Objavljeno u Nacionalu br. 616, 2007-09-03

Autor: Ante Mihić, Stanko Borić, Ante Pavić, Marko Biočina

DOSSIER: MOĆ NA KOTAČIMA

SUV - skup, udoban, velik

SPORT UTILITY VEICHLE ili vozila velikih dimenzija su sve popularnija u Hrvatskoj: desetero vozača govori o prednostima i nedostacima svojih automobila

Televizijski voditelj Željko Pervan kaže da bi volio raditi kao probni vozač jer voli mijenjati automobile a vožnju doživljava kao zabavuTelevizijski voditelj Željko Pervan kaže da bi volio raditi kao probni vozač jer voli mijenjati automobile a vožnju doživljava kao zabavuSport utility vehicle ili jednostavnije SUV vozila su automobili velikih dimenzija koji imaju veliku prostranost te mogućnost da se osim na gradskim i otvorenim prometnicama voze i po off-road terenima. Iako do prije nekoliko godina nisu bili popularni sve je veća potražnja za ovim vozilima. S vremenom su se potrebe, ali i želje “elite“ mijenjale, a samim tim i ponuda, ali i potražnja na eurospkom i hrvatskom tržištu. Iako Hrvatska još uvijek nije u rangu velikih europskih zemalja danas je i na hrvatskim cestama sve više SUV vozila. Koliko je potreba i potražnja za ovim autombilima u porastu govori i činjenica da se u tvornicama automobila proizvodi sve više SUV vozila, konkurencija je sve veća, a promjene na tim automobilima su česte te se proizvođači trude svojim potencijalnim kupcima prezentirati nova i bolja vozila. Mnogo je razloga zašto su SUV vozila najtraženija. Većina kupaca, ali i stručnjaka će odmah naglasiti masivnost, sigurnost i velike dimenzije u kojima se svaki vozač osjeća dominatnije u odnosu na druge vozače na cesti. Činjenica da pružaju osjećaj sigurnosti, da su komforni i da je njihova prostranost samo mali dio njihovih kvaliteta neki su od razloga zašto je prodaja SUV vozila u porastu. Vozači uglavnom kupuju SUV-ove zbog toga što se u njima osjećaju sigurno, a navode i komfor te veliku prostranost pri čemu se u automobilu može prevoziti više osoba, a u prtljažni prostor moguće je staviti puno prtljage.

Koji su razlozi zašto je sve više onih koji se odlučuju za kupnju SUV vozila razgovarali smo s vlasnicima koji su govorili o svojim automobilima te njhovim prednostima i nedostacima.

Filmski redatelj Dalibor Matanić jedan je od rijetkih koji je svoj Nissan Qashqai dobio vrlo brzo nakon rezervacijeFilmski redatelj Dalibor Matanić jedan je od rijetkih koji je svoj Nissan Qashqai dobio vrlo brzo nakon rezervacijeFilmski režiser Dalibor Matanić mjesec dana je vlasnik Nissana Qashqaija. Kaže kako je taj automobil baš po njegovim željama. “Ovaj auto kao da je šiven po mojoj mjeri. Nisam želio klasični SUV već neki crossover kao što je Qashqai. Odgovarao mi je i izgledom i svim drugim obilježjima i zato sam se odlučio za kupovinu. Nije previsok, nije prenizak, nije prevelik već je jednostavno optimalan.” Automobil je rezervirao čim su se počele primati narudžbe. Matanić voli često otići izvan grada i puno vremena provodi u automobilu. Ističe kako mu je kod auta najvažnije da se u njemu osjeća veselo. “To znači da jedva čekam da sjednem za volan i odem negdje u prirodu, a s druge strane važno mi je da mi auto savršeno paše, kako kažu, pod volanom. Qashqai je spoj auta koji je idealan i za grad i za vožnju izvan grada. Jednostavno nema greške. Izvrsno je što vozeći se u njemu nemam osjećaj da sam u terenskom vozilu u smislu udobnosti vožnje jer u Qashqaiju imam osjećaj vožnje kao u limuzini. Odlično je napravljen. Spojio je kvalitete gradskog auta i terenskog vozila”, rekao je Matanić kojemu se posebno dopalo i ime auta.

Goran Vinovrški je brand menadžer u tvrtki Nissan Renault. Iako su mu na raspolaganju sva vozila iz njihove game automobila, Vinovrški se također odlučio za jedno SUV vozilo. Riječ je o Nissanu Pathfinderu, modelu između klasičnog terenskog vozila i SUV-a. “Pathfinder nije niti pravi terenac niti je isključivo SUV. Konstrukcijski je napravljen između te dvije klase, ali njegove terenske sposobnosti su iznimne. S druge strane može potegnuti i do 190, 195 kilometara na sat te se u vožnji ne ljulja kao većina terenaca. Prije njega vozio sam također Nissanovo terensko vozilo X-trail. Jednom kad se čovjek nauči voziti u povišenom autu koji daje puno veći osjećaj sigurnosti i slobode, onda se u pravilu ne izlazi iz takvih vozila”, kazao je Vinovrški. On tri stvari ističe kao velike prednosti Pathfindera. “U taj automobil stane mnogo stvari i multifunkcionalan je. U njemu se može voziti i sedmero ljudi, a s druge strane kad se preklope sjedala u njega stane mnogo stvari tako da sam u njemu već preselio dva stana jer praktički ima mjesta kao kombi. Također, osjećaj sigurnosti je velik. Kada se vozite u njemu imate osjećaj da ako se, ne daj Bože, nešto dogodi, vama ili putnicima neće se desiti ništa. I na kraju, ljudima koji se vole voziti izvan asfalte Pathfinder je zaista praktičan jer ima odlične sposobnosti izvan terena.”

Mnogi vozači koji sjednu u terenska vozila imaju prigovore na neudobnost takvih vozila i ljuljanje u vožnji. “Onaj tko je cijeli život vozio limuzinu ili monovolumen sigurno se neće ugodno osjećati u njemu kao osoba koja je naviknuta na SUV jer se ljulja više nego običan automobili. Vinovrški kaže kako je Pathfinder ipak vrlo pogodan za vožnju i manevriranje. “On je kompletno uglat i dijelovi koji se iz kabine vide jesu njegov početak i kraj tako da manevriranje nije bitno teže nego s običnim autom.”


Televizijska voditeljica Nikolina Pišek vozi Suzuki Grand Vitaru i oduševljena je mogućnostima ovog automobila, a jedina zamjerka je ubrzanje prilikom startaTelevizijska voditeljica Nikolina Pišek vozi Suzuki Grand Vitaru i oduševljena je mogućnostima ovog automobila, a jedina zamjerka je ubrzanje prilikom startaVoditeljica i novinarka HTV-a Nikolina Pišek prije četiri mjeseca na leasing je nabavila Suzuki Grand Vitaru. Kaže kako je već i prije vozila terenske automobile: “Do sada sam imala iskustva s raznoraznim autima takve vrste. Vozila sam Cherokeea, Pathfindera i Murana. Kada sam sjela u Grand Vitaru bila sam oduševljena jer je odličan spoj kvalitete, cijene i performansi koji sam tražila. Nije preglomazan što mi je bilo bitno jer imam samo jedan automobil i ne mogu gradom voziti preveliki terenac. A kako idem često na put nisam mogla ni uzeti neki mali gradski auto. Ovo je bio optimalan izbor s kojim mogu ići sigurno po otvorenoj cesti i s kojim se mogu normalno voziti gradom. “Kaže kako je uzela potpuno opremljen model s kožnatim sjedalima, GPS-om i svim ostalim mogućim dodacima. Ističe kako je najveća prednost tog automobila to što je udoban za gradsku vožnju jer nema zanošenja ili ljuljanja kao inače kod džipova, izrazito je stabilan, a s druge strane ima blokadu diferencijala i sve ostale stvari potrebne za off-road.

“Prije sam danima znala ostati blokirana u ulici zbog snijega, a sada prvi put čekam zimu mirne duše. Njegova jedina mana je, kao i svih terenaca, da nema veliko ubrzanje prilikom starta te da mu malo više treba da dosegne željenu brzinu. No, ne može se sve imati istodobno. I potrošnja je u redu, kreće se od 8-9 litara na sto kilometara. Zbog posla sam puno na cesti i baš zbog toga mi je bilo bitno da imam automobil u kojem ću se osjećati maksimalno sigurno, a u Grand Vitari se osjećam suvereno. Primjećujem da me i drugi sudionici u prometu više respektiraju i ne guraju se baš ispred mene kao kad sam imala manje automobile.”

VODITELJICA odnosa s javnošću General Motorsa izabrala  je Antaru zbog izgledaVODITELJICA odnosa s javnošću General Motorsa izabrala je Antaru zbog izgledaVoditeljica odnosa s javnošću u General Motorsu Jasna Stilinović odnedavno vozi novi Opelov SUV Antaru, koju je kako kaže kupila jer je željela automobil lijepog izgleda, ne presnažnog motora i vozilo u kojem neće strahovati voziti sebe i svoju obitelj.

“Za razliku od pravih off-road terenaca popud nekadašnje Opelove Frontere, SUV vozila odlikuje udobonost vožnje pri svakodnevnom korištenju, lako se njima upravlja uz mogućnost svladavanja i zahtjevnijih terena, a zahvaljujući pogonu na četiri kotača i sustavu kontrole pri vožnji nizbrdo”, kaže Jasna Stilinović.

Od onih je osoba kojima vožnja pruža veliko zadovoljstvo, a upravo ju vožnja Antare čini opuštenom, a vožnja joj predstavlja zabavu nakon posla. “U Antari se osjećam sigurno i puno je udobnije voziti ovakav automobil po neravnim gradskim prometnicama”, rekla je Jasna Stilinović.

Robert Klasiček vlasnik je tvrtke Varoplast i već dugi niz godina želja mu je bila kupiti SUV vozilo koje može voziti po gradskim cestama, ali po potrebama koristiti i njegov 4x4 pogon na off-road terenima. Iako je razmišljao o raznim opcijama, nakon test vožnje odlučio se za Mitsubishi Outlander koji opisuje kao odličan izbor.

“Oduševljen sam ovim automobilom, prije svega zbog njegovih voznih karakteristika i relativno male potrošnje goriva. Mnogi imaju krivu predodžbu da SUV vozila previše troše, ali novi motori i nove tehnologije omogućuju i da ovi masivni automobili imaju relativno prihvatljivu potrošnju goriva”, kaže Klasiček.

VLASNIK TVRTKE VAROPLAST kupio je Outlander nakon test vožnje u kojoj se uvjerio u kvalitetu vozilaVLASNIK TVRTKE VAROPLAST kupio je Outlander nakon test vožnje u kojoj se uvjerio u kvalitetu vozilaKao glavni razlog sve veće popularnosti SUV vozila navodi funkcionalnost ovih automobila, jer za njega je SUV vrlo dobar automobil, koji zbog svoje prostranosti može biti obiteljsko vozilo, a pogodan je i za gradsku vožnju ili za odlazak na izlet na nešto nepristupačnije terene.

Student prava Nikica Matan prije osam mjeseci nije znao koji automobil želi kupiti, a onda se je u skladu sa svojim financijskim mogućnostima odlučio za Ladu Nivu. Iako nije bio siguran šta može očekivati od automobila za koji i danas mnogi kažu da je najpouzdaniji terenac na tržištu.

“Lada Niva zbog svog dizajna ne privlači poglede zantiželjnika, ali je to automobil koji me nikada neće iznevjeriti bez obzira na kakvom terenu vozio. Kao student htio sam kupiti automobil koji ne troši previše. Ugradnjom plina dobio sam štedljiv automobil, u kojem se osjećam sigurno”, kaže Matan.

Nikica Matan ugradnjom plina u Ladu Nivu dobio je štedljiv automobilNikica Matan ugradnjom plina u Ladu Nivu dobio je štedljiv automobilKaže da pri kupnji nije znao mnogo o velikim automobilima, ali da se vrlo brzo priviknuo na Ladu i da mu je parkiranje jednostavno bez obzira na dimenzije.

Vinko Grubišić, direktor Jadran filma, već dvije godine vozi američki terenac Hummer. O tome zašto je izabrao veliki terenac težak više od dvije tone, koji ima relativno visoku potrošnju kaže: “Ono što me privuklo Hummeru nalazi se u jednom marketinškom sloganu ‘uz njega je život manje neobičan’. Hummer je pravi američki automobil i kockasti auto s naizgled neuglednim interijerom. Volim kockaste linije.” Kaže da Hummer odudara od bezlične konfekcije modernih automobila, “osim toga zvuk njegova motora od 8 cilindara je divan”. U šali kaže da ovako velikim automobilom nadoknađuje nedostatak svoje visine a ne slaže se da je ovo skup automobil koji troši mnogo goriva:

“U gradskoj vožnji isključuju se četiri cilindra, tako da ne troši puno goriva. Ima i elektronički ograničenu brzinu na 160 kilometara na sat tako da ne možete ludovati s ovakvom grdosijom”.

Željko Pervan, televizijski voditelj i jedan od autora humoristične emisije “Večernja škola”, kaže da je do sada promijenio brojne automobile, a zadnji koji vozi je Mercedesovo SUV vozilo ML. Priznaje da ga je kupio jer voli voziti terence i jer ML ima lijepi, jednostavni dizajn. Sigurnost u vožnji važan je razlog zašto je odlučio kupiti ML:

“Vozim svoje klince i naravno da je sigurnost bitna. Osim toga imam puno bolju preglednost vožnje budući da je auto dosta visok.” Kad je u pitanju udobnost pri vožnji, kaže Pervan, “onda terenac nije baš pametan odabir” i dodaje: “Svatko tko puno putuje automobilom zna da terenac nije najbolji izbor za dulja putovanja. Prije ovog automobila vozio sam Audijevu limuzinu A6 koja je jako udobna. Ali većina nas koji se odlučujemo za terenac, odlučujemo na temelju emocija.” Tvrdi da njegov terenac ne troši puno goriva jer “ima starijih benzinaca koji troše puno više”. Pervan voli svakih nekoliko godina mijenjati automobile te kaže: “Volio bih raditi kao probni vozač koji bi automobile mijenjao svakih nekoliko mjeseci. Bilo bi to i praktično, budući da bi se osjetilo i na kućnom budžetu. Mnogima auto služi za prijeći put od točke A do točke B. Meni je, međutim, zabavno voziti automobil.”

Dino Brekalo, direktor Toyota centra Zagreb, Land Cruiser često vozi i po nepristupačnim terenimaDino Brekalo, direktor Toyota centra Zagreb, Land Cruiser često vozi i po nepristupačnim terenimaDino Brekalo, direktor Toyota centra Zagreb, je veliki obožavatelj terenskih vozila. Brekalo inzistira na toj sintagmi, i tvrdi da su SUV-ovi nešto sasvim drugo. “Prvo je nastalo terensko vozilo a tek onda SUV. Ja više volim klasična terenska vozila. Želim imati udobnost bez obzira vozim li se po gradu, idem li na duža putovanja otvorenom cestom ili s društvom uživam u off-road vožnji. Toyota Land Cruiser mi pruža upravo to. Za razliku od SUV-ova to je klasično terensko vozilo koje ima šasiju i karoseriju otpornu na torziju i uvijanje, tako da se na svim podlogama i terenima ponaša gotovo savršeno. S obzirom na to da ima i zračni ovjes, stvarno nema razlike kad se s ceste prijeđe na grubi teren“, kaže Brekalo. Njegova Toyota Land Crusier uistinu je moćan automobil, što nam je Brekalo i demonstrirao vozeći se po terenu s ekstremnim nagibom.

Još jedna od osoba koja je za svoje prijevozno sredstvo izabrala SUV je i Hana Crnković, vlasnica caffe bara Grga u zagrebačkoj Vlaškoj ulici. Svoju Toyotu RAV4 kupila je prije nešto više od 4 godine i kako je sama rekla dosad nije imala nikakvih neugodnih iskustava sa svojim vozilom.

“Puno puta sam sa svojim RAV-om svladavala terene koje nisu uspjela svladati ni veća terenska vozila, a samo jednom mi je automobil otkazao poslušnost i to kada sam precijenila njegove mogućnosti na nepristupačnom off-road terenu. Ipak moram naglasiti da sam bez problema vozila po cestama Samoborskog gorja, Istre, ali isto tako moje je vozilo jako dobro reagiralo i na skliskom i klizavom terenu”, kaže Hana Grgić.

Za kupnju Toyote RAV4 odlučila se jer je trebala automobil u kojem može prevoziti članove svoje obitelji, ali i stvari većih dimenzija. “U svom automobilu sam prevezla toliko stvari da ponekad ni sama ne znam kako sam nešto uspjela ugurati u njega”, kaže Hana Grgić.

Top pet SUV-ova

Suv vozila mogu se podijeliti u tri kategorije pa tako kupci mogu birati između malih, srednjih ili velikih SUV vozila. Ipak, postoje SUV vozila koja su zbog svog izgleda, cijene, ali i karakteristika namijenjena samo odabranima, onima koji imaju moć i poseban status u društvu.

Do kraja godine 5000 prodanih

U posljednjih nekoliko godina prodaja SUV vozila u stalnom je porastu. Prema procjeni automobilskih stručnjaka, potražnja i prodaja ovih vozila bit će još i veća. Zanimljiv je podatak da je tijekom 2004. godine prodan ukupno 2661 SUV, a da je već 2006. ta brojka iznosila čak 4133 prodana vozila. Dosad, u 2007., prodano je 3439 vozila, a vjeruje se da bi do kraja godine moglo biti prodano 5000 SUV vozila.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika