Objavljeno u Nacionalu br. 628, 2007-11-26

Autor: Berislav Jelinić

LOPTA PUNA NOVCA

Euro 2008: tko će zaraditi

EUROPSKO PRVENSTVO u nogometu 2008. potaknut će u Hrvatskoj potrošnju od čak stotinu milijuna eura

NAVIJAČKA EUFORIJA POKREĆE BIZNIS Na Euru će osobito profitirati prehrambena industrija, proizvođači sportske odjeće, putničke agencije, aviokompanije i medijiNAVIJAČKA EUFORIJA POKREĆE BIZNIS Na Euru će osobito profitirati prehrambena industrija, proizvođači sportske odjeće, putničke agencije, aviokompanije i medijiOdlazak hrvatske nogometne reprezentacije na Europsko nogometno prvenstvo u Švicarskoj i Austriji 2008. imat će pozitivan učinak hrvatsko gospodarstvo, a procjenjuje se da bi potrošnja izravno i posredno povezana s tim događajem mogla dosegnuti i do stotinu milijuna eura. Zbog tog natjecanja najviše će novca završiti ili proći kroz račune Hrvatskog nogometnog saveza, pivarske i prehrambene industrije, elektroničkih i dijela pisanih medija, putničkih agencija, aviokompanija i hrvatskog predstavništva tvrtke Nike, koja sponzorira hrvatsku nogometnu reprezentaciju i ovlašteni je prodavač sportske opreme koju će nositi najbolji hrvatski nogometaši.

Europsko nogometno prvenstvo jedan je od najisplativijih svjetskih sportskih događaja. Posljednje takvo natjecanje koje je 2004. održano u Portugalu preko televizije gledalo je 446 milijuna ljudi u Americi, 986 milijuna ljudi u Africi i 1,1 milijarda ljudi u Aziji. Službena internetska stranica tog natjecanja imala je 500 milijuna ulaza, koje je napravilo više od 40 milijuna posjetitelja iz oko 200 zemalja svijeta. U Portugal je tada doputovalo oko 600.000 navijača, koji su ondje prosječno boravili oko tjedan dana i prosječno potrošili 1320 eura po osobi. Dijelom i na temelju tih pokazatelja tvrtka Rütter + Partner izradila je studiju prema kojoj će Švicarska, jedan od suorganizatora tog natjecanja, dogodine zbog toga događaja ostvariti dodatni prihod od 370 milijuna eura, 700.000 dodatnih hotelskih noćenja i otvoriti 3500 novih radnih mjesta. Bečki Institut za napredne studije procjenjuje da će Austrija ostvariti dodatne prihode od 390 milijuna eura i otvoriti 4000 novih radnih mjesta. Medijska vrijednost tog natjecanja procjenjuje se na 400 milijuna eura. Pomoću tih brojki lakše je shvatiti razmjere mogućih zarada i u Hrvatskoj.

Marketinški djelatnici Hrvatske televizije nedavno su na zatvorenoj sjednici izjavili da Hrvatska televizija očekuje da će od reklama tijekom Europskog nogometnog prvenstva zaraditi oko 45 milijuna kuna. Međutim, Hrvatska televizija imat će i velike troškove organizacije prijenosa utakmica s tog natjecanja. Oni bi, prema nekim procjenama, mogli biti u najmanju ruku jednaki, ili čak i veći od iznosa koji će se sliti na račun televizije od reklama. Utoliko je teško govoriti o mogućoj zaradi Hrvatske televizije. Ali prihod i trošak Hrvatske televizije mogli bi dosegnuti 100 milijuna kuna. Novac koji će Hrvatska televizija potrošiti najviše će otići na prava prijenosa, a potom i na troškove osoblja koje će boraviti na tom natjecanju i realizirati program. Hrvatska televizija mogla bi zaraditi i na sekundarnim pravima, prodaji programa drugim medijima, poput kabelskih televizija i mobilnih operatera.

Zasad se još ne zna je li tko s Hrvatske televizije o tome uopće razmišljao. Neki talijanski mobilni operateri nudili su svojim pretplatnicima široku paletu raznih sadržaja s prošlogodišnjeg Svjetskog nogometnog prvenstva u Njemačkoj. Mogli su vidjeti sve golove na svojim mobitelima, primati poruke o rezultatima u tijeku odabranih utakmica i slično. Ako bi se takvo što ponudilo i pretplatnicima nekog od hrvatskih mobilnih operatera, to bi značilo smanjenje troška Hrvatske televizije te povećanu potrošnju, ali i prihode mobilnih operatera. Slična bi bila i suradnja s nekom od kabelskih televizija. Teoretski postoji mogućnost da Hrvatska televizija svaki dan snimi dodatna 2 sata programa koji bi se emitirali samo na, primjerice, Max TV-u. To bi također povećalo potrošnju dijela televizijske publike, koja bi se eventualno pretplatila na takve sadržaje, koji bi imali i zaseban marketinški potencijal. Nacional je od krugova bliskih Hrvatskoj televiziji doznao da se ondje još uvijek uopće ne razmišlja o takvim vrstama suradnje s drugim medijima, a kako se to natjecanje približava, sve je teže realizirati takve projekte. Sve to pokazuje da Hrvatska televizija s postojećim kadrovima neće maksimalno iskoristiti medijski potencijal toga natjecanja. Zato će neke druge industrije nastojati iskoristiti Hrvatsku televiziju, ali i druge medije, kako bi dodatnim reklamiranjem potaknule potrošnju vlastitih proizvoda.

MIKE ASHLEY, vlasnik trgovina sportskom odjećom Sports Direct, čije su dionice pale 19 posto jer se Engleska nije plasirala na Euro 2008.MIKE ASHLEY, vlasnik trgovina sportskom odjećom Sports Direct, čije su dionice pale 19 posto jer se Engleska nije plasirala na Euro 2008.


To se prvenstveno odnosi na pivovare. Sedam hrvatskih pivovara proizvelo je za vrijeme Svjetskog nogometnog prvenstva u Njemačkoj prošle godine 40.000 hektolitara piva više nego u lipnju 2005. Ukupan prihod svih zajedno iznosio je 425 milijuna kuna, a zarada im je bila 10 posto viša nego u godini bez tako velikog nogometnog natjecanja. Dnevne novine mogle bi dodatno zaraditi, jer se u danima Europskog nogometnog prvenstva bolje prodaju i više čitaju. Te okolnosti povećavaju i prihode od oglasa, koji ne moraju nužno biti povezani samo s onim djelatnostima i industrijama koje bi, poput proizvođača piva, mogle izravno profitirati od Eura.

Zaradit će i avioprijevoznici. Primjerice, tijekom svjetskog nogometnog prvenstva u Francuskoj 1998. Croatia Airlines imala je dodatnih 20 charter letova kojima je prevezla 2600-2800 putnika. Prošle godine na Svjetskom nogometnom prvenstvu u Njemačkoj boravilo je i 1800 posjetitelja koji su iz Hrvatske stigli sa 16 dodatnih letova. Taj broj manji je od onoga od prije 9 godina u Francuskoj, jer je hrvatska nogometna reprezentacija ranije ispala. Samo u London Croatia Airlines poslala je 5 dodatnih zrakoplova, a i sve redovne linije Croatia Airlinesa bile su dodatno popunjene. Slično je bilo i za vrijeme trajanja prošlih europskih i svjetskih nogometnih prvenstava.

Veliku zaradu imat će i sportske kladionice. Hrvati se i inače vole kladiti, a broj klađenja uvijek je u znatnom porastu tijekom velikih sportskih natjecanja. Količina uplaćenog novca mogla bi se za vrijeme trajanja europskog nogometnog prvenstva popeti do 10 milijuna eura. Od Europskog nogometnog prvenstva profitirat će i tvrtka Nike, službeni dobavljač opreme za hrvatsku nogometnu reprezentaciju. Nike ima ugovor s Hrvatskim nogometnim savezom do kraja 2008., a potpisan je potkraj 2004. Prethodni ugovor bio je vrijedan oko 5 milijuna dolara. Oko milijun dolara sjelo je na račun Hrvatskog nogometnog saveza, dok je ostatak stigao u obliku sportske opreme. Vrijednost tekućeg ugovora čuva se kao poslovna tajna. Dalibor Fuštar, čelni čovjek tvrtke Nike za Hrvatsku, izjavio je za Nacional da se ugovor s Hrvatskim nogometnim savezom sastoji od fiksnog financijskog dijela, te od dodatnih bonusa ovisnih o rezultatima reprezentacije. Fuštar je ovako iznio svoja očekivanja od Europskog nogometnog prvenstva: “Očekujemo da ćemo prodajom dresova i drugih dijelova opreme hrvatske nogometne reprezentacije zaraditi dvostruko više nego 2006. Tada je prodano 110.000 raznih dijelova opreme, od čega 80 posto dresova, ukupno vrijednih 2,4 milijuna dolara.

Hrvatska je treća zemlja u svijetu po omjeru broja prodanih dresova nogometne reprezentacije i ukupnog broja stanovništva. Najviše dresova hrvatske nogometne reprezentacije, ukupno 40.000, prodano je 2006. u Britaniji. Samo pet tisuća manje prodano je u Njemačkoj, dok je u Hrvatskoj prodano 29.000.“ Fuštar tvrdi da u Nikeu nisu istraživali je li i prodaja drugih Nikeovih proizvoda u Hrvatskoj porasla za vrijeme Svjetskog nogometnog prvenstva, tako da ne zna ni hoće li se to dogoditi i dogodine za vrijeme Europskog nogometnog prvenstva. Nike će profitirati i od šest hrvatskih reprezentativaca, kojima plaća da nose njihove kopačke. To su Dario Srna, Eduardo da Silva, Luka Modrić, Dario Šimić, Joe Šimunić i Stipe Pletikosa.

MAJA PEČAREVIĆ, predsjednica uprave Generalturista, i Marko Vojković, predsjednik uprave i suvlasnik adriatica.net grupeMAJA PEČAREVIĆ, predsjednica uprave Generalturista, i Marko Vojković, predsjednik uprave i suvlasnik adriatica.net grupeOd Europskog nogometnog prvenstva lijep će prihod imati i Hrvatski nogometni savez. On se procjenjuje na 7 do 10 milijuna eura. Samo zahvaljujući plasmanu na to natjecanje u blagajnu HNS-a slit će se 4,6 milijuna eura iz UEFA-e. Tomu treba dodati i nove unosne sponzorske ugovore, poput onoga koji će se uskoro potpisati sa Samsungom. Međutim, HNS će imati i velike troškove, tako da je teško govoriti kolika bi mogla biti zarada. Kad se sve zbroji, rezultat je moguća potrošnja od 100 milijuna eura. To je velik novac, ali ni približno onolik koliko će nakon poraza od Hrvatske u nogometu izgubiti englesko gospodarstvo.

Nakon poraza engleske od hrvatske nogometne reprezentacije i neodlaska na Europsko nogometno prvenstvo procijenjeno je da će britansko gospodarstvo izgubiti 1 do 1,5 milijardi funti. Dan poslije tog poraza dionice britanskih trgovaca sportskom robom pretrpjele su znatne gubitke.Dionice Sports Directa, u većinskom vlasništvu Mikea Ashleyja, pale su za 19 posto. Gubitke će imati i Umbro, sponzor engleske nogometne reprezentacije. Vrijednost njihovih dionica pala je za 3,2 posto, ali pad je tako malen samo zato što je Nike najavio preuzimanje Umbra. Najviše će izgubiti Engleski nogometni savez, čak oko 100 milijuna funti od raznih sponzorskih ugovora.

Sportski turisti

Putničke agencije također će zaraditi. Lana Ručnov, direktorica marketinga Generalturista, kaže da sportske događaje koriste kako bi unaprijedili odnose s nekim klijentima: “Mi smo okrenuti i top menadžmentu hrvatskih tvrtki, koji u pravilu koristi naše usluge prilikom odlazaka na takva natjecanja. Prošli smo tjedan imali odlična iskustva u organizaciji posjeta Londonu i to će se pozitivno odraziti na buduću suradnju s našim klijentima.“

Vezane vijesti

Eduardo: Španjolska bi bila zastrašujuća i da u napadu igra Ramos

Eduardo: Španjolska bi bila zastrašujuća i da u napadu igra Ramos

Napadač hrvatske nogometne reprezentacije Eduardo da Silva priznao je u izjavi za Marcu koliko je impresioniran europskim i svjetskim prvacima… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika