21.01.2008. / 08:33

Autor: Igor Ćutuk

ZAGREB

Helsinki hoće stare zagrebačke tramvaje

Hrvatski niskopodni tramvaj Crotram NT u Helsinkiju je uspješno prošao sve testne vožnje, no Finci su zainteresirani prvenstveno za otkup starih zagrebačkih tramvaja. Sličan interes iskazalo je i nekoliko talijanskih gradova te grad Osijek

U Zagrebu je od jutros u prometu 71. suvremeni niskopodni tramvaj Crotram NT. Konzorcij Crotram njegovom je isporukom ZET-u označio početak proizvodnje druge serije od ukupno 70 tramvaja koji će uz već toliko pristiglih do 2010. godine u Zagrebu znatno poboljšati kvalitetu prijevoza, istaknuo je uoči prve vožnje novog tramvaja za Nacional.hr direktor ZET-a Ivan Tolić.

"Projektom nabave dodatnih 70 niskopodnih tramvaja, vrijednim 130 milijuna eura, zagrebački gradski prijevoz dovršit će najznačajniji dio obnove voznog parka. Do 2010. godine imat ćemo 140 niskopodnih tramvaja, čime će ZET biti jedan od najsuvremenijih gradskih prijevoznika u Europi", rekao je Tolić.

Najavio je kako se uz dovršenje projekta uvođenja niskopodnih tramvaja uskoro planira krenuti i s obnovom 50 čeških zglobnih tramvaja ČKD Tatra KT4, koji su u Zagreb stigli uoči Univerzijade i u koje se dosad nije značajnije ulagalo.

O modernizaciji voznog parka ZET-a pročulo se i u susjednim zemljama i šire, pa ZET ovih dana obasipaju ponudama za stare tramvaje, što nam je potvrdio i direktor Ivan Tolić. "Istina je, nekoliko talijanskih gradova nedavno nam se javilo sa željom da otkupe sve češke tramvaje koje imamo i prilagode ih za svoje potrebe, a veliki interes vlada i za 15-ak starih njemačkih zglobnih tramvaja koje hoće Osijek, ali i Helsinki", rekao je Tolić.

Helsinki, u kojemu su u tijeku testne vožnje našeg niskopodnog tramvaja, tako bi s Hrvatskom prije mogao zaključiti ugovor o kupovini starih tramvaja!

"Prednost ćemo dati Osijeku, u kojemu njemački zglobni tramvaji već voze, a nakon toga razmotrit ćemo da ostatak popularnih "genschera" eventualno prodamo Helsinkiju", rekao je Tolić, zasad odbacivši mogućnost prodaje devedesetak čeških tramvajskih vlakova ČKD Tatra kao i pedeset novijih zglobnih tramvaja tog proizvođača. "Češki tramvaji zasad ostaju u Zagrebu, nećemo ih prodati niti poslati u rezalište sve dok budemo smatrali da zadovoljavaju naše potrebe", rekao je Tolić.

Današnjoj prvoj vožnji 71. niskopodnog tramvaja, koji će biti dio voznog parka modernizacijom dosad zapostavljenog ZET-ova tramvajskog spremišta u Dubravi, bili su nazočni gradonačelnik Milan Bandić i predsjednik Uprave Končara Darinko Bago. Tramvaji nove serije po tehničkim su karakretistikama gotovo identični prethodnima, no uvažene su kritike putnika, pa imaju više rukohvata i drukčiji raspored stolaca.

Nabavom "čeha" krahirala domaća proizvodnja tramvaja

Češki tramvaji ČKD Tatra u Zagreb su počeli stizati od 31. siječnja 1977. godine, a ostat će poznati po tome što je njihova kupovina dovela do kraha i gašenja domaće proizvodnje tramvaja krajem sedamdesetih godina. Suprotno prevladavajućem mišljenju da su kupljeni isključivo po partijskom diktatu i zbog građenja dobrih odnosa s tadašnjom Čehoslovačkom, razlog njihove kupovine bio je većim dijelom financijske naravi.

Češki su tramvaji bili znatno jeftiniji od onih koje je tada nudio "Đuro Đaković" iz Slavonskog Broda. Česi su konkurirali i brzinom isporuke te povoljnim kreditnim linijama, čemu hrvatski proizvođač nije mogao konkurirati. Tadašnji ZET vozni je park obnavljao isključivo iz vlastitih prihoda, a ne kao danas novcem poreznih obveznika, pa su Česi na natječaju po financijskim kriterijima bili bez ozbiljne konkurencije.

Zagreb je od češkog proizvođača nabavio 95 tramvajskih vlakova ČKD Tatra, a uoči Univerzijade još 51 zglobni tramvaj tipa KT4. Zbog suradnje s Češkom, domaća industrija tramvaja bila je u fazi mirovanja gotovo 20 godina.

Zašto njemačke tramvaje putnici nazivaju "genscherima"?

Dolaskom druge serije niskopodnih tramvaja iz prometa se počinju povlačiti njemački zglobni tramvaji Duewag, među građanima popularniji kao "genscheri". Tako ih nazivaju jer su sredinom devedesetih stigli kao humanitarna pomoć grada Manheima, inače rodnog mjesta Hansa Dietericha Genschera. U Hrvatsku ih je 1995. stiglo ukupno pedeset, od čega je 5 dodijeljeno gradu Osijeku, a ostatak je preuzeo zagrebački ZET.

Vezane vijesti

"Ne plaćam!"

"Ne plaćam!"

Građanska inicijativa 'Ne plaćam!', započela je borbu protiv plaćanja usluga javnog prijevoza u gradu Zagrebu, koji bi, smatraju, trebao biti… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika