Objavljeno u Nacionalu br. 652, 2008-05-12

Autor: Eduard Šoštarić

Posljednji adut za EU

Četiri nova Airbusa - ulaznica za EU

Vlada je odlučila da do početka francuskog predsjedanja Europskom unijom početkom srpnja Croatia Airlines naruči nove zrakoplove tipa A319 vrijedne 200 milijuna eura

Predsjednik Mesić dao je u prosincu 2007. francuskom kolegi Sarkozyju podršku za stvaranje Mediteranske unijePredsjednik Mesić dao je u prosincu 2007. francuskom kolegi Sarkozyju podršku za stvaranje Mediteranske unijeNacionalni zračni prijevoznik Croatia Airlines do početka srpnja 2008. naručit će od europskog proizvođača zrakoplova Airbus četiri nova zrakoplova tipa A319 približno vrijedna 200 milijuna eura, doznao je Nacional iz izvora bliskih hrvatskoj vladi. Odluka o kupnji četiriju novih zrakoplova povezana je s francuskim predsjedanjem Europskom unijom u drugoj polovini 2008., odnosno jačanjem hrvatske pozicije spram Francuske, što bi za rezultat imalo ubrzavanje hrvatskog pregovaračkog procesa za pristupanje EU do kraja 2009.

Nacionalov izvor nam je rekao kako ne može pouzdano reći da li su možda zrakoplovi već naručeni, ali je posve sigurno da se to treba obaviti do srpnja, kad Francuska počinje s predsjedanjem EU. Ne treba zaboraviti sličan scenarij koji se dogodio prigodom ulaska Hrvatske u Vijeće Europe u studenome 1996. Neposredno prije toga, iste je godine pokojni predsjednik Franjo Tuđman odlučio da Croatia Airlines umjesto američkog Boeinga kupi europske Airbuse, što je rezultiralo jačim francuskim i njemačkim angažmanom za ulazak Hrvatske u Vijeće Europe.

Hrvatska naručuje četiri zrakoplova ovog tipa kapaciteta 136 sjedala i vrijedna približno 200 milijuna eura, a dolazak prvog Airbusa A319 može se očekivati za tri-četiri godineHrvatska naručuje četiri zrakoplova ovog tipa kapaciteta 136 sjedala i vrijedna približno 200 milijuna eura, a dolazak prvog Airbusa A319 može se očekivati za tri-četiri godineRazumljivo da hrvatska vlada kupnjom zrakoplova od tvrtke Airbus, čije je sjedište u francuskom Toulouseu i koja zapošljava 57 tisuća ljudi diljem Europe, ponajviše Francuza, želi i tako ojačati svoju poziciju u pregovaračkom procesu. Ne treba zaboraviti i činjenicu kako je francuska država dobrim dijelom i u vlasničkoj strukturi Airbusa, pa je odabir načina kako se približiti Francuskoj sasvim pragmatičan. Ni od jedne predsjedateljice EU Hrvatska ne očekuje tako mnogo kao od Francuske, koja preuzima vodstvo 1. srpnja 2008. Pregovori, koji su dvije godine bili više zatvoreni nego otvoreni, sad bi, prema hrvatskim očekivanjima, zaista trebali krenuti u petu brzinu. Upravo francusko predsjedanje EU bit će ključno za eventualni ulazak Hrvatske u EU do kraja 2009. Jedino pod uvjetom da se tijekom francuskog predsjedanja otvore sva poglavlja u pregovaračkom procesu, Hrvatska bi mogla očekivati prijem u članstvo do željenog datuma. Sve drugo, a prije svega otvaranje poglavlja tek u 2009., značilo bi neuspjeh za hrvatsku diplomaciju i odgađanje ulaska u EU za nekoliko godina kasnije. Odluka o kupnji zrakoplova morala je biti dobro tempirana, jer svaka takva kupnja služi i ostvarivanju političkih ciljeva. Sadašnja flota Airbusa A319 u Croatia Airlinesu broji četiri zrakoplova koja su u Hrvatsku stigla od 1998. do 2000. To znači da se moglo pričekati još godinu, dvije i onda krenuti u modernizaciju flote i nabavu novih zrakoplova.
Budući da se na isporuku čeka tri, četiri godine, zrakoplovi bi došli u Hrvatsku do 2013. i zamijenili već postojeća četiri Airbusa A319, prosječno stara u tom trenutku 14 godina, što nije nikakav problem da se dobro prodaju na tržištu, jer je prosjek nekih zrakoplovnih flota u svijetu i dvadesetak godina. Međutim, trebalo je za Hrvatsku izvući nekakvu političku korist od svega toga, pa je izbor da se takva narudžba napravi upravo za vrijeme francuskog predsjedanja EU, odnosno nešto prije, sasvim logičan s obzirom na korist koju Hrvatska može imati od toga. Stoga će zrakoplovi naručeni ove godine doći u Hrvatsku do 2012. Francuska će u pregovaračkom procesu ponajviše inzistirati na hrvatskoj reformi pravosuđa i javne uprave, borbi protiv korupcije, preustroju određenih gospodarskih sektora kao što je brodogradnja i poboljšanju upravljanja europskim fondovima. Jean-Pierre Jouyet, državni tajnik za europska pitanja u francuskom ministarstvu vanjskih poslova, tijekom nedavnog službenog posjeta Hrvatskoj izjavio je kako je jedinstveno stajalište da predsjedanje Francuske Europskom unijom bude odlučujuća faza u procesu pristupa Hrvatske EU. Također, rekao je kako Francuska namjerava otvoriti sva preostala poglavlja s Hrvatskom. Takvo francusko raspoloženje trebalo je na neki način honorirati i dati mu vjetar u leđa, što će Hrvatska i učiniti ovom kupnjom. Odabir tvrtke Croatia Airlines kao najvažnije poluge u jačanju hrvatske pozicije tijekom francuskog predsjedanja nije slučajan i ima smisla jednim dijelom i zbog toga jer je Ivan Mišetić, čelni čovjek Croatia Airlines, u izvrsnim odnosima s francuskom diplomacijom i francuskim gospodarstvenicima.


Tako je 11. rujna 2007. Mišetić primio l’Ordre national de la Légion d’honneur, odnosno Orden legije časti, koji mu je, u ime predsjednika Republike Francuske, uručio francuski veleposlanik u Hrvatskoj François Saint-Paul. Prema obrazloženju odluke francuskog predsjednika Mišetić je dobio priznanje za dugogodišnje promicanje gospodarskih veza između Hrvatske i Francuske, koje se temelje na suradnji s proizvođačem zrakoplova Airbusom, proizvođačem zrakoplovnih motora Snecmom, zrakoplovnom tvrtkom Air France te tvrtkom Saint Jean Industrie. Francuski veleposlanik François Saint-Paul zahvalio je Ivanu Mišetiću na podršci i doprinosu pri suradnji Sveučilišta u Zagrebu i Sveučilišta u Orléansu te naglasio njegovu ulogu u promicanju turističkih te kulturnih veza između dviju zemalja.

Budući terminal za isporuku novih aviona Budući terminal za isporuku novih aviona Nadalje, vrlo važan detalj u priči oko hrvatskih nastojanja da tijekom francuskog predsjedanja EU otvori sva poglavlja pregovaračkog procesa jest i činjenica da francuski predsjednik Nicolas Sarkozy visoko cijeni susret s hrvatskim predsjednikom Mesićem u prosincu 2007. prigodom kojeg mu je Mesić dao podršku za stvaranje Mediteranske unije, i to u vrijeme kada je u EU bilo dosta prijepora oko takve francuske inicijative. U Mediteranskoj uniji, inicijativi francuskog predsjednika Sarkozyja, sve bi se zemlje koje okružuju Mediteran udružile u neku vrstu zajednice i bile most između Europe i Afrike. Za francusku diplomaciju to je važan projekt zbog njezinih povijesnih veza sa zemljama sjeverne Afrike. Hrvatska je spremna sudjelovati u projektima koji se tiču zaštite okoliša, održivog razvoja, energetike, ribarstva i pomorskog prometa.
Koliko je Francuzima važno stvaranje Mediteranske unije pokazuje i podatak da će se summit održati 13. i 14. srpnja u Parizu, dakle odmah po francuskom preuzimanju predsjedanja EU. Na tom sastanku će se okupiti predstavnici sjevernih i južnih mediteranskih zemalja uključujući članice EU, a u njegovu radu sudjelovat će i hrvatski predsjednik Stjepan Mesić kojem će to biti prilika da s francuskim predsjednikom razgovara o ubrzanju hrvatskog pregovaračkog procesa s EU. Još jedna povoljna okolnost za Hrvatsku uoči francuskog predsjedanja EU u drugoj polovini ove godine jesu sve veća francuska ulaganja u Hrvatsku, osobito u posljednje tri godine, što daje naslutiti kako je Francuska spremna učiniti sve da Hrvatska postane punopravnom članicom EU što prije.

Avioni iz Hamburga

POLITIČKI INTERESI Francuski predsjednik Sarkozy i njemačka kancelarka Angela Merkel s čelnicima Airbusa, koji kontroliraju Francuska i NjemačkaPOLITIČKI INTERESI Francuski predsjednik Sarkozy i njemačka kancelarka Angela Merkel s čelnicima Airbusa, koji kontroliraju Francuska i NjemačkaTvrtka Airbus počela je raditi kao konzorcij europskih zrakoplovnih tvrtki krajem 60-ih godina, kojima je bio cilj da se natječu s američkim tvrtkama Boeing, Douglas i Lockheed na polju zrakoplovnih tehnologija.

Danas Airbus zapošljava 57 tisuća ljudi najvećim dijelom Francuza i Nijemaca. Tvrtka proizvodi približno polovinu svih svjetskih komercijalnih zrakoplova za prijevoz putnika. Sjedište tvrtke je u francuskom gradu Toulouseu gdje se obavlja i završna montaža komercijalnih zrakoplova.

Osim završnog sklapanja u Toulouseu, zrakoplovi se sklapaju i u Hamburgu. Upravo iz Hamburga u Hrvatsku će za tri-četiri godine stići novi zrakoplovi Airbus A319.

Gripen favorit na natječaju MORH-a

PREMIJER SANADER s kanadskim premijerom Stephenom Harperom i njemačkom kancelarkom Angelom Merkel; od jednih i od drugih Croatia Airlines je kupila avionePREMIJER SANADER s kanadskim premijerom Stephenom Harperom i njemačkom kancelarkom Angelom Merkel; od jednih i od drugih Croatia Airlines je kupila avioneOdabir europskog zrakoplova Airbus, čiji su proizvodni pogoni najvećim dijelom u vlasništvu Francuza i Nijemaca, mogao bi imati posljedice u konačnom raspletu natječaja za odabir borbenog zrakoplova Hrvatskog ratnog zrakoplovstva. U Vladi misle kako je kupnjom Airbusa učinjeno dosta kad je riječ o igranju na “francusko-njemačku kartu” tijekom jačanja hrvatskih pregovaračkih pozicija u procesu ulaska u EU.

S obzirom na to da su Nijemci jednim velikim dijelom u vlasničkoj strukturi tvrtke Eurofighter GmbH, koja proizvodi zrakoplov Eurofighter Typhoon, vrlo je vjerojatno da je hrvatska vlada kupnjom Airbusa zapravo isključila Eurofighter kao mogući odabir za Hrvatsko ratno zrakoplovstvo, a time vjerojatno i ponudu francuskog Dassault Miragea.

Ostane li hrvatska vlada dosljedna takvoj trgovini u kojoj je sve podređeno ulasku u EU do kraja 2009., najveći favorit postaje švedski SAAB sa zrakoplovom JAS-39 Gripen. Naime, Švedska će biti predsjedavajuća EU u drugoj polovini 2009., kad situacija s Hrvatskom mora biti potpuno riješena. Predviđa se sličan scenarij sa Šveđanima koji se dogodio s Airbusom ove godine.

Vezane vijesti

Udružuju se Croatia Airlines i Adria Airways?

Udružuju se Croatia Airlines i Adria Airways?

Hrvatski nacionalni prijevoznik Croatia Airlines i slovenski nacionalni prijevoznik Adria Airways mogli bi uskoro početi razgovore o udruživanju,… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika