Objavljeno u Nacionalu br. 632, 2007-12-20

Autor: Dean Šoša

FILM

Kineska tragedija bez puno svrhe

'PROKLETSTVO KRIZANTEMA' o vladarsko-obiteljsko-ljubavnim problemima je djelo sjajnih kadrova i scena, ali prernatrpano, bez koncepta i profiliranih likova

Zasad posljednji film najveće kineske redateljske zvijezde Zhanga Yimoua “Prokletstvo krizantema“ dugo smo čekali u kinima, ali on hrvatsku premijeru ovih dana ipak ima na DVD-u. Gledajući scenu napada carevih vojnika na obitelj dvorskog liječnika ili završni obračun ispred carske palače, u tisućama žutih krizantema, posađenih na najskupljem filmskom setu ikad sagrađenom u Kini, čovjek odjednom dobije želju za nekom kulturnom diktaturom koja bi zakonima propisivala naslove koji se jednostavno moraju naći na kino repertoaru. Nažalost, umjesto toga u Zagrebu (ostatak tržišta bolje je i ne spominjati) sve smo bliži monopolu jednog prikazivača i distributera, pokraj čije robe filmovi malih distributera uglavnom nemaju šanse. A i kad je dobiju, najčešće se pokaže da zahtjevnije naslove filmofili vole gledati jedino na festivalima, pa dvorane za “normalnih“ projekcija zjape prazne.

Za razliku od Zhangovih filmova “Heroj“ i “Kuća letećih bodeža“, koji su podjednako bili i ozbiljne drame i akcijski spektakli, “Prokletstvo krizantema“ ponajprije je psihološka drama, začinjena rijetkim akcijskim prizorima, uglavnom u završnoj trećini filma. Preciznije rečeno, tragedija čiji likovi podsjećaju na najnesretnije antičke i Shakespeareove prokletnike. Tako imamo cara mračne prošlosti i sirotinjskog podrijetla, koji iz dna duše mrzi caricu, a od trojice sinova najviše voli najstarijeg Wana, iz braka s prvom, navodno pokojnom suprugom. Carica ništa manje ne mrzi cara, a Wana je davno zavela i pretvorila u ljubavnika. Wan bi trebao naslijediti krunu, ali radije bi pobjegao u ljubavnu idilu s lijepom kćeri dvorskog liječnika. Wanovo odustajanje od prijestolja razveselilo bi njegova mlađeg brata Jaija, ambicioznog ratnika upravo pristiglog s kaljenja na granici. Lavina tragičnih događaja pokrene se nakon što carica otkrije da je car truje, no to je tek početak vladarsko-obiteljsko-ljubavnih problema dostojnih klasične tragedije ili sapunice od 200 nastavaka, ovisno o tome obrađuju li materijal umjetnici ili Tonči Huljić.

Srećom, Zhang Yimou neupitno spada među prve, pa je komplicirana priča izložena iznimno pregledno a motivacija likova objašnjena kroz radnju i bez verbalnog nasilja nad slikom. No to je nešto što smo i očekivali od vodećeg kineskog filmaša i jednog od najzanimljivijih svjetskih autora posljednjih 20 godina. Mali je problem to što smo od Zhanga očekivali i puno više, osobito nakon izvrsnog “Heroja“ i još bolje “Kuće letećih bodeža“. “Prokletstvo krizantema“ započinje odlično, no kako radnja odmiče, film gubi na zamahu i emocijama, na kraju prerastajući u djelce sjajnih kadrova, scena i sekvenci, ali bez koncepta koji bi sve te fantastične dijelove povezao u pravu, značenjima i emocijama bogatu cjelinu.

Za razliku od “Heroja“, koji se u završnici razotkrije kao neviđeno efektna apologija kolektivu, partiji ili Caru, ili “Kuće letećih bodeža“, u kojoj su špijunski i borilački motivi u temelju predivne ode ljubavi, “Prokletstvo krizantema“ je film o svemu, ali isto tako i ni o čemu posebno, bez prave svrhe i cilja.

Glavni je razlog Zhangov scenarij, pretrpan likovima, zapletima i motivima, bez osjećaja za razlikovanje bitnoga od nebitnog. U gomili materijala najzanimljivijom se čini predivna ljubavna priča princa i sluškinje, prvo zabranjena zbog staleških razloga i maćehine ljubomore, a zatim nemoguća zbog incesta.

Nažalost, tu fabularnu liniju Zhang svodi na istu razinu s još 5-6 linija, ne uspijevajući dokraja profilirati ni jedan od potencijalno zanimljivih likova, osim caričina, no i to zato što je Zhangova bivša ljubavnica i muza Gong Li veličanstvena, puno bolja od uloge. Silno kritiziranje ne znači da je “Prokletstvo krizantema“ loš film. Naprotiv. Problem je to što nas je Zhang Yimou navikao na čuda, bilo da je riječ o povijesnim i intimnim dramama mrskima kineskom režimu (“Podignite crvenu svjetiljku“) ili udarnim izvoznim proizvodima tog istog režima (“Heroj“, “Kuća L.B.“) pa njegove filmove ne prosuđujemo referirajući se na prosjek i skromni tekući kino i video repertoar, nego na vrhunsku umjetnost. A nje u “Prokletstvu krizantema“, na­žalost, ima samo u naznakama. No to ne znači da ne treba uživati u čistoj filmskoj ljepoti Zhangovih kadrova, to više što je zbog predstojeće obveze režiranja otvorenja i zatvaranja Olimpijskih igara u Pekingu uzeo filmsku pauzu. Nakon nevjerojatnih parada uprizorenih u “Heroju“, “Kući letećih bodeža“, pa i “Prokletstvu krizantema“, može se komotno reći da je otvorenje OI 2008. možda i očekivaniji filmski događaj od premijere bilo kojeg razvikanog festivalskog naslova ili blockbustera.

SLUTNJABLITZ
Njemački redatelj turskog podrijetla Mennan Yapo kupio je kartu za Hollywood mannovskim krimićem “Lautlos“, nedavno prikazanim na HTV-u. Budžet njegova američkog prvijenca od 20 milijuna dolara i zarada od 73 milijuna pokazuju da se Yapo u novoj sredini snašao više nego dobro, ali triler “Slutnja“ nije više od napola uspjelog djelca nesuvisle fabule i banalnog moralizatorskog preokreta, koji vrijedi vidjeti ponajprije zbog Sandre Bullock, darovite glumice koja bi u starom Hollywoodu bila Lubitscheva ili Hawksova ljubimica, a danas luta iz jednog bezveznog projekta u drugi. Nažalost, svaki “Memento“ ili “Otvori oči“ donesu sa sobom i barem pet ovakvih “Slutnji“.
Premonition, am. triler, 2007. R: Mennan Yapo GL: Sandra Bullock, Julian McMahon, Shyann McClure, Nia Long
FILM: 2
DVD: 3


GOSPOĐA HARRISCONTINENTAL FILM
Televizijska drama “Gospođa Harris“, utemeljena na istinitoj priči o ubojstvu u visokom društvu, nominirana je za čak 12 Emmyja i 3 Zlatna globusa, ali nije potvrdila ni jednu nominaciju. Koliko god TV konkurencija posljednjih godina bila snažna, to ipak ponešto govori i o samom filmu debitanta Phyllisa Nagya, ambicioznom djelcu koje ne uspijeva dokraja ostvariti ni jednu od Nagyevih ambicija. Ipak, vrijedi ga vidjeti zbog zavidne produkcijske razine, pristojnog koncepta, solidne režije i raspoloženih Annette Bening i Bena Kingsleyja, koji nas podsjeća na antologijski nastup u “Posljednjoj pljački/Sexy Beast“.
Mrs. Harris, am. TV drama, 2005. R: Phyllis Nagy GL: Annette Bening, Ben Kingsley, Chloë Sevigny, Cloris Leachman
FILM: 2 i pol
DVD: 3



VRHUNAC U OHIUPA-DORA
Komedija “Vrhunac u Ohiu“ nije bila prestižna alternativna festivalska roba niti se može pohvaliti bogzna kakvim kritikama, no riječ je o jednom od solidnih američkih nezavisnih ostvarenja na policama naših videoteka. Zaplet o bračnoj krizi uspješne poslovne žene (Parker Posey), koja ne može doživjeti orgazam, i njezina supruga profesora (Paul Rudd), koji zbog toga teško pati, nije bez mana, ali malo poznati redatelj i scenarist Billy Kent otpetljava ga uspjelije od brojnih stostruko bolje plaćenih kolega, s lakoćom nasmijavajući publiku u neočekivanim trenucima, a treću zvjezdicu filmu donosi odlični Danny DeVito.
Oh ih Ohio, am. komedija, 2006. R: Billy Kent GL: Parker Posey, Paul Rudd, Danny DeVito, Keith David
FILM: 3
DVD: 2


Vezane vijesti

Demi Moore više nije gđa. Kutcher na Twitteru

Demi Moore više nije gđa. Kutcher na Twitteru

Američka glumica Demi Moore, koja je službeno u studenom objavila da se rastaje od Ashtona Kutchera nakon tri godine braka, odlučila je da njezino… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika