Objavljeno u Nacionalu br. 609, 2007-07-16

Autor: Eduard Šoštarić

UZROCI TRAGEDIJE U VUKOVARU

Lažni dijelovi krivi za pad

ISTRAŽITELJI ZTZ-a SU PRELIMINARNO ocijenili da su nesreću u Vukovaru skrivili zagušenje motora ili havarija transmisije vjerojatno uzrokovani ugradnjom falsificiranih dijelova te ilegalnim remontima kod neovlaštenih tvrtki

MI-8 H-253 snimljen na aerodromu Lučko samo nekoliko dana prije tragedije u VukovaruMI-8 H-253 snimljen na aerodromu Lučko samo nekoliko dana prije tragedije u VukovaruZagušenje motora i gubitak njegove snage ili havarija transmisije, odnosno poluga i sajli koji su povezani s repnim rotorom zbog čega je kormilo pravca izgubilo svaku funkciju vrlo vjerojatni su uzroci nedavnog pada vojnog helikoptera MI-8, mišljenja su istražitelja nakon preliminarnog statičkog dijela očevida nad helikopterom hrvatskog ratnog zrakoplovstva Mi-8 registracijske oznake H-253 koji se 9. srpnja 2007. srušio u krugu vukovarske vojarne pri čemu je poginulo troje, a teže ili lakše ozlijeđeno osam osoba. Radi se o najvećoj katastrofi u povijesti hrvatskog zrakoplovstva uopće, a gore spomenute uzroke stručnjaci Zrakoplovno tehničkog zavoda dovode u vezu s nizom propusta u nadzoru i kvaliteti obavljenih radova na remontima helikoptera 2005. prema Ugovoru potpisanom između MORH-a i ukrajinske tvrtke Ukrspetsexport iz Kijeva kao izvršitelja odnosno tvrtke Aviakon kao izvođača, te kasnijeg remonta 8 helikopterskih motora obavljenih 2006. u 150.ARZ u ruskoj pokrajini Kaliningrad čiji je izvršitelj bila državna agencija Alan d.o.o., o čemu svjedoči i dokumentacija u posjedu Nacionala.

Pored toga, dopis generala V. Komardina zamjenika direktora ruske državne agencije Rosoboronoexport specijalizirane za kupoprodaju vojne opreme upućen 18. listopada 2002. tadašnjem pomoćniku ministrice Željke Antunović, brigadiru Draženu Jakopecu i zapovjedniku Hrvatskog ratnog zrakoplovstva Josipu Štimcu govori o tome kako je jedini legalni izvoznik ruskih zrakoplovnih dijelova tvrtka Rosoboronoexport, a general Komardin je potvrdio kako su dijelovi koje je tada kupio MORH falsifikati. Do danas se nije ništa promijenilo, jer se dijelovi ne uvoze od Rosoboronoexporta kao izvornog proizvođača. Rezervni dijelovi se i dalje nabavljaju po skladištima otpisanih helikoptera na području zemalja bivšeg Sovjetskog Saveza, 30-40 posto dijelova koje dolaze u Hrvatsku nemaju potvrdu o izvornom porijeklu, rokovima i godini proizvodnje, a nekoliko posrednika sudjeluje u tome.

U Hrvatskoj je za vrijeme mandata Željke Antunović i tadašnjeg direktora RH Alana Antuna Peršina boravio i Sergej Čemezov, prvi čovjek ruske vojne industrije koji je izrazio veliko nezadovoljstvo što su se hrvatski MIG-ovi remontirali u Rumunjskoj i da takav remont ruske vlasti ne smatraju legalnim. Kao rezultat toga jedan od MIG-ova oznake 110 koji se nalazio na remontu u Rumunjskoj nije poletio do danas.

Srušeni helikopter H-253 koji je inače služio za prijevoz predsjednika vlade, ministara i najviših dužnosnika prevezen je koncem prošlog tjedna u Zrakoplovno tehnički zavod u Velikoj Gorici gdje se u ponedjeljak u 10 sati ujutro krenulo u temeljitu dinamičku fazu istrage, rastavljanje svih dijelova počevši od kabine prema repu, njihovo fotografiranje, pregled i analiza oštećenja. U Zrakoplovnom zavodu vlada opsadno stanje, česti su obilasci i dolasci pripadnika Vojne policije, hangar u kojem je smješten helikopter potpuno je izoliran, članovi povjerenstva koji istražuju nesreću već su se naoružali prijenosnim računalima i videoprojektorom i stječe se dojam kako u Zrakoplovnom zavodu planiraju ostati mjesecima premda stručnjaci u Zavodu ističu kako se sve može odraditi za dva tjedna. Nema niti jednog valjanog razloga da istraga oko pada helikoptera ne bude brza i efikasna, jer su pilot i kopilot ostali živi, a letjelica je u dobrom stanju za pregled. Prvo što će Povjerenstvo učiniti i što je od iznimne važnosti je pregled filma tzv. SARP-a, sastavnog dijela helikoptera koji registrira sve parametre i funkcije rada motora tijekom leta. Budući da takav film, koji se primjerice može usporediti s nalazom rada srca poput EKG-a, bilježi samo pola sata rada svih vitalnih dijelova helikoptera bilo je vrlo važno da se odmah po padu on isključi, jer da je ostao upaljen, zadnjih pola sata bi istražitelji vjerojatno slušali samo šumove. Nacional je doznao kako je film sačuvan i njegov sadržaj bit će paralelno pušten uz magnetofonsku vrpcu razgovora pilota i posade u kabini od trenutka polijetanja.


MINISTAR OBRANE Berislav Rončević nesvjesno je izrekao niz netočnosti koje su mu servirali suradnici kako bi skinuli odgovornost sa sebeMINISTAR OBRANE Berislav Rončević nesvjesno je izrekao niz netočnosti koje su mu servirali suradnici kako bi skinuli odgovornost sa sebeMeđutim, da tragediju u Vukovaru nisu previše ozbiljno shvatili ljudi koji skrbe o nabavci dijelova za Hrvatsko ratno zrakoplovstvo pokazao je najnoviji slučaj koji se dogodio 10. srpnja 2007. samo dan nakon tragedije u Vukovaru. Zrakoplovnom zavodu u Velikoj Gorici iz državne agencije Alan d.o.o. kojoj je na čelu Ivan Nekić tog su dana dostavljene piropatrone, u vrijednosti milijun kuna, vrlo loše kvalitete, bez oznake porijekla, roka trajanja i godine proizvodnje, odnosno putovnice. Piropatrone inače služe kao eksplozivna punjenja koja pomažu pri izbacivanju pilotskih sjedala u borbenim zrakoplovima. Zrakoplovni zavod je odbacio mogućnost da ih takve primi, a to je učinio i nešto prije s crijevima za MIG-ove 21 također dobivene od Alana d.o.o. Premda se svi dužnosnici MORH-a, uključujući i ministra obrane Berislava Rončevića, brane od optužbi kako su rezervni dijelovi i njihova kvaliteta neupitni, to očito nije točno sudeći po najsvježijim spomenutim primjerima, ali i zbog gore spomenutog dopisa iz Rosoboronoexporta. Podatak zanimljiv istrazi svakako je i informacija o tome da je Alan d.o.o. na čelu s Ivanom Nekićem bio izvršitelj posljednjeg remonta 8 motora za helikoptere Mi-8 prema Ugovoru br.AA-0272060-05/03-01/M3-060102-05-178 od 30. studenoga 2005. Međutim, odmah nakon remonta helikopterskih motora u ljeto 2006., Nacional je doznao kako je došlo do otkaza jednog motora upravo na helikopteru H-253, dakle na istom onom koji je pao u Vukovaru. Pokvareni motor serijskog broja 7087882702003 danas skuplja prašinu u Zrakoplovnom zavodu i umjesto da ga se reklamira izvoditelju remonta 150. ARZ u ruskoj regiji Kaliningrad, netko očito svjesno i namjerno čeka da motoru prođe garantni rok i da na tome zaradi. Hrvatski porezni obveznici morat će zbog toga iz svog džepa plaćati popravak motora, a ne tvrtka koja je loše i nekvalitetno obavila remont. Kakve sve gluposti hrvatski građani moraju plaćati potvrđuje i informacija o tome kako je šef logistike Hrvatskog ratnog zrakoplovstva Mirko Ljevar nedavno nabavio 35 tisuća američkih dolara vrijedne nosače za rakete koje oružane snage više nemaju, jer su otpisane prije tri godine.

Kada se radio generalni remont deset helikoptera 2005. u suradnji s ukrajinskim stručnjacima iz tvrtke Aviakon, uključujući i nedavno srušeni helikopter H-253, na čelu hrvatskog Povjerenstva bio je upravo Željko Idek, šef za nabavu i opremanje u MORH-u. Ugovor se kršio naočigled svih, a neki su članovi povjerenstva zbog Željka Ideka napustili Povjerenstvo. Iz zrakoplovno-remontnog zavoda izuzimao se potrošni materijal, premda ga je ugovorom morao osigurati izvođač, odnosno ukrajinska tvrtka. Potom su Ukrajinci iz Zrakoplovnog zavoda sa zastarjelih helikoptera skidali stakla za kabine što je također bilo protivno ugovoru. Deseti komplet motora helikoptera za remont, 2 glave motora, jedan reduktor i jedan pomoćni motor nikad nisu remontirani premda je ugovor sadržavao remont deset kompleta motora. Da li je učinjena kompenzacija zbog toga što motori nikada nisu remontirani ili ne, to je najmanje bitno, jer se nije poštivalo slovo Ugovora. Nadalje, dvije dizalice za potrebe spašavanja i izvlačenja koje su ugrađene na helikoptere Mi-8 tijekom remonta ne funkcioniraju niti danas.

ZAPOVJEDNIK RATNOG ZRAKOPLOVSTVA Vlado Bagarić  nije govorio istinu kad je rekao da HRZ ne sudjeluje u nabavi dijelovaZAPOVJEDNIK RATNOG ZRAKOPLOVSTVA Vlado Bagarić nije govorio istinu kad je rekao da HRZ ne sudjeluje u nabavi dijelovaNajgore od svega jest što nikome iz Zrakoplovno-tehničkog zavoda nije bilo dopušteno da ode u Ukrajinu kad se radio remont svih motora, poluga i komandi helikoptera premda je u Ugovoru u članku 66. stajalo kako se u bilo kojoj fazi remonta u Ukrajinu mogu poslati hrvatski predstavnici u svrhu obavljanja pregleda i tehničkih konzultacija. Ukrajinci su bili dužni predstavnicima Zrakoplovnog zavoda omogućiti pristup radnim prostorima u kojima se obavljaju radnje remonta helikoptera. Ništa se od toga nije ostvarilo. I ne samo to, Zrakoplovni zavod je od brigadira Željka Ideka tražio liste ispitivanja motora, reduktora i ostalih vitalnih sklopova koji su rađeni u Ukrajini, ali ih nije dobio. Još jedan apsurd uz remont iz 2005. je činjenica kako su radnici Zrakoplovno remontnog zavoda dobivali certifikate o nekakvoj osposobljenosti. Naravno, certifikatima su se smijali odgovorni u Ministarstvu prometa i veza, jer su oni bezvrijedni u bilo kojoj drugoj zemlji. Certifikate nisu dobivali od ukrajinske tvrtke Aviakon već od Đure Sesara, vlasnika tvrtke Informatika sistemi koji je uz tvrtku Soko Z. I. glavni dobavljač rezervnih dijelova za hrvatsko ratno zrakoplovstvo i glavni čovjek za sve remonte hrvatskih vojnih letjelica. Ne samo da nabavlja rezervne dijelove i ugovara sve remonte za Hrvatsko ratno zrakoplovstvo već je njegovom zaslugom češka zrakoplovna tvrtka Zlin dobila posao u Hrvatskoj. MORH je posredstvom Đure Sesara naručio nekoliko školskih zrakoplova za početnu obuku pilota.

Nakon što se dogodila tragedija u Vukovaru, reakcije najviših dužnosnika MORH-a i Hrvatskog ratnog zrakoplovstva pokazale su odsutnost bilo kakve odgovornosti. Njihove izjave nakon tragedije bile su najvećim dijelom potpune neistine i dezinformacije. U tome je prednjačio direktor agencije Alan Ivan Nekić. Tvrdio je kako Alan uopće ne sudjeluje u nabavci dijelova za Hrvatsko ratno zrakoplovstvo niti mu je ikad vraćeno bilo što neispravno u posljednje tri godine. Budući da su svi gore spomenuti podaci koji se odnose na Alan d.o.o potkrijepljeni dokumentacijom u posjedu Nacionala, očito je da je Ivan Nekić prošlog tjedna govorio notorne neistine pred hrvatskim novinarima i javnosti. Zbog čega Nekić obmanjuje javnost trebali bi znati oni koji su ga postavili na mjesto direktora agencije koja živi na račun hrvatskih vojnih proizvođača, jer od njih ubire provizije, a u posljednje vrijeme počela se baviti iznajmljivanjem prostora. Tako je Ivan Nekić ministru obrane Berislavu Rončeviću podvalio da potpiše protuzakoniti ugovor o podnajmu prostora u Zrakoplovno-tehničkom zavodu. Naime, Alan d.o.o. je od MORH-a dobio kvadrat prostora za 4 kune da bi ga odmah dao u podnajam za 50 kuna tvrtki 3. maj TIBO.

Prema članku 20. Zakona o zakupu poslovnog prostora u vlasništvu Republike Hrvatske, zakupnik nema pravo poslovni prostor ili dio poslovnog prostora dati u podzakup. Ministar obrane Berislav Rončević potpisao je takav protuzakonit ugovor. Međutim, to nije sve, jer je dio prostora u Zrakoplovnom zavodu iznajmljen i tvrtki Aviastandard iz Velike Gorice koja ima dva zaposlenika. Ugovor je potpisao brigadir Željko Idek, šef uprave za nabavu i opremanje u MORH-u. Rasprodaja Zrakoplovno-tehničkog zavoda u Velikoj Gorici posljednjim je potezima Alana d.o.o. uz blagoslov Ministarstva obrane već počela, a od njegova poslovanja na komercijalnoj osnovi očito neće biti ništa.

PIROPATRONE koje je tvrtka ALAN isporučila Zavodu u Velikoj Gorici odmah su označene sumnjivimaPIROPATRONE koje je tvrtka ALAN isporučila Zavodu u Velikoj Gorici odmah su označene sumnjivimaU nekoliko je navrata neistinu izgovorio i ministar obrane Berislav Rončević, ali prema svemu sudeći ne- svjesno, jer on niti ne može biti o svemu savršeno informiran, ali je zato poslušao svoje savjetnike i podređene koji mu očito pakiraju pred izbore. Tako je izjavio kako Zrakoplovni zavod u Velikoj Gorici posluje po standardima JAR-145, odnosno propisu međunarodne zrakoplovne asocijacije po kojem je neka tvrtka ovlaštena za održavanje zrakoplova. Nije istina da Zrakoplovni zavod posluje po JAR-u, jer se zahtjev za uvođenje standarda JAR-145 već dva mjeseca nalazi kod brigadira Željka Ideka koji ga nije poslao na odobrenje ministru obrane. Tek tada bi se počelo s uvođenjem spomenutog standarda u Zrakoplovni zavod. Prije svega, Rončević bi trebao pitati Ideka zbog čega blokira takav proces. Nadalje, ministar obrane je izjavio kako više nema posrednika u nabavi dijelova za Hrvatsko ratno zrakoplovstvo što nije istina. I dalje se dijelovi nabavljaju preko Đure Sesara i Informatike Sistema d.o.o., te tvrtke Soko Z.I., pa potom preko Alana d.o.o. odlaze u Zrakoplovni zavod. Previše sklon istini nakon tragedije nije bio niti zapovjednik Hrvatskog ratnog zrakoplovstva brigadni general Vlado Bagarić koji je izjavio kako Hrvatsko ratno zrakoplovstvo ne sudjeluje u nabavi rezervnih dijelova. Još jedna neistina, jer Hrvatsko ratno zrakoplovstvo specificira svoje potrebe, potom sudjeluje sa svojim predstavnicima u Povjerenstvu koje odabire dobavljača u suradnji s Upravom za logistiku Glavnog stožera oružanih snaga Republike Hrvatske.

Neistine iz Alana d.o.o.

ALAN d.o.o. sudjeluje u svim poslovima nabave rezervnih dijelova i remonta vojnih letjelica, pa je bio i izvršitelj ugovora remonta motora osam helikoptera Mi-8 koje su obavili Rusi tijekom 2006. Kakva je kvaliteta remonta govori podatak da je motor ugrađen na H-253 prvi put otkazao u lipnju 2006. čim je došao s remontaALAN d.o.o. sudjeluje u svim poslovima nabave rezervnih dijelova i remonta vojnih letjelica, pa je bio i izvršitelj ugovora remonta motora osam helikoptera Mi-8 koje su obavili Rusi tijekom 2006. Kakva je kvaliteta remonta govori podatak da je motor ugrađen na H-253 prvi put otkazao u lipnju 2006. čim je došao s remontaDirektor državne agencije Alan d.o.o. za posredovanje u prometu naoružanjem i vojnom opremom Ivica Nekić od trenutka tragedije u Vukovaru obasipao je hrvatske novinare neistinitim tvrdnjama. Prije svega o tome da njegova agencija uopće ne sudjeluje u nabavi rezervnih dijelova za HRZ niti da mu je bilo kakav dio vraćen kao neispravan. Odmah po tragediji u Vukovaru, milijun kuna vrijedne piropatrone upućene od Alana prema ZTZ-u označene su neispravnima, a sličan slučaj zabilježen je i s crijevima za hrvatske MIG-ove. Jedina djelatnost ove agencije je da ubire provizije, a počela se baviti i protuzakonitim poslovima davanja podzakupa.

Teška kršenja ugovora o remontu helikoptera s Ukrajincima

Premda je u ugovoru o generalnom remontu helikoptera 2005. nedvosmisleno stajalo kako zaposlenici Zrakoplovnog zavoda iz Velike Gorice mogu otići u nadzor ukrajinskim stručnjacima kako bi vidjeli da li se sve radi kako je planirano, to se nikad nije dogodilo. Upravo su Ukrajinci kod sebe učinili 60-80 posto svih potrebnih radova na remontu, ali nitko sa sigurnošću ne zna je li to obavljeno kvalitetno, jer ne postoje rezultati ispitivanja rada remontiranih motora unatoč tomu što su zaposlenici ZTZ-a to zahtijevali. Brigadir Željko Idek jedini je odgovaran što se ugovor nije poštivao, pa je tako primjerice, cjelokupan komplet motora helikoptera ostao bez remonta, a dvije dizalice koje su ugrađene na helikoptere uopće ne funkcioniraju. Idek je dozvolio da se Ukrajinci koriste potrošnim materijalom iz ZTZ-a i da skidaju dijelove s otpisanih hrvatskih helikoptera i ugrađuju na one koji su bili u fazi remonta, a sve to bilo je kršenje ugovora.

Vezane vijesti

Mogli su mi barem reći 'hvala'

Mogli su mi barem reći 'hvala'

Nakon Mate Arlovića i Ljube Jurčića, Zoran Milanović odlučio se na novu tranšu "odstrela" stranačkih kapitalaca, pretpostavljajući im potpuno… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika