Objavljeno u Nacionalu br. 646, 2008-04-01

Autor: Dean Sinovčić

EKSKLUZIVNO IZ LONDONA

Moj bijeg u kazalište

Oscarovac Kevin Spacey u razgovoru govori o novom filmu '21', trenutačno najgledanijem u SAD-u, glumačkim počecima i karijeri u kazalištu

Poznati američki glumac Kevin Spacey razgovarao je s Nacionalovim novinarom Deanom Sinovčićem prošlog vikenda u luksuznom londonskom hotelu SohoPoznati američki glumac Kevin Spacey razgovarao je s Nacionalovim novinarom Deanom Sinovčićem prošlog vikenda u luksuznom londonskom hotelu SohoPostoji samo jedan glumac na svijetu koji je dva puta bio nominiran za Oscara i oba puta ga i osvojio. To je Kevin Spacey, 49-godišnji glumac koji je 1996. dobio Oscara za ulogu u filmu “Privedite osumnjičene” a 2000. u filmu “Vrtlog života”. Nakon toga, Spacey je počeo glumiti u manje filmova, posvetio se kazalištu, tako da ga je bilo pravo zadovoljstvo vidjeti u filmu “21” koji se prošlog vikenda počeo prikazivati u Americi. Tim povodom u petak smo, ekskluzivno za Nacional, razgovarali s Kevinom Spaceyjem u luksuznom lodonskom hotelu Soho.

Spacey je, osim što glumi, i producent filma “21” koji je nastao prema knjizi “Bringing Down the House: The Inside Story of Six M.I.T. Students Who Took Vegas for Millions” autora Bena Mezricha. Kao što se vidi iz naslova knjige, priča je nastala prema istinitoj priči o grupi iznimno pametnih studenata koji su, vođeni svojim profesorom, kojega glumi Spacey, vikendima odlazili u Las Vegas i tamo zarađivali novac na poznatoj igri blackjack. Film je režirao Robert Luketic, australski redatelj hrvatskog podrijetla, a u hrvatskim kinima počinje se prikazivati 17. travnja. Kada smo se sastali sa Spaceyjem, na nas je prvo skočio njegov pas Mini, koji je dobio ime po Mini Cooperu. Taj pas je jedini detalj poznat iz privatnog života Kevina Spaceyja koji uvijek kaže “što manje znate o meni, to ću vas lakše uvjeriti kao glumac na platnu”. Zbog toga, posljednjih deset godina piše se da je Spacey homoseksualac, što on smatra zlobnim i ne želi komentirati. Potkraj 70-ih dvije je godine studirao glumu u New Yorku i od 1981. počeo glumiti u kazalištu. Iako se 1986. počeo pojavljivati u filmovima, kazalište mu je bilo primarno a 1991. osvojio je Tonyja, kazališnog Oscara, za ulogu u broadwayskom hitu “Lost in Yonkers”. Nakon toga počela je njegova filmska karijera, i to 1992. ulogom zlobnog menadžera u filmu “Glengarry Glen Ross”, a 1996. dobio je Oscara za ulogu vrhunskog manipulatora Verbala Kinta u filmu “Privedite osumnjičene”. Slijedio je sjajan film “L.A. povjerljivo”, a 1999. “Vrtlog života” Sama Mendesa - za ulogu u tom filmu 2000. nagrađen je Oscarom. Slijedili su “K-Pax” i “Sjene iz dubine”, koji nisu prošli najbolje, Spacey se posvetio režiji i pokrenuo producentsku kompaniju a vratio se ulogom Lexa Luthora u “Povratku Supermana”. U međuvremenu, 2003., Spacey je postavljen za ravnatelja kazališta Old Vic u Londonu, zbog čega se i preselio u taj grad. Želio je vratiti slavu i uspjeh nekada važnog kazališta, potpisao je ugovor na 10 godina i tvrdi da će uspjeti u želji da Old Vic ponovo postane jednako važan kao nekada.
Izvor za dobar film



Kevin Spacey u filmu '21' glumi profesora Rosu koji s natprosječno pametnim studentima Choijem (Aaron Yoo), Jill (Kate Bosworth), Kiannom (Liza Lapira) i Benom (Jim Sturgess) vikendima zarađuje novac u kasinima Las VegasaKevin Spacey u filmu '21' glumi profesora Rosu koji s natprosječno pametnim studentima Choijem (Aaron Yoo), Jill (Kate Bosworth), Kiannom (Liza Lapira) i Benom (Jim Sturgess) vikendima zarađuje novac u kasinima Las VegasaNACIONAL: Prošlog ljeta rekli ste za britanski list Times da vas glumačka karijera više ne zanima. Znači li to da je film “21” nešto posebno ako ste u njemu odlučili glumiti i producirati ga?
- To nije istina jer nikad nisam rekao da me glumačka karijera više ne zanima. Pitali su me zašto sam u posljednjih pet godina primarno glumački posao zamijenio primarno kazališnim poslom. Pokušao sam im objasniti da sam u prošlih 12 godina bio usredotočen na glumačku karijeru, ona me je pokretala, ona je bila ostvarenje mojih ambicija. Bilo je to nešto posebno i cilj mi je bio ostvariti vrhunsku glumačku karijeru. To je trajalo do kraja 1999., kad sam dosegnuo točku da sam mogao reći “uspio sam u onome što sam želio”. Nisam vjerovao da mogu više napredovati i trebao sam novi izazov. Za mene je kazalište postalo novi izazov. Došlo je do određene zamjene jer do tada sam snimao film za filmom a u pauzama bih našao vremena za poneku kazališnu ulogu. Sada glumim u jednoj kazališnoj predstavi za drugom i katkad nađem vremena za poneki film. Nisam želio potrošiti sljedećih deset godina radeći jedno te isto odnosno pokušavati ostati na vrhu. Istina je da se moja osobna ambicija promijenila. Ja doista nisam zainteresiran za svoju glumačku karijeru jer ono što radim u kazalištu Old Vic veće je od mene, ne uključuje samo mene nego mnogo više ljudi, kao što i utječe na mnogo više ljudi. To je bilo moje objašnjenje koje su novinari pretvorili u izjavu kako se povlačim iz filmova, više ne volim filmove i tome slično. Čisto sranje.

LAURENCE FISHBURNE glumi Colea Williamsa koji štiti kasino od svih koji nastoje prevariti sustav i zaraditi novacLAURENCE FISHBURNE glumi Colea Williamsa koji štiti kasino od svih koji nastoje prevariti sustav i zaraditi novacNACIONAL: Ipak, ostaje činjenica da vas je film “21” posebno zaintrigirao kad ste našli vremena za njegovo snimanje i produciranje.
- Naravno, jer je priča filma fenomenalna. Kad sam prvi put pročitao knjigu Bena Mezricha, znao sam da možemo snimiti film koji će biti i vrlo zabavan i vrlo komercijalan. Priča me podsjetila na “Risky Business” s Tomom Cruiseom iz 1983. jer govori o mladiću koji je iznenada počeo zarađivati golem novac na neobičan način. Zanimalo me kako se mladić od 21 godine nosi s pohlepom, sa svime što novac donosi, ako se on kao osoba mijenja zbog toliko zarađenog novca. To je moralistički dio priče koji me zanimao. S druge strane, zanimala me priča o gubitniku koji otputuje u Las Vegas i pobijedi sustav kockarnica.

NACIONAL: Je li vas priča zaintrigirala i zato što u njemu glumite profesora koji manipulira grupom studenata? Vi ste se proslavili ulogama manipulatora poput Verbala Kinta u filmu “Privedite osumnjičene” i Johna Doa u filmu “Sedam”.
- Može biti. Dobro znam da je najlakše strpati ljude u ladice, i to je ono što ja ne radim. Nikada uloge ne objašnjavam, ne etiketiram ih. Najlakše je reći da je neki glumac rođen za uloge negativaca ili za uloge manipulatora. To je crno-bijelo gledanje na filmske uloge. U filmu “21” glumim profesora koji u početku izgleda kao sjajan mentor, djeluje inspirativno na svoje studente, ali kad ga bolje upoznate, shvatite da vodi paralelan život. Međutim, još uvijek nikoga ne ubijam i ne premlaćujem. U stvari, Laurence Fishburne, koji glumi osobu koja pazi na varalice u kasinu, mnogo je opasniji od mene.

'VRTLOG ŽIVOTA' redatelja Sama Mendesa Spaceyju je donio drugog Oscara'VRTLOG ŽIVOTA' redatelja Sama Mendesa Spaceyju je donio drugog OscaraNACIONAL: Film “21” temelji se na knjizi a poznato je da ste vi veliki ljubitelj knjiga na što vas je naučio otac dok ste još bili tinejdžer. Znači li to da ne vjerujete da se u Hollywoodu može naći dobra priča, dobar scenarij, a da nije temeljen na knjizi?
- Ako pogledate povijest filma, vidjet ćete da se izvor za dobar film može naći svuda, u knjigama, kazališnim predstavama, kratkim pričama, ali i u originalnim scenarijima. Ljubitelj sam knjiga, ali nikada neću reći da više volim filmove temeljene na knjigama, to ne bi bilo pravedno. Ako uzmete knjigu na kojoj se temelji film “21”, vidjet ćete da je ona nastala prema istinitoj priči, ne u maštovitoj glavi pisca, i svejedno nam se jako svidjela.
Utjecaj Jacka Lemmona

NACIONAL: Kad već spominjemo vašeg oca, kojeg ste opisivali kao kreativnu osobu, kako to da je vas, također kreativca, poslao na vojnu akademiju?
- Moj otac je smatrao da me treba disciplinirati i zato sam proveo tri godine u vojnoj školi. Kao tinejdžer sam bio vrlo nediscipliniran a vojna škola je bila idealno mjesto da me se dovede u red. Mislim da je ta škola u tom smislu djelovala na mene, ponešto sam se disciplinirao, ali nisam od toga radio dramu. To nije bilo mučilište i nikad u intervjuima nisam govorio kako su to bile najgore godine mog života, ali uvijek kažem da to nije bilo mjesto za mene. No znao sam se nositi s time.

FILM 'L.A. POVJERLJIVO', u kojem Spacey glumi detektiva, osvojio je dva OscaraFILM 'L.A. POVJERLJIVO', u kojem Spacey glumi detektiva, osvojio je dva OscaraNACIONAL: Je li vam vojna disciplina na neki način kasnije pomogla u karijeri?
- Ma kakvi, dani na vojnoj akademiji nemaju veze s mojom glumačkom karijerom. Nemaju veze ni sa čime osim s činjenicom da sam imao devet godina kada me je otac poslao na nekoliko godina u vojnu školu.

NACIONAL: Na vašu karijeru, čini se, najviše je utjecao Jack Lemmon kojeg ste upoznali početkom 80-ih godina. Što ste naučili od njega?
- Naučio sam da mi nikakav uspjeh ne smije udariti u glavu, da uvijek trebam nastojati biti vođa bez obzira na to kakvu ulogu dobio, da uvijek trebam biti dio kreativnog okruženja u kojem svi ljudi pridonose na najbolji način. Poučio me da trebam voljeti svoj posao, voljeti dolaziti na posao svakog dana, i uživati u njemu. Također, sjećam se kako mi je jednom rekao da se, ako postanem uspješan, uvijek sjetim poslati lift dolje. Time mi je želio reći da uvijek trebam pomoći mladim i nadarenim umjetnicima i to upravo radim sada, vodeći kazalište Old Vic.

NACIONAL: Često spominjete rad u kazalištu tako da se čini kako doista više volite rad u kazalištu nego na filmu.
- Upravo tako. Više volim kazalište jer filmovi nisu organski proizvod. Film nije glumački medij, to je redateljski medij, čak i medij za montažere. Kazalište je glumački medij kao i medij za pisce. Kada radite na filmu, tada osjećate čudnu nepovezanost. Svakog dana snimate na drugim lokacijama, snimanje se rastegne na tri mjeseca, kolegu glumca vidite samo na jedan dan, on vam kaže: “Drago mi je, glumim vašeg oca”, i više ga ne vidite. U kazalište dođete s grupom ljudi, svakog dana s njima uvježbavate, istražujete, izmjenjujete ideje, naučite kako da najbolje služite ideji predstavljenoj u autorovu djelu. Kada u tome uspijete, dobivate šansu da glumite kompletan lik svake večeri, iz dana u dan. Na snimanju filma toga nema, nervozni ste, čujete uzvike “idemo, akcija”, a na kraju netko drugi sve to sklopi u jednu cjelinu i kreira izgled tvoje glume. Glumac na kraju ne utječe na to kako će njegova izvedba izgledati u filmu, osim ako nije i producent filma. Ljudi moraju shvatiti da sam, prije nego što sam počeo glumiti u filmovima, 20 godina glumio u kazalištu, kazalište je uvijek bilo i bit će moj prioritet.

PROŠLE GODINE Spacey je posjetio Venezuelu i sastao se s predsjednikom Hugom ChavezomPROŠLE GODINE Spacey je posjetio Venezuelu i sastao se s predsjednikom Hugom ChavezomNACIONAL: Znači li to da ste, u neku ruku, osoba koja želi sve držati pod kontrolom?
- Prije bih se nazvao suradnikom jer volim surađivati s ljudima. Moj odnos s redateljima uvijek je bio jako dobar, kao i s drugim glumcima i scenaristima.

NACIONAL: Prvog Oscara dobili ste 1996. za ulogu u filmu “Privedite osumnjičene”. Vaš kolega iz filma Gabriel Byrne rekao mi je svojedobno kako ste ga vi nagovorili da prihvati ulogu i da ste vi krivac što je film uopće snimljen.
- Kada sam pročitao scenarij filma, već sam poznavao rad redatelja Bryana Singera i scenarista Christophera McQuarrieja. U njima sam osjetio da su pravi filmaši, osobe koje znaju ispričati priču. Smatrao sam da je priča filma “Privedite osumnjičene” dinamična, zanimljiva i kompleksna te sam odlučio pomoći Bryanu Singeru da okupi glumce koji odgovaraju predviđenim ulogama. Ja sam bio prvi odabran da glumim u tom filmu a u to sam vrijeme bio potpuno nepoznat. Kako bi Singer našao financijere, morali smo naći glumce koji su nešto značili u svijetu filma jer ja nisam značio ništa. Singer i ja odmah smo se složili kako bi Gabriel Byrne bio odličan odabir i zato sam se dohvatio telefona i nagovorio ga na ulogu. Isto sam napravio i s ostalim glumcima iz filma, ohrabrivao sam ih i objašnjavao im da se, ako imaju neke rezerve prema filmu, ipak povjere u ruke mladom redatelju. Na sreću, i Byrne i ostali su mi povjerovali.
Komentari u engleskom tisku

OSVAJAČI GLUMAČKIH OSCARA 2000. GODINE Michael Caine, Angelina Jolie, Hillary Swank i, za film 'Vrtlog života', Kevin Spacey za ulogu LesteraOSVAJAČI GLUMAČKIH OSCARA 2000. GODINE Michael Caine, Angelina Jolie, Hillary Swank i, za film 'Vrtlog života', Kevin Spacey za ulogu LesteraNACIONAL: Prvi Oscar vam, u financijskom smislu, još uvijek nije značio mnogo, tim filmom niste postali zvijezda.
- Ja sam do filma “Privedite osumnjičene” bio autsajder i bilo mi je nemoguće reći, nakon tog filma, da sam postao dio glumačke elite. Moja se karijera razvijala jako sporo, ali na kraju sve skupa nije moglo bolje proći. Ne znam kako su drugi gledali na mene nakon filma “Privedite osumnjičene”, znam samo da sam tada počeo raditi film za filmom i u tome sam uživao.

NACIONAL: Definitivna potvrda vašeg statusa došla je 1999., kad ste s redateljem Samom Mendesom snimili “Vrtlog života”.
- Mendesa sam poznavao godinama jer je on dugo radio kao kazališni redatelj. S obzirom na to da je odličan kazališni redatelj, stalno su mu nudili da režira filmove, ali on je to uporno odbijao. Kada sam čuo da je konačno prihvatio jednu ponudu, a to je bila ona za režiranje “Vrtloga života”, odmah sam odlučio pročitati scenarij jer me zainteresirao potencijalni rad s Mendesom na filmu. On je nazvao mene i rekao da je oduvijek vidio mene u ulozi Lestera. Na kraju je snimanje “Vrtloga života” postalo najbolje iskustvo u mojoj karijeri a sam film i danas dokazuje da je izdržao test vremena.

NACIONAL: U povijesti nagrade Oscar nekoliko je glumica koje su iz dva pokušaja dobile dva Oscara, a vi ste jedini glumac kojem je to uspjelo.
- Istina je da ih je jako malo koji su u tome uspjeli, na što me svojedobno upozorio Jack Lemmon. Sjećam se kad mi je rekao: “Prvog sam Oscara dobio 1956., a tek 1974. drugog. Ti si to uspio u samo četiri godine. Spacey, jebi se.”

SPACEY s glumicom Eve Best 2006. u predstavi 'A Moon for the Misbegotten' Eugenea O'Neilla u londonskom kazalištu Old Vic, kojega je ravnateljSPACEY s glumicom Eve Best 2006. u predstavi 'A Moon for the Misbegotten' Eugenea O'Neilla u londonskom kazalištu Old Vic, kojega je ravnateljNACIONAL: Je li drugi Oscar bio ključni razlog i ključni trenutak kada ste rekli da je došlo vrijeme da se posvetite kazalištu?
- Da, tada je došlo do promjene prioriteta. Trebali biste biti u mojoj koži da biste me shvatili. Nisam odlučio otići nego krenuti prema nečem drugom a to je kazalište. Ne razumijem ljude koji kažu da kazalište nije važno kao film jer smatram da su kazalište i film jednako važni.

NACIONAL: Jeste li vjerovali da će vas engleski tisak dočekati s toliko zlobe nakon što ste dobili mjesto ravnatelja kazališta Old Vic i da će jedva dočekati neuspjeh neke predstave koju ste vi postavili?
- Ne bih rekao da su bili zlobni, svaki novi kazališni pokušaj u Engleskoj nikada ne dobiva pozitivne komentare. Otiđite u arhivu i pogledajte što se pisalo o prve tri sezone Royal Shakespeare Company, prema engleskim kritičarima to je bila prava katastrofa. No prošli smo kroz tu fazu, posljednji put su nas kritizirali prije dvije i pol godine. Posljednje dvije sezone su bile izvanredne, uskoro ćemo doći do milijuntoga gledatelja, što je ohrabrujuće. Zato volim što sam ovdje, u Londonu, volim iskustvo kazališnog ravnatelja, a engleska publika je stala iza nas od prvog trenutka. Zato sam jako sretan.

NACIONAL: Imate li, uz toliko obveza, vremena za stolni tenis, svoj omiljen sport?
- Naravno, stol za stolni tenis stoji u jednoj od stražnjih prostorija u Old Vicu. Iznenadili biste se kad biste znali koliko ljudi voli igrati stolni tenis.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika