ukupna prodaja od 950 milijuna kuna. Oko 40 posto pripada vlastitim robnim markama. Magma danas zapošljava dvadesetak dizajnera, najviše u Hrvatskoj. Kad smo 1989. osnovali Magmu, bilo nas je ukupno 12, a danas nas je 1100. Počeci su bili u igračkama i dječjoj opremi. Danas i u tom segmentu imamo razvijene robne marke.

NACIONAL: Jeste li u počecima Magme uopće pomišljali da ćete se jednog dana baviti modom?
- Magma je igra riječi: to je ono što se nalazi u utrobi Zemlje, ali to je i kratica koja znači “magični magazin”. Magma je dakle sve ono što se može kupiti u robnoj kući - sve za djecu, sve za sport i modni program. Imali smo i na samom početku ideju da na neki način zaokružimo tu koncepciju.

NACIONAL: Može li se Magma nazvati obiteljskom tvrtkom?
- Ona je po definiciji obiteljska tvrtka jer smo Biserka i ja ravnopravni suvlasnici i nastala je zajedničkim naporom. Bilo je i teških razdoblja. Magmine najteže godine bile su krajem devedesetih zbog raznih, uglavnom vanjskih razloga, tadašnje cjelokupne ekonomske situacije. Posljednjih sedam godina tvrtka srećom ima sjajan rast, nikad manje od 25 posto na godinu. Prije deset godina pustili smo da u vlasništvo tvrtke uđe strani investicijski fond s 25 posto udjela, a mogu reći i to da smo pred izlaskom na burzu. Pripreme za to su u poodmakloj fazi, ali o terminima i modalitetima još ne želim javno govoriti. A što se tiče moje djece - Tihane koja ima 24 godine i Domagoja koji je 17-godišnjak, studentice i gimnazijalca, ona će sama odlučiti kako i gdje će zarađivati za život.

NACIONAL: Biste li voljeli da rade u obiteljskoj tvrtki?

- Želio bih da Tihana i Domagoj rade ono što vole, ono što ih čini zadovoljnim i sretnim, ono što će im život učiniti korisnim. Kad je Domagoj bio mali, a ja zastupnik u Saboru, pa sam ga svakodnevno prije posla ostavljao u vrtiću u Demetrovoj ulici na Gornjem gradu, na pitanje što će biti kad bude velik, odgovarao je da će raditi u Saboru. Čini mi se da ga danas biznis dosta zanima.

NACIONAL: Kako ste se vi i supruga podijelili što se tiče poslova u tvrtki?
- Ja sam egzekutivac koji dnevno vodi tvrtku, a Biba je predsjednica Nadzornog odbora i radi na velikim strateškim projektima. Mnogo je manje uključena u dnevnu operativu. Osim toga, donedavno je bila opterećena i učenjem, magistrirala je, a istodobno se pripremala da jedrilicom preplovi Atlantik, što je i napravila.

NACIONAL: S osnivanjem Magme počeli ste se baviti i politikom. Kako ste osnivali HSLS?
- Biba i ja smo bili jedni od utemeljitelja te stranke, zajedno s još dvadeset ljudi među kojima su bili Slavko Goldstein, Vlado Gotovac, Božo Kovačević, Ivo Škrabalo, Jozo Radoš... Bili smo anonimne osobe za razliku od mnogih tada vrlo poznatih disidenata u bivšoj Jugoslaviji koji su činili osnivačku jezgru HSLS-a. Od 1992. do 1995. izabran sam za zastupnika HSLS-a u Saboru, a kad je 2000. koalicija s SDP-om pobijedila, postao sam ministar gospodarstva.

NACIONAL: S ministarske funkcije sišli ste nakon dvije godine poslije sukoba i neslaganja u stranci i izvan nje. Što ste vi htjeli provesti, a drugima se nije svidjelo, kakva je bila vaša vizija?
- U politiku sam došao iz realnog gospodarstva gdje svakodnevno rješavate niz problema. Politika je nešto drugo. Menadžerski pristup koji danas u visokoj politici njeguje Ratko Čačić iznimno je rijedak. Zemlja je bila potpuno izolirana, a nered je bio ogroman. Kao ministar gospodarstva našao sam se u situaciji da sam u nekim zemljama bio prvi gost iz Hrvatske. Tretirali su nas kao državu koja je još u sukobima sa susjedima.
U vrijeme mog mandata potpisao sam pristup Hrvatske Svjetskoj trgovinskoj organizaciji, ugovore o slobodnoj trgovini s više od trideset zemalja te, najvažnije, u to vrijeme potpisan je Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju Europskoj uniji. Osobno sam se nadao da će Hrvatska dobiti i status službenog kandidata za punopravno članstvo u EU te postati punopravnim članom 1. siječnja 2007. zajedno s Rumunjskom i Bugarskom. Nažalost, to nam nije uspijelo, i to isključivo iz političkih razloga.

NACIONAL: Sukobili ste se sa stranačkim kolegom Draženom Budišom, ali i sa Slavkom Linićem.
- Linić je imao svoje ideje, ja svoje, nije bilo lako naći zajednički jezik. Na kraju smo ga našli i napravili posao kako je trebalo. S Budišom se dogodilo nešto drugo. On je u koaliciji na neki način ostao po strani. Nije postao predsjednik Sabora, nije uspio u predsjedničkoj utrci i u stranci je odmah došlo do podjele. Onih koji su bili u egzekutivi i koje je mljeo dnevni ritam obaveza i onih koji to nisu. Došlo je do unutarnjih sukoba i Budiša je u jednom trenutku procijenio da za HSLS nije oportuno biti druga stranka u koaliciji. To što se HSLS raspao i što više nikad neće dostići ono što je imao, to je druga stvar.

NACIONAL: U kojoj ste stranci danas?
- Otišao sam nakon sukoba u Libru, a Libra se kolektivno učlanila u HNS. Danas sam potpuno politički pasivan.

NACIONAL: Jeste li bili razočarani svim onim što vam se dogodilo? Nedostaje li vam politika?
- Ne, ništa od toga. Ima jedna sjajna izreka: Kad se penjete, pazite na one koji silaze i gledajte što se s njima događa. Politika je takva, može se biti razočaran samo ponašanjem nekih ljudi, kako su se ponijeli prema vama, hoće li vam odgovoriti na telefonski poziv kad više niste na položaju.

NACIONAL: Mislite da se više nećete baviti politikom?
- U godinama sam u kojima još ne mogu sasvim točno odrediti čime ću se sve još baviti. To je kao da me pitate hoću li igrati golf. Ne znam, možda hoću, a možda i ne. Strast za politikom postoji, volim izazov i uzbuđenja, što pokazuju i sportovi kojima se bavim. No ja sam potpuno posvećen tvrtki i moj cilj je da ona postigne što veći rast, a to me sprečava i da pomislim na bilo kakvo bavljenje politikom.

NACIONAL: Ipak, sigurna sam da pratite što se događa u politici. Što mislite, što će se događati idućih mjeseci u Hrvatskoj s obzirom na to da je predsjednik najveće opozicijske stranke teško bolestan?
- Kao prvo, predsjedniku vlade u kojoj sam bio ministar želim da ozdravi. Smatram da je on potreban hrvatskoj politici i želim njegov povratak. Neposredno prije mog odlaska iz Hrvatske vidio sam da politički analitičari govore kako javnost na tu situaciju reagira pojačanom potporom SDP-u, no s druge strane znam da ako javnosti ne bude jasno što to SDP nudi, doći će do odmaka. HDZ kao najjača stranka ima na izborima mnogo veće šanse za pobjedu ako ne bude koalicije SDP-a i HNS-a. Morala bi se ponoviti situacija koju su na izborima 2000. imali SDP i HSLS.

NACIONAL: Predsjednik ste Jedriličarskog saveza Hrvatske, kakva je Hrvatska sila u jedrenju?
- Potpredsjednik sam Hrvatskog olimpijskog odbora i predsjednik Hrvatskog jedriličarskog saveza i mogu reći da sve to još spada po uspjesima, organiziranosti i materijalnim sredstvima u prvih deset saveza u Hrvatskoj. No kao sport koji se ne prenosi na televiziji, jer teško da ćete vidjeti ijednu od regata koje se organiziraju na raznim morima na svijetu, nismo osobito popularni. Najveći uspjeh, četvrto mjesto Karla Kureta na prošlim Olimpijskim igrama u Ateni bio je poticajan i očekujem da ćemo na idućim igrama u Kini 2008. imati brojniju reprezentaciju i ozbiljnu borbu za medalje.


NACIONAL: Koja plovidba je vama osobno bila najljepša? Imate li neispunjenih želja?
- Jedrim dvadesetak godina i bilo ih je jako puno. Ova današnja plovidba Karibima je prekrasna. Puše 16 do 20 čvorova istočnjaka, more je gotovo bez vala, pred nama je otok Jost Van Dyke gdje se nalazi jedna od kultnih institucija na ovim prostorima, Foxy’s Tamarind bar. Tu ćemo se malo zaustaviti i uživati. Sretni ljudi žele samo ono što mogu i ostvariti.

Posada s Kariba

MODNI KAPETAN Američki model Gary pozira Magminu fotografu tijekom jedrenje kojim u modnom i plovidbenom dijelu energično zapovijeda Goranko FižulićMODNI KAPETAN Američki model Gary pozira Magminu fotografu tijekom jedrenje kojim u modnom i plovidbenom dijelu energično zapovijeda Goranko FižulićJedrilica Goranka Fižulića zove se Karuba IV prema uvali na Dugom otoku s kojega potječe obitelj njegova oca. Karuba IV je danski brod X 612 dug 19 metara, s nekoliko kabina i ležajeva, a na njemu može boraviti i do deset ljudi. Odlično je opremljen - sa stolom za satelitsku navigaciju, radiostaniciom i satelitskim telefonom. Jedrilica je opremljena glavnim jedrom, rol genovom, flokom za dugi štraj, genakerom i olujnim jedrom. Ima 4 električna vinča i 4 obična, dva kormila te aluminijski jarbol od 22 metra. Za jedrenja na Karibima uz Fižulića su u posadi broda bili iskusni jedriličari Braslav Karlić, vlasnik i urednik časopisa More, Braco Vukelić i poznati hrvatski jedriličar Tomislav Bašić. Oni su se za sigurnost cjelokupne ekipe za North Spirit brinuli i na dan plovidbe i za vrijeme snimanja između Tortole i otoka Jost Van Dyke. Snimanja za linije Coconut i Urban Republic obavljena su na otoku Virgin Gorda.

Biografija

  • Rođen 14. ožujka 1956. u Kotoribi
  • 1980. diplomirao na Fakultetu građevinskih znanosti Sveučilišta u Zagrebu
  • 1980. - 1985. Industrogradnja i Konstruktor na poslovima projektiranja i nadzora
  • nad izgradnjom civilnih i industrijskih objekata
  • 1985. - 1989. Privatni poduzetnik, proizvodnja gumenih brtvila i sklopivih plastičnih čamaca
  • 1989. Zajedno sa ženom osniva trgovačko društvo Magma
  • 1991. - 1992. Dragovoljac Domovinskog rata
  • 1995. - 2004. Politička karijera
  • 2004. Predsjednik uprave Magma d.d.

Politička karijera:

  • 1989. Suosnivač Hrvatske socijalno liberalne stranke - HSLS-a
  • 1992. - 1995. Zastupnik u Hrvatskom saboru
  • 2000. - 2002. Ministar gospodarstva RH
  • 2002. - 2003. Zastupnik u Hrvatskom saboru

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika