Objavljeno u Nacionalu br. 609, 2007-07-16

Autor: Damir Radić

FILM

Grkljan prerezan srpom

'HOSTEL 2' Elija Rotha je kreativno potentan film i puno bolji od prethodnika

TRI AMERIČKE studentice doživjet će užas u slovačkim TRI AMERIČKE studentice doživjet će užas u slovačkim Quentin Tarantino ove godine nije zablistao samo autorski, vrlo dojmljivim ostvarenjem “Otporan na smrt“, nego se iskazao i na producentskom planu. Napokon je doveo u red svog ljubimca Elija Rotha, koji ga je oduševio hororskim debijem “Koliba straha“ iz 2002., nakon čega je preuzeo skrb o njegovoj karijeri. Roth je imao 30 godina kad je napisao, producirao i režirao spomenuti filmić povremeno dojmljive slikovne izvedbe i zanimljive početne ideje (izvor stravičnih zbivanja nije ni čovjek ni onostrana bića, nego ubojiti virus), no upropastio ga je porazno klišeiziranom karakterizacijom adolescentskih likova i oslanjanjem na najbanalnije žanrovske stereotipe. Međutim, pubika je film prigrlila, pa je na uloženih milijun i pol dolara zarada u svjetskoj kino distribuciji narasla na čak 30 i pol milijuna, a Tarantino, filmofil nevjerojatno demokratična ukusa, s posebnom sklonošću za tzv. eksploatacijske produkcije, sasvim se razgalio. U tom zanosu postao je Rothovim promotorom, pa je na špici sljedećeg projekta relativno mladog filmaša stajalo “Quentin Tarantino presents“.


Na žalost, ta “prezentacija“ pretvorila se u pravu grozotu - “Hostel“, o njemu je riječ, također je imao zanimljivo idejno polazište (u nekom slovačkom hostelu “regrutiraju“ se mladi, po mogućnosti američki turisti te postaju objektom nezamislive torture krvožednih svjetskih bogatuna koji lokalnoj mafiji plaćaju mastan novac kako bi iskusili užitak mučenja i ubijanja), ali Roth je ustrajao u primitivnoj karakterizaciji adolescentskih protagonista i scenarističkim klišeima dovedenima do stupidnosti, a za razliku od “Kolibe straha“ film je i vizualno bio neugledan, iako mu je budžet, a time i produkcijsko-dizajnerski uvjeti, bio tri puta veći. I ovaj Rothov “prinos“ žanru bio je srdačno prihvaćen - na uložena 4,5 milijuna dolara zarada u svjetskoj kino mreži iznosila je više od 80. Uslijedio je nastavak, ali ovaj put Tarantino je ipak pazio da se ne osramoti, jer koliki god bio estetski demokrat, ipak je riječ o suviše pametnom čovjeku da bi dva puta zaredom promovirao notorno eksploatacijsko smeće.


“Hostel 2“ otvara se u maniri prvog nastavka “Noći vještica“ - preživjeli junak početnog filma (mogućeg) serijala neće se stići pravo ni pribrati od traume, a već će (doslovce) ostati bez glave. Slovački bogatun i mafijaš Saša ima toliko razgranate međunarodne veze da, ako se žrtvama i posreći da izbjegnu prvi udarac, dokrajčit će ih drugi; jer, to znamo odavno, duga je ruka organiziranog kriminala. Nakon ovakva prologa, počinje “prava“ radnja filma. Trojicu američkih studenata iz prvog “Hostela“ na putu po Europi zamjenjuju tri američke studentice - lijepa, dobra, pametna i sudbonosno bogata Beth, seksepilna “kučka“ Whitney i štreberica Lorna. Nakon likovnjačke sesije u Italiji cure se zapute u Prag, ali na poziv glamuroznog modela, Slovakinje Axelle, kao prvo odredište biraju slovačke toplice. Namjesto da odsjednu u dobrom hotelu, što im bogata Beth s lakoćom može omogućiti, radije biraju lokalni hostel, onaj isti iz prvog filma.


Jer iako bogata, Beth se želi osjećati kao “obična“ studentica i tulumariti sa studentskom škvadrom iz raznih dijelova svijeta, umjesto da se dosađuje u nekakvom sterilnom hotelu s umornim starcima. Kad ju otac telefonski upozorava na oprez, ona samouvjereno uzvraća - “nije ovo Ukrajina“, implicirajući kako je srednja Europa ipak riznica kulture, a ne neki divlji istok. Na žalost, skori će ju događaji demantirati - svi ti Slaveni, bili oni s juga, istoka ili iz samog središta Europe, zapravo su opskurni “Balkanci“; sve je to ista balkanska kaša, a da ne pomislimo kako naš američki autor ima nekakve rasističke primisli, u lošem su svjetlu prikazani i Talijani. A i bogatuni koji licitiraju glavama lijepih studentica iz svih su krajeva svijeta; štoviše, dvojica ključnih su Amerikanci. I dok je u prvom filmu srednja Europa sa svojim mračnim kulturnim teretom bila pakao u kojem su se našli naivni i lakomisleni američki mladci, u nastavku su stvari postavljene složenije. Ne samo da je jasno pokazano kako su izvor zločina dokoni svjetski (a to u najvećem broju slučajeva znači američki) bogataši koji nakon zasićenja seksualnom dekadencijom žude prelazak na “viši nivo“, tj. senzaciju vlastoručnog ubijanja (lokalni su slovački mafijaši samo prihvatili tržišne zakonitosti i ponudili “konkurentan proizvod“), nego i junakinja filma (izražajna i uvjerljiva Lauren German) postaje utjelovljenjem “američkog načina“. Završnica filma, naime, razorno je ironična: sva pamet (koja uključuje i manipulativnost temeljenu na vlastitoj seksualnosti), odlučnost i hrabrost našoj junakinji ne bi bili dostatni da iz pakla katakombi - u kojima se mladićima i djevojkama srpom režu grkljani, brusilicom zarezuju lubanje, skalpelom s bedara narezuju šnite nalik onima od pršuta - iziđe živa da nije njezina novca. Novac, ta esencija “američkog načina“, ono je što joj ključno omogućuje preživljavanje.


Kakve li zablude kad je, makar privremeno, poželjela biti poput studenata prosječna imovinskog stanja; novac je moć, ne zaboravi to nikad, djevojko - vjerojatno je samoj sebi rekla nakon iskušenja koja je prošla. Da ironija bude potpuna i klasni background naglašeniji, na kraju se Beth ne osvećuje izravno bogatunu Saši, jer njih dvoje od iste su vrste, nego njegovoj pomoćnici Axelle čiji je sav kapital, koliko se da razabrati, fizička ljepota. A da bi osveta bila potpunija i okrutnija, da bi se s morbidnom zluradošću zatrlo jedino što ima, Axell će biti dekapitirana i njezina glava, ta nekadašnja kruna na seksi tijelu, groteskno će biti pretvorene u nogometnu loptu za bandu Cigančića.


“Hostel 2“ nije samo značenjski kudikamo bogatiji od prethodnika, usložnjen je i narativno-dramaturški (prisutna je i perspektiva dvojice američkih krvožednih bogatuna), a znatno veći budžet (10 milijuna dolara) omogućio je Rothu i jaču dizajnersku potporu.


Film izgleda dobro, režiran je sigurno, nije, doduše, lišen svih žanrovsko-dramaturških općih mjesta, a i likovi su mogli biti razrađeniji, međutim, generalni dojam je pozitivan. Intenzivno eksplicitan pristup nasilnim prizorima, koji je izazvao optužbe za pornografiju, dodatni je plus, uostalom, treba imati pozitivne drskosti nesmiljeno baciti publici i kritici u lice sve ono što im je bacio Roth (odsijecanje penisa i testisa jednim potezom i spomenuto igranje nogometa glavom ljepotice antologijskih su dosega). Istina je, ima u tome ponešto i adolescentskog (crnohumornog) pretjerivanja, no u zanemarivim količinama. “Hostel 2“ kreativno je potentan film kojim Eli Roth uspijeva opravdati Tarantinovu protekciju, a bitno slabija zarada u odnosu na prethodnika samo potvrđuje da kreativnost obično ne ide ruku pod ruku s visokom komercijalnošću.


U poplavi remakeova klasičnih horora, pristigao je i novi “Autostoper“. Doduše, original Roberta Harmona iz 1986. teško da bi se mogao nazvati klasikom, ali činjenica je da je stekao kultni status, vjerojatno ponajviše zahvaljujući karizmatičnom Rutgeru Haueru u naslovnoj ulozi. Poprilično bezlično režirano djelce ispunjeno scenarističkim provalijama kritičari su nalazili intrigantnim radi homoseksualne sado-mazo sugestije u odnosu dvojice glavnih likova te mogućnosti da se Hauerov lik tumači kao mračno naličje, id dobroga junaka; kako je u remakeu, koji kao svoj debitantski filmski rad potpisuje poznati režiser muzičkih spotova Dave Meyers, oboje izostalo, štoviše umjesto homo napetosti s/m kalibra imamo “običan“ hetero odnos, kritika je film zgazila. Zapravo, novi “Autostoper“ parafraza je maskuline priče o dječaku koji postaje muškarcem; ovdje djevojčica, pod pritiskom čistog zla utjelovljenog u iracionalnom psihopatu, postaje ženom, koja, međutim, prelazi tradicionalne rodne granice, što je ugodno osvježenje u odnosu na patetičnu mušku varijantu. Kako je ta priča nadasve kompetentno režirana, u čvrstom ritmu, vizualno atraktivno, s dobrim osjećajem za atmosferu, film zaslužuje preporuku. Zgodna, erotična i izvanredno seksepilna Sophia Bush kao magnetsko središte strukture učvršćuje u tom dojmu.

HOSTEL 2Hostel: Part II, am. horor, 2007.
R: Eli Roth Gl: Lauren German, Bijou Phillips, Heather Matarazzo, Roger Bart, Vera Jordanova, Richard Burgi

ocjena: 3 i pol (tri i pol) zvjezdice



AUTOSTOPERThe Hitcher, am. akc. triler-horor, 2007.
R: Dave Meyers Gl: Sophia Bush, Zachary Knighton, Sean Bean, Neal McDonough

ocjena: 3 (tri) zvjezdice

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika