Objavljeno u Nacionalu br. 628, 2007-11-26

Autor: Marko Biočina

NOVA REVOLUCIJA APPLEA

Čudesni iPhone

iPHONE, MOBILNI TELEFON tvrtke Apple i novi tržišni hit za kojim su poludjeli milijuni Amerikanaca, odnedavno se prodaje i u Europi

MOBITEL I RAČUNALO Novi iPhone sadrži brojne aplikacije (u sredini) kao što su GPS, internetski preglednik, videoplayer i mobilni telefonMOBITEL I RAČUNALO Novi iPhone sadrži brojne aplikacije (u sredini) kao što su GPS, internetski preglednik, videoplayer i mobilni telefonMnogi među onima koji su u posljednjih nekoliko mjeseci posjetili bilo koji od većih gradova SAD-a mogli su primijetiti dugačke redove ljudi ispred dućana s tehničkom robom. Razlog tomu je iPhone, revolucionarni mobilni telefon tvrtke Apple koji se trenutačno u SAD-u, ali i zemljama zapadne Europe, prodaje u golemim količinama. Apple je tvrtka koja je često na tržište lansirala uređaje koji su postavljali nove trendove. Kada je 1984. predstavljen prvi Macintosh, dogodila se značajna promjena u informatičkoj industriji, kao što je i 2001. dolaskom iPoda i iTunesa izmijenjen način funkcioniranja svjetske diskografske industrije. Danas je to iPhone, uređaj zbog kojeg bi uskoro mogle nastati značajne promjene na tržištu mobilne telefonije. Razlog njegova uspjeha sličan je kao i kod prijašnjih Appleovih proizvoda. Kombinacija softverske funkcionalnosti i kvalitetnog dizajna ponovo je bila formula za stvaranje tržišnog hita. Apple je pažljivo analizirao sve modele koji su se mogli naći na tržištu i potom u svom uređaju dao rješenja za sve njihove nedostatke.

Cijela priča počela je 9. siječnja ove godine, kada je Appleov šef Steve Jobs na korporativnom sajmu u San Franciscu rekao kako namjeravaju proizvesti mobilni telefon. S obzirom na to da je Jobs veliki majstor marketinga, cijela je prezentacija bila zamišljena tako da privuče što više medijske pozornosti. Apple se pobrinuo da na konferenciji budu predstavnici brojnih medija, ali je sadržaj govora držan u strogoj tajnosti. Jobs je stupio na pozornicu i objavio kako će Apple uskoro predstaviti tri nova revolucionarna proizvoda.

PRVOG DANA prodaje iPhonea ljudi su čekali u dugačkom redu u newyorškoj Petoj avenijiPRVOG DANA prodaje iPhonea ljudi su čekali u dugačkom redu u newyorškoj Petoj aveniji“Prvi je iPod s velikim touch screenom, drugi je revolucionarni novi mobilni telefon, a treći aparat s kojim se može komunicirati putem interneta na do sada neviđeni način”, najavio je. Ponovio je to nekoliko puta a onda poentirao. “Ne znam jesam li bio dovoljno jasan. To neće biti tri odvojena uređaja, nego samo jedan. Apple će redefinirati pojam telefona”, rekao je Jobs i histerija je počela.

Vrijednost Appleovih dionica u sljedećih dvanaest sati je porasla za 7 posto. Istovremeno, dionice konkurentskih kompanija koje proizvode ručna računala kao što su Blackberry i Palm pale su za 6 posto. Iako je govor Stevea Jobsa bio odlično odrađeni marketinški potez, on ni u čemu nije lagao. iPhone je uistinu uređaj koji u sebi sadrži tri spomenuta proizvoda, ali i mnogo više od toga. Ustvari, riječ je o ručnom računalu koje u sebi sadrži i funkcije telefona.

Steve Jobs je prije nekoliko godina zaključio da je mobitel sprava koju svi koriste, ali je nitko ne voli. Odlučio je napraviti aparat koji će to promijeniti. Kao i kod svojih ostalih proizvoda, Apple se prvo posvetio dizajnu. iPhone je 11 centimetara dugačak, 6 centimetara širok i tek nešto više centimetara debeo. Na prednjoj strani nalazi se ekran velikih dimenzija, već viđen kod iPod videoplayera. No taj ekran visoke rezolucije je osjetljiv na dodir, a to mu daje do sada neviđene funkcije. Na iPhoneu ne postoji niti jedna tipka, sve komande dostupne su na ekranu. Biranje broja, pisanje, pregled slika i ostalih multimedijskih sadržaja postiže se laganim pokretima prsta po ekranu. U smislu osjetljivosti i preciznosti, takav touch screen još nije viđen.


Ako se zna da konkurentski proizvodi nude upravljanje pomoću sitnih tipki i malih ekrana loše razlučivosti, nije teško zaključiti zašto je iPhone postao toliki hit. Posebna atrakcija je to što iPhone ima senzore za pokret, tako da se slika na ekranu rotira ovisno o tome stoji li aparat uspravno ili vodoravno. iPhone sadrži i kameru rezolucije dva megapiksela čije fotografije na zaslonu izgledaju bolje nego na ijednom drugom mobitelu.

Druga stvar kojoj su Appleovi stručnjaci posvetili pozornost bio je softverski dio aparata. Problem svih dotad postojećih mobitela bio je taj da su bili opremljeni brojnim aplikacijama koje su u većini slučajeva funkcionirale loše. Jedno od glavnih pravila te industrije dosad je bilo to da su aplikacije primijenjene na mobitelu bile osakaćene verzije tih istih programa na osobnim računalima. Apple je to pravilo prekršio, iPhone se temelji na operativnom sustavu OS X, istom kakav se nalazi na njihovim računalima. Zato svi korisnici Appleovih programa na iPhoneu uživaju u svim mogućnostima koje imaju i na Macintoshu. Tako program za pregledavanje e-maila funkcionira jednako kao i na bilo kojem Macovu računalu, a web-preglednik, ustvari modificirana verzija Appleova Safarija, prikazuje gotovo sve internetske stranice bez obzira na programski jezik u kojem su izrađene. Tako nešto je na mobitelima do sada bilo nezamislivo.

VLASNIK Applea Steve Jobs (u sredini) s Renéom Obermannom iz Deutsche Telekoma i Hamidom Akhavanom iz T-Mobilea prošlog tjedna u Berlinu na promociji iPhoneaVLASNIK Applea Steve Jobs (u sredini) s Renéom Obermannom iz Deutsche Telekoma i Hamidom Akhavanom iz T-Mobilea prošlog tjedna u Berlinu na promociji iPhoneaUvođenje operativnog sustava OS X bio je temelj za stvaranje funkcionalnosti. Primjerice, pri pisanju SMS-a, korisnik će to učiniti pomoću virtualne tipkovnice na ekranu telefona, čime je izbjegnut problem da se za slovo “s” mora četiri puta pritisnuti tipku s brojem 7. Pregledavanje videomaterijala je posebna priča. Na malim ekranima loše razlučivosti, koji su se ugrađivali na mobitele do pojave iPhonea, to se nije moglo učiniti na zadovoljavajući način. iPhone, pak, ima čišću i bistriju sliku nego iPod videoplayer, uređaj koji je namijenjen samo tome.

Ipak, uz brojne prednosti iPhone ima i neke nedostatke. Primjerice, bateriju je moguće promijeniti jedino u ovlaštenom servisu, što se, naravno, naplaćuje. Mobitel uopće ne podržava rad na brzim 3G mrežama, a pomoću njega se ne može poslati ni MMS. Te dvije tehnologije nikad nisu zaživjele u SAD-u, no u Europi bi to mogao biti problem. Također, Apple nije u iPhone uključio mogućnost snimanja videa. Analitičari smatraju kako su u kompaniji svjesni svih nedostataka, ali da nisu htjeli ispucati sve adute već na prvoj generaciji iPhonea. Taj je proizvod dobio veliki medijski prostor mjesecima prije nego što je izišao na tržište, tako da su noć s 28. na 29. lipnja tisuće Amerikanaca provele spavajući na ulici ispred Appleovih dućana samo zato da bi mogli biti među prvim vlasnicima iPhonea. Apple je na tržište izbacio dvije verzije telefona, model s unutarnjom memorijom veličine 4 gigabajta stajao je 500 dolara, a iPhone od 6 gigabajta 600 dolara. Ta cijena nije mnogo viša od sličnih “smart phone” uređaja na tržištu.

U SAD-u je sklopljen ekskluzivni ugovor s telefonskom kompanijom AT & T, pa je iPhone bilo moguće kupiti jedino uz potpisivanje dvogodišnjeg ugovora o pretplati s tim operatorom. Ipak, u prvih 30 sati na tržištu, iPhone je prodan u više od 270 tisuća primjeraka. Nakon udarnog prvog tjedna prodaja je malo pala, ali Apple svejedno očekuje da će do kraja 2008. biti prodano oko 10 milijuna komada. Prošlog mjeseca iPhone je stigao i na europsko tržište, u Englesku, Njemačku i Francusku. Pretpostavlja se da u te tri države ima oko 130 milijuna pretplatnika, što je svakako značajno tržište. Novo golemo tržište bi trebalo biti u Kini. Projekcije pokazuju kako bi uz ulazak na 5 posto tržišta i cijenu od 400 dolara prodajom iPhonea u Kini Apple mogao zaraditi oko 6 milijardi dolara godišnje.

Ipak, dosadašnja praksa Applea da distribuira zaključani iPhone samo preko jednog mobilnog operatora u Europi je naišla na probleme. Za razliku od SAD-a, u Europi postoje strogi antimonopolski zakoni. Tako je u Njemačkoj Vodafone podigao tužbu protiv ekskluzivnog prava T-Mobilea da prodaje iPhone uz obveznu pretplatu na 24 mjeseca. Sud je presudio u korist tužitelja, tako da će T-Mobile morati ponuditi dvije verzije uređaja. Zaključani iPhone će stajati 399 eura, a otključani 999 eura. Može se očekivati da će uskoro operatori koji nisu dobili ekskluzivno pravo distribucije u ostalim europskim zemljama podići slične tužbe. Ipak, smisao te presude je krajnje upitan s obzirom na to da je teško vjerovati da će netko otključani mobitel platiti 600 eura više, kad je na internetu moguće već za tridesetak dolara kupiti program koji otključava iPhone. U stvaranju tog softvera korištena su iskustva brojnih hakera diljem svijeta, pa tako i jednog Hrvata.

Kao što se i moglo očekivati, odmah nakon dolaska iPhonea na američko tržište mnogi su poželjeli koristiti iPhone a da ne sklope ugovor s ekskluzivnim operatorom. Tako je i počela utrka svjetskih hakera tko će prvi uspjeti dekodirati iPhone i učiniti ga funkcionalnim s bilo kojom svjetskom GSM karticom. U medijima se ubrzo pojavila vijest kako je to pošlo za rukom jednom Hrvatu, Saši s Krka, koji je uspio prilagoditi iPhone kupljen u Americi tako da radi s hrvatskom karticom. Iako ta vijest nije bila potpuno točna, zato što Sašin iPhone nije bio potpuno funkcionalan, neka od njegovih rješenja pomogla su u konačnom slamanju zaštitnog koda. Kome je to prvom uspjelo nije moguće točno odrediti, tim uspjehom su se, osim 24-godišnjaka s Krka, hvalili i hakeri iz Indije, Irana, Australije i Švedske, no činjenica je da je kod slomljen i da sada ti telefoni normalno rade diljem svijeta. Kako je najavljeno, iPhone službeno neće doći u Hrvatsku barem do proljeća 2008. Prvi primjerci stizali su iz SAD-a, no od europske premijere vrlo se lako može nabaviti na crnom tržištu. Tako se u Oglasniku jači model od 8 gigabajta prodaje po cijeni od 580 eura.

Posebna priča je izrada dodatnih softverskih aplikacija za iPhone. Apple je u startu odbijao objaviti osnovni kod potreban za programiranje programa za iPhone. Jednostavno, u kompaniji su procijenili kako će na taj način moći ekskluzivno distribuirati takav sadržaj i tako generirati značajan profit. No golema zainteresiranost neovisnih programera koji su počeli autonomno stvarati aplikacije za iPhone natjerala je Apple da promijeni strategiju. Tako je Steve Jobs najavio da će u veljači 2008. objaviti osnovni kod i tako omogućiti svima da slobodno razvijaju softver za iPhone.

Vezane vijesti

Direktor Applea Tim Cook odbio isplatu 75 milijuna dolara

Direktor Applea Tim Cook odbio isplatu 75 milijuna dolara

Direktor informatičkog diva Apple, Tim Cook, odustao je od 75 milijuna dolara dividende od dionica kojima je tvrtka nagradila svoje zaposlenike,… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika