Objavljeno u Nacionalu br. 626, 2007-11-12

Autor: Eduard Šoštarić

ZRAKOPLOVNA INDUSTRIJA NA DRAVI

Diamond u Varaždinu gradi tvornicu aviona

Grad Varaždin i tvrtka Diamond uspješno su okončali trogodišnje pregovore o gradnji tvornice u kojoj bi se 2009. počeli proizvoditi avioni

DA-42 TWIN STAR  jedan je od najprodavanijih zrakoplova generalne avijacije u svijetu zbog svoje ekonomičnosti i dizajnaDA-42 TWIN STAR jedan je od najprodavanijih zrakoplova generalne avijacije u svijetu zbog svoje ekonomičnosti i dizajnaProjekt izgradnje tvornice zrakoplova na varaždinskom aerodromu konačno može početi. Nakon tri godine pregovora čelnici grada Varaždina i svjetski lider u tehnologiji i proizvodnji zrakoplova opće avijacije, školskih dvosjeda, poslovnih četverosjeda s benzinskim i turbodizelskim motorima, austrijska tvrtka Diamond Aircraft Industries, složili su se oko teksta ugovora koji bi uskoro trebao potpisati gradonačelnik Varaždina Ivan Čehok i čelnik austrijske kompanije Christian Dries. Dolazak jedne od najpoznatijih tvrtki svjetske zrakoplovne industrije u Hrvatsku jednako je važan projekt kao i projekt osnivanja jednog od najvećih Bombardierovih središta za održavanje zrakoplova u Europi koji bi trebao početi raditi u blizini Velike Gorice najkasnije za dvije godine. Možda varaždinski projekt nije toliko velik po financijskim mjerilima, ali po tehnološkom iskoraku zbog ovladavanja kompozitnim materijalima svakako jest. Dolazak Diamond Aircrafta u Hrvatsku se stoga nikako ne može podvesti samo pod lokalni značaj, jer je projekt od hrvatskog nacionalnog interesa. Ovdje nije riječ o trgovcima ili iznajmljivačima zrakoplova nego o svjetski priznatoj zrakoplovnoj industriji koja je u primjeni novih tehnologija otišla, uz Airbus, najdalje u Europi. Ne samo da će izravno kroz nekoliko godina zaposliti 200 ljudi i svojom prisutnošću na varaždinskom aerodromu i u Hrvatskoj privući brojne europske zrakoplovce na hrvatski teritorij, pa tako napraviti promidžbu Varaždina i regije kao turističke destinacije, nego će dosadašnja hrvatska znanja u tehnologiji materijala, know-how u zrakoplovnoj industriji, podići na mnogo veću razinu nego što je danas.

Već je nekoliko fakulteta u Hrvatskoj izrazilo želju da surađuju na tom projektu. Austrijski Diamond Aircraft pionir je u korištenju kompozitnih materijala u zrakoplovnoj industriji, a danas se izgradnja najvećih komercijalnih putničkih zrakoplova bazira upravo na kompozitnim materijalima. Upotreba karbona, aramida i drugih kompozitnih materijala pri sastavljanju trupa zrakoplova znatno su olakšali zrakoplov i potrošnju pogonskoga goriva te lakoću upravljanja. Nema hrđanja, a trup zrakoplova, tvrde stručnjaci, ima neograničenu garanciju. Kad je riječ konkretno o varaždinskom projektu, već do sada tvrtka Diamond Aircraft Croatia d.o.o., inače tvrtka kći austrijskog Diamond Aircrafta, u zemljište potrebno za realizaciju projekta uložila je više od milijun eura, a još je nekoliko stotina tisuća eura uloženo u infrastrukturu, te zrakoplovnu flotu.

Projekt u Varaždinu podijeljen je u tri faze, zaposlit će se približno 200 ljudi, a vrijednost investicije se kreće oko 7 milijuna eura. S potpisom ugovora odmah bi se krenulo u prvu fazu izgradnje proizvodnih pogona i servisnog središta na 4500 četvornih metara ne računajući dodatnu površinu za prateće sadržaje.


D-JET najmanji je i najekonomičniji mlazni zrakoplov na svijetuD-JET najmanji je i najekonomičniji mlazni zrakoplov na svijetuVrijednost investicije u prvoj fazi projekta iznosila bi od 3 do 5 milijuna eura a predviđeno je zapošljavanje od 60 do 80 ljudi koji bi, u vrijeme izgradnje tvornice i servisnog centra, bili na poduci u sjedištu kompanije u Wiener Neustadtu ili u Kanadi. Kako je rekao Rajko Rauš, inače direktor Diamond Aircrafta Hrvatska, tvrtke kćeri austrijske kompanije, osim te investicije za prvu fazu, tvrtka je spremna odmah po potpisivanju ugovora s gradom Varaždinom u svrhu poboljšanja funkcioniranja aerodroma obnoviti i modernizirati infrastrukturu, zgradu i opremu aerodroma u vrijednosti 2,2 milijuna kuna. “Planiramo sanirati postojeće asfaltne površine, pistu i stajanku te postaviti zaštitnu ogradu oko aerodroma.

Predviđena je sanacija tornja, građevinski radovi, opremanje tornja adekvatnom opremom i modernizacija tornja, sanacija i adaptacija postojeće zgrade aerodroma, prenamjena nekih prostora za potrebe tvrtke DAC d.o.o., te prenamjena drugih prostora za potrebe pružanja aerodromskih usluga, prije svega mislim na carinu, policiju. U pripremi je izrada studije, odnosno prijedloga elaborata ‘Razvojni plan aerodroma Varaždin’, kao što su osvjetljenje piste i njezino opremanje za mogući neprecizni instrumentalni prilaz”, kazao je Rajko Rauš.

Cjelokupna proizvodnja bi trebala početi najkasnije sredinom 2009. i u početku bi se proizvodili dijelovi za zrakoplove Diamond DA-20, a predviđa se da bi varaždinska tvornica proizvodila dijelove za potrebe 40-60 zrakoplova Diamond DA-20 na godinu. U drugoj bi se fazi djelatnost proširila i u Varaždinu bi se proizvodili pojedini sustavi na zrakoplovima, a zaposlilo bi se još 30 ljudi uz dodatnu investiciju od milijun eura. Uslijedila bi i treća faza u koju bi se investiralo još milijun eura i zaposlilo 30-ak ljudi, a tada bi varaždinska tvornica već radila krila zrakoplova, trup i slično.

DA-40 četverosjed ultralaka letjelica koja je napravljena od kompozitnih materijalaDA-40 četverosjed ultralaka letjelica koja je napravljena od kompozitnih materijalaVrlo je važno da se realizacija svih predviđenih faza projekta odvija na vrijeme, jer premda nije obećano u projektu, neslužbeno smo doznali kako bi Austrijanci bili spremni na to da gotovi zrakoplovi izlaze iz varaždinskih proizvodnih hala. Projekt varaždinske zrakoplovne industrije neće se bitno razlikovati od matičnog središta u Wiener Neustadtu.

Područje industrijske zone austrijskoga grada Wiener Neustadta, udaljenog tridesetak kilometara južno od Beča, poznatije je po povijesnom lokalitetu na kojem su se u Drugom svjetskom ratu proizvodili njemački zrakoplovi lovci bombarderi tipa Messerschmitt. Taj jedinstveni industrijsko-poslovni zrakoplovni centar ima vlastitu proizvodnu tehnologiju i cjelokupan proizvodni proces na jednome mjestu, poletno-sletnu stazu i niz popratnih sadržaja: školu letenja, servisni centar, “pilot shop”, restoran i muzej. Sve to jednim dijelom ima ili će imati i varaždinski projekt. Zrakoplovi austrijske tvrtke trenutačno se nalaze u 40 zemalja svijeta, a koristi ih više od 200 različitih organizacija, i to zrakoplovni klubovi, vojne akademije Egipta, Indije, SAD-a, zrakoplovne kompanije za početnu obuku svojih pilota kao što je primjerice Lufthansina pilotska škola Intercockpit u Zadru te Air France za svoje potrebe. Zrakoplovi generalne avijacije postali su dugoročna kvalitetna investicija. Prosječni vijek trajanja zrakoplova danas je 30 godina. Zahtjevi za modernim, tehnološki inovativnim, a time i jeftinijim zrakoplovima danas su veći nego ikad.

AERODROM VARAŽDIN već je nekoliko godina najopremljeniji hrvatski centar za osnovno školovanje pilota zahvaljujući dolasku Diamonda 2003. godine i osnivanju tvrtke Diamond Croatia, kojoj je na čelu Rajko RaušAERODROM VARAŽDIN već je nekoliko godina najopremljeniji hrvatski centar za osnovno školovanje pilota zahvaljujući dolasku Diamonda 2003. godine i osnivanju tvrtke Diamond Croatia, kojoj je na čelu Rajko RaušProfitirale su tvrtke koje su predvidjele povećanje cijena goriva na tržištu, povećanje sekundarnih troškova birokracije vezane uz dobivanje raznih certifikata, pa su stoga pronašle inovativna rješenja u primjeni kompozitnih materijala kako bi zrakoplov učinile laganijim te uvele nova rješenja ugradnjom dizelskih motora. Visoka cijena aviobenzina u 90-im je godinama prošlog stoljeća proizvođače unutar zrakoplovstva prisilila na traženje alternativnih rješenja za pogon svojih aviona. Kao logično rješenje nametnuli su se dizelski motori koji su u autoindustriji već postigli velik tehnološki napredak. Tvrtka Thielert Aircraft Engines (TAE) u kratkom je roku preradila turbodizelski motor iz Mercedesa A klase, koji je svojim dimenzijama i težinom savršeno odgovarao ugradnji u avione.

Taj motor pokazao je da se prednosti turbodizela s ceste mogu prenijeti na nebo. Osim što se i u zraku pokazao štedljivim i pouzdanim, on je omogućio predstavljanje još nekih novosti koje će u budućnosti postati standard pri konstruiranju i gradnji aviona generalne avijacije.

Vezane vijesti

Habuš: Riješen je problem smeća u Varaždinu

Habuš: Riješen je problem smeća u Varaždinu

Varaždinski gradonačelnik Goran Habuš današnjim je priopćenjem za javnost objavio da građani Varaždina mogu odahnuti jer su na jučerašnjoj sjednici… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika