02.08.2007. / 15:36

Autor: Robert Bajruši

KOLUMNA DANA

Ceste smrti traže veće kazne

S druge strane, budu li protiv vas podignute 63 kaznene prijave zbog nasilja ili barem desetak jer su vas ulovili pijanog u vožnji, možete biti bezbrižni. Kriminalni recidivizam u Hrvatskoj je pitanje prestiža, i u zatvoru završavaju samo ubojice

Kada u nekoj državi u desetak dana u sličnim situacijama pogine 15 ljudi, tada to može značiti samo ovo: ili se radi o Bliskom istoku, ili o hrvatskim prometnicama. Na žalost, ovoga ljeta u pitanju su ceste i saobraćaj u kojem svakodnevno ginu svi, od razuzdanih teenagera koji se pripiti vraćaju iz noćnih provoda pa do cijelih obitelji što su se uputile na ljetovanje.

Ovdje nije riječ o katastrofičnim prognozama već gruboj stvarnosti i dovoljno je pogledati naslove u novinama: «Stradala slovačka obitelj», «Dvoje poginulih u sudaru kod Pule», «Poginuo motociklist», «Sin uglednog biznismena ubio djevojku». Ovo je manji dio naslova koji su prošlog tjedna dominirali u udarnim terminima i hrvatske drumove pretvorili nalik onima po kojima je vozio Mad Max. Postavlja se pitanje zašto se ova epidemija nesreća dešava baš u Hrvatskoj. Jer ovdje se ne sudaraju samo domaći šoferi nego podjednako i Nijemci, Austrijanci i Slovenci, koji u svojim državama jako dobro paze da ne bi prekršili upozorenja o ograničenju brzine.
Odgovor se nameće sam po sebi – zato jer se u Hrvatskoj zakoni, manje-više mogu kršiti nekažnjeno. Ili preciznije, opasnost da završite u zatvoru obrnuto je proporcionalna s težinom prekršaja. Najveći izgledi da nekoliko dana «odležite» na državnoj hrani su kada zaboravite platiti kaznu za nepropisno parkiranje. Za godinu ili dvije, na vrata će vam pozvoniti policajac i uljudno pozvati da se u njegovoj pratnji provezete do najbližeg pritvora.

S druge strane, budu li protiv vas podignute 63 kaznene prijave zbog nasilja ili barem desetak jer su vas ulovili pijanog u vožnji, možete biti bezbrižni. Kriminalni recidivizam u Hrvatskoj je pitanje prestiža, i u zatvoru završavaju samo ubojice. Svi ostali – bez obzira tuku li nemoćne roditelje, plaćaju mito, podmeću paklene naprave pod aute ili u BMW-ima ubijaju prolaznike na pješačkim prijelazima – vrlo vjerojatno će se izvući. Pred takvim likovima, suci uglavnom ostaju fascinirani i paze da slučajno ne izreknu previsoku kaznu.

Upravo zato, posve je sporedno pitanje treba li ili ne u Zakonu o prometu ukinuti odredbu o nula promila. Mnogi koji umjereno piju su ozbiljni baš kao što postoji i gomila trijeznih budala za volanom. Puno je važnije provoditi zakone, a neke i pooštriti. U Italiji svakom motociklistu bez kacige odmah oduzimaju skuter i vraćaju tek nakon što plati kaznu. Mnogi su Hrvati osjetili snagu slovenske policije nakon što su prekoračili brzinu za par kilometara. Kazna se plaća odmah ili više nema ulaska u EU. Za razliku od susjeda, u Hrvatskoj je na autocesti Zagreb-Split i u najvećim gužvama teško vidjeti policiju.

Poznanici su se prošli tjedan vraćali s mora, a pred Svetim Rokom su zbog vjetra kilometarsku kolonu usmjeravali radnici, jer policije nije bilo. Isto tako, zagrebački vikendi na gradskim ulicama su horrori, ali policije nema nigdje, iako se zna da upravo u tim noćima ima najviše nesreća. Ivica Kirin nije napravio ništa da se situacija popravi i, između ostalog, zbog toga nije dobar ministar.

A rješenje je tako jednostavno. Kada sam prijatelja koji živi u New Yorku pitao kako je Rudy Giulliani smanjio stopu kriminala za 70 posto, lakonski je odgovorio: «Svu policiju je izvukao s Manhattana i poslao u Bronx i Harlem».

Vezane vijesti

Opet palo staklo sa zagrebačkog Hoto tornja, ozlijeđen zaštitar

Opet palo staklo sa zagrebačkog Hoto tornja, ozlijeđen zaštitar

Sa zgrade Hoto tornja (zgrada T-coma) u Savskoj ulici u Zagrebu pao je komad staklene stijene pri čemu je ozlijeđen zaštitar, doznaje se u… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika