22.11.2007. / 08:05

Autor: Martina Čizmić

EKONOMIJA

Pet američkih mitova o jeftinom gorivu

Ekonomisti su se bojali da će porast cijene goriva utjecati i na ekonomski rast u SAD-u. Predviđali su da će zbog više cijene goriva ljudi manje putovati, manje trošiti za kupovinu te više ostajati kod kuće. No, to se nije dogodilo

Prije nekoliko godina ideja da će benzin stajati otprilike dolar za litru bila je samo crna misao i potencijalna prijetnja američkom načinu života. Proizvođači automobila smatrali su tu granicu presudnom, jer će tada vlasnici automobila odlučiti zamijeniti svoje velike automobile za nešto manje i štedljivije. Ekonomisti su se bojali da će porast cijene goriva utjecati i na ekonomski rast u SAD-u. Predviđali su da će zbog više cijene goriva ljudi manje putovati, manje trošiti za kupovinu te više ostajati kod kuće. No, to se nije dogodilo.

Ne treba isticati da je povećanje cijena imalo utjecaja na neke ljude, najviše one koji imaju mala primanja, a putuju daleko na posao. No, trenutačna cijena goriva koja iznosi oko dolara po litri, gotovo dva puta više nego prije pet godina, ima čini se, veoma mali utjecaj na odabir prilikom kupnje novih automobila. Ovo je pet scenarija koje su analitičari predviđali, ali koji se prema svemu sudeći neće dogoditi.

Amerikanci će prestati kupovati velike automobile i prijeći na manje i štedljivije

Neki vozači su promijenili automobil, no prema posljednjim statistikama sve je više velikih automobila na cestama u SAD-u. Čak ih je više nego prije pet godina. Velika vozila čine gotovo 30 posto tržišta u SAD-u. Mnogi odabiru velike automobile kako bi prevozili svoju djecu ili opremu, bez obzira na cijenu goriva. Bogati vozači ne brinu hoće li ih točenje goriva u njihovog metalnog ljubimca koštati 60 ili 70 ili 150 dolara.

Visoka cijena goriva utjecati će na manji broj terenskih vozila na cestama

Istina, prodaja srednjih terenaca je u padu, no postoji veoma jednostavno objašnjenje za to. Veliki broj modela su zamijenili štedljiviji terenci koji nude lakšu vožnju i bolji dizajn. Vlasnici velikih terenaca s druge strane ostaju pri svom odabiru. Prodaja Cadillac Escalade, Hummer H2, Jeep Wranglera i Mercedes GL-a je u stalnom porastu. Čak su i u General Motorsu iznenađeni takvim razvojem situacije.

Mali automobili će preobraziti tržište

Kada su se na američkom tržištu 2006. pojavile Toyota Yaris, Nissan Versa i Honda Fit, mediji su predviđali kako će vozači raširenih ruku prihvatiti ta mala vozila kako se cijena goriva bude povećavala. Mala vozila pronašla su svoje mjesto na tržištu, no pravu su slavu pokupili štedljiviji terenci poput Honda CR-V, Nissan Rogue i Chevrolet HHR. Štedljivi terenci čine gotovo 17 posto tržišta danas. Kupci ih vole zbog nekoliko razloga. Udobni su kao limuzine, ali su puno viši. Sjedala imaju više položaja za podešavanje, a i druge mogućnosti čine ih praktičnijima nego što su to tradicionalni terenci. Također je prednost što su nešto manji od srednjih terenaca, a štedljiviji što se potrošnje goriva tiče.

Pred svakom kućom biti će hibridni automobil

Možda za 10 do 15 godina, jer danas hibridni automobili čine svega dva posto tržišta. To će s vremenom početi rasti, no dok proizvođači automobila eksperimentiraju sa različitim vrstama hibridnih vozila, kupci ih baš i ne prihvaćaju. Tako je Honda prestala sa proizvodnjom svog hibrida Accorda jer je cijena samog vozila bila previsoka, a ušteda premala da bi zainteresirala kupce. Općenito je interes za hibride opao, pogotovo među mlađim kupcima jer su hibridna vozila dobila lošije ocjene na testovima, a i država je ukinula poticaje koje je prije davala.

Kupci će „poluditi“ zbog skupog goriva

Vidljiv je psihološki učinak na vozače koji je počeo 2004. kada je cijena litre benzina dosegla 75 centi, a nastavlja se i ove godine. No, čini se kako nema većeg utjecaja, a to je lako objasniti. Prosječan vozač Cadillac Escaladea mjesečno potroši oko 280 dolara za gorivo prema sadašnjim cijenama. Od 2002. godine, njegov račun za gorivo povećao se za otprilike 150 dolara mjesečno. No, u tom istom vremenu porasla su mu i primanja, a rata hipoteke mu se smanjila. I dok su cijene goriva rasle tijekom proteklih 25 godina, druge stvari su postajale jeftinije.

Kada to sve zbrojimo dolazimo do jednostavnog zaključka. Da, manji automobil i manje vožnje mogu uštedjeti nekoliko dolara, no mnogo je vozača koji si mogu priuštiti dodatan trošak za gorivo. Analitičari se sada pitaju što će se dogoditi ukoliko cijena nafte na svjetskom tržištu nastavi rasti. Ako je vjerovati trenutnom raspoloženju prosječnog Amerikanca, vjerojatno ništa.

Vezane vijesti

SAD čestitao Hrvatskoj Dan državnosti

SAD čestitao Hrvatskoj Dan državnosti

Sjedinjene Države uputile su Hrvatskoj čestitku u povodu Dana državnosti 25. lipnja. "U ime predsjednika Baracka Obame i naroda Sjedinjenih Država,… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika