Objavljeno u Nacionalu br. 650, 2008-04-29

Autor: Eduard Šoštarić

Obnova ratne mornarice

Hrvatskoj finske topovnjače za kontrolu Jadrana i NATO misije

Ministarstvo obrane dogovorilo je prošli tjedan kupnju dviju rabljenih finskih raketnih topovnjača, koje će biti predstavljene javnosti 18. rujna

Finske topovnjače Oulu i Kotka, koje je Hrvatska kupila za 8 milijuna eura, bit će predstavljene javnosti na Dan Hrvatske ratne mornariceFinske topovnjače Oulu i Kotka, koje je Hrvatska kupila za 8 milijuna eura, bit će predstavljene javnosti na Dan Hrvatske ratne mornariceSredinom prošlog tjedna u Zagrebu je održan sastanak predstavnika hrvatskog Ministarstva obrane s finskim pregovaračkim timom, na kojem su dogovoreni tehnički detalji kupnje dviju rabljenih finskih raketnih topovnjača klase Helsinki, starih nešto više od dvadeset godina, za potrebe Hrvatske ratne mornarice, doznao je Nacional iz izvora bliskog hrvatskom pregovaračkom timu. Riječ je o raketnim topovnjačama FNS Kotka 63 i FNS Oulu 62 koje je finska ratna mornarica zbog potrebe za novim plovilima stavila prije nekog vremena u otpis unatoč tomu što su u dobrom stanju.

Potpisivanje kupoprodajnog ugovora vrijednog 8 milijuna eura za obje finske topovnjače bit će za nešto manje od mjesec dana, i to nakon službenog posjeta zapovjednika finske ratne mornarice viceadmirala Hansa Holmströma hrvatskom Ministarstvu obrane početkom svibnja. Predstavljanje tih dviju raketnih topovnjača hrvatskoj javnosti očekuje se 18. rujna 2008. na Dan hrvatske ratne mornarice, odnosno nakon što tijekom ljeta hrvatski časnici i dočasnici završe kraću obuku i trening na njima. Nabavom finskih raketnih topovnjača nije samo ojačana hrvatska vojno-pomorska flota, Hrvatska ratna mornarica mogla bi deklarirati novu sposobnost u sklopu članstva u NATO-u.

Naime, obje finske raketne topovnjače imaju sposobnost protupodmorničke borbe. Svaka je opremljena s dva sonara za otkrivanje podmornica, a osim toga, obje topovnjače imaju sposobnost ispuštanja navođenih dubinskih bombi za uništavanje podmornica. To znači da će sa sposobnošću protupodmorničkog djelovanja Hrvatska ratna mornarica zasigurno dobiti priliku sudjelovati u NATO-ovim pomorskim operacijama na Jadranskome moru i Sredozemlju. Valja reći i to kako bi aktivni angažman hrvatskih vojnih plovila u NATO-ovim operacijama u praksi mogao zamijeniti sudjelovanje nekoliko vodova hrvatskih pješačkih snaga u NATO-ovim operacijama na kopnu, što nije zanemarivo s obzirom na povećani rizik od stradavanja hrvatskih vojnika u kopnenim operacijama NATO-a.Viceadmiral Hans Holmström, zapovjednik finske ratne mornariceViceadmiral Hans Holmström, zapovjednik finske ratne mornarice

Kad je riječ o trenutačnom stanju tehničke ispravnosti u Hrvatskoj ratnoj mornarici, treba reći da su zbog zastarjelosti plovila i nedostatka financija za remonte plovila Hrvatske ratne mornarice više vremena provodila na lučkim vezovima nego u plovidbi. Najveći problemi koji prate Hrvatsku ratnu mornaricu i danas, prije svega njezine tri raketne topovnjače, vezani su za neobavljene remonte protubrodskih raketa RBS-15, potom remonte njemačkih motora MTU na hrvatskoj topovnjači RTOP-21 Šibenik ili pak neispravnosti ruskih motora na raketnim topovnjačama RTOP-11 i RTOP-12, a osim toga nedostaje i kvalitetna protuzračna obrana. Premda su obje finske raketne topovnjače stare nešto više od dvadeset godina, one su u jako dobrom stanju, neslužbeno smo doznali od visokog časnika Hrvatske ratne mornarice koji je nedavno bio na testiranju jedne od spomenutih raketnih topovnjača. Resursi šest njemačkih motora MTU, koliko ih ukupno ima na objema topovnjačama, dakle tri motora na svakoj, takvi su da obje mogu ploviti još nekoliko godina prije bilo kakvog remonta.


U cijeni od 8 milijuna eura Hrvatska ratna mornarica dobiva i čitav niz pričuvnih dijelova u paketu, uključujući i dva pričuvna rabljena motora MTU na kojima je napravljen remont i koji su konzervirani, a usto dobivaju se i pomoćni motori za pokretanje topovnjače. Moglo bi se dogoditi da spomenuta dva pričuvna motora MTU budu odmah iskorištena za zamjenu dotrajalih motora istog tipa na najstarijoj hrvatskoj raketnoj topovnjači RTOP-21 Šibenik koja je porinuta još 1977. Tako bi se i topovnjača Šibenik konačno osposobila, što bi uz dolazak dviju raketnih topovnjača iz Finske znatno pojačalo mogućnost plovidbe i intenzitet obuke u Hrvatskoj ratnoj mornarici, jer je zbog tehničke neispravnosti brojnih hrvatskih vojnih plovila to bilo teško ostvarivo posljednjih godina.

Ako se primjerice ukupna cijena dviju finskih raketnih topovnjača od 8 milijuna eura s pričuvnim dijelovima usporedi s cijenom luksuzne jahte hrvatskih poduzetnika i sportaša čija vrijednost obično prelazi 10 milijuna eura, onda ne treba sumnjati da je u ovom trenutku za Hrvatsku ratnu mornaricu kupnja dviju rabljenih finskih raketnih topovnjača najbolje što se moglo dobiti u prijelaznom razdoblju do dolaska novih brodova. Raketne topovnjače koje imaju funkciju brzih napadnihProtubrodske rakete RBS-15 gađaju ciljeve do 80 km udaljenostiProtubrodske rakete RBS-15 gađaju ciljeve do 80 km udaljenosti brodova s mogućnošću raketnog napada na neko drugo plovilo na udaljenosti i do nekoliko desetaka kilometara nemaju ulogu izvanobalnih ophodnih brodova koji su nužni Hrvatskoj. Međutim, pripadnici Hrvatske ratne mornarice barem će imati na čemu ploviti i kontinuirano se osposobljavati zajedno s pripadnicima pomorskih snaga NATO-a.

Hrvatska neće prije kraja 2010. dobiti niti prototip hrvatskog izvanobalnog ophodnog broda, pa je takva trgovina dobrodošla. Nešto slično se dogodilo i s Poljacima, koji su od SAD-a kupili američke vojne brodove u otpisu. Nije samo cijena tih topovnjača više nego povoljna, nego je cjelokupna konstrukcija, dizajn i tehnologija tih plovila dobro poznata pripadnicima Hrvatske ratne mornarice, što olakšava njezino rukovanje i upravljanje, osobito kad je riječ o oružanim sustavima kao što su primjerice protuzračni top Bofors 57 mm s kontrolom upravljanja paljbe, rakete RBS-15, potom dva topa 23mm s dvije cijevi i tome slično. Dužina, širina, brzina i broj članova posade na finskim raketnim topovnjačama istovjetni su hrvatskoj raketnoj topovnjači RTOP-21 Šibenik a druge dvije hrvatske raketne topovnjače nešto su duže od finskih. To znači da pripadnici Hrvatske ratne mornarice neće trebati mnogo vremena provesti na osposobljavanju.

Ministar obrane Branko Vukelić ovom je  nabavom učinio više za HRM nego svi njegovi prethodniciMinistar obrane Branko Vukelić ovom je nabavom učinio više za HRM nego svi njegovi prethodniciFinska ratna mornarica je i po veličini jednaka hrvatskoj. Neslužbeno smo doznali kako će cilj posjeta finskog viceadmirala početkom svibnja biti uža suradnja dviju mornarica, osobito stoga što se u Finskoj pod ledom voda zadržava i do pola godine, pa nema mogućnosti kontinuirane obuke njezinih pripadnika. Kompatibilnost i sličnost hrvatskih plovila s finskima svakako će dovesti do toga da se finski pripadnici ratne mornarice po potrebi osposobljavaju u Hrvatskoj.

Kupnja spomenutih raketnih topovnjača bila je i više nego nužna, jer je došlo do potpune marginalizacije HRM-a u čijem sastavu gotovo da i nema brodova sposobnih za otvoreno more. Marginalizacija Hrvatske ratne mornarice posljedica je nekoliko okolnosti, ali prije svega činjenice da već deset godina državni vrh i dužnosnici MORH-a ne razumiju koji je značaj Jadranskog mora i Sredozemlja u sigurnosti europskog kontinenta kao i budućem pozicioniranju Hrvatske kao pomorske zemlje. Uglavnom se polazilo od toga kako Hrvatskoj ulaskom u članstvo NATO-a jednog dana neće prijetiti nikakva vojna ugroza s mora, pa bi zbog toga ulaganje u visoku vojnu tehnologiju na moru bilo nepotrebno. Zaboravilo se kako će Hrvatska imati presudnu ulogu za kontrolu Jadrana.

Jadransko more i njegova kontrola imaju strateški značaj za EU, jer je to najbliži pomorski put s Dalekog istoka u Europu. Kontroliranje svega što se događa u Jadranskom moru još uvijek je u rukama SAD-a i njegove mornarice, a nije tajna kako Francuzi žele da europske pomorske snage imaju veći utjecaj na Mediteranu. Problemi s ilegalnim useljenicima, trgovinom ljudima, švercom oružja i teroristima sve su prisutniji na pomorskim putovima i trebalo bi početi mnogo ozbiljnije razmišljati o hrvatskim pomorskim snagama nego do sada, premda je za mnogo toga već kasno.

Finci na obuci u Republici Hrvatskoj

Finska i hrvatska ratna mornarica vrlo su slične po veličini, tipovima brodova te naoružanju na njima. Zbog toga će pripadnici Hrvatske ratne mornarice brzo svladati trening na finskim topovnjačama, a planira se da Finci jedan dio godine provedu na zajedničkim vježbama na Jadranu

Prvi prototip korvete tek 2011.Zapovjednik Hrvatske ratne mornarice Ante Urlić sa šefom Glavnog stožera Josipom Lucićem i viceadmiralom Zdravkom Kardumom za mjesec dana potpisat će kupoprodajni ugovor s FincimaZapovjednik Hrvatske ratne mornarice Ante Urlić sa šefom Glavnog stožera Josipom Lucićem i viceadmiralom Zdravkom Kardumom za mjesec dana potpisat će kupoprodajni ugovor s Fincima Hrvatska ratna mornarica planirala je dugoročno za nabavu nove opreme i sredstava utrošiti 795 milijuna kuna do 2015., a 270 milijuna kuna utrošila bi na modernizaciju postojeće, i to za remont motora i modernizaciju raketnih topovnjača RTOP-11 i 12, remont raketa RBS-15, završno opremanje RTOP-12 i modernizaciju protuzračne obrane na topovnjačama. Već iz spomenutih brojki jasno je kako Hrvatska ratna mornarica na svjetskom tržištu od novih sredstava ne bi mogla kupiti gotovo ništa ako se zna da je cijena jedne potpuno opremljene korvete tipa Gowind približno 200 milijuna eura, što je gotovo dvostruko više novca od planiranih ukupnih sredstava do 2015.

Raketna topovnjača RTOP 11 Petar Krešimir IV već je neko vrijeme u lošem stanju, jer je od tri pogonska stroja ruske proizvodnje tipa M-503 jedan motor neispravan, a druga dva moraju na remont zbog isteka režima radnih sati. Od osamostaljenja Hrvatske taj brod nikad nije kroz dulje razdoblje radio s potpuno ispravna sva tri motora. Elektronički sustav za navođenje raketa brod-brod RBS 15-SAM švedske proizvodnje već dulje vrijeme nije ispravan i kao takav je borbeno neupotrebljiv.

RTOP-21 s njemačkim motorima MTU i plinskim turbinama Rolls-Royce nije u potpunoj borbenoj upotrebi još od 1991. zbog neispravnosti tih turbina. Nabavom rabljenih raketnih topovnjača djelomično će se premostiti problem do dolaska novih vojnih korveta za potrebe Hrvatske ratne mornarice koje se očekuju tek 2011. godine.

Vezane vijesti

Srbija koči BiH na putu u NATO?

Srbija koči BiH na putu u NATO?

Iako su prije nekoliko mjeseci dogovorili knjiženje vojne imovine, vladajuća šestorka nije realizirala dogovor u Parlamentu BiH. Postavlja se pitanje… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika