Objavljeno u Nacionalu br. 640, 2008-02-18

Autor: Dean Sinovčić

EKSKLUZIVNO IZ BERLINA

Zlatni medvjed za policajce ubojice

JOSÉ PADILHA (41), brazilski redatelj koji je na filmskom festivalu u Berlinu osvojio Zlatnog medvjeda za film 'Elitna postrojba', ekskluzivno za Nacional govori o tome kako je snimio film o korumpiranim policajcima u Rio de Janeiru, kojem je prijetila sudska zabrana

KONTROVERZNI BERLINSKI POBJEDNIKKONTROVERZNI BERLINSKI POBJEDNIKIako nije bio među favoritima, brazilski film “Elitna postrojba” 41-godišnjeg redatelja Joséa Padilhe, osvojio je Zlatnog medvjeda na upravo završenom filmskom festivalu u Berlinu. Priča o elitnoj policijskoj postrojbi zvanoj BOPE došla je u Berlin s reputacijom kontroverznog filma jer je, nakon brazilske premijere u rujnu 2007., izazvala polemike. Naime, film prikazuje kako je elitna policijska postrojba zapravo skupina korumpiranih nasilnika koja se ne razlikuje mnogo od narkodilera koji kontroliraju favele, najsiromašnije rubne dijelove Rio de Janeira. Jedni tvrde da Padilha neopravdano kritizira policiju, a drugi ga proglašavaju desničarom koji tim filmom opravdava policijsko nasilje.

Radnja filma odvija se 1997., kada elitna postrojba mora osigurati mir za vrijeme dolaska Pape u Rio de Janeiro. Šef postrojbe, kapetan Nascimento (Wagner Moura), razmišlja o tome da napusti postrojbu jer mu je supruga trudna te mora pronaći svog nasljednika. Dva mlada policajca čine mu se najboljim odabirom, ali jedan je hrabar a drugi inteligentan. Njih dvojica, u dokazivanju za mjesto šefa postrojbe, prijeći će sve zakonski dopuštene granice, a isto će napraviti i kapetan Nascimento koji će, u stresu zbog pritiska supruge koja želi da napusti policiju, početi radikalnim nasiljem rješavati probleme s narkodilerima.

Za Joséa Padilhu ovo je drugi film i na neki način nastavak prvog, dokumentarnog filma iz 2002. “Bus 174” u kojem je opisao događaje iz 2000. godine, kada je 22-godišnji mladić oteo autobus pun putnika u Rio de Janeiru a cijeli tijek otmice i razrješenje, gdje su poginule nevine osobe, prenosila je brazilska televizija. I “Elitna postrojba” bila je zamišljena kao dokumentarac, ali budući da nitko iz policije nije želio pred kamere, Padilha je odlučio snimiti igrani film.


REDATELJ JOSÉ PADILHA s glavnim glumcima filma 'Elitna postrojba' Wagneromž Mourom i Marijom RibeiroREDATELJ JOSÉ PADILHA s glavnim glumcima filma 'Elitna postrojba' Wagneromž Mourom i Marijom RibeiroNa berlinskom intervjuu za Nacional vidjeli smo koliko je Padilha simpatičan. Stalno nasmijan, iznimno brbljav, ne skida vunenu kapu s glave, čime krije svoju ćelavost, a nije ju skinuo ni u trenutku kada je primao Zlatnog medvjeda. Ne možete odoljeti osobi koja s toliko uvjerenja brani svoje stavove iz filma, dapače, izgledao je kao da jedva čeka da mu se netko suprotstavi. Tako srčanog redatelja teško se pronalazi u Hollywoodu.

NACIONAL: Kako je i zašto vaš film “Elitna postrojba” postao kulturološki fenomen u Brazilu?
- Kratko i iskreno rečeno, ne znam, ali mogu spekulirati. U Brazilu nikada nismo imali film koji govori o policiji. Preciznije rečeno, bilo je malih televizijskih filmova koje nitko nije gledao, pogotovo ne izvan Brazila. Bilo je i dokumentaraca, snimio sam dokumentarni film “Bus 174”, ali ga nitko nije vidio. Osim toga, svi dosadašnji filmovi snimani su iz perspektive nekoga tko izvana kritizira policiju. Ja sam, prvi put, snimio film u kojem se prikazuje policija i njezini postupci iz perspektive šefa elitne postrojbe. U američkoj ili francuskoj kinematografiji postoje filmovi u kojima se o policiji govori iz perspektive policajca, ali to je do sada bilo nemoguće u brazilskoj kinematografiji. To je prvi mogući razlog zbog kojeg je film postao kulturološki fenomen u Brazilu. Drugi razlog je to što nismo prikazali policiju kroz intervjue s policajcima, što se radilo prije u dokumentarnim filmovima, nego kroz scene u kojima smo pokazali što i kako rade, zapravo kako uzimaju novac od ljudi i tako postaju korumpirani, kako muče i ubijaju ljude, što je izazvalo veliku ogorčenost među Brazilcima koji otprije nisu voljeli policiju. Pogledajte brojke, u Americi policija godišnje ubije 200 osoba, u Rio de Janeiru policija godišnje ubije 1200 osoba. Brazilci imaju mnogo razloga da mrze policiju.

NACIONAL: Koliko je popularnosti filma u Brazilu pomogla činjenica da je prije premijere 11 milijuna ljudi vidjelo film na piratskom DVD-u?
- Dva mjeseca prije brazilske premijere ukraden mi je DVD na kojem je bila jedina verzija filma. Često se spominjalo da mi ga je ukrala brazilska policija kako bi me spriječila u prikazivanju filma. To nije istina, DVD je ukrao čovjek iz moje kompanije. Taj DVD je automatski umnožen i prema istraživanjima dviju nezavisnih agencija koje smo angažirali, “Elitnu postrojbu” na piratskom je DVD-u vidjelo 11,5 milijuna gledatelja u Brazilu, i to prije nego što je film došao u kino. Film je bio iznimno gledan jer ljudi u Brazilu ne vole policiju. Čim se piratski DVD pojavio na crnom tržištu, pročulo se da se radi o filmu koji prikazuje tamnu stranu policijskog djelovanja u Brazilu i došlo je do neke vrste osvete javnosti. Policija u Brazilu je bila glupa te je, kada je vidjela piratsku verziju filma, podigla tužbu protiv mene tražeći da izmijenim dijelove i izbacim neke scene mučenja iz njega. Normalno, kada su ljudi u Brazilu čuli da se traži zabrana mog filma, pohrlili su da ga vide. Osim toga, svi dosadašnji dokumentarci o policiji u Brazilu nisu prikazivali ulogu srednje i više klase u prljavim poslovima, nego sukobe policije i narkodilera, s time da srednja viša klasa nema ništa s time. Istina je, što sam i prikazao u filmu, da srednja i viša klasa u Brazilu kupuju marihuanu i kokain te tako financiraju naoružane narkoskupine koje kontroliraju favele. Jednako tako, i srednja i viša klasa podmićuju policiju. Dakle, sukob policije i narkodilera nije privatni rat s kojim mi, bolje stojeći Brazilci, nemamo nikakve veze. Sve to stavio sam u svoj film, što je izavalo velike polemike u Brazilu. Nakon službene premijere tražili su moje mišljenje o tome kako bi se ti problemi mogli riješiti i rekao sam da, za početak, treba legalizirati marihuanu jer ne smatram da je ona opasnija od alkohola koji je legalan. Osim toga, prihod narkoskupina u Brazilu od prodaje marihuane čini 50 posto njihove zarade i to je još jedan razlog zbog čega marihuanu treba legalizirati. Sve ovo što sam vam rekao vrlo je osjetljiva tema u Brazilu i zato je film postao iznimno popularan i prije službene premijere.

WAGNER MOURA glumi Nascimenta, vođu elitne postrojbe, a André Ramiro (desno) mladog policajca MatiasaWAGNER MOURA glumi Nascimenta, vođu elitne postrojbe, a André Ramiro (desno) mladog policajca MatiasaNACIONAL: Koji je bio službeni stav policije Rio de Janeira nakon premijere filma?
- Prvo, pokušali su spriječiti premijeru filma tako što su nas tužili. Sudac je odbio njihov zahtjev jer u Brazilu postoji sloboda govora. Film se tada počeo prikazivati, ali policija se žalila na presudu tako da taj sudski proces još uvijek traje. Policija je prije toga pokušala spriječiti distribuciju piratske verzije filma tako što je uhitila preprodavače DVD-a. Međutim, došlo je do kontraefekta jer trgovci piratskim DVD-ovima nisu glupi. Počeli su širiti glas u stilu “pogedajte ovaj film prije nego što ga policija zaplijeni” tako da se gledanost piratske verzije filma širila poput plamtećeg požara. Sve što se događalo vezano za ovaj film je tako čudno da se osjećam kao da sam u zoni sumraka. Čudno je bilo i to da, iako je ogroman broj ljudi pogledao film na piratskom DVD-u, filmski kritičari nisu smjeli napisati kritiku filma jer bi tako priznali da su pogledali film na piratskom DVD-u čime bi priznali da su napravili nešto protuzakonito. Policija je, tužeći nas, željela spriječiti službene reakcije na film.

NACIONAL: U Brazilu su vas, s jedne strane, hvalili, a s druge napadali, tvrdeći da prikazujete šefa elitne postrojbe kao poštenu osobu, dakle pokazujete da nisu svi policajci u Brazilu korumpirani.
- Ovisi o tome kako definirate korupciju. Ako mislite da policijsko mučenje i ubijanje nije nelegalno, onda to možete reći. I mučenje i ubijanje za mene je protuzakonito, mislim da je elitna postrojba korumpiranija od obične policije. Razlika između policajaca iz elitne postrojbe i obične policije u Brazilu je u tome što prvi ne primaju mito a ja mislim da je primanje mita manje zlo od mučenja i ubijanja. Nascimento, šef elitne postrojbe, misli da nasiljem može spriječiti nasilje i to je premisa filma. Nascimento misli, i vjeruje, da može otići u favele i ubiti nekoga kada god to poželi, misli da je to opravdano. Poruka filma je - društvo ne može obuzdati sebe ako policija misli da može koristiti nasilje kada god to želi. Osim toga, ovim filmom želio sam potaknuti publiku na razmišljanje. Filmski autori često traže da publika ima distancu, emocionalnu ili bilo koju drugu, od događaja u filmu, ali ja se s time ne slažem. Želim da publika razmišlja o onome što je vidjela u filmu i nakon što je on završio. U tome sam i uspio jer, na temelju piratske verzije filma, u Brazilu je objavljeno osam a u Americi jedan tekst o ponašanju policije u Rio de Janeiru. Moj film je generirao dodatna razmišljanja o policijskom ponašanju u Brazilu. Podsjetit ću vas da je film “Božji grad” redatelja Fernanda Meirellesa prije četiri godine bio nominiran za Oscara, ali je istovremeno bio žestoko kritiziran u Brazilu. To u inozemstvu nije poznato jer je film prvo prikazan diljem svijeta a tek onda u Brazilu. Bio je kritiziran jer je pokazivao što se događa u favelama a Meirellesa su napadali da ne daje publici odmak od radnje filma te da prikazuje glamurozan život narkodilera. Naravno da je to glupo.

SANDRO DO NASCIMENTO oteo je autobus s putnicima o čemu je José Padilha snimio filmSANDRO DO NASCIMENTO oteo je autobus s putnicima o čemu je José Padilha snimio filmNACIONAL: Radnja filma “Božji grad” odvija se prije 20 godina u Rio de Janeiru, radnja vaše “Elitne postrojbe” odvija se prije 11 godina. Zašto se ne snimi film koji prikazuje sadašnje stanje u narkomiljeu brazilskih favela?
- Današnja situacija slična je onoj od prije 11 godina i svi u Brazilu znaju da je tako. Radnju svog filma smjestio sam u 1997. jer sam tražio najapsurdniju policijsku akciju ikada a ona se dogodila upravo te godine, kada je Papa dolazio u Rio de Janeiro. Policija je tada dobila zadatak da pobije sve narkodilere kako bi Papa mogao jednu noć mirno spavati u Rio de Janeiru. To je bilo tako apsurdno da sam znao da će i publika shvatiti tu apsurdnost. Isprva, želio sam snimiti dokumentarni film o elitnoj postrojbi, ali sam ubrzo shvatio da nitko od članova elitne postrojbe ne želi pričati ispred kamere te ako uporno nastavim snimati, vjerojatno će me netko ubiti. Zato sam se odlučio za fikciju, ali tako da film bude sličan dokumentarnom filmu. Angažirao sam kapetana Rodriga Pimentela, bivšeg člana elitne postrojbe, da mi pomogne u pisanju scenarija. Posebna priča bila su snimanja u favelama. Postoje dvije vrste favela. Većinu kontroliraju vrlo nasilni i dobro naoružani narkodileri, a manjinu policajci koji od ljudi iz favela naplaćuju održavanje mira. Kada snimate film u favelama, morate postići dogovor ili s narkodilerima ili s policijom, inače nećete moći snimiti film. Zato sam se morao dogovarati s policijom objašnjavajući joj da ne ulazi u favele u kojima snimamo film, dok, s druge strane, nisam s narkodilerima pregovarao o snimanju u njihovim favelama. Te favele imaju neku vrstu udruženja na čijem čelu su obični ljudi koji su pregovarali s nama i prenosili naše želje i prijedloge narkodilerima. Odgovor narkodilera je bio uvijek isti, a to je pitanje koliko ćemo im platiti. To je bio uvjet na koji smo morali pristati jer na taj uvjet moraju pristati svi brazilski redatelji koji žele snimati u favelama.

NACIONAL: Publika u Brazilu sigurno je rezignirana zbog svega što vaš film prikazuje, ali očito je da se ništa ne mijenja u Brazilu.
- Vi ste iz Hrvatske, proživjeli ste vrijeme komunizma, znam kako je to bilo, nedavno sam čitao knjigu o Rumunjskoj u vrijeme komunizma. Nakon što ste godinama živjeli u komunizmu došlo je do osjećaja rezignacije. Isprva se naviknete živjeti u nečemu što nije dobro. No ako navika potraje jako mnogo godina, dolazi do rezignacije. Ljudi u Brazilu ne razlikuju se od ljudi iz ostalih dijelova svijeta, oni su se navikli na tu situaciju i oni su rezignrani. Navest ću primjer brazilske rezignacije i navike na sadašnje stanje. Na nedavnom karnevalu u Rio de Janeiru najprodavanija maska bila je ona Nascimenta iz mog filma. Međutim, ta maska nije bila tako dobro prodavana jer su ljudi smatrali da je Nascimento heroj koji se bori protiv zločinaca. Bio sam na nekoliko debata, katkad je u njima sudjelovalo na tisuće studenata, bio sam na nekoliko projekcija mog filma i nisam vidio da je itko Nascimenta proglasio herojem. Nitko nije zapljeskao kad je Nascimento mučio uhićenika. Vidio sam sasvim suprotne reakcije, što mi daje za pravo da kažem kako se njegove maske nisu prodavale zato što se Nascimento u Brazilu smatra herojem.

JOSÉ PADILHA na snimanju filma 'Elitna postrojba'JOSÉ PADILHA na snimanju filma 'Elitna postrojba'NACIONAL: Što se uopće može zaključiti iz karnevala u Rio de Janeiru ako su tamo zvijezde plesači sambe a škole sambe u Brazilu također kontroliraju narkokarteli?
- Nije istina da većinu škola sambe financiraju i kontroliraju narkodileri. Uoči početka ovogodišnjeg karnevala otkriveno je da jednu školu sambe financiraju narkodileri. Većinu tih škola kontroliraju kockari, što također nije dobro, ali kockari nisu isto što i narkodileri. To sam vam morao reći jer brazilski mediji često kroz krajnost opisuju događaje pa im je jedna škola sambe bila dovoljna da senzacionalistički objave kako su sve škole sambe pod kontrolom narkodilera. Druga pogreška koja se stvara u medijima je poimanje nasilja u Brazilu. U Brazilu nasilje nije politički obojeno, ono nije ni lijevo ni desno. Kad sam snimio “Bus 174”, bio sam opisivan kao ljevičarski komunist jer sam napravio film u kojem sam opisao razloge zbog kojih netko usred dana otima autobus pun putnika i poručio da institucije u Brazilu stvaraju nasilnike. Sada, kad sam snimio “Elitnu postrojbu”, gdje sam pokazao kako država stvara nasilnu elitnu postrojbu, proglašen sam radikalnim desničarom, i shvatio sam da, ako se ikad kandidiram za brazilski parlament, nikad neću biti izabran. I nije me briga. Glavni lik “Busa 174” je Sandro do Nascimento, glavni lik “Elitne postrojbe” je Nascimento. Istim imenom želio sam reći da su oni dvije strane iste priče. Ljudi koji vode Brazil, kao i ljudi na čelu policije, dijelom su ljevičari a dijelom desničari pa problemi Brazila ne proistječu iz političkog opredjeljenja. Problemi, recimo u policiji, nastaju zbog malih plaća, loše obučenosti i traženja da policajci rade ono za što nisu pripremljeni. Daju im 400 dolara mjesečne plaće i kažu da odu u favele i bore se s vrhunski naoružanim narkodilerima. Naravno da tada policajci prihvate dogovor s narkodilerima o međusobnom nenapadanju. Ako imamo instituciju u Rio de Janeiru s 40 tisuća policajaca od kojih je, prema istraživanjima, dvije trećine korumpirano, onda s tom institucijom nešto nije u redu.

MARCOS PRADO je s Joséom Padilhom producirao film 'Elitna postrojba' te su stoga zajedno primili nagradu Zlatni medvjed za najbolji film BerlinaleaMARCOS PRADO je s Joséom Padilhom producirao film 'Elitna postrojba' te su stoga zajedno primili nagradu Zlatni medvjed za najbolji film BerlinaleaNACIONAL: Zbog popularnosti filma postoji šansa da “Elitna postrojba” postane TV-serija. Hoće li to biti vaš sljedeći projekt?
- To tek trebamo vidjeti. Nikad neću prihvatiti ponudu da radim seriju čija će radnja biti ista kao i ona u filmu jer bi mi bilo dosadno ponavljati jednu te istu priču. To ne bi imalo smisla. Planiram snimiti film o brazilskom parlamentu i politici koja se vodi odnosno kako politika kreira ono što se sada događa u Brazilu. Tako ću, s tri filma, zaokružiti priču o onome što se događa u Brazilu. Znam da će se najbolja slika dobiti ako se sva tri filma pogledaju jedan za drugim, jer jednostavno nije moguće napraviti jedan film koji bi obuhvatio sve te ti priče.

Radikalne policijske metode

Film "Elitna postrojba" trebao je biti dokumentarac, ali kad je José Padilha shvatio da je ponašanje policije u Rio de Janeiru strogo čuvana tajna o kojoj nitko ne želi govoriti, odlučio se na snimanje igranog filma. Pri tome mu je u pisanju scenarija pomagao bivši član elitne jedinice BOPE koji je znao kakvim se sve nasilnim i protuzakonitim metodama policija koristi da bi ostvarila svoje ciljeve.

'Bus 174'

Prvi film Joséa Padilhe bio je "Bus 174", dokumentarac o 22-godišnjem mladiću koji je 2000. godine oteo autobus s putnicima, a tijek otmice direktno je prenosila brazilska televizija. Padilha je pokazao kako je država kriva što nezreli mladići uzimaju oružje i otimaju nevine ljude.

Vezane vijesti

Berlinale, 7. dan: Soderbergh će pauzirati karijeru

Berlinale, 7. dan: Soderbergh će pauzirati karijeru

Kada Steven Soderbergh predstavlja svoj novi film, to je uvijek veliki događaj, kao što se u srijedu dogodilo u Berlinu kada je predstavio svoj… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika