02.11.2007. / 08:00

Autor: Marijana Zrinjski

AUTOMOBILI BUDUĆNOSTI

Bešumna vozila koja ne truju i malo troše

Cijene nafte i naftnih derivata prisile su automobilsku industriju na razvoj efikasnijih automobila. Samo je pitanje vremena kada će cijena nafte, kao i svijest o zaštiti okoliša toliko ojačati da će klasična vozila na cestama posve nestati, a zamijenit će ih ona hibridna i električna. Dok hibridna vozila ispuštaju manje otrovnih plinova, električna vozila ne ispuštaju plinove uopće, niti ne zagađuju okoliš bukom. Hibridna vozila su trenutačno najzanimljivija alternativa klasičnim automobilima. Za neupućene, proizvode se već nekoliko godina, a u Japanu je broj takvih vozila prešao milijun.

Hibridna vozila pokretana su električnom energijom, ali i klasičnim motorom s unutrašnjim izgaranjem. Iako su ovakva vozila skuplja od klasičnih, njihova potrošnja goriva je i do dva puta manja, a vozne karakteristike jednake. U osobnim vozilima najčešće se koristi takozvani serijski hibridni sustav, kod kojega se baterija koja pokreće električni motor koristi samo u slučajevima kada se vozilo kreće uzbrdo ili kada mora naglo ubrzati. Svo ostalo vrijeme koristi se samo glavni motor. Zahvaljujući elektromotoru koji se uključuje kada automobilu zatreba više snage, obujam motora s unutarnjim izgaranjem se smanjuje, a time i emisija štetnih plinova te potrošnja. Baterija koja pogoni elektromotor puni se zahvaljujući regenerativnim kočnicama koje energiju koja se oslobađa prilikom kočenja vraćaju natrag u bateriju. Samo ove dvije promjene omogućavaju uštedu gotovo 50 posto goriva, odnosno dozvoljavaju automobilu niže srednje klase potrošnju od 4 litre na 100 kilometara.

Švedska tvornica za proizvodnju namještaja i kućnih potrepština Ikea uskoro bi trebala zamijeniti dosadašnji vozni park hibridnim vozilima i tako smanjiti energetske troškove za 25 posto. Tvrtka naime namjerava kupiti 50 vozila marke Honda Civic Hybrid koji će proizvoditi manje stakleničkih plinova, a iduće će godine naručiti još 50 takvih vozila.

Hibridna vozila najomiljenija su u SAD-u. Njihov je udio na tržištu, medutim, još uvijek mali: u SAD-u kreće se oko 0,5 posto, u Njemačkoj oko 0,6 promila. Da bi oduprijeli Japanacima koji su otišli najdalje u razvoju automobila na hibridni pogon, BMW, General Motors i DaimlerChrysler udružili su se u proizvodnji svog hibridnog pogona za što su izdvojili oko jednu milijardu američkih dolara. Volkswagen, Porsche i Audi također su sklopili savez radi proizvodnje hibridnog pogona.

Električna vozila nisu dobro prihvaćenaUz hibridna vozila razvijaju se i isključivo električna vozila, iako s nešto manje uspjeha. Malo ljudi je svjesno činjenice da su u prvim godinama autoindustrije električna vozila bila daleko popularnija od onih na fosilna goriva. Električna vozila ne ispuštaju nikakve ispušne plinove, ali njihov problem su domet i brzina. Uz najnaprednije litij-ionske baterije takvi automobili mogu prijeći samo 200 km bez punjenja te tipično postižu najveće brzine oko 100-120 km na sat. Međutim, postoje neke naznake da i isključivo električna vozila imaju budućnost ako se odbaci klasični dizajn.

Fotogalerija

  • Toyota Prius prvi je automobil na revolucionarni hibridni pogon koji se pojavio u Hrvatskoj
  • Švedska tvornica za proizvodnju namještaja i kućnih potrepština Ikea namjerava kupiti 50 vozila marke Honda Civic Hybrid koji će proizvoditi manje stakleničkih plinova
  • GM-ova prva hibridna dostavna vozila, Chevrolet Silverado i GMC Sierra, već su dostupni širom SAD-a
  • Estima hibridno vozilo prvi put je predstavljeno prije šest godina kao prvi hibridni monovolumen na svijetu, koji je demonstrirao novi potencijal za hibridna vozila
  • GMC Sierra
  • Ford je prije četiri godine predstavio hibridno vozilo pod imenom 'H2RV'
  • Lexus ima jednu od najvećih linija hibridnih vozila, robustan SUV na hibridni pogon RX 400h

Vezane vijesti

Obiteljski automobil sa sportskom dušom

Obiteljski automobil sa sportskom dušom

Dio čitatelja sigurno se sjeća putovanja na more po ljetnim vrućinama u već kultnim Renault „četvorkama“. Klima uređaja nije bilo, a u auto se jedva… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika