Objavljeno u Nacionalu br. 591, 2007-03-13

Autor: Merima Spahić

EKSTREMISTIČKI MARŠ NA SARAJEVO

Vehabije jurišaju na BiH džamije

PRIPADNICI VEHABIJSKOG POKRETA predvođeni Jusufom Barčićem slavodobitno su promarširali središtem Sarajeva i tako demantirali tvrdnje Islamske zajednice prema kojima tog ekstremnog pokreta u BiH nema

Glavni zagovornik nametljivog, ekstremnog i isključivog tumačenja islama u BiH, školovan u Saudijskoj Arabiji, predvodio je u Sarajevu nasrtaj na Carevu džamijuGlavni zagovornik nametljivog, ekstremnog i isključivog tumačenja islama u BiH, školovan u Saudijskoj Arabiji, predvodio je u Sarajevu nasrtaj na Carevu džamijuSukob među muslimanima u Bosni i Hercegovini toliko je eskalirao da su se pristaše vehabijskog tumačenja islama i oni koji prakticiraju tradicionalni islam počeli i fizički obračunavati. Iako problem s vehabijama traje dulje vrijeme, javnost je realne dimenzije tog sukoba postala svjesna tek u posljednjih mjesec dana. Pripadnici vehabijskog pokreta, predvođeni Jusufom Barčićem iz Kalesije, pokušali su na silu ući u Carevu džamiju u središtu Sarajeva kako bi u njoj obavili svoj molitveni obred koji se znatno razlikuje od tradicionalnog islama kakav se tu prakticira, kao i u BiH uopće. Nakon policijske intervencije izbjegnut je veći sukob među vjernicima. Zbog pokušaja Barčića i njegovih sljedbenika da održe predavanje, vrata Careve džamije bila su prvi put zaključana u gotovo 500 godina. Barčić je i nakon policijske intervencije, s dvadesetak osoba karakterističnog izgleda, s bradama i zavrnutih kratkih nogavica, odlučio i dalje dolaziti iz Kalesije u Sarajevo, kako bi u Carevoj džamiji ili ispred nje širio svoje “izvorno tumačenje islama”. Nakon nekoliko dolazaka u Sarajevo Barčićeva skupina naišla je na otpor vjernika koji godinama klanjaju u toj džamiji, ali i većine Sarajlija. Mnogi su ih zaustavljali u glavnom gradu BiH i vikali: “Vratite nam našu djecu, bolesne budale!”, “Vi ste sekta luđaka”, “Bradonje, odlazite iz Bosne, mi vas nismo zvali”…

Osim u džamijama, vehabije su u uzurpiranim školskim prostorijama u naselju Maoča kod Brčkoga organizirali ilegalnu školu prema jordanskom obrazovnom sustavu i na arapskom jeziku. Tu školu pohađa 20-ak djece. Nedavno su pokušali zaposjesti džamiju u Konjicu, te Karađoz-begovu džamiju u Mostaru, gdje su naišli na otpor. Vehabije su prisutni u bogomoljama Islamske zajednice u Maoči kod Brčkoga i u Zeničko-dobojskom kantonu, iako javnost o tome nije obavijestila Islamska zajednica BiH, kao ni njezin poglavar Mustafa efendija Cerić.


Jedina džamija koju su prije nekoliko mjeseci potpuno zaposjeli Barčićevi sljedbenici jest ona blizu Kalesije u sjeveroistočnoj Bosni. Stanovnici tog mjesta nedavno su se pobunili protiv nelegalnog upada u posjed tog vjerskog objekta, iznijeli osobne stvari vehabija iz džamije i zapalili ih. Mještani su tako odlučno pokazali da ne žele da džamija služi svrsi koja nije uobičajena u Bosni. U tom obračunu vehabija i mještana jedna osoba je ozlijeđena i jedno vozilo oštećeno. Budući da Kalesija pripada tuzlanskom okrugu, tuzlanski muftija Husein Kavazović nekoliko je puta tražio da se pokrene sudski postupak protiv skupine vehabija. Pozvao je Tužiteljstvo BiH da ih zaštiti od “uzurpatora vjerskih objekata”, ali značajnija reakcija iz državnog vrha, ali i vrha Islamske zajednice, potpuno je izostala. Poglavar Islamske zajednice BiH Mustafa Cerić za fizički obračun tradicionalnih muslimana s vehabijama u Kalesiji rekao je da je to “lokalni problem”. Cerić je nekoliko puta tvrdio da vehabija nema u Bosni, što su oni slavodobitno opovrgnuli marširajći ulicama glavnoga grada.

“Pojava vehabija nije nešto s čime Islamska zajednica u BiH ne može izići na kraj, ali korijen problema nije u BiH, nego u Beču, odakle se utječe na promjene tradicije bosanskih muslimana”, izjavio je Cerić nedavno.

MUSTAFA CERIĆ, poglavar Islamske zajednice BiH, na snimci sa suprugomMUSTAFA CERIĆ, poglavar Islamske zajednice BiH, na snimci sa suprugomDok izostaje prijeko potrebna reakcija vodstva Islamske zajednice, Barčić izjavljuje da će njegovi sljedbenici tražiti odcjepljenje od Islamske zajednice BiH i osnovati svoje. “Mi imamo pravo koristiti vjerske objekte Islamske zajednice BiH kako bismo prakticirali islam. Ako IZ bude sprečavala muslimane da koriste te prostorije, mi ćemo biti prisiljeni da počnemo djelovati izvan te strukture. Sve posljedice nakon toga snosit će Islamska zajednica BiH”, upozorio je. On je istaknuo da potpuno podržava ono što Kur’an propovijeda, ali da je ključni problem to “što Islamska zajednica BiH ne poštuje izvorno učenje islama”. Samozvani šejh Barčić ne slaže se s praksom Islamske zajednice BiH, prema kojoj se za članstvo mora plaćati redovita članarina. Podsjetio je da Islamska zajednica uzima novac od članarine “običnih ljudi”, ali da je to nelegalno jer tako ne piše u Kur’anu. “Plaćanje članarine Islamskoj zajednici nije vjerom propisano”, rekao je Barčić. On sebe naziva “islamskim misionarom kojeg financira islamski svijet radi oživljavanja Božje riječi na ovom prostoru”.

Također, Barčić ne krije da ne priznaje zakone države Bosne i Hercegovine, nego samo “Božje”, a kako tvrdi, “u noćnim satima često se ne zaustavlja ni na upaljeno crveno svjetlo na semaforu.

Barčića i njegove pristaše mještani Kalesije opisuju kao čudovište. Mnogi od njih svojim mlađim ukućanima ne dopuštaju da posjećuju džamiju koju su zaposjeli i u kojoj su živjeli Barčićevi sljedbenici. Mještani strahuju od vehabija i tvrde da vrata svojih domova od dolaska Barčićevih pristaša zaključavaju s prvim mrakom. “Za mene, oni su vukovi koji će nam svakog trena napasti djecu”, izjavila je Barčićeva susjeda, također muslimanka.

Žitelji Kalesije opisuju Jusufa Barčića kao manipulatora koji boluje od teških duševnih poremećaja, psihopata, ali i “nevjerojatno inteligentnog i opasnog ekstremista od kojeg se može očekivati veliki problem”.

BARČIĆ I SLJEDBENICI prilikom molitve u sarajevskoj Carevoj džamijiBARČIĆ I SLJEDBENICI prilikom molitve u sarajevskoj Carevoj džamijiBarčić, do jučer nepoznat, preko noći je postao iznimno popularan. Svaki njegov potez je skandalozan i popraćen fotoaparatima, TV kamerama i policijom. Iako se nagađa da je jedan od onih koji su zaduženi da “probude bijele spavače” Al Qaede najprije u BiH, a potom i drugdje na Balkanu, direktor Centra za borbu protiv terorizma (Zapret) u Sarajevu i profesor islamskih nauka Jasmin Merdan ne vjeruje da u BiH “još uvijek postoji bijela Al Qaeda”, ali upozorava na moguće opasno djelovanje vehabija.

“Izgleda da je problem vehabija u BiH problem nas pojedinaca. Jer inače bi se dosad valjda netko pokrenuo iz Islamske zajednice i iz državnog aparata. Svjedoci smo da se samo vehabije pokreću, i to sve intenzivnije i sve ozbiljnije atakirajući na naše i islamske i bosanske vrijednosti”, izjavio je Merdan za Nacional. On je i prije upozoravao na mogućnost širenja radikalnih islamskih pokreta u BiH, ali nitko ga nije ozbiljno shvatio.

Vehabijsku surovost osjetio je sarajevski novinar Zvonko Marić. Za Nacional je ispričao kako je nedavno s TV ekipom pokušao u Carevoj džamiji u Sarajevu snimiti prilog o sukobu tradicionalnih muslimana i vehabija: “U dvorištu Careve džamije snimao sam priču o incidentima koje su vehabijske pristaše Jusufa Barčića mjesecima izazivali. Odjednom, moju pozornost je privukla rečenica: ‘Bježi, pseto staro, da te ne vidim!’ Budući da znam da se takvo što ne može čuti i nije primjereno za džamiju, okrenuo sam se i odmah shvatio da je pogrdna rečenica upućena mom snimatelju. Zamolio sam najljubaznije momka koji je uzimao abdest (obred pranja tijela prije molitve) da ne vrijeđa starijeg čovjeka u Božjoj kući i da, ako postoji problem, kaže meni. Međutim, mladić je zahvatio u obje ruke vode od abdesta i pljusnuo mi u lice! Rekao sam mu da takvo što nisam doživio ni na Ravnoj gori kada sam snimao prilog o četnicima, a on mi je odgovorio da i pripadam četnicima i dva puta uzviknuo: ‘Allaha mi, prebit ću te!’ Mislim da je agresivnost toga mladića pravi izraz mentalnog sklopa pripadnika tog pokreta.” Marić već godinama novinarski istražuje fenomen vehabizma u BiH. “Isključivost i nesnošljivost prema drugima stvaraju nelagodu zbog koje se čovjek s pravom može zapitati - ima li njihova agresivnost granicu? Sve građane i institucije u BiH treba zabrinuti njihov princip djelovanja, ‘fetva atakva’, tiho djelovanje dok se ne postane dovoljno jak za akciju. Sva ova zbivanja s vehabijama u BiH treba promatrati i kao nastojanje njihovih pristaša da stave do znanja kako se osjećaju dovoljno jakima za ostvarenje svojih ciljeva dominacije u ovom društvu”, kaže Marić.

Profesor povijesti islama i sociologije Mustafa Spahić podsjetio je da je točkom 3 Rezolucije o tumačenju islama Islamska zajednica BiH u studenome prošle godine pozvala na suodnos s “drugima, koji bi drukčije institucionalno organizirali funkcioniranje Islamske zajednice i ustanovili drukčiju praksu”. “To je kao da ja zateknem nekoga na svojoj ženi i da se s njim dogovaram kad će tko od nas dvojice s njom spavati! Pred Bogom i pred ljudima nema nitko pravo voditi Islamsku zajednicu niti zauzimati njene prostore jer institucije su ono mjesto gdje se prema unaprijed definiranim propisima odvijaju sadržaji islamskog vjerskog života. Nitko na svijetu osim Islamske zajednice u BiH nije ovlašten da upravlja njenim ustanovama”, kategoričan je Spahić.

Vehabije tvrde da se njihov način učenja islama ne razlikuje od onoga koji je propisan u Kur’anu, ali da islam, koji se uči na Fakultetu islamskih nauka u Sarajevu, nije “pravi” te da se treba vratiti “izvornim korijenima islama”. Pod tim vehabije uz ostalo podrazumijevaju da svaki musliman u BiH mora klanjati pet puta dnevno, a žene moraju pokriti lice maramom. Ipak, vehabije u Sarajevu nisu računali na otpor bosanskih muslimana takvom prakticiranju islama. Bosanski muslimani smatraju da su “dobri vjernici” te da se način prakticiranja vjere ne smije nametati.

Vehabije vode iz Beča

“U Beču djeluje jedan centar na način koji nije primjeren bosanskoj tradiciji, ali Islamska zajednica BiH rješavat će taj problem. Taj centar vode Bosanci, ali još nije vrijeme da javno iznosimo pojedinosti. Islamska zajednica je ozbiljna i jaka, sa stoljetnim iskustvom, i ni od koga ne strahuje.”, rekao je Mustafa Cerić o korijenu problema s vehabijama.

Zlostavljač Barčić

Jusuf Barčić rođen je 1967. u selu Barčići u općini Kalesija. Završio je Fakultet islamskih nauka u Medini u Saudijskoj Arabiji i doktor je islamskih nauka. Iz Medine se u BiH vratio 1999. a nedavno se proglasio misionarom i vjerskim autoritetom koji bosanske muslimane treba vratiti izvornom islamu. Kao osuđenik proveo je godinu dana u Kazneno-popravnom zavodu u Zenici zbog zlostavljanja supruge koja ga je ostavila i službeno se od njega razvela. Otac je troje djece. Svjedoci tvrde da je svoju bivšu suprugu fizički zlostavljao i da ga je ona nakon desetak godina torture odlučila ostaviti bez obzira na prijetnje koje joj je upućivao. Njegova bivša supruga Lutvija, učiteljica islamskog vjeronauka, tražila je i sudsku zaštitu. Barčić je nekoliko puta prijetio da će ubiti djecu i suprugu, koju je nekoliko puta fizički zlostavljao. Nasilno se ponašao i u zeničkom zatvoru, zbog čega je bio sankcioniran. U zatvorskoj džamiji proglasio se duhovnim vođom, suprotstavljajući se muslimanima koji prakticiraju tradicionalni islam.

Vehabijski nauk islama sve do rata 1992. i dolaska arapskih državljana nikada se nije prakticirano u BiH. Oni koji zastupaju radikalno, nametljivo i isključivo tumačenje islama nazivaju se vehabijama. Od 1995. do danas vehabije su počinili brojna nasilja u BiH. U Zenici su tukli zaljubljene parove, pretukli nekoliko desetaka djevojaka koje su se sunčale u kupaćim kostimima na obalama rijeke Bosne, napadali djevojčice u Brčkom, Zenici, Sarajevu jer su “polugole“ u minisuknjama šetale ulicama. Emisari vehabizma u velikoj su mjeri prisutni i u Sandžaku i na sjeveru Crne Gore.

Vezane vijesti

Branku Lustigu počasno Srce Sarajeva

Branku Lustigu počasno Srce Sarajeva

Istaknuti filmski umjetnik Banko Lustig dobitnik je počasne nagrade Srce Sarajeva, koju i ove godine dodjeljuje Sarajevo Film Festival (SFF),… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika