Objavljeno u Nacionalu br. 627, 2007-11-19

Autor: Dean Šoša

VIDEO

Dobri momci Trećeg Reicha

'ORAO JE SLETIO' Johna Sturgesa govori o njemačkoj otmici Winstona Churchilla, gdje su njemački vojnici časni heroji koji spašavaju Židovku

MICHAEL CAINE kao zapovjednik Steiner MICHAEL CAINE kao zapovjednik Steiner DVD izdanje filma “Orao je sletio”, koje možete pronaći na kioscima, vrlo je slabo. Zbog groznog formata slike 4:3, koji glumce ili ostavlja izvan ekrana ili izdužuje do dimenzija nedostižnih bilo kakvoj dijeti, u nekim ga drugim okolnostima ne bi valjalo preporučiti niti najgorem neprijatelju. Ipak, posljednji film velikog hollywoodskog redatelja Johna Sturgesa toliko je dobar i unikatan, da bi i na VHS-u bolje izgledao negoli treći “Spider-Man” ili druga “Fantastična četvorka” na Blue-rayu.
Poput glavnih Sturgesovih filmova “Veliki bijeg”, “Obračun kod O.K. Corrala”, “Sedmorica veličanstvenih”, “Dan revolveraša”, “Bijeg iz tvrđave Bravo”, “Loš dan u Black Rocku” ili “Posljednji vlak s Gun Hilla”, i “Orao je sletio” je napeto, pripovjedački majstorsko djelce snažnih likova, koje karakterizira maksimalno funkcionalna, tzv. nevidljiva režija. Ipak, unikatno mjesto u Sturgesovoj filmografiji i u čitavoj povijesti svjetskog filma “Orlu” pripada prije svega zbog načina na koji Sturges pristupa likovima njemačkih vojnika u Drugom svjetskom ratu, revolucionarnog i manje-više neponovljivog u službenim zapadnim kinematografijama.

Naime, u Sturgesovu filmu “Orao je sletio”, realiziranom 1976. u britanskoj produkciji, prema istoimenom bestseleru Jacka Higginsa, njemački su vojnici dobri momci, humanisti koji se bore zbog časti, heroji koji riskiraju život zbog spašavanja nedužne Židovke i na kraju moralni divovi kojima je od tajnog zadatka mnogo važnije spašavanje engleske djece od pogibelji. Higginsov roman a potom i Sturgesov film bave se tajnom operacijom pokušaja nacističke otmice Winstona Churchilla. Osokoljeni uspješnom otmicom Mussolinija, Nijemci odluče oteti britanskog premijera Winstona Churchilla, ulovivši informaciju da će se ovaj nalaziti na ladanju u Norfolku, blizu obale. Himmler, kojeg fantastično igra Donald Pleasance, povjerava pukovniku Radlu, kojega glumi još bolji Robert Duvall, da hitno sastavi tim za otmicu Churchilla, a ovaj zadatak povjeri komandosima svojeglavog zapovjednika Steinera (Michael Caine), kojima se pridružuje irski patriot Liam Devlin (Donald Sutherland), uvijek zainteresiran za prkošenje Englezima. Dodatnu subverzivnu notu daje i činjenica da ne samo što je riječ o nacističkim komandosima, nego je i njihov cilj oteti ili likvidirati ikonu britanske povijesti Winstona Churchila. Da stvar bude gora, Sturges ide korak dalje od Higginsa. Čitatelji koji opravdano ne žele znati rasplete filmova koje gledaju neka sljedeće redove preskoče, no ne mogu izdržati i ne otkriti da je, za razliku od hrabrih, požrtvovanih i časnih Nijemaca i isto takvog Irca, Churchill u Sturgesovu filmu prikazan kao najgori kukavica, zbog kojeg drugi ginu.

Također, američki zapovjednik prikazan je kao idiot, a lokalni Englez u čiju se simpatiju Sutherlandov Irac zagleda, kao zavidni šuft. Da stvari budu provokativnije, ostavljajući na životu Irca, Sturges na kraju kao da poručuje da će britanskoj vladavini u Sjevernoj Irskoj jednom doći kraj. Ne samo da su Sturgesovi Nijemci pozitivni, nego su i njihovi likovi vrlo slojeviti, uvjerljiviji od goleme većine savezničkih likova prikazanih u klasičnih ratnim filmovima o Drugom svjetskom ratu.
Zašto je Sturges 1976. tako karakterizirao svoje likove? Jedan bi odgovor mogao glasiti da je, poput svih majstora klasične naracije, znao da gledateljima mora omogućiti identifikaciju sa svojim glavnim likovima, koji su stoga pravi ljudi, od krvi i mesa, koje morate voljeti već i zbog same činjenice da zauzimaju središnje mjesto u priči. To vjerojatno stoji, no bit će da je ipak bila i riječ o subverziji Sturgesa i ljudi koji su stajali iza njega i scenarista Toma Mankiewicza. Nije to jedini slučaj da se 70-ih godina dovodila u pitanje britanska povijest i otvoreno rugalo legendama. Primjerice, godinu dana nakon “Orla”, glasoviti Richard Attenborough, također u britanskoj produkciji, režirao je raskošni spektakl “Nedostižni most”, u kojem se sprdao s legendarnim britanskim maršalom Bernardom Montgomeryjem. Trideset godina nakon što je snimljen “Orao je sletio”, kada znamo da bi Churchillu već samo zbog njegovih stavova o trovanju Iračana bojnim otrovima, početkom 20-ih godina, Haag trebao dosuditi milijun godina zatvorske kazne, subverzija Sturgesa i njegovih nalogodavaca pada na itekako plodno tlo. Zaboravimo li grozno DVD izdanje, film izgleda bolje nego ikada, tjerajući nas da se uz dužno poštovanje prema autorima našeg Filmskog leksikona još jednom zapitamo zbog čega John Sturges u njemu nije dobio svoju natuknicu.

OTPORAN NA SMRTDISCOVERY
Brojni filmaši debitirali su remek-djelima, no nikad ih nitko potom nije nanizao još pet zaredom, kao Quentin Tarantino. Najnovije, "Otporan na smrt", nastalo je kao neobvezna posveta eksploatacijskim filmovima koja je negdje putem prerasla u briljantnu kombinaciju niskog inputa i visokog outputa, što će reći da je Tarantino trivijalni siže nadogradio genijalnim dijalozima, savršenom režijom, majstorskim profiliranjem ženskih likova i metafilmskim postupcima koji su ponovo toliko unikatni, da će svi recentni europski modernistički i tzv. postmodernistički filmovi pokraj "Otpornog na smrt" djelovati kao ostaci predantike. Šestu zvjezdicu, kada bi postojala, filmu bi donio još jedan nevjerojatan soundtrack.

Death Proof, am. akcijska drama, 2007.
R: Quentin Tarantino
GL: Kurt Russell, Rosario Dawson, Sydney Poitier, Zoe Bell, Vanessa Ferlito
FILM: 5
DVD: 3

NEVINIBLITZ
Gillian Anderson toliko je srasla s "Dosjeima X" da ćete gledajući britanski triler "Nevini" nesvjesno povjerovati kako je glavni lik filma agentica Dana Scully, a ne neka imućna i ambiciozna poslovna žena, čijeg mladog partnera nasilnici okrutno pretuku a nju siluju. "Nevini" započinju obećavajuće, kao tjeskobna drama o nasilju, no u konačnici prerastaju u nenamjernu, trivijalnu parodiju filmova o osveti. Ipak, film vrijedi preporučiti zbog najbolje uloge Gillian Anderson izvan "Dosjea X", mnogo efektnije od one u "Posljednjem škotskom kralju", a valja upozoriti i na gomilu izbačenih scena, ni boljih ni slabijih od onih uvrštenih u film.
Straightheads, brit. triler, 2007.
R: Dan Reed
GL: Gillian Anderson, Danny Dyer, Anthony Calf, Ralph Brown
FILM: 2
DVD: 3

DOBRO DOŠLI U DONGMAKGOLDISCOVERY
Crnohumorna ratna drama "Dobro došli u Dongmakgol" stiže nam s reputacijom velikog hita u korejskim kinima, no kvalitetom se ne može mjeriti s drugim velikim tamošnjim hitovima poput "Shirija", "Izgubljenog bratstva" ili "Čudovišta". Priča o vojnicima Sjeverne i Južne Koreje, koji se tijekom rata dviju Koreja zateknu u jednom zabitom selu, u društvu srušenog američkog pilota, nije bez aduta, baš kao ni vizualno nadahnuta režija debitanta Kwang-Hyun Parka, no zbog kaotične naracije, mršavog raspleta i predugog trajanja "Dongmakgol" će biti zanimljiv tek najokorjelijim poklonicima posljednjih godina vodeće azijske kinematografije.
Welcome to Dongmakgol, južnokor. crnohum. ratna drama, 2005.
R: Kwang-Hyun Park
GL: Jae-yeong Jeong, Ha-kyun Shin, Hye-jeong Kang, Steve Taschler
FILM: 3
DVD: 3

Vezane vijesti

Demi Moore više nije gđa. Kutcher na Twitteru

Demi Moore više nije gđa. Kutcher na Twitteru

Američka glumica Demi Moore, koja je službeno u studenom objavila da se rastaje od Ashtona Kutchera nakon tri godine braka, odlučila je da njezino… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika