Objavljeno u Nacionalu br. 607, 2007-07-03

Autor: Eduard Šoštarić

ARHITEKT EKSPANZIJE UNITED AIRLINESA

'SAD i Hrvatska sad su direktno povezane'

MICHAEL WHITAKER, čelnik jedne od najvećih aviokompanija na svijetu, otkriva razloge potpisivanja code share ugovora s Croatia Airlinesom

TEŠKI DANI NAKON 11. RUJNA Michael Whitaker, potpredsjednik United Airlinesa zadužen za širenje na internacionalna tržišta, kaže da ih je restrukturiranje zbog krize nastale nakon terorističkih napada na SAD stajalo ukupno 4 milijarde dolaraTEŠKI DANI NAKON 11. RUJNA Michael Whitaker, potpredsjednik United Airlinesa zadužen za širenje na internacionalna tržišta, kaže da ih je restrukturiranje zbog krize nastale nakon terorističkih napada na SAD stajalo ukupno 4 milijarde dolaraPotkraj prošlog tjedna hrvatski nacionalni zračni prijevoznik Croatia Airlines i američki United Airlines potpisali su u Dubrovniku codeshare sporazum o prijevozu putnika između Republike Hrvatske i Sjedinjenih Američkih Država. To znači da će putnici iz Zagreba, Splita i Dubrovnika moći putovati u Washington, Chicago, San Francisco i Los Angeles preko sedam europskih gradova, Amsterdama, Bruxellesa, Pariza, Züricha, Münchena, Londona i Frankfurta, odnosno s jednim zaustavljanjem. Nakon što je postala regionalni član zrakoplovne udruge Star Alliance, za Croatia Airlines ovo je najvažniji sporazum od njezina osnutka, jer se kao hrvatski proizvod Croatia Airlines ponudila na američkom tržištu, i to ne s bilo kim nego s drugim svjetskim igračem u prijevozu putnika, United Airlinesom.

Riječ je o prvom interkontinentalnom code share ugovoru koji je potpisala Croatia Airlines u svojoj povijesti. Zajednički letovi pod oznakama obaju partnera OU i UA bit će objavljeni u svim svjetskim rezervacijskim sustavima. Tako će se hrvatskoj kompaniji prvi put u povijesti omogućiti da svoj proizvod ponudi na letovima između hrvatskih i američkih odredišta, i to pod vlastitom oznakom kao da je riječ o obavljanju vlastitih letova između SAD-a i Hrvatske. Putnici za SAD i obratno na ovaj će način imati bolju dostupnost letova kroz mogućnost rezervacije preko interneta, znatno manje vrijeme čekanja za let u SAD iz europskih zračnih luka, te će preko United Airlinesa u SAD-u biti povezani sa 160 destinacija.
U ekskluzivnom intervjuu za Nacional potpredsjednik Uprave United Airlinesa Michael Whitaker govori o razlozima i interesu United Airlinesa za letove prema Hrvatskoj, mogućnostima izravnih letova, sporazumu Otvoreno nebo između EU i SAD-a, borbi između raznih svjetskih zrakoplovnih udruga za nova tržišta, razdoblju oporavka kompanije od bankrota objavljenog 2002.

NACIONAL: Zašto ste sklopili code share sporazum s Croatia Airlinesom kad je hrvatsko tržište za kompaniju veličine United Airlinesa vrlo malo ?

- Mi smo u poslovnoj strategiji usredotočeni na jačanje prijevozničke mreže prema novim odredištima za naše korisnike. Glavni hrvatski grad Zagreb i prekrasnu dalmatinsku obalu učinit ćemo zahvaljujući ovom ugovoru znatno dostupnijima svojim korisnicima i tako ispuniti obećanje koje smo im dali. Croatia Airlines nam kao hrvatski mrežni operater, koji leti u sve važnije europske zračne luke, pruža izvrsnu povezanost Europe s najvažnijim hrvatskim zračnim lukama. Ovaj sporazum je dobro balansiran jer Croatia Airlines uz pomoć United Airlinesa širi svoju mrežu na SAD i 160 destinacija, a United Airlines kroz Croatia Airlines ulazi na područje Hrvatske. To je dobar poslovni potez, jer je naše iskustvo u deset godina poslovanja unutar Star Alliancea pokazalo kako code share sporazumi članicama udruge donose obostrane koristi kompanijama koje potpisuju takve ugovore.

NACIONAL: Niste li jednom odbili potpisati takav sporazum s Croatia Airlinesom?

- Sjećam se prije osam godina u Chicagu, tada sam se prvi put susreo s gospodinom Mišetićem, kako nije bilo moguće razviti takav tip code share između Uniteda i Croatia Airlines, jer se unutar udruge Star Alliance razgovaralo o tome da se takve kompanije kao što je Croatia Airlines prvo trebaju povezati s vodećim europskim operaterima, kakva je, primjerice, Lufthansa. Razgovarao sam tada o tome s gospodinom Mišetićem kako bi bilo dobro uspostaviti čvrste veze s Lufthansom radi približavanja ulasku u Star Alliance. To se i dogodilo u nedavnoj prošlosti, a već danas Croatia Airlines može potpisati i code share ugovor s američkim prijevoznikom na obostrano zadovoljstvo.



IVAN MIŠETIĆ I MICHAEL WHITAKER sreli su se prvi put u Chicagu prije osam godina, kada su razgovarali o mogućnosti potpisivanja code share ugovoraIVAN MIŠETIĆ I MICHAEL WHITAKER sreli su se prvi put u Chicagu prije osam godina, kada su razgovarali o mogućnosti potpisivanja code share ugovoraNACIONAL: U Hrvatskoj se često postavlja pitanje o direktnim letovima između SAD-a i Hrvatske. Kakva je ekonomska opravdanost takvih letova?
- Jedna je od ključnih stvari u našem poslu razvijati tržište, a to se može prije svega stjecanjem iskustva. Primjerice, ove godine smo uspostavili izravne letove koji povezuju SAD s Rimom, ali prije toga smo s Rimom bili povezani preko Frankfurta. Kad smo uvidjeli koliki je promet preko Frankfurta za Rim, odlučili smo uspostaviti izravan let. Upravo su code share sporazumi vrlo dobar alat da bi se ispitalo tržište i eventualno donijela odluka o izravnim letovima. Code share nam otvara mogućnost da jednog dana eventualno otvorimo izravan let prema nekom odredištu, to je nekakvo prijelazno rješenje. Još ne znamo broj putnika za Zagreb ili Dubrovnik iz SAD-a, code share će nam to pokazati i kad snimimo tržište, znat ćemo što učiniti.

NACIONAL: Nije li sporazum s Croatia Airlinesom jedan od koraka kako bi United bio prisutniji na tržištu srednje i istočne Europe?
- Tržište koje ste spomenuli svakako je veliko i raste. Promatrat ćemo kako se razvija. Primjer s Rimom je sličan i može nam poslužiti. U povijesti avijacije mnogi američki prijevoznici pokušali su biti i na ovom tržištu, ali se isplatilo. Imamo tri zrakoplovne udruge prijevoznika, One World, Sky Team i Star Alliance, i na ovom tržištu je svakako velika borba, što ide na ruku korisnicima usluga, jer ima mnogo povoljnih ponuda. Stvaranje boljih modela i mrežno povezivanje kompanija unutar pojedinih udruga primarni su način borbe za tržišta i zasigurno puno isplativiji od izravnih letova.

NACIONAL: Kako se američke kompanije Continental, Delta, American i United Airlines bore protiv niskotarifnih prijevoznika u SAD-u kao što su Southwest, Air Train i Jet Blue? Isti problem imaju i mrežni operateri u Europi.
- Svi američki prijevoznici prolaze kroz značajne procese restrukturiranja, osobito nakon 11. rujna 2001. Niskotarifne kompanije postale su tada znatno efikasnije u poslovanju, promijenile mrežu ruta tako da budu profitabilnije i prevladale su u prijevozu putnika, što ipak još nije slučaj u Europi. Mrežni operateri poput nas i drugih kompanija u SAD-u moraju naći načina kako se boriti s takvom konkurencijom, jer ako se pronađu pravi načini, neće se moći opstati. U restrukturiranju mi smo zrakoplove većeg trupa i širine, koji su do 2002. letjeli na domaćem tržištu, prenamijenili za međunarodne rute te smo uspostavili i 250 operacija na domaćem tržištu u suradnji s manjim zrakoplovnim kompanijama koje obavljaju letove s manjim turboprop i mlaznim zrakoplovima kao što su Canadair CRJ, Dash, Saab 340.

IVAN MIŠETIĆ I MICHAEL WHITAKER sreli su se prvi put u Chicagu prije osam godina, kada su razgovarali o mogućnosti potpisivanja code share ugovoraIVAN MIŠETIĆ I MICHAEL WHITAKER sreli su se prvi put u Chicagu prije osam godina, kada su razgovarali o mogućnosti potpisivanja code share ugovoraNACIONAL: Jedan ste od najvećih svjetskih zrakoplovnih prijevoznika i kako gledate na Open Sky sporazum između EU i SAD od ove godine koji liberalizira tržište zračnog prijevoza?
- Mislimo da zrakoplovna industrija treba biti regulirana kao i svaki drugi posao. Vlade ne bi trebale govoriti kompanijama koliko često mogu letjeti, kamo smiju ili ne smiju pristati, koliko trebaju naplaćivati takve usluge. United je takva pravila imao gotovo 25 godina, a ovaj sporazum otvara tržišta u 27 zemalja EU, što potpuno podržavamo. Poslovanje ćemo svakako učiniti boljim kroz otvaranje tržišta, a implementacija bi trebala početi 30. ožujka 2008. To je prvi link između dvaju najvećih zrakoplovnih tržišta, Europe i SAD-a, gdje se nalazi 60 posto svih zrakoplovnih kompanija danas u svijetu i zapravo označava novu eru u zračnom prijevozu.

NACIONAL: Prije pet godina zbog posljedica terorističkih napada proglasili ste bankrot, ali ste ponovno postali respektabilnom kompanijom u svjetskim razmjerima. Kako ste se način uspjeli oporaviti ?
- To je bilo vrlo bolno razdoblje, jer smo u restrukturiranju morali otpustiti 50 tisuća radnika. Od kraja 70-ih, kad je bilo 20 američkih zračnih linijskih prijevoznika, 14 ih je propalo. Od preostalih šest pet je objavilo bankrot, American Airways jedini nije, ali će to morati učiniti kako bi se restrukturirao. Mi smo u restrukturiranju proveli tri godine i dramatično smo morali rezati troškove kako bismo preživjeli. U restrukturiranju smo smo od prosinca 2002. izgubili 4 milijarde dolara.

Drugi po veličini u svijetu

United Airlines s flotom od 460 zrakoplova svakodnevno obavlja 3600 letova prema 210 destinacija i godišnje preveze oko 70 milijuna putnika. Po veličini među zračnim prijevoznicima zauzima drugo mjesto. Svakodnevno prometuje s najvažnijih američkih zračnih luka Washington DC, Los Angeles, Denver, Chicago i San Francisco prema Aziji, Pacifiku, Europi i Latinskoj Americi. United je jedan od osnivača međunarodne udruge Star Alliance čiji je član i Croatia Airlines.

CA dobiva sjedala u američkim avionima

POTPIS U DUBROVNIKU Code share ugovor potpisali su Michael Whitaker i pomoćnik direktora Croatia Airlinesa Srećko ŠimunovićPOTPIS U DUBROVNIKU Code share ugovor potpisali su Michael Whitaker i pomoćnik direktora Croatia Airlinesa Srećko ŠimunovićCode share je sporazum između aviokompanija prema kojem svatko od potpisnika ima određeni broj zakupljenih sjedala na letu drugog partnera kao da je let njegov vlastiti. Primjerice, ako Croatia Airlines ima zakupljenih 30 sjedala na letu United Airlinesa iz Frankfurta za Chicago to praktično znači kao da Croatia Airlines leti u SAD. Isto tako, United Airlines će imati sjedala zakupljena u zrakoplovima Croatia Airlinesa koji će iz europskih zračnih luka za Zagreb i druge gradove prevoziti putnike United Airlinesa na putu iz SAD-a prema Hrvatskoj. Letovi će imati oznake obaju prijevoznika bilo da se polijeće iz Hrvatske ili SAD-a. Na taj se način omogućuje veći izbor i bolja dostupnost letova između Hrvatske i SAD-a, jednostavniji prihvat i otprema putnika i znatnije smanjenje vremena čekanja u europskim zračnim lukama.

Vezane vijesti

1. HNL: Zadar izvukao 'nulu' na Maksimiru protiv blijedog Dinama

1. HNL: Zadar izvukao 'nulu' na Maksimiru protiv blijedog Dinama

U šest poslijepodnevnih utakmica 20. kola Prve HNL strijelci nisu bili raspoloženi, postignuta su tek četiri gola. Nogometaši Zadra priredili su… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika