12.03.2007. / 10:18

Autor: Nacionalova redakcija

PREMIJERA

Glazbena drama Glembajevi

Smrt Severine Vučković kao nove barunice Castelli pod kotačima džipa u «Glembajevima» Branka Brezovca izazvala je kod dijela elitistički orijentirane te malograđanske publike pravi šok. Ta izravna aluzija na tragičnu smrt glumice Ene Begović, koja je u doba socijalizmu ovjekovječila njezin lik na filmu, proglašena je neetičkom, nepristojnom I senzacionalističkom, a srozavanje Krleže i njegovih salonskih Glembajevih na tu razinu ocijenjeno je kao jeftini marketinški trik. Međutim, namjera Branka Brezovca, inače profesora na ADU u Zagrebu, bila je puno ambicioznija i slojevitija, koju izgleda moralisti nisu htjeli ili nisu mogli vidjeti - osuda 'glembajevštine' kao sinonima za pljačku, ludilo i bešćutnost nekad i danas.

Naime, Brezovac je očito htio povući paralelu između tzv. građanskog Zagreba u Krležino doba, zatim u vrijeme tzv. zloglasnog socijalizma u kojem je pokojna glumica Ena Begović filmski utjelovila barunicu Castelli, te našeg surovog kapitalizma u kojem na estradi vlada Severina, a u životu razne mafije, tajne službe, pljačke, obračuni i korupcija. Istodobno, ta je paralela izazvala asocijacije na sličnost privatnih života barunice Castelli i njezinih interpretkinja, ali i na tri tipa Glembaya – starog Nacija, zatim inih “samoupravnih” Glembaya te novokomponiranih tajkuna, koji su status u društvu stekli “snalažljivošću”, bez obzira radilo se o trgovini oružja ili kupnjom firmi za jednu kunu. Time je isprovocirao nekoliko ključnih pitanja: Tko je Naci Glembay naših dana? Je li to Dikan Radeljak? Ili su to Severinini ljubavnici? Je li današnja barunica Castelli Vrdoljakova stilski dizajnirana filmska diva s jakim erotskim nabojem ili estradna zvijezda čiji je spolni čin vidjelo pola nacije? I što bi Krleža na sve to rekao?

U predstavi se pojavljuju maske HDZ-ovskih političara, od pokojnog predsjednika Franje Tuđmana, preko premijera Ive Sanadera, Jadranke Kosor i Ante Đapića do tajkuna Ivice Todorića, kasnije i s probušenim glavama. Paralelno se ponavlja Krležin refren: «Pljuni, pljusni, ali se ne ponizuj». Takvo čitanje Krležine drame s jasnim političkim stavom također je izazvalo kontroverzne reakcije, što je zapravo dobro. Time je postignuta očita Brezovčeva nakana – «napraviti potres u navikama», ali istodobno politički intonirati cijelu predstavu.

Glazbena drama «Glembajevi» u režiji Branka Brezovca nije ni mjuzikl, ni opera, a ni dramski komad. Nije ni zabavna, a nije ni jednostavna, čak je mjestimično nerazumljiva, naporna i teška, iako traje samo dva sata i deset minuta bez pauze. Osobito zbog nimalo sladunjave i melodiozne glazbe Marjana Nekaka, dijelom zbog natrpane simbolike i jakih metafora, karakteristične za Brezovčev brehtijanski, «ikonoklastički» teatar, te zbog miješanja svih mogućih žanrova. Loše je iskorišteno i svjetlo. No, to je definitivno predstava 21. stoljeća, moralno kontroverzna i politički provokativna, koja je u svakom pogledu uzdrmala kazališni svijet i donijela nov pogled na Krležine «Glembajeve».

Osmišljena je kao vizualno atraktivni, hipermoderni kostimografski, scenografski i plesni spektakl u kojem sudjeluje čak 70 izvođača - plesača, pjevača, glumaca i članova orkestra. Radnja je fokusirana na odnos između oca i sina, Nacija i Leonea Glembaja, koje su briljantno interpretirali kazališni prvak Galiano Pahor i Alen Liverić. Ta duga scena istodobno je najbolja u predstavi, svojevrsna kulminacija drame. Severina je u ulozi Severine korektna i uvjerljiva, kao da priča svoj život, a zapravo govori Krležin tekst.

Scenografija Tihomira Milovca je jednostavma, izgrađena u hi-tech stilu – pomični zidovi grade prostor, a na njih se projiciraju sekvence iz Vrdoljakova filma te snimke tipičnih predmeta iz klasičnog zagrebačkog salona s početka 20. stoljeća. Kostimi Silvija Vujčića su neobični, a variraju od stila iz crtića «Porodica Kremenko» do zasebnih skulpturalnih oblika, koji zadivljuju ljepotom. Koreografija Staše Zurovca naglašava ishitrenost i pokvarenost svijeta Glembajevih, tako da likovi na trenutke teturaju, a zatim euforično plešu u ekstazi.

Reakcija publika bila je totalno podijeljena takvom vizijom Krleže: bila je ili oduševljena ili užasnuta. Možda su očekivali novog Gubec-bega, a dobili smo jednu solidnu predstavu, ni genijalni, a ni lošu, ali drukčiju.

Fotogalerija

  • Mani Gotovac sa Severinon nakon predstave
  • Glembajevi su izvedeni u HNK-u u Rijeci

Vezane vijesti

Foto, Video: Rusko savršenstvo Ester Korotkova

Foto, Video: Rusko savršenstvo Ester Korotkova

Ruska manekenka Ester Evans pozirala je u donjem rublju tvrtke Incanto. Pravo ime joj je Ester Korotkova, članica je modnih agencija Avant Models i… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika