Objavljeno u Nacionalu br. 624, 2007-10-30

Autor: Eduard Šoštarić

IZNENADNA PONUDA ZRAKOPLOVNOG DIVA

Bombardier želi europski servisni centar u RH

Kanadski proizvođač aviona spreman je u suradnji s Croatia Airlinesom i Zrakoplovno-tehničkom zavodom u Velikoj Gorici osnovati središte za održavanje putničkih aviona

Laurent Beaudoin (desno), čelni čovjek korporacije Bombardier, sa svojim sinom Pierreom Beaudoinom, glavnim izvršnim direktorom Bombardierove tvrtke za proizvodnju zrakoplova Bombardier AerospaceLaurent Beaudoin (desno), čelni čovjek korporacije Bombardier, sa svojim sinom Pierreom Beaudoinom, glavnim izvršnim direktorom Bombardierove tvrtke za proizvodnju zrakoplova Bombardier AerospaceJedan od najvećih svjetskih proizvođača zrakoplova, kanadski Bombardier, spreman je zajedno s hrvatskom nacionalnom zrakoplovnom kompanijom Croatia Airlines uz pomoć Zrakoplovno-tehničkog zavoda i dijela njegovih prostornih kapaciteta u Velikoj Gorici osnovati najveće europsko regionalno središte za servisiranje i održavanje flote putničkih zrakoplova Q400, a vrlo vjerojatno i protupožarnih zrakoplova Canadair, doznao je Nacional iz izvora bliskih hrvatskoj vladi.

Zbog sve veće potražnje za zrakoplovima Q400 na europskom tržištu i samo jednog velikog europskog servisnog središta u Davonu u Engleskoj kanadska tvrtka Bombardier već je ponudila pomoć i suradnju Croatia Airlinesu za osnivanje spomenutog središta. Prijedlog o tome već je u hrvatkoj vladi. Nova znanja i tehnologije, profitabilan posao, radna mjesta koja s Bombardierovim certifikatom otvaraju tehničkom osoblju vrata bilo gdje u svijetu i konačno rješenje za Zrakoplovno-tehnički zavod, koji bi izdvajanjem iz vojske iduće godine i komercijalizacijom svog poslovanja postao globalni igrač, samo su neke od prednosti ovog prijedloga.

Valja očekivati da hrvatska vlada stane iza takvog projekta i podrži ga zajedno s hrvatskom diplomacijom u Kanadi te započne konkretne razgovore s Bombardierom, jer bi već iduće godine moglo biti kasno zbog toga što kanadski proizvođač nema puno vremena za čekanje.

Zrakoplovno-tehnički zavod i dalje ostaje u hrvatskom vlasništvu, a to znači da bi i dalje održavao hrvatske vojne letjelice kao prioritet u slučaju potrebe, ali i toga će biti sve manje, jer će stare helikoptere postupno zamjenjivati novi, za čije će se održavanje brinuti prije svega pripadnici Hrvatskog ratnog zrakoplovstva u svojim bazama, dok će MiG-ovi također uskoro biti izbačeni iz oružanih snaga. Croatia Airlines ove je godine kupio već četiri zrakoplova Q400, a pretpostavlja se da će kupiti još dva ista već iduće godine. Hrvatska trenutačno ima četiri protupožarna zrakoplova Canadair, a hrvatska vlada najavila je kupnju još dvaju istih zrakoplova kanadskog proizvođača Bombardier, pa će se za dvije-tri godine u Hrvatskoj ukupno biti 13 kanadskih zrakoplova, pribroji li se i Vladin zrakoplov Challenger 604. Ta je brojka impresivna ne samo za Hrvatsku nego i za veće države. To više što trenutačno više od 120 zrakoplova Q400 leti europskim nebom, a narudžbe rastu iz mjeseca u mjesec. Turboprop zrakoplovi Bombardier Dash 8-Q400 po tehnološkim su dostignućima, ekonomičnosti i letačkim svojstvima u svjetskom vrhu zrakoplovne industrije. Imaju po 76 sjedala, a u Croatia Airlines doći će putem operativnog najma od šest godina, s mogućnošću produljenja. Prva dva zrakoplova bit će isporučena na proljeće 2008. a preostala dva na proljeće 2009. Još dva opcijska također će doći u Hrvatsku 2010. To je najveća poslovna akvizicija kompanije još od kupnje zrakoplova Airbus 1998.


PRVA DVA ZRAKOPLOVA Q400 Croatia Airlinesa u Hrvatsku će stići na proljeće iduće godine; osim Q400, Hrvatska je najavila kupnju novih dvaju Bombardierovih protupožarnih zrakoplova CanadairPRVA DVA ZRAKOPLOVA Q400 Croatia Airlinesa u Hrvatsku će stići na proljeće iduće godine; osim Q400, Hrvatska je najavila kupnju novih dvaju Bombardierovih protupožarnih zrakoplova CanadairEngleski servisni centar u Davonu zbog porasta kupljenih Bombardierovih zrakoplova u Europi, ne samo Q400 nego i putničkih zrakoplova Canadair Regional Jet, u skoroj budućnosti neće moći zadovoljavati potrebe za servisiranjem i održavanjem tako velike europske flote Bombardierovih zrakoplova, pa se hrvatski projekt nameće kao poželjan i zbog toga što Zrakoplovno-remontni zavod ima vlastitu pistu i cestovno je povezan sa zagrebačkim aerodromom Pleso. Croatia Airlines je s vrlo snažnom tehničkom bazuom koja održava i servisira ne samo vlastitu flotu zrakoplova Airbus, nego i nekoliko drugih europskih kompanija, uključujući njemačku Lufthansu, te posjeduje sve potrebne međunarodne certifikate za održavanje zrakoplova. Oogodišnje ulaganje Croatia Airlinesa u tehnički sektor i novi hangar iznosi 140 milijuna kuna.

Međutim, kad bi se samostalno prihvatila tako velikog posla s Bombardierom, nedostajali bi joj dodatni prostori, alati i školovano tehničko osoblje rijetkih specijalističkih zanimanja. Dok bi vodila borbu s konkurencijom na svjetskom tržištu prijevoza putnika, morala bi se baviti jednako važnim i vrlo odgovornim poslom, što bi iziskivalo velike napore u organizaciji i ljudskim resursima. Stoga je suradnja Croatia Airlinesa i Zrakoplovno-tehničkog zavoda sasvim opravdana, a da je započela na određenoj razini, pokazuje i informacija da je sklopljen dogovor o tome da Zavod u Velikoj Gorici oboji zrakoplov ATR-42 u vlasništvu Croatia Airlinesa kako bi se on do kraja ove godine mogao prodati. Za tu uslugu Croatia Airlines platila je 35 tisuća eura. Ministarstvo obrane svjesno je da Zavod više ne može organizacijski pripadati oružanim snagama kao dosad, a to je nedavno zaposlenicima Zavoda najavio i državni tajnik Ministarstva obrane Mate Raboteg. Prije nekoliko tjedana ministar obrane Berislav Rončević odobrio je i financijska sredstva kako bi Zavod počeo uvoditi JAR, međunarodne standarde u održavanju letjelica, što je prvi korak prema komercijalizaciji Zavoda. Zbog takvih trendova i najave kako bi Zavod mogao samostalno izići na međunarodno tržište pojavili su se razni pojedinci i tvrtke pod okriljem BOMBARDIEROVA tvornica zrakoplova  u Québecu u Kanadi; tvrtka je ove godine imala prihod od 14,8 milijardi dolaraBOMBARDIEROVA tvornica zrakoplova u Québecu u Kanadi; tvrtka je ove godine imala prihod od 14,8 milijardi dolarapolitike koji bi uzeli pod sebe i cijele hangare Zavoda, a da pritom ništa konkretno Zavodu ne nude kao projekt u budućnosti niti se izjašnjavaju o razlozima svog dolaska. Posljednji je slučaj bivšeg pomoćnika ministra za zračni promet, sada vlasnika tvrtke ZPZ d.o.o. Borisa Smrečkog, HNS-ovca iz vremena Račanove koalicijske vlade. Prije desetak dana u Zrakoplovni zavod je stigao dopis iz Ministarstva obrane o tome kako Smrečki nudi suradnju sa ZTZ-om i pritom traži na uporabu cijeli hangar. Pritom nema nikakva obrazloženja projekta, zašto bi Zavod davao na uporabu hangar bivšem pomoćniku ministra prometa. Začuđuje i to što Ministarstvo obrane, premda je svjesno koliko novih vojnih letjelica i Canadaira tek treba doći u Hrvatsku, tako olako nekomu nudi suradnju. Smrečki je kandidat i za člana Vijeća Agencije za nadzor zračnog prometa koja bi se trebala brinuti o sigurnosti i svim certifikatima u vezi sa zračnim prometom, pa bi došavši u Zavod očito bio u sukobu interesa pod pretpostavkom da bi se bavio servisiranjem zrakoplova, a ne sklapanjem jeftinih terenaca pod oznakom “hrvatsko“, premda 70 posto dijelova potječe izvana. Projekt hrvatskih terenaca pod patronatom Borisa Smrečkog nikad nije zaživio, a jedan je od razloga i to što nije imao proizvodni prostor.

IVAN MIŠETIĆ, glavni direktor Croatia Airlinesa, vodi pregovore s predstavnicima BombardieraIVAN MIŠETIĆ, glavni direktor Croatia Airlinesa, vodi pregovore s predstavnicima BombardieraNije samo Smrečki u pitanju, unutar Zavoda je i tvrtka Tibo 3. maj iz Rijeke kojoj je prostor odobrio Ivica Nekić, šef agencije za promet naoružanjem Alan, a prostor bi trebala rabiti i malo poznata tvrtka iz Velike Gorice koja servisira male avione. Dakle, ne postoji ni jedan konkretni program i projekt sa Zavodom koji bi ga podigao na tehnološku razinu osposobljenosti prije početka Domovinskog rata, kad je Zavod surađivao s dvadesetak zemalja u svijetu. Vlada bi napokon trebala prekinuti komadanje Zavoda, omogućiti mu izdvajanje iz oružanih snaga, osigurati mu nastavak djelatnosti zbog koje postoji više od četrdeset godina i podržati projekt od interesa za cijelu državu, a to je u ovom trenutku jedino projekt koji bi povezao Bombardier, Croatia Airlines i Zrakoplovno-remontni zavod radi osnivanja najjačeg europskog središta za održavanje komercijalnih zrakoplova.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika