Objavljeno u Nacionalu br. 620, 2007-10-02

Autor: Dean Šoša

NOVI  FILMOVI  U HRVATSKIM  VIDEOTEKAMA

Velike ideje bez emocija

Ratna drama “Vjetar koji povija ječam” glasovitog Kena Loacha, nagrađena na prošlogodišnjem Canneskom festivalu Zlatnom palmom, relativno kasno stiže u hrvatske videoteke, no kako ovogodišnji canneski laureat, rumunjski film “Četiri mjeseca, tri tjedna i dva dana”, još nije prikazan niti u kinima, ne treba previše zanovijetati. Dok god kinodvorane na projekcijama imalo ambicioznijih filmova zjape prazne, bolji repertoar i ne zaslužujemo.

“Vjetar koji povija ječam” je dobar film, bolji od brojnih osvajača Zlatnih palmi, Zlatnih medvjeda i Zlatnih lavova, no pitanja koja nakon gledanja inicira ne tiču se toliko njegovih kvaliteta koliko nedostataka, a s tim u vezi i trajne sklonosti raznih festivalskih žirija da nagrade dijele neodgovorno poput glasača koji odlučuju o Oscarima, kao i stare navike kritike da “lijevo” orijentiranim filmašima tolerira nedostatke zbog kojih bi “desne” ismijavala i izvrgnula ruglu.

Potonje su riječi malo preteške, jer iznimno značajni i povremeno briljantni redatelj Ken Loach (“Kess”) sigurno nije zaslužio ismijavanje, no svi oni koji u nebo dižu “Vjetar koji povija ječam” morali bi se zapitati zbog čega im se onda nije dopadala “Duga mračna noć” Antuna Vrdoljaka, osim zato što potonji, tobože proganjani veliki Hrvat, koji je u socijalističkoj Hrvatskoj snimio više filmova nego što će u Tuđmanovoj eri obnašati funkcija, ima neusporedivo antipatičniju biografiju od Loachove. Kolega Pavičić prvi je usporedio ta dva filma, braneći “Vjetar...” neospornom činjenicom da je bolje režiran, no zanemarimo li to što Loach komponira kadrove, radi s glumcima i kuži montažu stostruko bolje od Vrdoljaka, razlike između tih autora u nekim fundamentalnim filmskim pitanjima uopće nisu velike.

Poput Vrdoljaka, i Loach koncipira svoje likove u “Vjetru...” kao nosioce različitih ideja, koji će kroz priču i dijalog jednoznačno elaborirati redateljev sud o određenoj temi. Tema je u ovom slučaju pobuna Iraca protiv britanske okupacijske vlasti i rat za nezavisnost, okončan 1921. godine kompromisnim primirjem koje je Irce gurnulo u građanski rat. Nosioci radnje su dvojica braće - jedan pragmatičar, zadovoljan mirom, određenom samostalnošću Irske i postojećim društvenim poretkom, a drugi idealist, uvjeren poput redatelja da Ircima probleme neće riješiti bilo kakva, nego socijalno pravedna država. Ipak, koliko god Loach težio dojmu uvjerljivosti i autentičnosti, “Vjetar koji povija ječam” prečesto ostavlja dojam mehaničke tvorevine lišene pravoga života.

Loachov film krcat je scenama koje bi morale pobuditi kod gledatelja neku emociju, poput likvidacije mladog izdajnika ili završnog stradanja jednoga brata, no to se nažalost ne događa, jer njegovi likovi nisu od krvi i mesa nego samo nositelji određenih ideja. Ispunjen velikim idejama i riječima, Loachov je film zapravo siromašan emocijama, a dodatni mu je problem nekoliko scena koje neugodno podsjećaju na neizbježnog Vrdoljaka, Vukotića i sive socijalističke drame. Jedna takva je ona u kojoj će se razni irski revolucionari predstavljati kao Danny, štiteći pravoga vođu, kao izišla iz “Akcije stadion” i “DMN”, a prizor u kojem mladi i revolucijom zaneseni Irci raspravljaju o opravdanosti primirja neugodno asocira na prizor nekog partijskog sastanka. Doslovan, pun odgovora za sva pitanje, Loach brza s jedne scene na drugu ne bi li problem obuhvatio iz svih mogućih kutova, no takva je strategija, umjesto pravim umjetničkim djelom, rezultirala profesionalno režiranim didaktičkim komadom socijalističke nostalgije.

Ken Loach doživio je brojne napade od šovinistički nastrojenih britanskih novinara, kojima se nije svidjelo provokativno prekapanje po imperijalističkoj prošlosti njihove domovine, no problem “Vjetra koji povija ječam” ne leži u ispravnoj ili pogrešnoj ideologiji, nego činjenici da je ona posve zasjenila estetiku. Loach mudruje o smislu revolucije, no u dva sata opsežne radnje i još opsežnijih dijaloga ne uspijeva dosegnuti dubinu i širinu spoznaje do koje je, recimo, došao pokojni Živojin Pavlović u antologijskoj završnoj rečenici remek-djela “Zaseda”, u kojoj rezignirani revolucionar Ivica Vidović krvnicima otprilike poruči: “I vi ste mi neka revolucija, j... vam m… seljačku!”

Sunshine(Continental film)

Iako “2001. Odiseja u svemiru” i “Alien” spadaju među najčešće oponašane SF filmove, redatelju Dannyju Boyleu (“Trainspotting”, “28 dana kasnije”, “Žal”) i piscu Alexu Garlandu (“Žal”) učinilo se kako još ima prostora za kopanje po slavnim prethodnicima pa su dvije trećine SF drame “Sunshine” koncipirali po uzoru na Kubrickov, a jednu na Scottov klasik. Film se dobro drži do zaokreta iz “Odiseje” u “Aliena”, kada ga očita derivatnost primiče šundu. Vrijedi ga vidjeti zbog vizualne raskoši, solidnih likova i vrhunskih glumaca.

Mein Führer(Blitz)

Humorna drama “Mein Führer - istinski istinska istina o Adolfu Hitleru” podigla je dosta prašine zbog činjenice da je lik vodećeg zlikovca u povijesti prikazan u ljudskom kontekstu. Nažalost, pravi problemi počinju tek kada se, umjesto dnevnom politikom i tobožnjim kontroverzama, pozabavimo samim filmom. “Mein Führer je tipičan štos-film, neduhovitog scenarija i mlitave režije, lišene osjećaja za geg, utemeljen na jednoj dosjetci. Jednom kad se na nju priviknete, ne ostaje mnogo, tek pokoja zanimljiva situacija i poslovično odlični, nažalost pokojni Ulrich Mühe (“Život drugih”).

40 nijansi plave(Discovery)

Milijun i pol dolara vrijedna drama “40 nijansi plave” redatelja Ire Sachsa tematizira ljubavni trokut koji čine mlada i lijepa Ruskinja, njezin nevjenčani suprug, ostarjeli glazbeni producent, i producentov otuđeni sin. Glavna nagrada žirija kojom se “40 nijansi plave” okitio na filmskom festivalu u Sundanceu trebala bi značiti suprotno, no Sachsov je film skroman, rutinski napisan i lišen bilo kakvog autorskog pečata. Vrijedi ga vidjeti zbog dvoje odličnih glumaca, raspoloženog veterana Ripa Torna i izvrsne Ruskinje Dine Korzun. Ljepotica neobična izgleda, koju su zemljaci proglašavali ruskom Audrey Hepburn, sugestivna je i u najklimavijim scenama.

Vezane vijesti

Demi Moore više nije gđa. Kutcher na Twitteru

Demi Moore više nije gđa. Kutcher na Twitteru

Američka glumica Demi Moore, koja je službeno u studenom objavila da se rastaje od Ashtona Kutchera nakon tri godine braka, odlučila je da njezino… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika