Objavljeno u Nacionalu br. 624, 2007-10-30

Autor: Dean Sinovčić

INTERVIEW

Ridley Scott: "Lustigu bi bilo bolje da šuti"

Slavni redatelj uskoro slavi 70. rođendan a prošlog tjedna u New Yorku je imao premijeru novog filma ‘American Gangster’, gdje je dao ekskluzivni intervju za Nacional u kojem priznaje da nakon tri nominacije želi osvojiti Oscara za najboljeg redatelja

Prema mnogim kritičarima koji su prisustvovali premijeri novog Scottova filma, on je veliki favorit za Oscara za film 'American Gangster'Prema mnogim kritičarima koji su prisustvovali premijeri novog Scottova filma, on je veliki favorit za Oscara za film 'American Gangster'Iako će za mjesec dana proslaviti sedamdeseti rođendan, britanski redatelj Ridley Scott još uvijek, godinu za godinom, neumorno snima filmove. Mnogi kažu, a Scott i priznaje, kako konačno želi dobiti Oscara za najboljeg redatelja. Iako je do sada tri puta bio nominiran za Oscara, nikada ga nije dobio. Čini se da će se početkom sljedeće godine Scott pojaviti kao veliki favorit za Oscara, što je konstatacija mnogih filmskih kritičara s kojima smo prošlog vikenda u New Yorku prisustvovali svjetskoj premijeri novog Scottova filma “American Gangster” a sa Scottom smo razgovarali ekskluzivno za Nacional.

“American Gangster” je film nastao po istinitoj priči s kraja šezdesetih i početka sedamdesetih godina, kada je newyorškom narkoscenom vladao Frank Lucas (Denzel Washington). Bio je jači od talijanske mafije, a zavladao je tako što je drogu nabavljao ne preko posrednika nego direktno iz Tajlanda te je prenosio u mrtvačkim kovčezima s tijelima američkih vojnika koji su poginuli u Vijetnamu. Bio je elegantan džentlmen, obiteljski čovjek, ali i nasilni ubojica koji je potkupio tri četvrtine policajaca Odjela za narkotike. U lov na njega krenuo je Richie Roberts (Russell Crowe), nepotkupljivi policajac koji ga je na kraju uhitio i strpao u zatvor na 70 godina. Lucas je na kraju sve priznao, odao sve koje je potkupljivao te mu je kazna smanjena na 15 godina. Uz to, početkom ovog mjeseca objavljen je peterostruki DVD na kojem se nalazi nova verzija filma “Blade Runner”, čuvenog Scottova filma iz 1982., a početkom prosinca pojavit će se u prodaji i u Hrvatskoj. Tijekom snimanja filma “American Gangster” došlo je do svađe između Scotta i Branka Lustiga, hrvatskog producenta. Kako je sam rekao u hrvatskim medijima, Lustig je na filmu “American Gangster” potpisan kao izvršni producent a želio je biti potpisan kao producent jer ako film dobije Oscara, producent dobiva Oscara, a tu je nagradu Lustig osvojio kao producent filmova “Gladijator” i “Schindlerova lista”. Scott je to odbio i dva prijatelja su se razišla. Kada smo to spomenuli Scottu tijekom intervjua, reagirao je iznenađujuće nervozno i ljutito.

NACIONAL: Film “American Gangster” je stvaran, sirovi prikaz mafije, ali čini se da ste mafiju i njezina šefa Franka Lucasa željeli prikazati s dozom simpatije?
- Ne, nisam. Ja sam ga prikazao onakvim kakav je bio. Sve što sam prikazao, scenu po scenu, doista se događalo. U filmu postoji scena u kojoj Frank Lucas slavi Dan zahvalnosti s obitelji, svi su veseli, jede se pečena purica, svi se drže za ruke, dok s druge strane, detektiv Richie Roberts sam u stanu slaže i jede sendvič od tune. Lucas je vodio jedan život s obitelji a drugi kao narkoboss koji prodaje drogu na ulicama Harlema, što mu je omogućilo bogat i lagodan život. Nikada nisam namjeravao prikazati Lucasa simpatičnim, on je bio takav kakav je bio. On je šarmantan, i nisam ga želio prikazati drukčijim samo da bi ga publika prihvatila kao klasičnog negativca.

NACIONAL: Glavni likovi većine vaših filmova veći su od života, poput Sigourney Weaver u “Osmom putniku”, preko Russella Crowea u “Gladijatoru” pa do Denzela Washingtona kao Franka Lucasa u ovom filmu.
- Frank Lucas je definitivno veći od života, ali i Richie Roberts. Trebali biste upoznati Richieja Robertsa, on još uvijek radi kao odvjetnik, još uvijek diže utege i ima nabildane ruke i ramena. Doista je veći od života i ne bih se volio zakvačiti s njim.

GIANNINA FACIO (52) osam je godina u vezi s Ridleyjem ScottomGIANNINA FACIO (52) osam je godina u vezi s Ridleyjem Scottom NACIONAL: Nekoliko vaših filmova kasnije je objavljeno kao “redateljska verzija” jer niste bili zadovoljni originalom. Hoće li se to dogoditi i s filmom “American Gangster”?
- Ne bih rekao jer mi se čini da je to prilično dobar film. Na DVD izdanju prikazat ćemo osam minuta dugu scenu kojom je film trebao završiti a koju sam u završnoj montaži izbacio. Tih osam minuta je jako dobro, ali mi se taj završetak činio tužnim. Zato je film završio scenom u kojoj Frank Lucas izlazi iz zatvora a ja se pitam što će učiniti nakon toga. Godina je 1991., on može otići do prve telefonske govornice i nastaviti sa starim poslom ili može mirno otići kući i ne vraćati se u kriminalni milje. Drugi završetak mi se činio tužnijim. U njemu Richie Roberts dočeka Lucasa po izlasku iz zatvora, dade mu odijelo i, zato što je Lucas bez prebijene pare, odvede ga na kavu te započne razgovor o tome što će Lucas sada raditi u životu. Lucas mu kaže: “Znaš, jednim telefonskim pozivom mogu ponovo pokrenuti posao na ulici”, na što mu Roberts odgovara: “Ne čini to jer ću te strpati u zatvor do kraja života.” Na to se na ulici pojavljuju neki hip-hop klinci koji glume da su opasni i koji ne znaju tko je Frank Lucas. Oni ga odmjere od glave do pete na što Lucas prokomentira “svaki od njih je budala”. U stvarnosti, Richie Roberts je nastavio štititi Franka Lucasa po njegovu izlasku iz zatvora.


NACIONAL: Kako objašnjavate da se Roberts nastavio družiti s Lucasom nakon njegova izlaska iz zatvora, čak ga je navodno i zastupao na sudu?
- Kao što se vidi u filmu, Roberts je, dok je bio detektiv, položio pravosudni ispit kako bi postao odvjetnik. U to vrijeme je bilo sasvim normalno da ambiciozni policajci nastoje napustiti policiju kako bi postali odvjetnici. Richie Roberts je, baš nakon uhićenja Franka Lucasa, položio pravosudni ispit i pojavio se na sudu ne samo kao detektiv koji ga je uhitio nego i kao tužitelj. Lucas je na suđenju dobio 70 godina zatvora a nakon dvije godine, tijekom kojih je Lucas razotkrio svoje partnere i podmićene policajce, došlo je do ponovnog suđenja. Roberts se tada dosjetio da brani Lucasa s obzirom na to da mu je on ispričao kompletnu istinu o svojim kriminalnim danima, i Lucasu je kazna smanjena na 15 godina zatvora.

NACIONAL: “American Gangster” je ujedno vaša posljednja suradnja s hrvatskim producentom Brankom Lustigom koji je rekao neke neugodne stvari o vama. On se ljuti jer ga niste željeli navesti kao producenta filma nego samo kao izvršnog producenta, što bitno umanjuje njegov značaj.
- Doista vam je to rekao? Želite li da vam ja kažem neke neugodne stvari o njemu? Iskreno, ne želite čuti što bih vam ja mogao reći o njemu. Vrlo sam razočaran njime, osobito time što previše priča, to je jedan od razloga zbog kojih više ne radimo zajedno. Bilo je glupo od njega da kaže to što je rekao. Bilo bi mu bolje da je šutio.

NACIONAL: Imate gotovo 70 godina. Što je to u filmu što vas i dalje privlači da intenzivno snimate?
- Još uvijek mi se podjednako sviđaju svi dijelovi u procesu nastanka filma. Snimanje filma nije lak posao, zapravo, nemate pojma koliko je to teško. Večeras, nakon ovog intervjua, letim natrag u Rabat u Maroku, gdje trenutačno snimam film “Body of Lies”, i sletjet ću u sedam sati ujutro. Otići ću u hotel, istuširati se, i odmah nastaviti sa snimanjem. Spavat ću u avionu tijekom leta. Sve je to naporno, ali me još uvijek oduševljava. Dakle, snimanje filma je zabava, nekad je to bila veća zabava nego što je danas. Dok sam na snimanju, funkcioniram normalno, čim se maknem sa snimanja, pitam samog sebe što mi sve to treba, zašto još uvijek snimam filmove.

FRANK LUCAS sa svojom je braćom organizirao najjači narkobiznis početkom sedamdesetihFRANK LUCAS sa svojom je braćom organizirao najjači narkobiznis početkom sedamdesetihNACIONAL: Spomenuli smo redateljske verzije vaših filmova. Upravo je objavljen peterostruki DVD filma “Blade Runner” a nova verzija pojavila se i u nekoliko američkih kina. Je li nova verzija “Blade Runnera” ona kojom ste najzadovoljniji?
- To je prva, poprilično sirova verzija koju sam snimio prije 25 godina. Međutim, bio sam iznenađen kada je publika uopće nije shvatila. Zbog loših reakcija publike na probnim projekcijama došlo je do promjena. To je izgledalo kao da sam vraga pustio u sobu za montažu filma, bio sam prisiljen mijenjati neke dijelove kako bih ih prilagodio publici. Bio sam siguran da sam napravio odličan film a ispalo je da se drugi ne slažu s time. Pristao sam na promjene i bio uvjeren kako je film krivo procijenjen. Zabavljalo me to što je u sljedećih 25 godina objavljeno toliko mnogo tekstova o “Blade Runneru” u kojem su ljudi objašnjavali koliko ga vole. Prije nekoliko godina netko je poslao pogrešnu kopiju filma na filmski festival u Santa Monici, poprilično velik festival, jer su “Blade Runner” oduvijek željeli prikazati mnogi festivali. Ta kopija nije imala ni najavnu ni odjavnu špicu, i imala je samo dvije trećine Vangelisove glazbe i jednu trećinu glazbe Jerryja Goldsmitha. To je bila upravo ona kopija koja se prikazivala na probnim projekcijama. Odmah je počela priča o toj verziji u kojoj nema naracije i drukčiji je završetak, onaj koji je, prema mojim zamislima, trebao uvijek biti, a ne onaj blesavi završetak koji sam bio prisiljen staviti. Tu je sve krenulo, ljudi iz kompanije Warner Bros. ponudili su mi da objavimo upravo tu, originalnu verziju i tako je počelo stvaranje DVD-a.

NACIONAL: Zanimljivo je da ste tijekom snimanja “Blade Runnera” imali jako loš odnos s glavnim glumcem Harrisonom Fordom.
- Nisam, to ste vi novinari izmislili.

NACIONAL: Nije istina, u Veneciji sam razgovarao s Edwardom Jamesom Olmosom koji mi je pričao o vašim svađama na snimanju.
- Ma, to su sranja. Dobro sam se provodio s Harrisonom Fordom, bio mi je veliki partner u piću. Sjećam se koliko smo toga zajedno popili na pretpremijeri “Blade Runnera” u Chicagu i drugim gradovima. Bio je zabavan. Da, bio je gunđalo kao i ja, ja sam mislio da je to moj film, on je mislio da je njegov, a ljudi su iz toga nepotrebno generalizirali kako su naši odnosi loši.

CARLA GUGINO kao Laurie, bivša supruga Richieja RobertsaCARLA GUGINO kao Laurie, bivša supruga Richieja RobertsaNACIONAL: Jeste li nakon iskustva s Harrisonom Fordom poželjeli raditi s glumcem koji nema velik ego?
- Svaki glumac ima velik ego, da nije tako, ne bi bio glumac. Pogledajte Russella Crowea. Međutim, Crowe je zabavan, i vrlo inteligentan. “American Gangster” je moj treći film s Russellom u glavnoj ulozi a film koji sada snimam, “Body of Lies”, naša je četvrta suradnja. On je jedan od tri najbolja glumca na svijetu. Ja se uvijek pojavim pred Russellom s pričom filma koja se njemu sviđa a meni se čini da on voli raditi sa mnom i voli moj stil rada. Moj stil je takav da uvijek radim jako brzo tako da bi Russell na kraju, kada bi pogledao film, rekao “Hvala Bogu da mi se sviđa”. Često se događa da glumac naporno radi na filmu i onda zaključi da mu se ne sviđa.

NACIONAL: Kako izgleda vaš brzi način snimanja filma?
- To znači da svaku scenu snimim iz drugog ili najviše trećeg pokušaja. Glumci to vole. Ja ću im uvijek dati još jednu priliku ako je zatraže. Respektiram to, ali ako je neka scena uvježbana, ako glumci znaju što trebaju napraviti, onda nema potrebe za ponavljanjem scene desetak ili više puta. Ako poželim ponovo snimiti tu scenu, onda mogu očekivati da će glumci početi prigovarati i govoriti “već sam to snimio, zašto moram ponavljati”. Glumci su poput instrumentalista, oni sviraju violinu, čelo ili neki treći instrument. Oni sviraju i oni sami najbolje znaju jesu li odsvirali dobro. Zato cijenim kada kažu da su odglumili najbolje što mogu te da nema potrebe za ponavljanjem.

NACIONAL: Nikada niste dobili Oscara za najboljeg redatelja. Je li želja za dobivanjem Oscara nešto što vas inspirira i tjera na rad?
- Bio bih jebeni lažljivac kada bih rekao nije.

'Lustigu bi bilo bolje da šuti'

BRANKO LUSTIG (na slici lijevo), hrvatski producent u Hollywoodu, i Ridley Scott, nekadašnji prijatelji i poslovni partneri, na  snimanju filma 'GladijatorBRANKO LUSTIG (na slici lijevo), hrvatski producent u Hollywoodu, i Ridley Scott, nekadašnji prijatelji i poslovni partneri, na snimanju filma 'GladijatorTijekom snimanja filma "American Gangster" došlo je do svađe između producenta Branka Lustiga, poznatog hollywoodskog producenta podrijeklom iz Hrvatske, i Scotta. Kako je Lustig sam izjavio u medijima, na filmu "American Gangster" je potpisan kao izvršni producent, a želio je biti potpisan kao producent jer ako film dobije Oscara, producent dobiva Oscara, a tu je nagradu Lustig osvojio kao producent filmova "Gladijator" i "Schindlerova lista". Scott je to odbio i dva prijatelja su se razišla. Lustig je za filmove koje je radio sa Scottom dobivao više od 100 milijuna dolara kako bi se kao producent pobrinuo da film postane hit, što je potvrđivalo da je Lustig utjecajna osoba u Hollywoodu. Prije nekoliko godina u razgovoru za Nacional Lustig je rekao da se odlično slaže sa Scottom, da ne može utjecati na njegov rad i da se o svemu uspiju dogovoriti, no ipak je došlo do razlaza.

Biografija

Rođen 30. studenog 1937. u South Shieldsu u Engleskoj

1962. diplomirao na poznatom Royal College of Art u Londonu
1963.-1967. radio na BBC-ju kao dizajner setova i redatelj
1968. osnovao producentsku kompaniju Ridley Scott Associates i snimao reklame za britansku televiziju
1977. snimio prvi film ‘Duellists’ za koji je te godine na filmskom festivalu u Cannesu osvojio nagradu za najboljeg debitanta i nominiran je za Zlatnu palmu
1979. snimio SF horor ‘Allien’
1982. snimio ‘Blade Runnera’, jedan od najznačajnijih SF filmova
1984. snimio reklamu ‘1984’ za kompaniju Apple vrijednu 1,5 milijuna dolara
1995. s bratom Tonyjem Scottom osnovao producentsku kuću
1999. nominiran za Oscara za najboljeg redatelja za film ‘Thelma i Louise’
2001. druga nominacija, za film ‘Gladijator’
2002. treća nominacija, za film ‘Pad Crnog jastreba’
2007. objavljen peterostruki DVD s novom verzijom ‘Blade Runnera’

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika