Objavljeno u Nacionalu br. 621, 2007-10-08

Autor: Eduard Šoštarić

HRVATSKI STEALTH ZA LIBIJCE

Gadafi želi naručiti hrvatsku korvetu od 62 metra

IZVANREDNE OSOBINE patrolnih čamaca Adria-Mara izgrađenih za Libiju otvaraju mogućnost ulaska u najveći posao hrvatske brodogradnje u povijesti

Novi patrolni  brodovi za Libiju trebali su isploviti prošle subote za Tripoli, ali je zbog NATO-ove vježbe 'Noble Midas' koja se održava u Hrvatskoj, njihov odlazak odgođen do 15. listopadaNovi patrolni brodovi za Libiju trebali su isploviti prošle subote za Tripoli, ali je zbog NATO-ove vježbe 'Noble Midas' koja se održava u Hrvatskoj, njihov odlazak odgođen do 15. listopadaGodinu dana od isporuke prvih dvaju hrvatskih patrolnih brodova libijskoj obalnoj straži na Mediteranu, libijski vojni zapovjednici i stručnjaci toliko su zadovoljni njihovim korištenjem, jednostavnim održavanjem i maritimnim sposobnostima na valovitom moru uz libijsku obalu da je Libija spremna ponuditi još jedan znatno veći vojno-pomorski projekt hrvatskoj tvrtki Adria-Mar, a to je izgradnja libijskih korveta dugačkih 62 metra. Bio bi to najveći i najznačajniji projekt hrvatske vojne brodogradnje od utemeljenja hrvatske države. Interes za patrolnim brodovima hrvatskog proizvođača pokazuju i strani vojni izaslanici u Zagrebu, Indonezija, Jemen i još neke zemlje Bliskog istoka.

Tvrtka Adria-Mar iz Zagreba ovih je dana na području Kraljevice završila s opremanjem i probnom vožnjom četvrtog patrolnog broda za potrebe libijske obalne straže od ukupno deset ugovorenih. Peti i šesti patrolni brod nalaze se pred opremanjem u Bakarskom zaljevu i bit će isporučeni do konca godine. Dođe li do konkretnog sporazuma između Libije i Adria-Mar brodogradnje oko gradnje korveta dugačkih nešto više od 60 metara bila bi to prilika i hrvatskoj obalnoj straži da se opremi dvostruko jeftinijim korvetama od onih na međunarodnom tržištu s kojima bi se nadzirao Zaštićeni ekološko-ribolovni pojas, jer ga trenutačno nadziru posve neprikladna i zastarjela plovila čija je prvobitna namjena hidrografska i spasilačka.

Tvrtka Adria-Mar je na međunarodnom natječaju za opremanje libijske obalne straže patrolnim brodovima prije tri godine potukla konkurenciju iz Francuske, Italije, Kine, Španjolske i Velike Britanije. Prva dva patrolna broda građena su u brodogradilištu Lamjana na otoku Ugljanu i isporučena su Libiji koncem svibnja 2006. u prisutnosti kontraadmirala Hamdija Swhelija kojeg je primio i hrvatski predsjednik Stjepan Mesić. Nakon što se brodogradilište Lamjana privatiziralo i njegova poslovna politika okrenula nautičkom turizmu, a ne brodogradnji, tvrtka Adria-Mar brodove radi u Bakru na prostoruMOAMER GADAFI libijski predsjednikMOAMER GADAFI libijski predsjednik uz bivšu koksaru. Brodovi su razvijeni i građeni prema modularnom principu brodogradnje. Svi dijelovi se grade u Hrvatskoj ili nabavljaju na svjetskom tržištu. Kako smo doznali od direktora Adria-Mar brodogradnje Mladena Šarića, tridesetak pripadnika libijske obalne straže trebalo je isploviti u pravcu Tripolija još u subotu 6. listopada, ali je zbog NATO-ove vježbe “Noble Midas” njihov odlazak odgođen do 15. listopada. Inače, najveća posebnost plovila za potrebe libijske obalne straže, dužine 31 metar kojeg pogone dva dizelska motora Deutz jačine 1600 kW, je primjena tzv. stealth tehnologije koja prvenstveno ima cilj smanjiti radarski odraz patrolnog broda na ekranu nekog krijumčarskog broda u libijskim teritorijalnim vodama. To znači da će krijumčari na radaru vidjeti znatno manju sjenu patrolnog broda nego što je to u stvarnosti, pa će pomisliti kako se radi o nekom manjem ribarskom brodu i dopustit će da im se posve približi. Međutim, kad shvate o kakvom je zapravo brodu riječ neće imati više vremena za bijeg, jer patrolni brodovi za potrebe libijske obalne straže idu brzinom do 30 čvorova. Niti jedan hrvatski vojni brod nema takvo obilježje, jer nije građen na takvom konceptu i za misije obalne straže.


”Kad je riječ o stealth tehnologiji, ona se prvo mora riješiti geometrijski, te smo libijska plovila gradili sa zaobljenim rubovima, rešetkasta ograda se može rastaviti i spustiti, jarbol je također napravljen bez suvišnih dijelova koji bi mogli povećati radarski odraz, unutar patrolnog broda smo smjestili i čamac za brzo isplovljavanje. Njega će pripadnici libijske obalne straže koristiti za brzi dolazak na sumnjive brodove budući da gumeni 5-metarski čamac ima motor jačine 60 konjskih snaga koji može razviti brzinu i do 35 čvorova.

U sljedećem razdoblju posvetit ćemo se primjeni specijalnih boja kako bi slika patrolnog broda na ekranu bila što manja, za sada je sjena 31 metar dugačkog broda na radaru tri puta manja, kao da se radi o brodu dužine 10-12 metara”, izjavio je Mladen Šarić, direktor tvrtke Adria-Mar koja se nalazi na zagrebačkom Zrinjevcu i zapošljava nešto više od dvadeset zaposlenika. Tvrtka Adria-Mar je s Libijom ugovorila prodaju ukupno deset patrolnih brodova tipa PV30-LS koji su kompletno opremljeni izuzevši naoružanje koje će biti instalirano po dolasku u Libiju. Pripremljena su postolja za jedan top kalibra 22 mm na pramcu i još dva mitraljeza kalibra 12,6 mm, što je standardna oprema libijske obalne straže.

DIREKTOR  tvrtke Adria-Mar Mladen Šarić pregovara s Libijom o mogućnosti da se u Hrvatskoj gradi korveta od 62 metraDIREKTOR tvrtke Adria-Mar Mladen Šarić pregovara s Libijom o mogućnosti da se u Hrvatskoj gradi korveta od 62 metra“Prva dva broda, koji su građeni u brodogradilištu Lamjana na Ugljanu isporučena su prošle godine i predstavljali su prototipove sa svim dobrim i manje dobrim stranama. Budući da smo tek krenuli s proizvodnjom, isporučeni prototipovi pokazali su jako dobre maritimne sposobnosti na izrazito nemirnom Mediteranskom moru uz libijsku obalu, robusnost i čvrstinu, zapravo ono što su Libijci tražili u natječaju. Ono što su Libijci željeli promijeniti na sljedeća dva je kozmetičke naravi, te se odnosi na kabine i njihov raspored, jer njihovi odnosi u hijerarhiji zapovijedanja i položaja mornara u odnosu na časnike različiti su od naših. Jedini ozbiljniji zahtjev bilo je smanjenje težine broda za 14 tona, odnosno sa 130 tona pod punim opterećenjem na 116 tona”, rekao je Šarić.

Premda se govorilo kako je cijena patrolnog broda za potrebe libijske obalne straže između 5 i 6 milijuna USD, to nije posve točno, jer kako smo neslužbeno doznali kreće se između 3 i 4 milijuna USD ovisno o opremi. Šarić je istaknuo kako je tvrtka zbog tečaja dolara već izgubila 10 posto ugovorene vrijednosti, ali ipak ne gleda na to kao na nešto dramatično, jer su za tvrtku puno važnije reference koje će dobiti u međunarodnim poslovnim krugovima zbog posla s Libijom.

Kad je riječ o budućoj hrvatskoj korveti, sličnoj onoj koju bi Libija željela ugovoriti s tvrtkom Adria-Mar, projekt predviđa da bi brod bio dužine do 80 metara, brzine 25 čvorova, istisnine 1000-1500 tona, samostalno bi mogao provesti na moru do 30 dana i mogao bi doploviti do 4000 nautičkih milja i to s posadom od 50 pomoraca. Na platformi bi imao mjesto za prihvat helikoptera, a i poseban hangar u kojem bi bila smještena plovila za presretanje sumnjivih brodova u hrvatskim vodama, prije svega, stranih ribarica, plovila koja služe ilegalnoj trgovini ljudima, oružjem i narkoticima.

STROJARNICA PATROLNOG BRODA u kojoj su smještena dva dizelska motora Deutz i jednostavna, ali vrlo funkcionalna upravljačka pločaSTROJARNICA PATROLNOG BRODA u kojoj su smještena dva dizelska motora Deutz i jednostavna, ali vrlo funkcionalna upravljačka pločaCijena izgradnje osnovnog modela takvog broda koji bi na pramčanom dijelu glavne palube mogao imati top Bofors 40 mm, Giat 30 mm ili Oto Melara 20 mm, te stavljanjem spremnika za kemikalije i brane u slučaju ekoloških katastrofa iznosila bi približno 50 milijuna eura što je cijena broda za potrebe obalne straže u mirnodopsko vrijeme. Brod bi se radio po modularnom principu, pa bi se predvidjeli nosači i prostor za ugradnju dodatne opreme i naoružanja u slučaju rata. Tada bi se na njega ugradili sustavi upravljanja vatrom, raketni i protupodmornički sustavi, sustavi za otkrivanje mina, i opreme za protuelektroničko djelovanje i elektroničko izviđanje, a cijena broda bi se tada podigla na približno 100 milijuna eura. To je sve još uvijek znatno jeftinije od francuske ponude korvete klase Gowind 200 koje u potpuno opremljenoj ratnoj verziji stoje 200 milijuna eura.

Indonezija i Jemen

Premda su bili tek prototipovi bez referenci na svjetskom tržištu, patrolni brodovi koje je gradila hrvatska tvrtka za potrebe libijske obalne straže u potpunosti su zadovoljili libijske pomorske i vojne stručnjake. Kao rezultat toga, Libija je zainteresirana da se Adria-Mar uključi u gradnju libijskih korveta. Za projekt hrvatskih patrolnih brodova zainteresirani su Indonezija, Jemen i veći broj stranih veleposlanstava u Zagrebu.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika