Objavljeno u Nacionalu br. 651, 2008-05-05

Autor: Eduard Šoštarić

Šok iz Washingtona

Američka zabrana za hrvatske avione

Porazni rezultati inspekcije američkih zračnih vlasti u Upravi za zračni promet RH posljedica su strukturnih nedostataka u nadzoru civilnog zračnog prometa te nedovoljnog broja stručnjaka

Državna tajnica Bianca Matković odmah je nazvala ministra prometa Božidara Kalmetu i naložila hitno imenovanje članova Agencije za civilno zrakoplovstvo na sjednici hrvatske vlade prije desetak danaDržavna tajnica Bianca Matković odmah je nazvala ministra prometa Božidara Kalmetu i naložila hitno imenovanje članova Agencije za civilno zrakoplovstvo na sjednici hrvatske vlade prije desetak danaPrije desetak dana u Hrvatsku je stiglo negativno preliminarno izvješće predstavnika američkih zračnih vlasti o stanju u hrvatskom civilnom zrakoplovstvu, i to nakon provedenog nadzora u Upravi za zračni promet Republike Hrvatske u veljači 2008., doznali smo za Nacional iz izvora bliskih Ministarstvu prometa. Hrvatske zračne vlasti nisu dobile prolaznu ocjenu u ovom preliminarnom izvješću, što znači da Uprava zračnog prometa trenutačno ne licencira i ne nadgleda zrakoplovne kompanije u Hrvatskoj prema međunarodnim standardima, zbog čega praktično ni jedna hrvatska zrakoplovna kompanija ne smije letjeti u SAD.

Iako se u ovom preliminarnom izvješću ne spominje najgora ocjena 2, jer izvješće nije konačno nego se prethodno zahtijeva akcijski plan i korektivne mjere, jasno je da Hrvatska u ovom trenutku pripada društvu država kao što su Belize, Obala Bjelokosti, Gambija, Bangladeš, Gvajana, Haiti, Honduras, Urugvaj, Zimbabve, Swaziland i Nikaragva, jer nije dobila prolaznu ocjenu koja mora biti ocjena 1. To je najveći poraz hrvatskih državnih institucija odgovornih za organizaciju i nadzor zračnog prometa od osamostaljenja Hrvatske, pogotovo što takva ocjena dolazi u trenutku kada RH pregovara i s EU o prometnoj politici, a zračni promet je njezin važan segment.

Ovakva ocjena američkih zračnih vlasti nije samo loša za čelne ljude u Ministarstvu prometa i veza; posljedice mogu biti i ozbiljnije, kako za poslovne ljude tako i za turizam. Radi se o tome da će američki poslovni ljudi prije bilo kakvog ulaganja u Hrvatsku potražiti i neke osnovne informacije koje im preporučuje američka politika. Naiđu li na podatak kako su američki inspekcijski timovi zaduženi za sigurnost zračnog prometa Hrvatsku svrstali uz bok gore spomenutih zemalja, a poznato je kako su Amerikanci osobito osjetljivi na problematiku zračnog prometa nakon 11. rujna 2001., postoji opravdana zabrinutost da bi zaista mogli odustati od puta u Hrvatsku samo iz tog razloga.


Američki veleposlanik  Robert Bradtke prvi je najavio državnoj tajnici MVP-a Bianci Matković loše rezultate inspekcijeAmerički veleposlanik Robert Bradtke prvi je najavio državnoj tajnici MVP-a Bianci Matković loše rezultate inspekcijeNekima od njih neće biti dovoljno dobar podatak kako je Hrvatska pozvana u NATO ili je kandidat za ulazak u EU. Naravno, ovakvo negativno preliminarno izvješće ne znači da se u Hrvatsku ne može potpuno sigurno doći zračnim putem. Međutim, strani turisti i poslovni ljudi nastojat će zbog ovakve ocjene birati zrakoplovne kompanije iz SAD-a i zapadnoeuropskih zemalja kako bi stigli u Hrvatsku, jer američke primjedbe jasno govore da hrvatske zračne vlasti nedovoljno stručno i kvalitetno nadziru i licenciraju vlastite zrakoplovne kompanije, zrakoplove i zaposlenike u zračnom prometu, što ukazuje na to da su mogući propusti u primjeni tehničkih i sigurnosnih mjera i međunarodnih standarda zračnog prometa. O provedenom američkom nadzoru hrvatskih zračnih vlasti upitali smo i državnog tajnika za promet Dražena Bregleca:
“Uprava zračnog prometa Ministarstva mora, prometa i infrastrukture zaprimila je neformalno preliminarno Izvješće Federalne uprave zračnog prometa SAD-a, 28. travnja 2008. Revizija je provedena u razdoblju od 21. - 25. siječnja 2008. Povod je bila potreba procjene sigurnosti civilnog zrakoplovstva u RH, radi kategorizacije. Izvješće konstatira određene organizacijske nedostatke i neusklađenost propisa, čega smo svjesni i što intenzivno poboljšavamo donošenjem novih zakona i pravilnika. U namjeri stvaranja nezavisnog kompetentnog tijela koje će biti odgovorno za izdavanje dozvola i svjedodžbi zračnom operateru, obavljanje kontinuiranog nadzora organizacija održavanja i plovidbenosti zrakoplova te nadzora letačkih operacija, uspostavljena je Agencija za civilno zrakoplovstvo. Zaprimljeno je samo preliminarno Izvješće i u njemu nije dana nikakva ocjena odnosno kategorizacija."

Nacionalu je također rečeno kako je osnovni nedostatak u strukturi i organizaciji tijela nadležnih za nadzor sigurnosti civilnog zrakoplovstva. Postoje dva tijela: Uprava za zračni promet i Odjel za inspekciju. FAA predlaže usklađivanje i jasno razgraničenje uloga i odgovornosti tih tijela.

DRŽAVNI TAJNIK za promet Dražen Breglec najavio je da će američki inspektori doći u ponovnu kontrolu u drugoj polovici 2008.DRŽAVNI TAJNIK za promet Dražen Breglec najavio je da će američki inspektori doći u ponovnu kontrolu u drugoj polovici 2008.Neslužbeno smo doznali da hrvatske zračne vlasti nisu dovoljno ekipirane da provode kvalitetan nadzor u zračnom prometu. Osoblje dijelom nije stručno i kvalificirano za obavljanje povjerenih poslova. Sažetak izvješća je da hrvatske zračne vlasti nemaju kontinuiran i stručan nadzor zrakoplovnih kompanija, licenciranog zrakoplovnog osoblja i plovidbenosti zrakoplova. Treba reći i to da se ovakva negativna ocjena ne odnosi na nacionalnu zračnu kompaniju Croatia Airlines niti na zrakoplovnu charter kompaniju Dubrovnik Airline, nego isključivo na organizaciju i nadzor zračnog prometa, a to je zadaća Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, dakle državnih tijela.

Na ovakvu američku ocjenu Nacional je upozorio još 18. veljače 2008., nakon što su predstavnici američkih zračnih vlasti nakon obavljenog nadzora napustili Hrvatsku. Tada je Robert Bradtke, američki veleposlanik u RH, donio loše vijesti na Zrinjevac, u ured državne tajnice Biance Matković. Ustvari, američke zračne vlasti detektirale su ono što je već godinama javna tajna u Upravi zračnog prometa - ona ne samo da nema kontrolu nad većinom zrakoplova u registru, nego službenici koji tamo rade nemaju nikakvo operativno iskustvo iz zrakoplovstva i ima ih premalo, približno 30. Kada je sezona letenja, od proljeća do jeseni, veliki broj vlasnika manjih zrakoplova mjesecima čeka na tehnički pregled i produljenje registracije, budući da nema dovoljno ljudi sposobnih za takve poslove. Srećom, negativno izvješće američkih zračnih vlasti nije konačno; očekuje se njihov skori ponovni dolazak kako bi vidjeli ima li nekih pomaka od njihova posljednja boravka u Hrvatskoj, u veljači ove godine. Razlog svim problemima u ovom izvješću leži u činjenici da je vlada traljavo i sporo odradila posao ustrojavanja Agencije za zračni promet. Ministar prometa i veza Božidar Kalmeta još je 29. ožujka 2007. na sjednici Vlade najavio uvođenje pojma operativne licencije u zračni promet, kao i osnutak Agencije za civilni nadzor zrakoplovstva. Vlada je uputila u saborsku proceduru izmjene i dopune Zakona o zračnom prometu, što je usvojeno 25. travnja 2007. Međutim, nakon donošenja novog Zakona sve je stalo s njegovom primjenom. U trenutku kada su predstavnici američkih zračnih vlasti boravili u Hrvatskoj još uvijek nije bila ustrojena Agencija za civilni nadzor zračnog prometa, dakle gotovo godinu dana od donošenja Zakona, što je naravno, između ostalog, pridonijelo negativnom izvješću. Agencija je dužna voditi brigu o primjeni međunarodnih standarda u zračnom prometu, u zračnim lukama i oko sigurnosti zračne plovidbe.

U saborskoj raspravi još je lani postavljeno pitanje financiranja Agencije, jer je samo za njen osnutak bilo potrebno i osigurano 3 milijuna kuna u proračunu za 2007. Zamišljeno je da će Agencija početi funkcionirati u drugoj polovini 2007., ali to se odgađalo sve do primjedbi američkih zračnih vlasti o nefunkcioniranju Agencije. Konačno, hrvatska vlada je u petak, 18. travnja 2008., imenovala čelne ljude i članove Vijeća agencije.

IVAN MIŠETIĆ, direktor Croatia Airlinesa, tvrtke koja nije kriva za problem s Amerikancima, ali zbog njega trpi gubitkeIVAN MIŠETIĆ, direktor Croatia Airlinesa, tvrtke koja nije kriva za problem s Amerikancima, ali zbog njega trpi gubitkeZa predsjednika je imenovan Roman Gebauer, bivši pomoćnik glavnog direktora Croatia Airlinesa za tehniku, za zamjenika predsjednika Stanislav Pavlin s Fakulteta prometnih znanosti, a za članove bivši visokopozicionirani zaposlenik Croatia Airlinesa Ranko Ilej, bivši pomoćnik ministra za zračni promet Boris Smrečki i Marin Puh. Međutim, ostalo je pitanje imenovanja direktora Agencije kojeg imenuje Vijeće agencije.

Iz Ministarstva prometa nam je rečeno kako se sljedeći posjet FAA revizora očekuje u drugoj polovici godine i da u preliminarnom Izvješću nema nikakve ocjene, niti ju se očekuje u nekoliko sljedećih mjeseci. U međuvremenu, Uprava zračnog prometa nastavit će s aktivnostima koje intenzivno provodi zadnje dvije godine, a tiču se usklađivanja svoje legislative s pravnom stečevinom Europske Unije i uvjereni su da će postići zadovoljavajući EK i ICAO standard.
“Usklađenost regulative i postizanje traženih standarda nije nam potrebno samo radi dobivanja kategorije 1 i procesa pridruživanja EU, već nam je bitno da je Republika Hrvatska i njezino zakonodavstvo kompetentno i prihvaćeno od ostalih civilnih zrakoplovnih vlasti, kako bi našim prijevoznicima osigurali konkurentnost i kompetentnost na europskom, a kasnije i na svjetskom tržištu zračnog prometa. Opstanak i konkurentnost hrvatskih zračnih prijevoznika u otvorenom tržišnom natjecanju ovisit će isključivo o njihovoj sposobnosti prilagođavanja novim uvjetima te cjenovnoj i poslovnoj politici”, službeno je stajalište Ministarstva prometa. Izravnu štetu od ovakve negativne ocjene u Hrvatskoj ima nacionalni zrakoplovni prijevoznik Croatia Airlines. Iako se očekivalo da će se vrlo brzo nakon potpisivanja ugovora između američkog zračnog prijevoznika United Airlinesa i hrvatskog Croatia Airlinesa u lipnju 2007. uspostaviti zajednički “code share” letovi između SAD-a i Hrvatske, to se još uvijek neće dogoditi, sve dok hrvatske zrakoplovne vlasti ne dobiju ocjenu 1.

Rezultati američke inspekcije u svijetu

Američke zračne vlasti FAA obavljaju u čitavom svijetu nadzore civilnih zrakoplovnih vlasti. Cilj inspekcija je utvrditi poštuju li zračne vlasti neke zemlje međunarodne zrakoplovne standarde u organizaciji zračnog prometa. Ako je ocjena 1 to znači da zračne vlasti neke zemlje rade po svim međunarodnim standarima ICAO, a ako je ocjena 2, onda iz takve zemlje ni jedan zrakoplovni prijevoznik ne smije letjeti za SAD. Prema izvješću o hrvatskim zračnim vlastima, Hrvatska nije dobila prolaznu ocjenu. Posljednji rezultati po zemljama objavljeni su 4. siječnja 2008.

Nedostatak nadzora sigurnosti civilnog zrakoplovstva

'Uprava zračnog prometa nastavit će s aktivnostima koje intenzivno provodi zadnje dvije godine na usklađivanju svoje legislative s pravnom stečevinom Europske Unije. Osnovni nedostatak je struktura i organizacija tijela nadležnih za nadzor sigurnosti civilnog zrakopovstva. Izvješće konstatira određene organizacijske nedostatke i neusklađenost propisa kojih smo svjesni i koje poboljšavamo, kroz donošenje novih zakona i pravilnika. U namjeri stvaranja nezavisnog kompetentnog tijela koje će biti odgovorno za izdavanje dozvola i svjedodžbi zračnom operateru, obavljanje nadzora organizacija održavanja i plovidbenosti utemeljena je Agencija za civilno zrakoplovstvo", rekli su nam u Ministarstvu prometa.

Vezane vijesti

EP odobrio sporazum sa SAD-om o dostavi podataka

EP odobrio sporazum sa SAD-om o dostavi podataka

Zastupnici Europskog parlamenta odobrili su u četvrtak na plenarnoj sjednici u Strasbourgu sporazum o dostavi podataka iz EU-a u Sjedinjene Države o… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika