Objavljeno u Nacionalu br. 606, 2007-06-26

Autor: Marko Ćustić

NOVA GENERACIJA U F1

HAMILTON - odgajan za prvaka

BRITANAC LEWIS HAMILTON postao je u 22. godini, nakon samo sedam utrka, najveći favorit za naslov prvaka u Formuli 1

LEWIS HAMILTON - nova velika zvijeza Formule 1 pripremao se za uspjeh od šeste godine, a veæ je s trinaest imao potpisan ugovor s McLaren MercedesomLEWIS HAMILTON - nova velika zvijeza Formule 1 pripremao se za uspjeh od šeste godine, a veæ je s trinaest imao potpisan ugovor s McLaren MercedesomFormula 1 ima novu veliku zvijezdu, dvadesetdvogodišnjeg Lewisa Hamiltona, mladića za kojeg se već sada, nakon sedme od sedamnaest utrka, govori da ima najveće izglede postati svjetskim prvakom. Senzacija je tim veća jer je ovo njegova prva sezona u Formuli 1, jer je skromnih korijena i vozi u momčadi McLaren Mercedesa, s aktualnim svjetskim prvakom Fernandom Alonsom kojeg je već dva put zaredom teško porazio. U Britaniji ga već smatraju simbolom novog multikulturalnog društva, a njegovoj popularnosti pridonosi i činjenica što je u javnim nastupima elokventan, artikuliran i pristojan.

Hamilton je unatoč mladosti postigao niz rekorda pa je tako prvi vozač koji je u svojoj prvoj sezoni Formule 1 sedam puta zaredom utrku završio na pobjedničkom postolju, odnosno u prva tri. On je i jedini početnik u Formuli 1 koji je dva puta zaredom osvojio prvo mjesto u kvalifikacijama, kao i pobijedio na toj istoj utrci. Ujedno je bio i najmlađi vozač koji je potpisao za Formulu 1, ugovor s McLarenom imao je u dobi od 13 godina. Hamilton je i jedini crni vozač koji se natjecao u Formuli 1 - jedini njegov prethodnik vozio je samo kao testni vozač sedamdesetih.

Nakon posljednje utrke, one u američkom Indianapolisu, Hamilton ima 58 bodova i vodi u svjetskom prvenstvu s deset bodova prednosti pred Fernandom Alonsom.

Lewis Carl Hamilton rođen je 1985. u Stevenageu, gradiću u pokrajini Hertfordshire, praktički sjevernom predgrađu Londona. Korijene vuče iz imigrantske obitelji. Djed i baka doselili su se pedesetih s karipskog otoka Grenade, danas samostalne države koja je tada bila britanska kolonija. Otac Anthony Hamilton, kompjuterski tehničar, razveo se od supruge Carmen kad su Lewisu bile dvije godine. On je živio s majkom idućih osam godina, a zatim se preselio ocu i pomajci Lindi. Ima i polubrata Nicholasa koji pati od cerebralne paralize.


Još dok se za njega skrbila majka, Hamiltona je otac u šestoj godini života odveo na karting stazu. Otac i sin okušali su se uLewis Hamilton s ocem Anthonyjem, èije mu je odricanje omoguæilo vozaèku karijeruLewis Hamilton s ocem Anthonyjem, èije mu je odricanje omoguæilo vozaèku karijeru vožnji gokarta i vrlo brzo je Lewis pretekao Anthonyja Hamiltona za cijeli krug. Sklopili su obiteljski pakt: ako Lewis bude marljiv u školi, otac će mu omogućiti da se bavi kartingom. Uskoro mu je otac kupio prvi gokart, a s osam godina se Lewis Hamilton počeo natjecati na utrkama.

U Velikoj Britaniji je automobilizam izvanredno popularan i rasprostranjen. Mlade se talente promatra od najranijih dana ne bi li se otkrio novi potencijalni prvak. Posebno se pozorno prati karting jer iz tog sporta najčešće dolaze vrhunski vozači Formule 1. Tako su i Hamiltona stručnjaci uočili veoma rano. Kad je imao tek devet godina Martin Howell, vlasnik jedne karting staze u londonskom Claphamu, predstavljao ga je riječima: "Ovo je Lewis. On će biti svjetski prvak u Formuli 1."

Iduće je godine, 1995., Lewis Hamilton na dodjeli sportskih nagrada upoznao Rona Dennisa, šefa F1 momčadi McLaren Mercedes. Prišao mu je i zatražio autogram, a zatim ga pogledao u oči i rekao: "Jednog ću dana voziti za vas, bit ću McLarenov vozač." Prošle je godine Dennis za BBC rekao: "Za razliku od mnogih ljudi, on me gledao ravno u oči i informirao me što namjerava učiniti u karijeri. To me se jako dojmilo."

Dok se karijera mladog vozača razvijala, njegov se otac morao boriti da mu osigura financije. Za karting je potrebno jako puno novaca, u najboljim kategorijama i 100 tisuća funti, odnosno više od milijun kuna po sezoni. Anthony Hamilton je prvo morao dati otkaz u firmi u kojoj je radio da bi mogao sa sinom putovati na utrke, a zatim je povremeno morao raditi i tri različita posla kako bi dovoljno zaradio.

RON DENNIS, šef McLaren Mercedesa bio je impresioniran Hamiltonom još dok je ovaj bio devetogodišnji djeèakRON DENNIS, šef McLaren Mercedesa bio je impresioniran Hamiltonom još dok je ovaj bio devetogodišnji djeèakDo 2001. je Hamilton prohujao kroz sve dobne i brzinske kategorije kartinga i bio je spreman za prelazak na prave automobile. Prvu je priliku dobio u Formuli Renault, jednoj od niza pripremnih kategorija za buduće vozače Formule 1, kroz koju su prošli i Alain Prost, Felipe Massa, Kimi Räikönnen i mnogi drugi poznati vozači. Prošao je i kroz još jednu kategoriju, prije nego je 2006. stigao u GP2.

Sustav natjecanja GP2 zamišljen je isključivo za odabir i pripremu budućih vozača Formule 1. Osmislili su ga 2005. šef Formule 1 Bernie Ecclestone i prvi čovjek Renaultova F1 tima Flavio Briatore. Željeli su da sustav bude financijski pristupačan i da svi voze na identičnim bolidima, kako bi do izražaja došle vozačke sposobnosti. Danas u Formuli 1, nakon samo dvije sezone postojanja, GP2 natjecanja voze četvorica mladića poteklih iz tog sustava.

Hamilton se od početka druge sezone GP2 pokazao kao najbolji vozač, a kad je u desetoj utrci sezone, na britanskoj stazi u Silverstoneu, u dramatičnom potezu obišao dvojicu vozača s vanjske strane zavoja pri više od 200 km/h, prvi put se za njega čulo i izvan sportskih krugova. Video isječak tog preticanja na YouTubeu je pogledalo gotovo sto tisuća ljudi, a u Britaniji je postao novi sportski idol.

Kako se već od ranije znalo da te, 2006. godine, Finac Kimi Räikönnen prelazi iz McLaren Mercedesa u Ferrari, a drugi McLarenov vozač, Kolumbijac Juan Pablo Montoya odlučio se vratiti u Ameriku i voziti NASCAR utrke, bilo je logično da Ron Dennis aktivira ugovor star devet godina i uzme Hamiltona u momčad.

Iako je stigao u momčad kao drugi vozač, uz bok aktualnom svjetskom prvaku Fernandu Alonsu, Hamilton je imao sreće da vozi upravo za McLaren. Naime, šef McLarena Ron Dennis, multimilijunaš koji je u Formulu 1 ušao prije 40 godina kao mehaničar, poznat je po tome da ne sprečava, nego čak i aktivno potiče svoje vozače na konkurenciju. U većini momčadi Formule 1 zna se tko je prvi vozač. On redovito dobiva bolji bolid, a katkad se znalo i narediti drugom vozaču da propusti prvoga radi bodova, što je danas srećom zabranjeno. Kod Rona Denisa nikad nije bilo tako. Poznato je kako je osamdesetih poticao rivalstvo Nikija Laude i Alaina Prosta pa je 1984. Lauda osvojio naslov svjetskog prvaka za pola boda pred Prostom, a 1985. je prvak bio Prost pred Laudom. Slično je bilo i krajem osamdesetih kad su se u McLarenu nadmetali Alain Prost i Ayrton Senna.

ROBERT KUBICA 23-godišnji Poljak zvijezda je BMW-ova timaROBERT KUBICA 23-godišnji Poljak zvijezda je BMW-ova timaVeć na prvoj utrci sezone u Australiji, Hamilton je u kvalifikacijama bio četvrti, a u samoj utrci treći. Novinari su za komentare upitali najutjecajnije ljude Formule 1. Većina ih se svrstala uz Hamiltona, govoreći da će on vjerojatno biti svjetski prvak već ove godine. Frank Williams, vlasnik istoimene momčadi Formule 1, nazvao ga je nadčovjekom. Sedmerostruki svjetski prvak Michael Schumacher koji je Hamiltona hvalio još 2001., rekao je da je iznenađen da je netko tako mlad toliko konzistentan na početku karijere. Bivši svjetski prvaci Jackie Stewart i Niki Lauda pridružili su se špekulacijama prema kojima će Hamilton biti novi svjetski prvak. Jedino je Eddie Jordan, bivši vlasnik momčadi Jordan, rekao da ne vjeruje da će Hamilton osvojiti naslov.

Uslijedili su sve bolji i bolji rezultati: četiri druga mjesta zaredom, u Bahreinu, Maleziji, Španjolskoj i Monaku. Iduća je na redu bila Kanada. Hamilton je u kvalifikacijama osvojio prvo mjesto, tzv. "pole position". Alonso je bio drugi i napao ga je odmah na startu utrke. Hamilton se uspio obraniti od napada, a Alonso je izletio sa staze, oštetio bolid i pao na treće mjesto. Dok je Alonso radio grešku za greškom i pao do kraja na šesto mjesto, Hamilton je obranio sve napade i još povećao razmak od drugoplasiranog Nicka Heidfelda te pobijedio u utrci.

Tjedan dana kasnije, na znamenitoj stazi u Indianapolisu u Sjedinjenim Državama, u kvalifikacijama je Hamilton za dvije desetinke sekunde oborio do tada najbolje Alonsovo vrijeme i startao utrku s prvog mjesta. Alonso je pokušao preteći Hamiltona, u jednom su trenutku čak vozili paraleleno niz startnu ravninu, ali mladi Britanac uspio se svaki put obraniti. Što je utrka bila bliža kraju, Hamilton je vozio sve hladnije i brže, dok je Alonso radio sve više grešaka, gazio preko rubnika, dodirivao travu, blokirao kotače pri kočenju. Na kraju je Hamilton mirno prošao ciljem prvi i došao do pozicije u kojoj je danas, deset bodova ispred Alonsa u ukupnom poretku Formule 1.

Nakon prvih sedam utrka u sezoni, Eddie Jordan sve je usamljeniji među onima koji ne vjeruju da će Hamilton biti novi svjetski prvak. Ipak, deset bodova u Formuli 1 lako se nadoknadi, dovoljno je da Alonso jednom pobijedi, a Hamilton ne završi utrku u prvih deset. Osim toga, Formula 1 je brz i nepredvidiv sport, gume pucaju, spojleri otpadaju pri dodirima u zavojima, stoga je teško predvidjeti što će se dogoditi u preostalih deset utrka tekuće sezone Formule 1. Međutim, pitanju - hoće li Lewis Hamilton u svom debiju u Formuli 1 postati svjetski prvak - odgovor će se moći malo bolje naslutiti već nakon nedjelje 1. srpnja, kad se na francuskoj stazi Magny-Cours održava utrka.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika